חלק שני: איפה החופש שלי? | מפקד חיל האוויר לשעבר איתן בן אליהו על חופש וטלפאתיה | נפגשים עם קבלה | ספרים | הרב ד"ר מיכאל לייטמן | ספריית כתבי מקובלים -
אתה נמצא כאן: קבלה לעם / ספריית כתבי מקובלים / הרב ד"ר מיכאל לייטמן / ספרים / נפגשים עם קבלה / מפקד חיל האוויר לשעבר איתן בן אליהו על חופש וטלפאתיה / חלק שני: איפה החופש שלי?

חלק שני: איפה החופש שלי?

רב: אגב, גם אני שירתי בחיל האוויר.

איתן בן אליהו: באמת? איפה?

רב: משנת 74 ' עד 78 ' הייתי בתל נוף, עסקתי באלקטרוניקה.

איתן בן אליהו: בשנת 76 ' הייתי מפקד טייסת F15 בתל נוף. אתה רואה, הכול מעגלים של סיבה ומסובב. האם לפי חכמת הקבלה באמת יש לזה סיבה שהיינו אז באותו מקום וכעת אנו נפגשים שוב?

רב: כן, אולי עוד נגלה אותה.

איתן בן אליהו: זה לא יכול להיות מקרי?

רב: לא. אין מקריות.

איתן בן אליהו: יש שבעה מיליארד בני אדם בעולם, וכולם ברגע זה עושים משהו. האם יש קשר בין מעשיהם?

רב: כולנו מתקיימים כקן נמלים אחד גדול. ואם תתרכז נכון, תוכל לראות איך האנושות מופעלת מבפנים על ידי כוחות הטבע.

איתן בן אליהו: ואין מקריות בעולם?

רב: היכן אתה רואה מקריות בטבע, מלבד מה שנדמה לך כמקרי? כל עוד אינך תופס את התמונה כולה ודאי שאינך יכול לראות את הקשר בין הדברים.

איתן בן אליהו: אין מקריות בעובדה שפתאום נערכת פגישה בינינו? האם לא ייתכן שרק במקרה אני בארץ, במקרה היה לי זמן, ורק במקרה קבענו?

רב: ודאי שלא ייתכן. רק נדמה לנו שזה מקרי. וכאן עולה השאלה, אם זה כך - אז מהם חיינו?

איתן בן אליהו: אז אין משמעות לחיים...

רב: יפה. זה בדיוק מה שרציתי לדעת בזמן שרכשתי את מקצוע הביו-קיברנטיקה. אם הכול מתקתק כמו שעון, אם יש סיבה ומסובב והכול מתוכנן, בכל תא חי שבגוף, אז לשם מה קיים ונועד הגוף? לשם מה נוצר שלם מכל החלקים המרכיבים אותו ומה תפקידו של אותו שלם? תשובה לכך לא היתה לי.

איתן בן אליהו: ועכשיו אתה יודע?

רב: עכשיו כן. חכמת הקבלה עוזרת לי להתקשר לאותה מחשבה שמולידה את המציאות, ולהיכנס איתה לדו שיח. ברור שלשם כך עלינו לעלות למדרגה שהיא עליונה מהמדרגה הביולוגית, הגופנית, ולהיכנס למדרגה האנושית. כלומר, עלינו לפתוח ולגלות את המערכת שבה אנו קשורים זה לזה, ולראות את התחלת החיים, את סופם, את גלגולי הנשמה, ואת כל שאר התהליכים האחרים.

איתן בן אליהו: לראות רובד אחד מעבר לרובד הגשמי.

רב: כן, ושם נגלה את החוקיות שקיימת בטבע, ואת החוקיות במה שקורה לפני החיים, ואחריהם.

איתן בן אליהו: אמרת שיש חוקיות בין כל הדברים שמתרחשים. את זה נניח שאני מקבל. אבל מעבר לחוקיות, אמרת "סיבה ומסובב", וזו כבר מדרגה אחת מעבר לחוקיות.

רב: בהחלט, כי אם אנחנו נשארים ברמת החוקיות אז אנחנו בסך הכול לומדים את החוקים. אבל הקבלה פותחת לנו אפשרות להגיע לרמת הסיבות ולגלות "סיבה ומסובב", כלומר להיכנס לקשר הדדי עם החוקים האלו, ואז אני אשתמש בהם יותר נכון, יותר מדויק. אני יכול לדעת, לצפות מראש למה שיקרה, ולקדם את עצמי בצורה תבונית, הכרתית.

איתן בן אליהו: אם יש כלים שלובים, אז לפי החוקיות כאשר אתה מוריד משהו כאן, משהו אחר עולה שם, אתה דוחף עצם מסוים, ושיווי המשקל סביבו משתנה. זו חוקיות. האם מעבר לחוקיות יש בטבע גם התערבות חיצונית של משהו? שמישהו מכניס גורם נוסף לתוך המערכת הזאת. ואם נותנים להכניס גורם חיצוני לתוך המערכת הזאת, ולעורר בה גלים, אז מתחיל שיווי משקל חדש, חוקיות חדשה.

