שר עצות לשיפור מערכת החינוך

פחות מחודש לצלצול הראשון, ומערכת החינוך עוד מיטלטלת בין גלי הקורונה. מורים, הורים ותלמידים – כולם חסרי אונים ותוהים על הראשונות. אי-אפשר להתעלם מהמצב החדש שהעולם נקלע אליו, לכן אני מזכיר איך התחיל מוסד הלימודים, משתף לאן מועדות פני האנושות וממליץ על סדרת עצות כיצד לעדכן את התוכנה הישנה בהתאם למציאות החדשה.
1️⃣ שינוי – התפתחות מערכת החינוך החלה לפני כמאתיים שנה כדי לקחת את עובדי האדמה מהכפרים, להושיב אותם על ספסל הלימודים ולהוציא אותם מוכשרים להפעיל את המכונות שהומצאו אז. הם למדו קרוא וכתוב ולוח הכפל – מה שילד לומד היום בשלוש שנותיו הראשונות בבית הספר – ויצאו לעבוד.
2️⃣ צעד קדימה – מאז ועד היום האנושות עשתה צעדים משמעותיים קדימה בהתפתחותה הפנימית, הרגשית, התרבותית והטכנולוגית, אולם מערכת החינוך לא השתנתה במהותה. מורים עדיין שופכים ידע על תלמידים שבקושי רב מקשיבים.
3️⃣ התאמה לעולם וירטואלי – הטעות הראשונה של מערכת החינוך שהיא מעתיקה את המערכת הפיזית אל הסביבה הווירטואלית בבית. אסור לנו לסחוב אחרינו את העולם הישן, זה שהיה טרם ימי הקורונה, עולם של ניצול וחמדנות, תנאים סביבתיים של אגו מסואב וזלזול. הסגר והבידוד הפחיתו במקצת את הסערה האנושית, בלמו אותנו מביצוע צעדים חפוזים וחייבו אותנו לעשות חשבון נפש לגבי העתיד. המלאכה עוד מרובה, אבל רובנו מרגישים שעולם חדש בפתח. שהיחס לטבע הסובב שמתגלה כטבע אינטגרלי, מתחיל לקבל בתוכנו תפנית, יחס חדש. לכן, אסור להעתיק את הבעיות מהמרחב הפיזי למרחב הווירטואלי.
4️⃣ לימוד חוקי הטבע האינטגרלי – הקורונה טרפה את הקלפים, ועלינו לחנך את הילדים לעולם החדש שנכנסנו אליו. להציע להם חבילת ידע בסיסית שתלמד ביסודיות את חוקי הטבע והכרה של הכוח האינטגרלי של הטבע: כיצד בנוי העולם, איך הוא מקושר על כל רבדיו, היכן נמצא המין האנושי בתוך מערכת הטבע, איך עלינו לנהוג כחברה אנושית בהתאם לחוקי הטבע שפועלים עלינו, איך לנהוג עם האגו האנושי שפועל הפוך ממערכת הטבע הגלובלית, כיצד נבנה סביבה שתעודד לכידות חברתית ועוד. אנחנו מוכרחים לפקוח את עיני הילדים ולהרחיב את האופקים שלהם. להיות אדם זה המקצוע העיקרי במאה העשרים ואחת. לכן משבר הקורונה יצר כאן הזדמנות פז לפיתוח מערכי החינוך – להטמיע אופני לימוד ולפתח מיומנויות נחוצות בחברה האנושית המתקדמת.
5️⃣ תוכנית לימודים בסיסית – טוב תעשה המדינה אם תחייב כל ילד לתוכנית לימודים בסיסית, תקים ספריית תוכן עשירה, לא גדולה ומורכבת, אלא חיונית ופשוטה. ולצידה, כמו באוניברסיטה, תאפשר מספר תחומי דעת וקורסי העשרה שונים שהילדים יוכלו לבחור. כמובן שהילדים יבחנו את עצמם ויתרגלו את חומר הלימוד, אבל העיקר להעניק להם את הבחירה בנתיב ששובה את ליבם.
