מזרח, מערב והעולם האינטגרלי

אי ציות לכללי הזהירות מכניס את מדינות המערב לבעיה גדולה מול הקורונה שמסרבת לעזוב. במדינות המזרח, לעומת זאת, התרבות הקולקטיביסטית מתבררת כמסייעת להתמודדות עם מגפות. אם בעבר הצייתנות שם נחשבה כחולשה, לפתע היא מעוררת קנאה. מה יוכל לסייע למדינות המערב לעשות צעד קדימה, בהנחה שאת האופי של אומה אי אפשר לשנות?

חלוקת העולם למזרח ומערב מושרשת בטבע. יש אומות שנוטות לחיים בצורה קולקטיבית ואחרות שבהן כל פרט מרגיש אינדיבידואל. מדינות המערב לא יכולות להעתיק אליהן את מה שקורה במזרח, הן בנויות אחרת לגמרי. אדם מערבי לא מסוגל להבין מה מרגיש סיני, יפני או קוריאני, כי אצלו תפיסת הקשר בין הפרט לחברה שונה ביסודה.

כדי להתמודד טוב יותר עם אתגרים כמו הקורונה, שממחישים עד כמה אנשים תלויים זה בזה בעולם המקושר שיצרנו, צריכות מדינות המערב ללמוד את חוק ההתפתחות הכללי שבמערכת הטבע.

במה מדובר? אנחנו נמצאים בעולם גלובלי ואינטגרלי, מין ספירה כדורית שבה פועלים כוחות שמפתחים אותנו למצב של קשר הדדי משלים בין כל בני האדם. רוצים או לא, כיום החיים מכריחים אותנו לבנות את עצמנו כמערכת אינטגרלית אחת, שכל חלקיה מתחשבים ותומכים זה בזה. 

לצורך המחשה, מי שהולך בלי מסכה במצב שבו הדבר חובה, מביע בכך את חוסר הבנתו לאחריות ההדדית שבין כולם.

בתרבות המערבית לכל פרט יש אגו גדול, כמעט עד השמים. אינטגרציה בין אינדיבידואליסטים משמעה שכל אחד שונה מהאחר, אבל גם מבין שכדי להבטיח את עתידו הטוב עליו להתעלות מעל האגו הפרטי ולהתחשב באחרים. אף על פי שמשך דורות קידשנו את האינדיבידואליזם ואת חופש הפרט, התאמה לכוחות הטבע שפועלים עלינו היום דורשת שנהיה מחוברים בדאגה לטובת הכלל.

בפנינו מימוש חדש למושג חופש הפרט. במסגרתו, אני אממש את עצמי דווקא על ידי התקשרות מאיכות חדשה לאחרים: כשנתחבר זה לזה מלב אל לב, אני אקנה מהם כוחות ואמסור להם את שלי, ויחד נתקדם לאותה מטרה. במצב כזה, הייחודיות של כל אחד ואחת לא תימחק, אלא להיפך, היא תיעשה עוד יותר בולטת ומיוחדת כי כל פרט ישתמש בכוחות החברה.

המטרה האחת שיכולה לאחד את כל האינדיבידואליסטים בזמנינו, היא להגיע להתאמה לחוק ההתפתחות הכללי שבטבע. כדי לדייק בהבנה מה החוק הזה דורש מאיתנו, אפשר גם לקרוא לו החוק האינטגרלי או חוק החיבור. 

הטבע, ולא גורם אנושי בעל אינטרס כזה או אחר, מחייב אותנו להתקדם למצב שבו נבין ונרגיש את כל האנושות ואת כל העולם שבו אנו חיים – כאחד. דבר כזה יכסה את כל החוסרים שבולטים בזמנינו, בידיעה, בהבנה, בהרגשה, בהכרה, בהכול. בהדרגה, אנחנו נגלה מול עינינו עולם חדש ועגול, עולם נפלא שבו הכוחות הרעים והטובים, כביכול, מאזנים ומשלימים זה את זה.

אין לנו ברירה אחרת, כי העולם שבו אנחנו חיים מתגלה כאינטגרלי יותר ויותר. אם לא נקים בין כל בני האדם בעולם רשת קשר טובה, הדדית, אינטגרלית, אנחנו עלולים להיקלע למשבר רב-תחומי גדול מאוד. לכן במערב, וגם במזרח, צריכים כולנו לחשוב על הדברים ולעכל אותם היטב, עד שיתקבלו יותר ויותר על המוח ועל הלב. 

שיהיה לנו בהצלחה!

מן המקורות

"המציאות מורה לנו, שאין כלל זכות קיום ליחיד, אילו היה מבודד לעצמו, בלי ציבור בהיקף מספיק, שישרתוהו, ויעזרוהו בסיפוק צרכיו. ומכאן, שהאדם נברא מלכתחילה לחיות חיי חברה, וכל יחיד ויחיד שבחברה, הוא כמו גלגל אחד, המלוכד בגלגלים מספר, המותנים במכונה אחת, – שהגלגל היחיד אין לו חרות של תנועה בערך יחידתו לפי עצמו, אלא נמשך עם תנועת כלל הגלגלים, בכוון ידוע, להכשיר את המכונה לתפקידה הכללי… והאמור עד כה אינו אלא להראות את נקודת התורפה, כלומר, המקום התובע את תיקונו. והוא, שכל יחיד יבין שטובתו וטובת הציבור אחד הוא, ובזה יבוא העולם על תיקונו המלא".

בעל הסולם – הרב יהודה אשלג, מאמר "השלום בעולם"

 

> נכתב בהשראת דברי הרב ד"ר מיכאל לייטמן בתכניתנו

חיים חדשים 1258

אהבת? שתפו

השאר תגובה

עוד בנושא