פרק 12 - חינוך ומשפחה - עיצוב פני הדור הבא | תנאים להתפתחות רוחנית | אלף שאלה על קבלה | ספרים | הרב ד"ר מיכאל לייטמן | ספריית כתבי מקובלים -
אתה נמצא כאן: קבלה לעם / ספריית כתבי מקובלים / הרב ד"ר מיכאל לייטמן / ספרים / אלף שאלה על קבלה / תנאים להתפתחות רוחנית / פרק 12 - חינוך ומשפחה - עיצוב פני הדור הבא
הרב ד"ר מיכאל לייטמן

פרק 12 - חינוך ומשפחה - עיצוב פני הדור הבא

מהותה של אישה

שאלה: נראה שמקובלים גדולים לא טרחו לתאר את שיטת הלימוד עבור נשים וילדים. הם כתבו רק שהשיטה היא אחרת, "שונה" משל הגברים. במה היא "שונה"?

תשובה: מתוך הפרצופים העליונים אנחנו רואים את היחס בין ז"א ומלכות של עולם האצילות. וכדוגמה - מתוך ההבנה הזו אנחנו יכולים לשאוף למערכת יחסים תקינה ונכונה בין גבר לאישה. רק יחד, בעזרת עבודה רוחנית משותפת שמכוונת למטרה משותפת, כפי שנועד לנו, כל אחד מבצע את חלקו, ויחד משיגים את המטרה. ולאחר שהשיגו הם שווים, מתאחדים בפרצוף אחד זו"ן, הופכים זהים לבורא.

חינוך על פי חוקי הטבע האמיתיים

שאלה: תפקיד ההורים הוא לחנך את הילדים, להקנות להם נורמות וערכים מוסריים מסוימים, שבלעדיהם הילד לא יהיה מסוגל לבחור בדרך חיים נכונה. איזה ילד היית רוצה אתה?

תשובה: אני הייתי רוצה לראות את הילד שלי ואת כל הילדים במצב מקסימלי, באופן אופטימלי, וזה אומר - מושלמים. אבל, האם אני עצמי יודע מה זה? אז למה דווקא בצורה כזאת הטבע, שהוא כל כך חכם ודואג לכל מראש, סידר שכל דור יטעה בדבר העיקרי שהוא להכין, אפילו בדרך הייסורים, את הדור הבא טוב יותר, אך בסוף הדור הבא, ככלל, "גרוע" עוד יותר מהקודם )הרי האגואיזם בכל דור רק גדל).

הטבע דאג לכך, שהאדם יגיע להבנה שהדעת שלו רק מזיקה לו, והגילוי הזה יכריח את האדם להתחיל ללמוד את חוקי הטבע האמיתיים, על מנת שבעזרתם יחנך את צאצאיו. חוקי הטבע, כולל מוסר ומחשבה, נקראים חוכמת הקבלה. לימוד המדע הזה הוא המאפשר לאדם להתקיים בצורה נכונה בעצמו ולהכין את הדור הבא לחיים תקינים, כך שכולם ייהנו ממעשי האדם.

כלים נכונים לחיים

שאלה: עכשיו הילדים מתחילים לשאול שאלות על הבורא, על מבנה המציאות. איני יודע מה לענות להם. האם צריך להסתמך בדבריי על חוכמת הקבלה או להסכים עם הפרשנות שהם מקבלים בבית-הספר? האם לענות להם: "תבין כשתגדל"?

תשובה: אני התחלתי להסביר לבני את כל מה שכתוב בספר "מתן תורה" של בעל הסולם מאז היותו צעיר מאוד. הסברתי לו בצורה כזו שיבין. אין שום סתירה בין מה שכתוב בספר "מתן תורה" לבין ספרים אחרים. את ההסברים על העולם העליון, על הבורא ועל מטרת הבריאה, הילדים מקבלים זאת בצורה טבעית מאוד. איזה מין חינוך אתה מעניק לילדים שלך, אם אסור להם לדעת על מטרת החיים שלהם ולמה הם נולדו? הרי בדיוק על כך הם שואלים.

השיטה החדשה לחינוך ההמונים

שאלה: האם קיימת שיטת חינוך מיוחדת שמבוססת על חוכמת הקבלה, עם ספרים ומדריכים להוראת ילדים, עם תקנים ותכנים מוגדרים?

תשובה: חוכמת הקבלה, מרגע הגילוי שלה לאדם - לאברהם, היתה נחלת בודדים נבחרים. בכלל לא דובר בחינוך המוני. בעל הסולם, בספר שלו "מתן תורה", עשה ניסיון ראשון לכתוב ולתאר את חוכמת הקבלה באופן פופולארי. רק בתקופה האחרונה מתעורר הצורך בשיטת הלימוד של חוכמת הקבלה להמונים. הספר "מתן תורה" ומאמרי "הדור האחרון" הינם למעשה אבני היסוד של השיטה החדשה.