6️⃣ שיעורים מעניינים – ילדי דור המסכים שואבים מרשת האינטרנט את כל הידע שדרוש להם, והם שולטים בתקשורת במשיכת אצבע. הילדים מקוונים כל הזמן, אלא שהגישה הנוכחית לא מותאמת לצרכיהם. התחבולה היא להפוך את השיעורים שמשעממים אותם למרתקים לא פחות מהתוכניות שהם דבוקים אליהן בחשק רב.
7️⃣ גירוי ומשחק – אין צורך להעמיד על הילדים הורה-שוטר שישסה בהם כל שעות הלימוד, אלא די לגרות אותם בתכנים מרתקים, מודרניים, בשפה מותאמת. לייצר להם סרטונים מקוריים, כך שהם יתפעלו וישמחו, יתרגשו ויצחקו מאחורי הצג. לאתגר אותם – שישוחחו ביניהם, שישחקו ביניהם, תוך שילוב משחקים ולומדות שיגבירו בהם את הערנות לחומר הנלמד ויפיחו בהם את חדוות הלימוד. ובלי לחץ. הם מתחילים לנוע על הכיסא? תנו להם לצאת ולשחק עם חבריהם האהובים. שילמדו מרחוק, שילמדו מקרוב. שילמדו מהחיים.
8️⃣ הטוב שבחיבור – אם הילדים ילמדו על החיים דרך קריאה בספרים שהם אוהבים ויצפו בסרטים ובסרטונים מרתקים – אפילו שיהיה זה דרך הנייד, סביבת עולמם הטבעית – אז בוודאי שתהיה להם תועלת גדולה. לילדים יהיה עניין רב יותר בתוכן הנלמד, הם יצברו תובנות למכביר, מצב רוחם ישתפר פלאים והם יהיו רגועים. הרגשה כללית שתספק הן את הילדים והן את ההורים. הדגש המרכזי בחינוך צריך להיות על פיתוח ההכרה שבחיבור נכון בין בני אדם יש רווח מיוחד, קסם שלא ניתן להסבירו במילים, הצלחה ברמה אחרת שאף אחד לא יכול להשיג לבד, כישרוני ככל שיהיה. לכן כל התרגילים והשיעורים יהיו בקבוצה, על מנת להוביל לשיתוף פעולה ולגיבוש מקסימלי.
9️⃣ שיח לימודי במעגל – מדעים, טבע, גיאוגרפיה, גילוי יבשות העולם, ארכיאולוגיה, סוציולוגיה ועוד, הם חלק ממאגר אדיר של תכנים ערכיים ולימודיים שיכולים לתפוס בקלות את תשומת ליבם של הילדים. אלא שאחרי צריכתם כדאי מיד ביום למחרת לשלב דיון חברתי במעגל שיח. אין ספק שצעד כזה של התקשרות בקרב התלמידים על חומרי הלימוד וההעשרה שצפו וקראו בשעות הפנאי, יקדם כל ילד לחינוך נכון המותאם לעולם החדש והמשתנה, וברוח טובה ונוחה לכולם.
? חיים בשוויון – לחיות בשוויון זה אחד הערכים החשובים בישראל, לכן דווקא שיחה וירטואלית, במעגל שיח, בסדנה עגולה ומתחשבת תספק את הצורך הבסיסי הזה. ולמה? כי המעגל הוא המבנה היסודי ביותר בטבע. בכל פרטי הטבע מוטבעת השאיפה לשוויון. ומכיוון שאנחנו – בני האדם – חלק מהמעגל של הטבע, גם עלינו חלה החובה לפעול במעגליות, בשוויון ובהתחשבות הדדית. ההבדל היחיד הוא שעלינו לעשות זאת באופן מודע. אם נסייע לילדים לבנות ביניהם קשרים "עגולים" שיתאימו למעגליות של הטבע, לחיים בעולם שמתגלה לנו היום כגלובלי, הם יזכו להשראה, להבנה ולהרגשה שיסייעו להם להחליט נכון ולהצליח בכל דרכיהם.

> נכתב בהשראת דברי הרב ד"ר מיכאל לייטמן בתכניתנו

ישיבת כתבים

אהבת? שתפו

השאר תגובה

עוד בנושא