האדם המקושר

למה שמים מסכה? כל ילד יודע, כדי למנוע הדבקה. למה שומרים מרחק? כל ילדה יודעת, כדי לעצור את המגפה. לפחות בהפסקה. אז אל תגידו שהקורונה לא לימדה אותנו דבר. אלה ניצנים ראשונים של אינטליגנציה חברתית, של היכולת להרגיש את צרכי האחרים, ובהתאם להם לשנות את הדרך שבה אנחנו מתנהגים. ומה מכאן? האם נשכיל לקחת את שיעור הקורונה ולהמשיך לפתח את עצמנו כבני אדם, או שמא נזדקק לעוד מכה שתראה שכולנו בסירה אחת ומוכרחים להתחשב בכולם?

הבה נרשה לעצמנו להיות קצת אופטימיים, כדי שנוכל לצייר את מדרגת ההתפתחות הבאה. נניח שאכן תתהווה בכולנו מין אינטליגנציה חברתית. איך תיראה האנושות? איך ייראה האדם? איך ייראה העולם? קפיצה אל העתיד, שיכול להיות ממש פה קרוב.

אדם בעל אינטליגנציה חברתית גבוהה הוא למעשה אדם מקושר. למה הכוונה? הוא מבין שמצד הטבע אנחנו תלויים זה בזה, ומכיוון שכך עלינו להשלים זה את זה. דווקא השלמה כזו היא שתבטיח לנו קיום טוב, הן מההיבט החברתי שבעניין, והן מצד מערכת הטבע שכולה גלובלית ואינטגרלית. ברור לו שלא חסר כלום בעולם מלבד קשר הדדי בין כולם, מפני שבזכותו המין האנושי יגיע לאיזון עם מערכת הטבע והכול יהיה בשפע.

בהתאם לכך, כל הפעולות שהאינטליגנט החברתי עושה מכוונות לטובת הזולת. אנשים מרגישים שטוב להיות לידו, כי הוא לא תופס מקום, יש לידו מספיק מרחב. ודאי שהוא אף פעם לא מתנפל על אחרים, לא גס רוח, לא מזיק. אדם צנוע, שמרגיש מה טוב לכל אחד ואחד, ומשתדל לסייע לכולם. עבורו, הצלחה בחיים היא לעזור לאחרים לראות את החיים בצורה נכונה, ובעיקר לתת דוגמה טובה. הוא פועל כך מתוך הבנה עמוקה שזה טוב לכל המציאות: לטבע, לאנושות, לאדם.

החיים של אדם כזה מלאי סיפוק מכך שהוא גורם לתיקון עולם. הוא מרגיש שהוא משלים את הטבע. כשהוא גורם לאחרים להתחבר בטוב זה לזה, הוא מקדם את האנושות להיות גורם חיובי שמשלים את הדומם, הצומח והחי למערכת אחת.

לצורך המחשה, ננסה להתבונן ביומו של אדם בעל אינטליגנציה חברתית. כשהוא מגיע למקום מסוים, למשל לעבודה, הוא רואה איך לארגן קשר טוב בין האנשים שיביא אותם להצלחה גדולה יותר ולסיפוק רב מפועלם. כשהוא מדבר עם ילדיו על מה שקורה להם בבית הספר, ביכולתו להוסיף להם הבנה איך נכון להתנהג בחברת הילדים, באופן שלא יפגעו בהם ואפילו ירצו להיות לידם. בהדרגה, הוא בונה בילדיו מעין תיק של דוגמאות, מודלים פנימיים וצורות התנהגות, שממנו הם יוכלו לשלוף את מה שיעזור להם להתנהג נכון בכל מצב ומצב.

אצל בעלי חיים האינטליגנציה החברתית קיימת באופן אינסטינקטיבי. הם יודעים כיצד להתנהג זה עם זה, בצורה שתהיה כמה שיותר טובה להם ולסביבה, כך שיוכלו פחות להיפגע ויותר להצליח. לכל יצור בטבע יש מעין תורה פנימית איך להתקשר נכון לדומם, לצומח ולחי. מבחינה זו, אנחנו פחות אינטליגנטים מכל יצור אחר. כך יצר אותנו הטבע, אבל יש לנו אפשרות להשלים את עצמנו בעצמנו, ועל ידי זה להעפיל לרום המעלות.

אנחנו צריכים ללמוד מהי התנהגות משלימה, איך לכל הפחות לא להזיק לזולת ולטבע, ומעבר לכך גם לבנות יחס הדדי טוב, עד לרמה של "ואהבת לרעך כמוך". ככל שנתקדם, אנחנו נהיה באמת בעלי אינטליגנציה. בדרך נצטרך לעבוד נגד האגו הגדול שימשוך אותנו שוב ושוב לחשוב רק על האינטרס שלנו. המאמצים להתעלות מעל האגואיזם הצר לקשר טוב עם הזולת, יביאו אותנו להכרת הכוח הכללי של הטבע, הכוח שמקשר את כל החלקים לשלם אחד. חכמי הקבלה קוראים לו "הטבע", או "אלוהים".

אינטליגנציה חברתית במובנה המלא פירושה להיות כאלוהים, יודעי טוב ורע. הידיעה הזו תביא לכך שכל ההתקשרויות שלנו זה עם זה יהיו רק בצורה טובה, כי נרגיש שכך אנחנו מתקשרים לכללות הטבע, הנצחי והשלם. אנחנו נרקום עוד ועוד קשרים בין כל חלקי הטבע, ורשת הקשרים הזו תהווה גלאי המתאים לקליטת כוח הטבע הכללי. האינטליגנציה שנדרשת לבניית הרשת כוללת התקשרות משלימה בין חכמה ורגש, בין נתינה וקבלה. הרגש צריך חכמה, והחכמה צריכה רגש, ומהשילוב הנכון בין הלב והמוח נבנה הקשר השלם.

ובחזרה לשגרה. אם נרים את הכפפה שזרקה לנו הקורונה, נראה שהלימון הוא בעצם לימונדה. הזמנה להתפתחות, הזדמנות היסטורית להולדת האדם המקושר. צעד מושכל בכיוון התקשרות משלימה, והחיים שלנו יהפכו להרבה יותר יפים. כולם ידעו למי הם יכולים לפנות כשהם צריכים עזרה, ולמי כדאי שהם עצמם יעזרו. היופי יישען על אינטליגנציה חברתית שמסתכמת ביכולת להרגיש ולדעת, איך אני יכול להיות החלק המועיל ביותר לחברה. לכל אחד יש תפקיד מיוחד במערכת, וכל עוד מקומו של מישהו יחסר, המערכת האידיאלית לא תוכל להיות שלמה.

 

> נכתב בהשראת דברי הרב ד"ר מיכאל לייטמן בתכניתנו

חיים חדשים 1245

אהבת? שתפו

השאר תגובה

עוד בנושא