תורת הקבלה – מהסתר לגילוי

2

מה גרם לאר"י הקדוש לגלות במאה ה-16 את חכמת הקבלה לאחר דורות של הסתרה? מה מתגלה למי שמפצח את הקוד הסודי של כתבי הקודש? מה מגביל את תמונת העולם שלנו עתה וכיצד נוכל להרחיבה? הצצה אל פלאי הבריאה בדרך למציאות חדשה.

מאז חורבן הבית השני, החלק הנסתר שבתורת ישראל היה מצוי בידי יחידי סגולה. ופתאום, כאילו משומקום הגיע בחור צעיר לצפת ופרץ דרך חדשה בעולם הקבלה. מתוך הבנת הטבע, הרגיש האר"י שהגיע הזמן לגלות לכל בני האדם את הכוח הפנימי שנסתר בטבע, כוח הבורא. את דבריו של האר"י העלה על הכתב תלמידו, רבי חיים ויטאל, אך למרות רצונו העז להביא להתפשטות החכמה בקרב העם, הדבר עוד לא קרה. אנשים היו עסוקים בדברים שאליהם התרגלו משך דורות.

בהמשך ייסד הבעל שם טוב את תנועת החסידות שדרכה רצה להביא את הקבלה לעם, ואז כבר קמה התנגדות תקיפה. "המתנגדים", כפי שכונו אז הליטאים, עשו כל שביכולתם כדי לעצור את החסידים, אפילו העלילו עליהם בפני השלטונות ודאגו להכניסם לכלא. הליטאים החדירו למודעות הכללית של הציבור שאסור להתקרב לחכמת הקבלה, נקודה. אגב, בעדות המזרח הייתה פתיחות גדולה יותר לחכמת הקבלה, והיה נהוג לקרוא בספר הזוהר.

הבעל שם טוב עשה מהפכה, הוא לימד את כולם שיש עולמות עליונים, עשר ספירות, ועוד מושגים מהקבלה. חלק מהלומדים הגיעו להשגת הא-לוהות, כלומר לגילוי הבורא. אלה הפכו למנהיגים רוחניים, התפזרו ברחבי אירופה ורוסיה, הקימו קהילות שבהן למדו חוץ מתורת הנגלה גם את תורת הנסתר, ספר הזוהר, כתבי האר"י ותורת הבעל שם טוב. מאז החלה חכמת הקבלה להתגלות במשך כמה דורות, אך בהמשך שוב נכנסה להסתרה בעקבות פוגרומים ובעיות נוספות.

רק בתחילת המאה העשרים, כשהופיעו "בעל הסולם" (הרב יהודה אשלג) והראי"ה קוק, זכתה חכמת הקבלה להופעה מחודשת. הראי"ה קוק כתב בסגנון מיוחד, לא בצורה הכי ברורה וגלויה אך בכל זאת על גילוי הא-לוהות. לעומת זאת בעל הסולם כתב בצורה מאוד גלויה ונחרצת, ופרס שיטה ברורה לגילוי הבורא לאדם במהלך חייו בעולם הזה. ממנו ואילך קמו כל מיני קבוצות ללימוד קבלה ברחבי הארץ, ולאחר פטירתו ב-1954 המשיך את דרכו בנו הרב"ש (הרב ברוך שלום אשלג). תלמידו הקרוב ועוזרו האישי של הרב"ש היה הרב ד"ר מיכאל לייטמן, ולאחר פטירת הרב"ש ב-1991 נאספה סביבו קבוצת תלמידים לה קרא על שם מורו, "בנֵי ברוך". הקבוצה גדלה, הקימה קבוצות לימוד בכל רחבי העולם וכדי לסמן את מגמתה בחרה בשם "קבלה לעם".

מתנגדי הקבלה נותנים לעיתים את שבתי צבי כתופעה הרסנית שנבעה מגילוי הקבלה. לאמתו של דבר, ההפך הוא הנכון: אם הייתה מגולה אז חכמת הקבלה המקורית, עם כל הספרות שלה וצורת הלימוד הנכונה, לא היה מקום לתופעות כמו השבתאות. דווקא העובדה שהסתירו את חכמת הקבלה והציבור לא הבין בה דבר, היא שגרמה לצרות שעוברות על עם ישראל עד עצם היום הזה. כך כותבים המקובלים הגדולים.

