חמישה עשר באב | קיצורי מאמרי רב"ש | כתבי רב"ש | הרב ברוך שלום אשלג | ספריית כתבי מקובלים -
אתה נמצא כאן: קבלה לעם / ספריית כתבי מקובלים / הרב ברוך שלום אשלג / כתבי רב"ש / קיצורי מאמרי רב"ש / חמישה עשר באב

חמישה עשר באב

תשמ"ו - מאמר ל"ה,

1985/86 - מאמר 35

לא היו ימים טובים לישראל כ-15 באב וכיום הכיפורים. שבנות ירושלים יוצאות ומחוללות בכרמים, ואומרות, בחור, בורר לך. אל תתן עיניך בנוי, תן עיניך במשפחה. יפייפיות שבהן אומרות, תנו עיניכם ליופי, שאין האישה אלא ליופי. מיוחסות שבהן אומרות, תנו עיניכם למשפחה, שאין האישה אלא לבנים. עשירות שבהן אומרות, תנו עיניכם בבעלי ממון. מכוערות שבהן היו אומרות, קחו מקחכם לשם שמים ובלבד שתעטרונו בזהובים.

מלכות בת. במלכות ד' בחינות עביות: חכמה, בינה, ז"א, ומלכות. א', חכמה, יופי. ב', בינה, אם הבנים, מולידה את זו"ן, רוצה בהשתוות הצורה, להדמות להמשפיע. לכן מייחסים אותה לכתר, שרוצה להדמות לכתר, המשפיע. ג', ז"א, עשיר, עמוד האמצעי, נוטה לימין, לחסדים, ואינו צריך לחכמה, לכן נקרא עשיר. ד', מלכות, עניה אלא מה שנותן לה בעלה, צדקה, אמונה למעלה מהדעת, לא דורש תמורה, אלא לה' לבדו.

ימים טובים - עלית העולמות וגילויים. בנות ירושלים יוצאות - מהעלם לגילוי.

בימים טובים כל ספירה מגלה מעלתה: בחי"א, חכמה, אומרת, בחור, שראוי לגלות המעלה שלה, היופי. חכמה - יפי עיניים, יפייפיות. אשה ליופי - כלי קבלה לאור חכמה.

מיוחסות שבהן – יחוס, שורש גבוה, בינה שמשתוקקת להשתוות הצורה לשורש, מאציל, כתר. הבנים, שתוליד, בטבע שלהם השתוות עם השורש. כלי קבלה, אשה, צריכים להשתדל שיוליד בנים.

עשירות, בחי"ג, ז"א, עשיר, שיש לו חסדים, שמח בחלקו.

והמכוערות שבהם – בחי"ד שבד', שעליה היה צ"א, ענייה, אלא מה שיתן לה בעלה. כי מלכות שמים צריכים לקבל בלמעלה מהדעת, באמונה, להאמין בה', אעפ"י שהגוף בא עם הרבה שאלות. אלא לקבל למעלה מטעם ודעת, כצדקה, ללא תמורה, בלתי ה' לבדו. לכן עבודה זו מכוערת אצל אדם, אין בה יופי, או יחוס, או ממון שברוחניות.

אלא יש דברים שדעת ושכל לא יכולים לסבול. והם אומרות לבחור, קחו מקחכם לשם שמים. שאנו לא יכולים להבטיח לכם משהו לתועלת עצמו, אלא אם אתם רוצים להיות בחור מעם, אתם מוכרחים לקבל את מקחכם רק לשם שמים. אולם שתעטרונו בזהובים, שלאחר נישואין תתנו לנו תכשיטים נאים. הגם שהאדם מסכים לקבל לשם שמים, אפילו שהיא מכוערת, ואינו מסתכל על שום דבר, כלה כמות שהיא, מ"מ היא דורשת, שאח"כ ימשוך לה את אור התורה, היינו שישתדל להשיג טעמי תורה וטעמי מצוות. אחרת היא לא מסכימה. שהגם באמונה למעלה מהדעת, אבל אח"כ צריכים להמשיך את אור התורה.

שני דברים הפוכים יש כאן: אמונה למעלה מהדעת ולהשיג טעמי תורה ומצוות.

חזרה לראש הדף
Site location tree