אילו רק ידענו בזמן...

שאלה: מה פירוש המשפט המופיע ב"הקדמה לתלמוד עשר הספירות", האומר "אין חכם כבעל ניסיון"?

תשובה: המשפט מדבר על כך שהאדם צובר ניסיון, ורק לאחר שצבר מספיק ניסיון, כלומר למד הכול בהתנסות אישית, בדרך של ניסוי וטעייה, הוא מגיע למסקנות ואפילו מסוגל לקבל החלטות הגיוניות ונכונות. אבל ברוב המקרים זה כבר מאוחר מדי, ולא ניתנות הזדמנויות חוזרות.

הסיבה לתופעה הזו היא, שמטבענו איננו שלמים ועלינו לתקן את עצמנו, ולאחר מכן, אחרי שתיקנו, אין כבר מה לתקן בעולם שלנו, אין לנו במה לבטא את עצמנו. אז מה לעשות? האם זה צריך להיות כך מדור לדור? ילדינו עושים אותן הטעויות שאנחנו עשינו, ואנחנו פשוט לא מסוגלים להעביר להם את הניסיון הנצבר שלנו, הם לא מוכנים ללמוד מניסיון של אחרים. עבורם החוכמה שלנו היא אוסף של משפטים ריקים מתוכן, שתהפוך גם לחוכמה שלהם רק על בסיס ניסיון עצמי מר וכואב.

האם כל הדורות חייבים לעבור אותה הדרך?

כמובן שלא. אם תהיה מסוגל להסביר לילדך את מהות מטרת הבריאה ומשמעות התיקון, הוא יבין את הסיבה למצב הלא מתוקן שלו, הוא יתחיל לשפוט את עצמו, את ההתנהגות שלו, באופן שונה, מנקודת מבט חדשה. זה יביא אותו להחלטות נכונות כבר מלכתחילה, ולא לאחר שצבר ניסיון מר וכואב.

כך מורה לנו לנהוג חוכמת הקבלה בכל המקרים בחיים שלנו.

הבעיה היא, שגם המבוגרים לא מבינים בדיוק מה צריך לתת לצעירים, הרי צריך להתחיל מהחינוך הרוחני הבסיסי, להביא אותם לגילוי ולהבנת מטרת הבריאה וההשגחה העליונה, כך שישאפו באופן עצמאי להשגת המטרה הזו.

שחרור מהכלוב של הגוף

שאלה: האם מסגרת חינוכית כלשהי לא שוללת מהילד שלי את חופש הבחירה שלו בדרכו העתידית בחיים?

תשובה: חופש הבחירה אינו תלוי בחינוך, מכיוון שהוא מתגלה רק ביחס לבורא, ובזה שום שיטת חינוך לא נוגעת. חופש הבחירה מתחיל רק בדרגה רוחנית מסוימת, כאשר האדם מקבל את המסך - הכוח לשלוט בכל הרצונות שלו ולממש אותם, לא למען עצמו. רק אז הוא הופך להיות חופשי באמת, ומשתחרר מן הכלוב של הגוף הפיזי שלו, של הרצונות הטבעיים.

מחוץ לגבולות החיים והמוות

שאלה: פעם רמזת שהיית מפסיק ללמד מבוגרים, אילו קיבלת הזדמנות ללמד ילדים. אולי הזמן הזה הגיע?

תשובה: כפי שכותב האר"י הגדול, שמתחילת תקופתו רשאים ללמוד את חוכמת הקבלה אפילו "עבדים"- עבדי הרצונות האגואיסטיים שלהם, "נשים"- רצונות האדם המקבלים בלבד - אך עדיין לא משפיעים, ו"ילדים"- רצונות לא מפותחים של האדם, שאותם, בעזרת לימוד הקבלה, אפשר לפתח עד לדרגה רוחנית שבה הרצון עצמו ימצא את הייעוד האמיתי שלו.

כך מדובר לגבי מבוגרים עם רצונות לא בשלים. לגבי מבוגרים עם רצונות מפותחים - עליהם האר"י לא מדבר, מכיוון שהם עצמם מתחילים לחוש את הצורך לממש את הרצון שלהם - מרגישים שאיפה למשהו גבוה יותר, למקור הקיום שלהם, למקור הגורל שלהם.

כלומר, בנוגע למבוגרים, הכול ברור מאליו. בכל מקרה הם חייבים ללמוד, גם אם האדם עדיין לא מרגיש את הרצון הזה בעצמו, מכיוון שבמקרה כזה, בעזרת לימוד הקבלה האדם מקדים את השפעת הכוח הנוקשה והמחייב, ועל ידי כך מצליח למנוע ייסורים מיותרים ולחסוך סבל ואירועים לא טובים בחייו.

