שאלות בוערות על ל"ג בעומר

2

12 תשובות לשאלות שונות הנוגעות לל"ג בעומר: רבי שמעון בר יוחאי, עשר הספירות, מדורות, חלאקה, מיסטיקה, ספר הזוהר, מיתוסים ועוד

מדוע במהלך ספירת העומר מזכירים בכל יום את שם הספירה המיוחדת לו?

נשמת האדם כוללת ארבעים ותשע (שבע כפול שבע) תכונות, שנקראות גם "ימים". כל יום שאנו מציינים במהלך ספירת העומר מסמל מצב חדש, שבו האדם מתקן תכונה מסויימת מתוך אותן ארבעים ותשע תכונות. כאשר האדם מתקן את כולן, מתגלה בהן האור העליון - ה"תורה" או ה"בורא".

מה הקשר בין ל"ג בעומר, "חג האור", לבין פטירת המקובל רבי שמעון בר יוחאי, ומדוע יום פטירתו נחשב ליום שמחה וחג?

יום פטירתו של רבי שמעון בר יוחאי, הוא היום שבו נסתיימה "בכוח" מסירת חכמת הקבלה לעולם. בימינו, אנו צריכים לממש בפועל את הקבלה ולהביא לגילוי האור בתוך נשמותינו.

מדוע מדליקים מדורות בל"ג בעומר?

המדורות שאנו נוהגים להדליק בל"ג בעומר מסמלות את האור הגדול שמתגלה כשאנו מתחברים בינינו באהבת הזולת.

בכל אחד מאיתנו חבוי ניצוץ, רצון קטן שמושך אותנו כלפי מעלה, אל הרגשת השלמות והנצחיות. כאשר אנו מפורדים, הניצוץ שבתוכנו נשרף, ולא נותר ממנו כל זכר. אולם אם נממש את שיטת הקבלה ונתחבר בינינו, דווקא על פני ההתנגדות הפנימית שקיימת בנו תיווצר בינינו בעירה מיוחדת. כשנתאחד, הניצוצות שחבויים בתוך כל אחד מאיתנו יתחברו לשלהבת אחת גדולה, אשר בה יתגלה האור העליון.

על פי המסורת היהודית נהוג לספר את הבנים בפעם הראשונה בל"ג בעומר. המנהג נקרא "חאלק'ה" ונוהגים לקיימו כשהילד מגיע לגיל שלוש. מה השורש הרוחני של המנהג?

גיל שלוש מסמל את "תיקון ג' הקווים" שאותו צריך האדם לבצע. השערות מסמלות את צינורות השפע, שדרכם יורדים מעולם האצילות אורות מיוחדים, המסייעים לאדם לתקן את הנשמה שלו. גזירת שערות הראש מעידה על פעולת תיקון אקטיבית מצד האדם. מנהג ה"חאלק'ה" מרמז על תהליך ההתפתחות הרוחנית. התספורת מבוצעת דווקא ביום ל"ג בעומר, כי הוא מסמל את תחילתו של תהליך קבלת האור בתוך הנשמה.

לאיזו מטרה כתבו רשב"י וחבריו את ספר הזוהר ?

ספר הזוהר - נכתב במטרה למסור את שיטת התיקוןספר הזוהר נכתב במטרה למסור את שיטת התיקון לידי העם, בזמן שבו הוא יהיה מוכשר לממש אותה, כלומר, בדורנו.

אם קשה להבין את ספר הזוהר, מדוע נאמר שהוא נכתב דווקא עבורנו?

ספר הזוהר, כמו כל ספרי הקבלה, לא נכתב כדי שננסה להבין בעזרתו בצורה שכלית את העולם הרוחני, מכיוון שמתוך העולם הגשמי לא ניתן להבין את העולם העליון.

הזוהר נכתב במטרה "לפתוח לנו את העיניים", כדי שנוכל לראות את העולם העליון.

השפה שבה הוא כתוב, סגנון הכתיבה שלו וכו' מכוונים לכך בלבד. כשבעל הסולם כתב את פירוש "הסולם" לספר הזוהר, הוא עשה זאת מתוך אותה כוונה בדיוק, כדי ללמד את האדם את השיטה כיצד למשוך אליו, את "המאור המחזיר למוטב".

לא בכדי נכתב, שלאחר פטירתו נשאל האדם "האם עסקת בתיקון הלב?", ולא "כמה דפים למדת בעל פה?", או "כמה חכם אתה?".

מדוע אומרים שאסור להתעסק בספר הזוהר, והאם זה נכון שניתן להשתגע כתוצאה מקריאה בו?

כל התורה כולה, על החלק הנגלה והנסתר שבה, ניתנה רק לשם תיקון לב האדם. כפי שכתוב: "בראתי יצר הרע בראתי תורת תבלין, כי המאור שבה מחזירו למוטב". בתוך חכמת הקבלה טמון "המאור המחזיר למוטב", שהוא האור שמביא אותנו לישועה ולכל טוב.

