לחופש (הבחירה) נולדנו | פרק 6: הדרך אל החופש | קבלה במילים פשוטות | קבלה לעם | ספריית כתבי מקובלים -
אתה נמצא כאן: קבלה לעם / ספריית כתבי מקובלים / קבלה לעם / קבלה במילים פשוטות / פרק 6: הדרך אל החופש / לחופש (הבחירה) נולדנו

לחופש (הבחירה) נולדנו

---------------Kabbalearn------------------

תפילה עתיקה

אֵלִי, תן לי כוח לשנות את מה שביכולתי לשנות, אומץ לקבל את מה שאין ביכולתי לשנות, וחכמה להבחין בין השניים.

---------------Kabbalearn------------------

בעיני עצמנו, אנו פועלים בצורה עצמאית וחופשית. יתר על כן, החופש נחשב לערך עליון ברוב המדינות המפותחות, ויעידו על כך מאות השנים שהאנושות העבירה במלחמות, כדי להשיג את מעט החופש האישי שיש לנו היום.

אנחנו לא היחידים שסובלים כשהחופש ניטל מאיתנו. אין בטבע אף יצור שייפול למלכודת ללא מאבק. זוהי נטייה טבעית, מולדת, להתנגד לכל סוג של כפייה או שעבוד. יחד עם זאת, גם אם אנחנו מבינים שכל היצורים זכאים להיות חופשיים, זה לא אומר שאנחנו מבינים מהי המשמעות האמיתית של להיות חופשי, או האם זה קשור לתהליך של תיקון האגו האנושי, ואם כן, כיצד.

אם נשאל את עצמנו מה אנו יודעים על חופש, סביר להניח שרק מעט מהמחשבות והדעות שיש לנו לגביו כרגע, עדיין יהיו בתוקף כשנסיים את הבדיקה. אז לפני שאנו מדברים על חופש, אנחנו חייבים להבין את המשמעות האמיתית של הביטוי "להיות חופשי". תחילה כדאי שנסתכל פנימה ונבדוק האם אנחנו מסוגלים לבצע ולו פעולה רצונית וחופשית אחת.

כיוון שהרצון לקבל שלנו כל הזמן גדֵל, אנחנו תמיד נדחפים למצוא דרכים טובות ומהנות יותר לחיות. ומפני שאנחנו לכודים בתוך המרוץ האינסופי הזה, אין לנו כל אפשרות בחירה בנדון. אבל אם הרצון לקבל שלנו הוא הגורם לכל הצרות, אולי יש איזו דרך לשלוט בו? אם נמצא דרך כזו, נוכל לשלוט במרוץ כולו. אם לא נמצא, הרי שמדובר במשחק מכור שאין לנו שום סיכוי לנצח בו.

אבל אם אנחנו המפסידים, מיהו המנצח? עם מי אנו מתחרים? אנחנו מטפלים בעניינים כאילו ההתרחשויות תלויות בהחלטות שלנו, אבל האם זהו באמת המצב? אולי עדיף לוותר על הניסיון לשנות את החיים שלנו, ופשוט ללכת עם הזרם?

מצד אחד, כרגע אמרנו שהטבע מתנגד לכל סוג של כפייה. מצד שני, הטבע לא מראה לנו איזו מהפעולות שלנו, אם בכלל, היא חופשית, ואיפה אנחנו נתונים בידיו של מפעיל בובות בלתי נראה המפעיל אותנו כמו בובות על חוט וגורם לנו לחשוב שאנו חופשיים.

יותר מזה, אם הטבע פועל לפי תכנית על, האם יכול להיות שהשאלות ותחושות חוסר-הוודאות האלו הן חלק מהתכנית הכוללת? אולי יש איזו סיבה נסתרת שגורמת לנו להרגיש אבודים ומבולבלים? אולי בלבול והתפקחות הם דרכו של מפעיל הבובות לומר לנו, "היי, תסתכלו לאן אתם הולכים, כי אם אתם מחפשים אותי, אתם ממש לא בכיוון".

מעטים יכחישו שאכן איבדנו את הכיוון, אבל כדי לקבוע מהו הכיוון שלנו, אנחנו חייבים לדעת איפה להתחיל לחפש, ומה אנחנו בכלל מחפשים. זה יכול לחסוך לנו שנים של מאמצי סרק. הדבר הראשון שעלינו לגלות הוא איפה יש לנו בחירה חופשית עצמאית, ואיפה לא. ברגע שנגלה זאת, נדע איפה כדאי לנו לרכז את מאמצינו.

חזרה לראש הדף
Site location tree