קורונה: אנחנו והטבע

הקורונה, עונש מאלוהים על מעשים רעים? איתות של הטבע על כך שיותר מדי מזהמים? אין שום קשר בין וירוסים קטלניים למה שבני האדם עושים? עם איזו תפיסה אתם מזדהים? וחשוב יותר, מה בידינו לעשות כדי לצאת מהר יותר מהבתים?

כדי להתחיל לעשות סדר בדברים, דמיינו לרגע את התמונה הבאה. אתם מארחים מישהו משבט נידח בג'ונגל שמעולם לא ראה ציביליזציה. מגיע הערב, אתם מדליקים מנורת שולחן, והאורח קופץ לעברה ועושה פוּ, כדי שהאש לא תשרוף אתכם. באופן דומה, מי שאינו רואה את החוקיות שפועלת בטבע, טועה בפרשנות שהוא נותן לדברים.

אנחנו חיים בתוך מערכת הטבע, וכמו כל מערכת יש לה חוקים שלפיהם היא פועלת. סביר להניח שהחוקים הללו מגדירים אלגוריתם במבנה של "אם ואז", כלומר מקרים ותגובות. כל פעולה של כל פרט משפיעה על המערכת, גורמת תזוזה ותגובה. בכל פעם שאנו מגרדים עוד שבריר של הבנה כיצד הטבע מתפקד באינטגרליות מדהימה, אנו נפעמים אל מול החכמה האדירה שטמונה בו.

הטבע נתן לנו עולם יפה, אבל אנחנו הרסנו אותו. לא התחשבנו במערכת שבתוכה אנו קיימים, ופתאום, באה הקורונה ועצרה לנו את החיים. האם זהו עונש? האם יש איזה שכל עליון שמנהל הכול מאחורי הקלעים? במקום לשקוע בוויכוחים על דברים שממילא אין לנו בהם כל אחיזה, עדיף להתייחס לקורונה כתגובה טבעית, מערכתית, להשתוללות שלנו. פעלנו על מערכת הטבע והיא הגיבה, כמו שכל מערכת מגיבה.

השתוללות המין האנושי לא הסתכמה בהרס הסביבה האקולוגית בלבד, אלא בלטה גם ביחסים האגואיסטיים שהלכו והתעצמו בין בני האדם. בל נשכח שבעידן הטרום-קורונה היו יותר ויותר דיבורים על סכנה ממשית למלחמת עולם גרעינית. משחקי אגו היו עלולים להמיט עלינו כליה, להחריב סופית את העולם. כשחושבים על זה לעומק, יש מקום להודות לקורונה, אם אפשר כך לומר, על שהצילה אותנו מעצמנו.

אבל כל זה היסטוריה, וכעת השאלה הגדולה היא פשוטה: מה עושים? האם הפסקת הרס הסביבה האקולוגית תבטיח שלא יבואו עוד וירוסים קטלניים, או שאר מזיקים? לפי חכמת הקבלה התשובה היא לא. כדי להבטיח את עתידנו אנו נדרשים לדברים הרבה יותר גדולים: עלינו לפתח יכולת לחיות בהרמוניה גם עם כל האנשים האחרים. קודם כל לא להזיק לאף אחד, לא במעשה ואפילו לא במחשבה וברצון הלב, ומעבר לכך גם לשאוף להיטיב לכולם.

איך שיפור היחסים בין בני האדם יעזור במניעת מכות טבע נוספות? כל חלקי הטבע קשורים במערכת אחת, כאמור, והיא כוללת דומם, צומח חי ואדם. במערכת פועלים כוחות שונים, מהרמה הפיזיקלית, הכימית, הביולוגית, ועד לרמת כוחות המחשבה והרצון. ככל שכוח מצוי ברמה גבוהה יותר במערכת, כך הוא נסתר, עדין ובעל השפעה גדולה יותר.

על אף שבנינו לעצמנו סביבה מלאכותית עם בתים מפוארים והמון מסכים חכמים, אנחנו עדיין נמצאים בתוך הטבע, זוכרים או לא. זהו שדה כוח כללי, שבתוכו מתקיימים כל הפרטים. משום כך, המחשבות שלנו, היחס שלנו לאחרים, גם הם חלק ממערכת הטבע. גם הם נרשמים במערכת ומעוררים תגובה. לא רק במישור החברתי, כלומר בין בני האדם, אלא גם ברמות האחרות בטבע. למה? כי המערכת היא אחת. אינטגרלית. מקושרת. מחוברת.

אבל אנחנו לא. לא אינטגרליים, לא מחוברים. להרוס את כדור הארץ – זה לא אינטגרלי. לעשות רע האחד לשני – זה לא אינטגרלי.
עם זאת, גלגלי האבולוציה לא מחכים לנו. הם מערכתיים, ולכן מפרקים את הקשרים הישנים בין האדם, ומאלצים אותנו להרכיב חיבורים חדשים. אינטגרליים, מתקדמים יותר. כאלה שיהיו מותאמים לעולם הגלובלי של המאה ה-21. אם לא היה ברור לנו עד כמה אנו תלויים זה בזה ואחראים זה על זה, באה הקורונה והראתה איך מאדם אחד הנגיף עובר לאחרים. אין לו גבולות ומרחקים, אין הוא מתחשב במעמד כלכלי או אילן יוחסין. כולם נופלים. ביחד.

אז אם חשבנו שנוכל לכופף את חוקי הטבע לטובתנו, כיום מסתבר שאנחנו טועים. הטבע חזק יותר מאיתנו, ויש בו חוקים נוקשים. אם נבין אותם ונהיה מותאמים, נוכל לצאת מהבתים אל חיים חדשים – של משפחה אחת גדולה, עם כל בני האדם וכל היצורים האחרים.

ובינתיים, נראה שעדיף לטבע לשמור עלינו סגורים, כמו בקופסת שימורים.

מן המקורות
"יש קשר כללי בכל פרטי המציאות שלפנינו", אומר המקובל הגדול של המאה העשרים, הרב יהודה אשלג המכונה 'בעל הסולם'. "זאת אומרת, כל בריה ובריה מבריות העולם, מארבעת הסוגים: דומם, צומח, חי, מדבר, נוהג בה חוק הסיבתיות, בדרך גורם ונמשך… וזה ברור וגלוי לכל המסתכל בסדרי הטבע מבחינת המדע הטהור, ובלי תערובת של פניות עצמיות" (מאמר "החירות"). כלומר, שום דבר בסדרי הטבע איננו מקרי, כל פרטי המציאות קשורים זה לזה, לכל פעולה יש השלכה מערכתית.
ובספר הזוהר נאמר כבר מזמן: "כמו שגוף האדם מתחלק לאיברים, וכולם עומדים מדרגות על מדרגות, המיתקנות אלו על אלו, וכולן הן גוף אחד. כן העולם, כל אלו הבריות שבעולם, כולן הן איברים איברים, ועומדים אלו על אלו. וכאשר כולן תיתקנה, יהיו לגוף אחד ממש" (ספר הזוהר עם פירוש "הסולם", פרשת תולדות, ג).

> נכתב בהשראת דברי הרב ד"ר מיכאל לייטמן בתכניתנו – חיים חדשים 1216, קורונה: אנחנו והטבע. 

אהבת? שתפו

השאר תגובה

עוד בנושא