כיום רבים מתעניינים בחכמת הקבלה, וכשהם כבר מתחילים לקרוא בספרי הקבלה הם מרגישים שהדברים נעלמים, נסתרים מהם, לא ברורים. תופעה זו נובעת מכך שהתכונות של התלמיד עדיין אינן מתאימות למה שהוא צריך לגלות. נמחיש זאת על ידי דוגמה פשוטה: ילד קטן, שעדיין לא מתעוררת בו משיכה לבנות, כמעט ולא שם לב לנוכחותן בסביבה. אחר כך מתעורר בו הרצון ופתאום הוא מתחיל לראות סביבו בנות. רק הן ממלאות לו את הראש. כלומר, כדי שאדם יזהה משהו צריך להיות לו רצון אליו. לכן בתהליך התפתחותנו אנו עוברים מרצון פרימיטיבי כמו של חיות לרצונות מתקדמים יותר ויותר. בהתאם לכך משתנה תמונת העולם שאנו קולטים.

כשמתעורר בי הרצון להבנת המשמעות הגדולה של החיים, שאלות קיומיות כמו לשם מה אני חי ומהי התכלית, זהו רצון לגילוי הבורא. הכוח שברא ומנהל אותי. הרצון הזה צץ מבפנים. אך בשונה מאותה דוגמה על בנות שנמצאות סביבי כשאני מתבגר, הבורא אינו נמצא מול עיניי. ובכל זאת, מבפנים הרצון מתעורר ואני מרגיש דחף לממשו. החיפוש מביא אותי לחכמת הקבלה. עכשיו יהיה עליי לפתח בקרבי תכונות המתאימות לגילוי הבורא, שיתווספו לאותו רצון ראשוני לגילויו.

מדוע זה נדרש? כי למעשה הבורא כן נמצא לפניי אבל אני לא מזהה אותו, לא רואה אותו. הוא נמצא כאן, ממלא את כל המציאות, אבל לי אין אפשרות לתפוס אותו כי הוא נמצא בגלים מיוחדים שאותם אינני מסוגל לקלוט, כמו שלדוגמה אני לא קולט גלי רדיו או אינפרה אדום. זה כמו בסרטים דמיוניים, שמתקינים לך איזה רדאר מיוחד ופתאום בּום! אתה קולט מה שיש לפניך. הרדאר הרוחני שיתאים לגילוי הבורא איננו מכשיר חיצוני, אני צריך לבנות בתוכי, בקבלה זה נקרא "לעשות צמצום, מסך ואור חוזר". זהו כל תחום עיסוקה של חכמת הקבלה, וזהו החלק הנסתר בתורת ישראל - איך לבנות בתוכנו כלי קליטה שיתאים לגילוי הבורא. זוהי פסגת התפתחותנו כנבראים, לשם כך נוצרנו.

כמו לכל כתב סתרים, גם לכתבי הקודש יש קוד פיצוח שמכניס אותנו לפנימיותה של התורה. הקוד הזה הוא תכונה של השפעה שאין בנו מטבע הבריאה. למה הכוונה? השפעה, מלשון הענקת שפע, פירושה אהבה ונתינה. מלכתחילה נוצרנו עם טבע של אהבה עצמית, ומטרת התפתחותנו היא לרכוש טבע כמו של הבורא, שמוגדר בקבלה כטוב המוחלט. ברגע שרוכשים תכונה הקטנה ביותר של השפעה, מתחילים לגלות סביבנו מציאות חדשה, ורואים שרק עליה מדובר בכתבי הקודש. מציאות עליונה, נפלאה, עם המון פרטים שאיננו רואים עתה, כיוון שהמקלט הפנימי שלנו מכוון לקליטה של 'מה טוב לי או מה רע לי'. הכול כלפיי. ברגע שהחשבון שלי מתחיל להיות לכיוון הזולת, 'מה טוב לזולת או מה עלול להזיק לו', עולם חדש מתגלה לי, עולם שבו שורה הבורא ככוח ההשפעה הכללי שממלא את הבריאה.

ולא, זה לא מסובך, רק צריכים ללמוד את השיטה איך לבנות בתוכנו תוספת טבע. שחוץ מהטבע הגשמי שיש לנו נבנה בתוכנו גם טבע רוחני, שבו נהיה דומים לבורא ונוכל לגלות אותו יותר ויותר. שנזכה!

מן המקורות

"שמח אני שנבראתי בדור כזה, שכבר מותר לפרסם את חכמת האמת. ואם תשאלוני מאין אני יודע שמותר הוא? אשיב לכם, משום שניתן לי רשות לגלות".