לגבי הילדים, הסיפור אחר לגמרי. דבר אחד ברור - ילדים מקבלים את כל הידע הזה בצורה טבעית ביותר. הרי באמת אין בעולם דבר קרוב יותר וטבעי לאדם מאשר הידע והתחושות האלה.

כל העניין הוא להכין חוברות הדרכה, להתאים את השפה, לאסוף דוגמאות ולאמץ את הגישה הנכונה. אם מתעוררת השאלה, והיא מתעוררת אצלנו לא בפעם הראשונה, פירוש הדבר שהצורך הזה מתגבר, ובמוקדם או במאוחר הוא יתממש. הרי אם מעניקים לילד אפילו הסבר כללי ביותר על מהות ומשמעות החיים, על קיום נצחי כאן, בתחושת כל העולמות, מחוץ לגבולות החיים והמוות, אתה מונע ממנו כל מיני השפעות שליליות של הסביבה החיצונית )כמו סמים, התמכרויות, חיי מותרות עצלים).

"ואל אישך תשוקתך"

שאלה: האם העובדה שנשים כגברים שואלות את השאלה: "מי אני? מאין? לאן מועדות פניי? בשביל מה אני קיימת?" זו עדות להתקדמות מסוימת של נשמות הנשים בדומה לגברים?

תשובה: בהחלט, כיום אנחנו עדים לתהליך התפתחות רוחנית הן של גברים והן של נשים. אבל זה בשום פנים ואופן לא משנה את יחסי הגומלין ביניהם ואת דרכם העצמאית של כל אחד מהחלקים. התפתחות פרצוף ז"א )זעיר אנפין) נובעת מפרצוף "אמא", והתפתחות המלכות - מ"אמא", אבל דרך ז"א.

במהלך כל שנות ההיסטוריה, האישה הרגישה מקופחת. מעבר לסיבות הארציות, הדבר נובע משורש רוחני עליון: ז"א נוצר לפני המלכות, כמו שאדם נברא לפני חווה. כלומר, מתקן את המלכות, ורק הוא מסוגל לקבל שפע מלמעלה ולהעביר לה.

הטענות שנשמעות מצד הנשים אל הגברים ולבורא מתבססות על עיקרון "קטרוג הירח". ביום הרביעי של הבריאה, כאשר הלבנה התלוננה בפני הבורא שהיא לא יכולה להיות דומה לשמש, ניתנה לה תשובה על ידי הבורא, ובה נאמר - "לכי ומעטי את עצמך" - ורק במקרה כזה, לאחר קיום התנאי הזה, תקבלי מז"א. כפי שנאמר גם לחוה, "ואל אישך תשוקתך..." שתימשך לבעלה, וכך תוכל לקבל ממנו מילוי.

צריך לעשות סדר, להבין את משמעות כל השורשים העליונים האלה, ולציית להם. רק אם נמלא בדיוק את כל ההוראות שלהם, נוכל להגיע לאיזון ולשלווה, לדרגת איחוד רוחני עם הבורא - המטרה המשותפת של נשים וגברים, התפתחות אופטימלית במחשבות על הבורא.

אישה - עצם מאדם

שאלה: האם בעל ואישה הלומדים חוכמת הקבלה יחד, רשאים לשתף זה את זה במחשבות ובתחושות האישיות ביותר?

תשובה: עד כמה שזה ניתן, אתם יכולים להיות גלויים לגמרי זה עם זה בכל הנוגע לקשר שלכם עם הבורא. אך בכל זאת, עד האיחוד המלא של כל הנשמות בגמר התיקון, לא יהיה בהישג ידינו להבין הבנה מלאה מהו איחוד אמיתי, אלא רק במסגרת של מגבלות מסוימות.

למרות האמור, הרב שלי המליץ לכל תלמידיו ללמוד יחד עם הנשים, מכיוון ש"אישה היא עצם מגופו של אדם" ואין דבר שמקרב יותר מאשר הלימודים יחד. אבל מלבד האישה, אין לשתף בתחושות שלך אף אחד אחר, אפילו לא את החבר הכי קרוב שלך.

התמורה הרוחנית לעזרה הנשית

שאלה: לא פעם נאמר ונכתב, שנשים יורדות אל העולם הזה רק פעם אחת, וגם זה מרצונן החופשי. האם זה אומר שאישה לא צריכה לעבור תיקון, מכיוון שאחרי מותה היא "חוזרת" באופן אוטומטי?

תשובה: לאישה ישנם אותם הכלים והיכולות לעבור תיקון כמו לגבר אם היא שואפת לכך, כלומר, אם התפתחה רוחנית לדרגה הזאת. אבל מה שמעניין הוא, שעוד לפני שהיא מגיעה לדרגה הרוחנית הזאת, היא כבר יכולה לקחת חלק בהשגחה ותיקון, כאשר היא עוזרת לגבר ומקבלת ממנו את כל מה שהוא משיג בעצמו. זה, בהתאמה, כמו בעולם שלנו.

חזרה לראש הדף
Site location tree