רב: לא. הטבע הוא מערכת סגורה ואין שום דבר חיצוני שמשפיע עליה, מלבד האדם. האדם יכול להתערב באמצעות הבחירה החופשית שלו, ולא שהוא משנה את התהליך הכללי, אלא הוא משנה את אופני התפתחותו של התהליך. כל הטבע הוא, בסופו של דבר, האופן שבו אנחנו מרגישים את עצמנו. כי האופן שבו אדם מרגיש את עצמו ואת עולמו בחמשת החושים, זה לאו דווקא כפי שנראה העולם מחוצה לו, אלא זה האדם שתופס אותו בצורה כזו. אילו היו לו חושים אחרים, הוא היה תופס אותו אחרת.

איתן בן אליהו: חשבתי שאני אתקדם, ואני מרגיש כאילו נסוגותי. חשבתי שתדבר איתי על משמעות חיי במובן העמוק יותר, על התפקיד שיש לנוכחותי בעולם, למטרותיי בחיים, אבל אתה בעצם אומר לי את ההיפך. אני למעשה נכנס לתוך מערכת שבה הכול קבוע מראש. החוקיות שבה היתה ותהיה. וכך זה מרגע הולדתי, שגם הוא מוכתב.

רב: המערכת היא סגורה. האדם נולד עם תכונות מסוימות, לתוך משפחה מסוימת. התכונות האלה, החינוך והסביבה שלו,כל אלה בונים אותו כך שבגיל עשרים כבר אין לו דבר משלו. ולמה שיהיה לו? מהיכן יצמח משהו משלו? מה זה "משלו"? משלו הוא, למעשה, מהחיים ש"הולידו" אותו. האם התוצר שאנו מקבלים באמצע החיים, "האדם מוכן", זה הוא? הרי כל החלטותיו מסתמכות על התכונות שאיתן הוא נולד או על מה שקיבל מהסביבה. לכן זה לא הוא, אלה ההורים, הגננת, בית הספר, וכן הלאה. הסביבה שבמשך השנים מילאה אותו בכל מיני ערכים, ונדמה לו שכעת זה הוא שמודד את כל מה שמזדמן בחייו. האם גם הדברים האלה באים במתוכנן או לא, את זה עוד נברר. אבל אין כאן בחירה חופשית. אין כאן אדם. יש כאן מעין מערכת שמתקדמת בדרך.

איתן בן אליהו: ובכן חשבתי שאני קובע איך אנהל את חיי, איך אנווט את הדברים, איך אחליט, איך אשתפר ואלמד. ועכשיו אתה אומר לי שכל זה לא משנה, אלא זה הכול מערכת מוכתבת וקבועה, שמסתובבת כקרוסלה. אני עולה על הקרוסלה, ומשמעות חיי היא להיות ניצב בה ולהסתובב עליה.

רב: אם נחקור את החיים, לא נמצא בהם דבר חופשי. ובכלל, אמור לי, מה זה "חופשי"? מהו "חופש"? היכן במערכת החוקים יכול להיות חופש? ואם ישנו חופש, איך האדם יתייחס, יפעל ויחשוב באופן חופשי, אם לא מתוך האופן שבנו אותו?

איתן בן אליהו: אם נלך לפי הכתובים, אחד הדברים המעניינים שבהם, היא האפשרות שניתנה לאדם לבחור בין טוב לרע. זו דוגמה למשהו שתלוי בי. אם אתה אומר לי, שלפני שנולדתי, במהלך חיי ואחרי שאמות, יש חוקיות שאני מתועל לתוכה, והכול מתוכנן ומכוון מראש - אתה מייאש אותי. מה נותר לי לעשות? אבוא הביתה, אשב ואחכה שהדברים יקרו מעצמם.

רב: לא.

איתן בן אליהו: למה לא?

רב: עדיין לא סיימנו. זה שאנו רואים שבחיינו אין בחירה חופשית, זה עדיין לא אומר שאין בחירה בכלל. יש לאדם מקום בחירה חופשית, שבו הוא יכול לממש את עצמו, אבל מְקום הבחירה אינו בתוך אותם החוקים, שהם חלק מהמערכת הסגורה שעליה דיברנו קודם. לכן אני אומר, שבמקצועי בביו-קיברנטיקה נוכחתי לדעת שאינני יודע מיהו האדם באמת. כי כל מה שאני רואה בו, הוא מעין מכונה שמופעלת על ידי הורמונים וגנים, ועל ידי כל מה שהִכניסה בו החברה מבחוץ ומבפנים.

