חלק ראשון: קבלה להמונים | מפקד חיל האוויר לשעבר איתן בן אליהו על חופש וטלפאתיה | נפגשים עם קבלה | ספרים | הרב ד"ר מיכאל לייטמן | ספריית כתבי מקובלים -
אתה נמצא כאן: קבלה לעם / ספריית כתבי מקובלים / הרב ד"ר מיכאל לייטמן / ספרים / נפגשים עם קבלה / מפקד חיל האוויר לשעבר איתן בן אליהו על חופש וטלפאתיה / חלק ראשון: קבלה להמונים

חלק ראשון: קבלה להמונים

איתן בן אליהו: שמי איתן בן אליהו, נולדתי בירושלים, הייתי טייס קרב בחיל האוויר וסיימתי את שירותי כמפקד חיל האוויר. כיום אני איש עסקים. אני שמח על ההזדמנות לפגוש אדם מיוחד כמוך, הרב לייטמן, ולדבר על נושא מיוחד, שקשור, כמו שאני מבין, לנושאים רחבים מאוד.

הרב מיכאל לייטמן: אני שמח להכיר אנשים שעברו הרבה בחיים. אנשים כאלה, שמתוך התנסות אישית למדו על עצמם ועברו כברת דרך בחייהם, יכולים לברר טוב יותר עם עצמם האם הם הובילו את החיים או שמא החיים הובילו אותם. אנשים כאלה יכולים לשאול את עצמם בכנות האם היו נוהגים אחרת, אם היתה להם היכולת לבחור שוב, או שכל מה שקרה להם היה חייב לקרות כדי להביא אותם למקום שבו הם נמצאים.

איתן בן אליהו: גם אתה אדם שעבר הרבה בחיים. הייתי שמח לדעת עליך קצת יותר. מצד אחד, אתה אדם בעל רקע אקדמי בתחום המדע, שזה דבר מכובד ומקובל בחברה החילונית שמעריכה את הישגי המדע והטכנולוגיה, ומשתמשת בהם לתועלתה. מצד שני, אתה אדם שעוסק בעניינים רוחניים, מטאפיזיים. שני התחומים הללו לרוב לא מתיישבים זה עם זה. מה קרה לך, שלפתע עברת מהעולם המדעי, הגשמי, הריאליסטי, לעולם שנתפס אצל רוב האנשים כ"מיסטי" רוחני?

רב: למעשה נשארתי אותו אדם חוקר וסקרן. תתפלא לגלות שבסופו של דבר, מי שמגיע לקבלה האמיתית, אלה אנשים מאוד ריאליים, בעלי גישה בריאה ועניינית. הקבלה היא מדע שמתבסס על המחקר של האדם את עצמו. באשר לסיפור שלי: נולדתי למשפחת רופאים ברוסיה לפני כ 60- שנה. מאז ומעולם העסיקה אותי השאלה, "מהו סוד החיים?". כאשר חשבתי איזה מקצוע ללמוד, נפלה הבחירה על ביו-קיברנטיקה. חשבתי שרק במחקר של הגוף החי אוכל להבין ולדעת מהו סוד החיים. כי אנחנו רואים, שהצומח והחי מתקיימים ומתפתחים, ושלא כמו הדומם - הם משתנים. אלא השאלה היא, למה בכלל הם קיימים? ומה האנרגיה, הדחף, מה התוכנה הפנימית שלפיה אנו חיים?

איתן בן אליהו: וגילית מהי אותה תכלית, שלשמה אנחנו קיימים?

רב: אמנם נכנסתי ללימודי ביו-קיברנטיקה, שבזמנו היה תחום מדעי חדש, אך הרגשתי שאינני מקבל סיפוק מהלימוד. למרות זאת סיימתי את האוניברסיטה, ועבדתי בתחום. אבל מבפנים נשארתי עדיין עם אותן שאלות, שרק הלכו והתחדדו: מהו סוד החיים? בשביל מה לחיות? והאם יש מטרה נעלה יותר לכל זה, מלבד להסתדר משך שבעים שנות חיינו בעולם הזה? באותה תקופה החלטתי לעזוב את רוסיה ולעלות עם משפחתי לישראל. לאחר שהגעתי לארץ המשכתי בחיפושי, עד שכעבור ארבע שנים, בשנת 1979 , הגעתי לקבלה. באופיי איני אדם מיסטי. אני אדם ריאליסטי, בעל ראייה מדעית, ובכל זאת עוד לפני כן היתה לי הרגשה שהתשובות כנראה נמצאות בחכמה הזו. אבל רק כשהגעתי למורה שלי, הרב"ש, התחלתי ללמוד קבלה ממשית, ועם הלימוד באו התשובות. בשלב מאוחר יותר עשיתי דוקטורט בפילוסופיה, עם התמחות בקבלה. אני יכול לומר לך שהקבלה עבורי אינה מיסטיקה אלא מדע לכל דבר.

איתן בן אליהו: התעוררה אצלך שאלת החיים, ותוך כדי חיפוש אחר התשובה, מצאת שאם תתעמק בקבלה, תגיע לגילוי התשובה שמעניינת אותך?

רב: כן.