במאמר "הקדמה לתלמוד עשר הספירות" מדגיש בעל הסולם שהקבלה מיועדת לאנשים ששואלים את עצמם על משמעות חייהם. מכיוון שבימינו יותר ויותר אנשים שואלים את עצמם את השאלה הזאת, כתבו המקובלים שדורנו הוא הזמן שבו צריך להתחיל לעסוק בחכמת הקבלה ברבים. כל העוסק בלימוד חכמת הקבלה לפי דרכו של בעל הסולם מובטח לו, שלא רק שיישאר שפוי, אלא שאפילו יהיה מאושר.

ספר הזוהר נכתב במערה. מה מסמלת מערה לפי חכמת הקבלה?

מערה היא מקום מיוחד באדמה שבתוכו יכול האדם לחיות. האדמה בכללותה מסמלת את "הרצון לקבל", האגו של האדם, ואילו המערה מסמלת את כוח הנתינה שנמצא בתוך "הרצון לקבל".

האם הזוהר והקבלה קשורים למיסטיקה?

חכמת הקבלה היא שיטה שמיועדת להביא את האדם למצב המתוקן, מצב שבו האדם נעשה דומה לבורא, ומרגיש נצחי ושלם כמוהו. מכיוון שמלכתחילה מצב זה נסתר מאיתנו, נקראת הקבלה "חכמת הנסתר".

שיטת התיקון היא שיטה מדעית המוליכה את האדם צעד אחר צעד, בדרך של סיבה ותוצאה, ובהדרכה של מקובל המוסמך לכך. תהליך התפתחות זה מבוסס על ידיעה והשגה, כמו שנאמר "כי תשיג ידך", ואין כל קשר בינו לבין מיסטיקה.

מדוע אנו חוגגים אירועים שהתרחשו לפני כאלפיים שנה?

איננו עוסקים בהיסטוריה, אך כדי לצאת מהמצב העגום שאליו נקלענו היום בעולם המודרני, אנו זקוקים לשיטת התיקון שנוסדה כבר לפני אלפי שנים.

כיום אנו חוגגים את מסירת שיטת התיקון ולא את המאורע ההיסטורי.

יש האומרים כי את ספר הזוהר כתב רשב"י, ויש שמשייכים את כתיבתו לרבי משה די לאון. מה נכון?

בעל הסולם, הרב יהודה אשלג, מתייחס לשאלה זו ב"הקדמה לספר הזוהר" (אות  נ"ט'-ס') "והנה כל המצוים אצל ספר הזוהר הקדוש, כלומר, המבינים מה שכתוב בו, הסכימו פה אחד, שספר הזוהר הקדוש חיברו, התנא האלוקי, רבי שמעון בר יוחאי. חוץ מהרחוקים מחכמה זו, שיש מהם המפקפקים בייחוסו זה, ונוטים לומר, על סמך מעשיות בדויות ממתנגדי החכמה הזו, שמחברו הוא, המקובל רבי משה די ליאון, או אחרים הסמוכים לו בזמן...".

אם כך, מהו ל"ג בעומר?

ל"ג בעומר מהווה נקודת מפנה חשובה שהאדם עובר בדרכו הרוחנית. בנקודה זו האדם כבר סיים לתכנן את תיקון הנשמה שלו. בקבלה מכונה שלב זה "תיקון בכוח" (בכוונה). עתה הוא ניגש לממש את שלב התכנון הלכה למעשה. סיום התיקון בפועל נקרא גם "גמר תיקון הנשמה", ואותו מסמל עבורנו חג מתן תורה, חג מתן האור, שבועות.

שאלות בוערות על ל"ג בעומר

תמונה של ספר ״ישראלים - מסע אל לב האומה״

ישראלים - מסע אל לב האומה

ספר מהפכני שהוא מסע אל שורשי האומה הישראלית, מסע החושף את ייעודו המקורי של עם ישראל

לרכישה
ישראלים -  מסע אל לב האומה

ישראלים - מסע אל לב האומה

ספר מהפכני שהוא מסע אל שורשי האומה הישראלית, מסע החושף את ייעודו המקורי של עם ישראל

לרכישה
ישראל הנסתרת

ישראל הנסתרת

מה סוד הקסם של ארץ ישראל ?מה הופך את פיסת האדמה הזאת למוקד משיכה בן אלפי שנים? האם נקודת ציון גיאוגרפית ארצית כלשהי יכולה להיות גם מוקד כוח רוחני מעבר לעולם הזה?

לרכישה
ציוני דרך

ציוני דרך

אחרי שנים רבות של לימוד על פנימיות החגים לפי חכמת הקבלה, מצאנו לנכון לקבץ ולכרוך יחד את קטעי המקור הנבחרים בנושא

לרכישה
קורס חגי ישראל בראי הקבלה

קורס חגי ישראל בראי הקבלה

לחגים שכולנו אוהבים יש משמעות רבה ועמוקה יותר מכפי שרובנו מכירים. בקורס זה נגלה יחד מהו ההסבר הקבלי לחגי ישראל. הקורס אינו מחייב ידע מקדים בקבלה.

לחצו לפרטים
הספר "ימים טובים"

הספר "ימים טובים"

השנה שולחים לקרובים ספר במארז חגיגי. מתנה מקורית לנשמה, שתיזכר בחיוך כל השנה!

הזמינו עכשיו

עוד סיפור של

ל״ג בעומר

Heading

ישר כוח!
סיימת את כל הכתבות בחג 

ל״ג בעומר

!

לחג 
ל״ג בעומר
לכל החגים