בעל הסולם, "תורת הקבלה ומהותה"

"אין דבר יותר טבעי מלהשיג מגע עם בוראו, כי הוא בעל הטבע. ובאמת יש לכל נברא מגע עם בוראו, כמו שכתוב מלוא כל הארץ כבודו, אלא שאינו יודע ומרגיש זאת. והעובדו, הזוכה לקונטאקט [מגע] עימו, אינו נתווסף לו, רק הידיעה לבד. כמו האדם שיש לו אוצר בכיסו, ואינו יודע, ובא אחד והודיע לו מה שיש לו בכיסו, אשר באמת עתה נתעשר".

בעל הסולם, "כתבי הדור האחרון"

"חכמה זו היא לא פחות ולא יותר, אלא סדר של שורשים, המשתלשלים על דרך קודם ונמשך, בחוקים קבועים ומוחלטים, המתחברים וקולעים למטרה אחת מאוד נעלה, הנקובה בשם: גילוי אלוקותו ית' לנבראיו בעולם הזה".

בעל הסולם, "מהותה של חכמת הקבלה"

"כתוב 'מלוא כל הארץ כבודו', כמו שכתוב בזוהר הקדוש, 'אין מקום פנוי ממנו'. וזה שלא מרגישים, הוא מטעם שחסר לנו כלי הרגשה. כמו שאנו רואים, שמכונת הרדיו שקולט כל הקולות שישנם בעולם, כי מכונת הקליטה לא עושה את הקולות, אלא שהקולות ישנם במציאות העולם, ומטרם שהייתה לנו מכונת הקליטה, לא היינו מרגישים את הקולות, אף על פי שהיה במציאות. כמו כן יכולים להבין ש'אין מקום פנוי ממנו', אלא למכונת הקליטה אנו צריכים. ומכונת הקליטה נקרא בחינת דבקות והשתוות הצורה, שהוא רצון להשפיע. וכשיש לנו מכונה הזו, אזי תכף נרגיש, שאין מקום פנוי ממנו, אלא 'מלוא כל הארץ כבודו'".

(הרב"ש, "ממעשיך הכרנוך").

"הננו בדור עומדים ממש על סף הגאולה, אם אך נדע איך להתפשט חכמת הנסתר בהמון... והפצת החכמה בהמון מכונה שופר, דוגמת השופר שקולו הולך עד למרחק המרובה, כן יתפשט הד החכמה בכל העולם".

בעל הסולם, "שופר של משיח"

המאמר מבוסס על ריאיון עם הרב ד"ר מיכאל לייטמן, שיחה 1007 כחלק מסדרת התוכניות "חיים חדשים" המשודרות בערוץ 96 בהוט ובאתר "קבלה לעם"

תורת הקבלה – מהסתר לגילוי

תמונה של ספר ״ישראלים - מסע אל לב האומה״

ישראלים - מסע אל לב האומה

ספר מהפכני שהוא מסע אל שורשי האומה הישראלית, מסע החושף את ייעודו המקורי של עם ישראל

לרכישה
ישראלים -  מסע אל לב האומה

ישראלים - מסע אל לב האומה

ספר מהפכני שהוא מסע אל שורשי האומה הישראלית, מסע החושף את ייעודו המקורי של עם ישראל

לרכישה
ישראל הנסתרת

ישראל הנסתרת

מה סוד הקסם של ארץ ישראל ?מה הופך את פיסת האדמה הזאת למוקד משיכה בן אלפי שנים? האם נקודת ציון גיאוגרפית ארצית כלשהי יכולה להיות גם מוקד כוח רוחני מעבר לעולם הזה?

לרכישה
ציוני דרך

ציוני דרך

אחרי שנים רבות של לימוד על פנימיות החגים לפי חכמת הקבלה, מצאנו לנכון לקבץ ולכרוך יחד את קטעי המקור הנבחרים בנושא

לרכישה
קורס חגי ישראל בראי הקבלה

קורס חגי ישראל בראי הקבלה

לחגים שכולנו אוהבים יש משמעות רבה ועמוקה יותר מכפי שרובנו מכירים. בקורס זה נגלה יחד מהו ההסבר הקבלי לחגי ישראל. הקורס אינו מחייב ידע מקדים בקבלה.

לחצו לפרטים
הספר "ימים טובים"

הספר "ימים טובים"

השנה שולחים לקרובים ספר במארז חגיגי. מתנה מקורית לנשמה, שתיזכר בחיוך כל השנה!

הזמינו עכשיו

עוד סיפור של

שמחת תורה

Heading

ישר כוח!
סיימת את כל הכתבות בחג 

שמחת תורה

!

לחג 
שמחת תורה
לכל החגים