איתן בן אליהו: יש לי קצת רקע דתי מהבית, ומבית הספר שבו למדתי. ובהזדמנויות השונות, כששמעתי בילדותי ובנערותי על נושא הקבלה, נחרת בזיכרוני שזה היה תמיד מלווה כביכול באזהרה שאומרת, "לא לכל אחד מותר לעסוק בקבלה". כלומר, הקבלה מיועדת רק לקבוצה מצומצמת, שלה יש אישור לעסוק בזה, מהסיבה שמי שאינו בשל ללימוד, ברגע שיצלול לתוכה, עלול להיפגע, הוא יכול להשתגע, או שהוא עלול לתת לה פירושים שאינם נכונים, וחלילה לפגום בערכה של החכמה. והנה אני בא לכאן היום, ורואה שזו ישיבה שלומדים בה 200 איש לפחות. היום כל תל אביבי שרוצה להיות " in ", אומר "אני לומד קבלה". בארצות הברית פתאום לומדים קבלה. ללמוד קבלה נהיה פשוט כמו לקחת קורס בבישול... איך תשכנע אותי שאתה לא עוסק בזה באופן חובבני?"

רב: קודם כל, יש לכך סיבות שהיום הקבלה היא כל כך פופולארית. צריך להבין שלא סתם בא פתאום מן גל כזה ששוטף את האנשים. מדובר בהתפתחות בתוך הרצונות של האדם, ולפי הרצונות הפנימיים שמתגלים בהם, אנשים מתעוררים לשאול: "מה זה קבלה?", "בשביל מה היא קיימת?", "למה כדאי לי ללמוד?". הם נמשכים אל החכמה הזו, כי הם מרגישים שהיא מדברת עליהם, ושיש לה את התשובות לשאלות שמטרידות אותם.

איתן בן אליהו: האם יש הבדל בין הקבלה של המקובלים שלמדו בעבר בקבוצות מצומצמות לבין הקבלה שאתה תלמד כאן הלילה בשעה שלוש לפנות בוקר?

רב: יש הבדל. גם אני למדתי כך, בקבוצה מצומצמת, אצל המקובל האחרון מאותה שרשרת מקובלים שעליה אתה מדבר. אבל כפי שכולנו רואים, הנושא פרץ והתפשט. כפי שנכתב בספר "הזוהר", וכפי שכתב הגאון מווילנה, בסוף המאה העשרים עתידה הקבלה לגלות את עצמה, ולא רק ליהודים ולעם ישראל, אלא לעולם כולו.

איתן בן אליהו: איפה זה כתוב?

רב: הרב קוק, שהיה מקובל, כתב על כך רבות במאמריו, וגם ב"זוהר" מובא שכך יהיה בימות המשיח. בעל הסולם, הרב יהודה אשלג, שחיבר את הפירוש לספר "הזוהר", חזה שכיום, כלומר משנת 1995 ואילך, נהיה עדים לתקופה הזו. כל המקובלים האחרונים של המאה העשרים כתבו שחכמת הקבלה חייבת להתגלות. בספר "קול התור" שנכתב על ידי תלמידי הגאון מווילנה בעקבות דברים ששמעו מפיו, נאמר שבסוף המאה העשרים תתעורר בבני האדם השאלה "מהי קבלה?", והם ירגישו משיכה לזה, וגם אם הם לא ידעו מהי באמת, הם יתחילו לחפש.

איתן בן אליהו: אז הם אמרו, אז מה? אני מחפש הסברים לכמה דברים.

רב: השאלה היא אחרת, האם יש בזה משהו? משהו שאני צריך לחיים, או לא? כך צריך להיות היחס לדברים. בין אם מדובר בתורה קדושה, בחכמת הקבלה,או במדע.

איתן בן אליהו: תן לי דוגמה אחת פשוטה, למה אתה צריך את הקבלה בחיים שלך?

רב: אני רוצה לדעת מה מהות החיים, ובשביל מה האדם חי. אלה לא שאלות פילוסופיות, אלא אני רוצה לדעת את התשובות למען עצמי. בלעדיהן איני יכול לחיות, אין לי טעם לקום בבוקר.

איתן בן אליהו: אבל האדם חי את חייו.

רב: הוא חי רק בגלל שנולד?

איתן בן אליהו: אדם חי, כי הוא צריך ללדת ילדים ולעבוד. מה רע בתשובות של העולם הגשמי?

רב: זו התשובה?

איתן בן אליהו: כן, למה לא?

רב: לי היא לא מספיקה.

איתן בן אליהו: למה לא?

רב: כי היא לא נותנת לי אפילו את הכוח לחיות. אני פשוט רוצה לדעת מהם חיי, האם יש להם מטרה? האדם הוא בסך הכול פרי הטבע, והטבע מתוכנן ומכוון כמו שעון, לפי עקרון "סיבה ומסובב", ולכל דבר יש בו מקום. זו מערכת אדירה שהכול בה קשור יחד. ורק באחרונה מגלים, באקולוגיה ובתחומים אחרים, כיצד הכול קשור יחד. ואילו כאן, אצל האדם, אנו רואים שחיינו הם הפקר, לכאורה. כל אחד עושה ככל העולה על רוחו, ואיש לא יודע לשם מה הוא בא והולך, דור אחר דור, ומדוע אנו נלחמים ללא תועלת.

חזרה לראש הדף
Site location tree