איתן בן אליהו: אז במה אני כן חופשי? אולי ברגע של משבר, ברגע של חולשה, הסתכלת סביב וראית שאתה לא מגשים את עצמך באופן שחשבת. אז הלכת לחפש משמעויות, במקום להתמודד עם המציאות. אני במובן הזה אדם הרבה יותר מאושר. אני קם בבוקר ושואל את עצמי איזה פסגה חדשה אני יכול לכבוש? לאיזה הישג חדש אני יכול להגיע? יש לי תסכול בדברים שבהם אני לא יודע מספיק, שאני לא עושה מספיק טוב, שנותרו בי מכל השגיאות שעשיתי, מכל הכישלונות שהיו לי. אבל אני אנסה מחר לתקן אותם. בחיים האישיים שלי, בקריירה שלי, בחיי המשפחה שלי, ביחסים עם ילדיי, הכול בידיים שלי. השגיאות זה אני, וההצלחות זה אני. אבל אתה בא ואומר לי, שהכול נקבע, ושאנחנו חיים בתוך חוקיות מסוימת. אתה אומר שהמשמעות של החיים היא ברמה יותר פילוסופית, וזה אולי נותן לך שקט נפשי...

רב: השאלות שאני שואל, הן לא כדי להרגיע את עצמי. אלא דווקא כדי לקום בבוקר, ולדעת בדיוק מה אני צריך לעשות בחיים.

איתן בן אליהו: אם תאמר לי שהעולם פתוח, וכל אחד מהשבעה מיליארד מכתיב באופן חופשי לגמרי את מה שיקרה בחייו, בהתאם למה שעולה בדעתו, בהתאם למה שלמד ובהתאם לשאיפותיו, והכול בעצם גמיש, זה ייתן לי תקווה, ייתן משמעות לחיי.

רב: האדם חייב לחשוב בכל פעולה שהוא מבצע, שהוא זה שמחליט, בוחר ופועל. אמנם במהלך הלימוד הרוחני הוא מגלה לאט לאט שבחייו הוא כבובה שמופעלת בחוטים, ואין דבר שבו הוא יכול להשפיע על חייו, אך יחד עם זאת, עליו גם לגלות, היכן הוא יכול להשפיע על החיים, על היקום, וייתכן שאף על המציאות כולה. העובדה שבחיים אנחנו לא יכולים להשפיע בצורה ישירה, אינה מעידה על כך שאין כל בחירה חופשית, ושאין מקום שבו האדם משנה את הטבע כולו. כאשר אני מסתכל על חיי כאדם רגיל, שאינו עוסק בקבלה, ולא בביו-קיברנטיקה, ואינו פילוסוף, גם אני שואל מה יוצא מכל המאמצים וההשתדלויות להשפיע על חיינו? או אולי יש בחיים איזו זרימה שאותה אנחנו לא מסוגלים לשנות בצורה ישירה? האם אין לך הרגשה שלחיים יש זרימה משלהם ואנחנו לא באמת יכולים להשפיע עליה?

איתן בן אליהו: אני חושב שכן אפשר להשפיע. הפריע לי, שהבנתי עד כה שאין מה לעשות. אז בוא נרד לכמה דוגמאות מעשיות לחיים שלנו. יש אנשים שטוענים שהם בעלי כוחות על טבעיים ולכן הם יכולים להשיב על שאלות, ולצפות את העתיד לקרות. אם אדם הולך למגיד עתידות והוא אומר לו שמחר בבוקר עלולה לקרות לו תאונת דרכים, ולכן עליו להישאר בבית ולא לנסוע ברכב. האם עליו להקשיב לזה?

רב: אם לא תצא מהבית, איך תוכל לדעת אם זו אמת? אילו נסעת היית רואה, אם יש או אין תאונה.

איתן בן אליהו: אז איך אני צריך להתייחס לזה?

רב: העניין הוא פשוט. ראשית אנו לא משפיעים על העולם בצורה ישירה. שנית, השימוש בגילוי עתידות מונע מהאדם לשלוט נכון בחייו. זה מה שהאנושות המציאה כדי להרגיע את עצמה מעט, ולתת לעצמה תשובה למצוקת החיים. לכן אין סיבה להתייחס לכך ואין בזה דבר. כל העיסוק במיסטיקה ומאגיה אינו שייך לקבלה.

איתן בן אליהו: אז מהי הקבלה לפי המושגים שלך?

רב: הקבלה שאני עוסק בה זו קבלת האר"י. היא אינה שייכת לגילוי עתידות, טארוט, קלפים. האר"י גם אוסר עיסוק בקמעות ופתקאות למיניהן.אם תפתח ספרי קבלה דוגמת ספר "הזוהר", כתבי האר"י, הרמח"ל, הגר"א, הרב קוק, בעל הסולם, שהם המקובלים של חמש מאות השנים האחרונות, ועוד לפני כן - בקבלה של ספרד וקבלת ימי הביניים - אין בכל ספרי הקבלה האמיתיים זכר לגילוי עתידות, אסטרולוגיה. עלינו להבין שחכמת הקבלה כל כולה מכוונת רק לדבר אחד - לפתוח לאדם את מערכת ההנהגה וההשגחה של המציאות, כדי שיכיר ויידע בעצמו את כל הטבע.

חזרה לראש הדף
Site location tree