נספחים | הנקודה שבלב | ספרים | הרב ד"ר מיכאל לייטמן | ספריית כתבי מקובלים -
אתה נמצא כאן: קבלה לעם / ספריית כתבי מקובלים / הרב ד"ר מיכאל לייטמן / ספרים / הנקודה שבלב / נספחים
הרב ד"ר מיכאל לייטמן

נספחים

ראיון אישי עם הרב ד"ר מיכאל לייטמן

ש: מה הכי חשוב לך בחיים?

ת: הפצת השיטה לתיקון אגו האדם בעולם. האגו הוא מקור כל הרע בעולם, ורק תיקונו יביא אושר לעולם.

ש: מהי מהות החיים?

ת: מהות החיים של כל אדם ואדם היא תיקון עצמו עד להשגת תכונת האהבה לכל הסובב אותו.

ש: מהו הגורם לפדופיליות, לחוסר סיפוק, למלחמות, לטרוריזם, לשחיתות, לעוני, לגישות לאומיות ודתיות קיצוניות, ומדוע איש לא יכול לנצח את הרוע הזה?

ת: כל הרע שבעולם נולד מהטבע האגואיסטי של האדם. משחר ההיסטוריה האגו של האדם רק גדל ומתפתח ללא הרף – הוא דוחף את האדם לפתח את החברה, למשול ולהכניע תחתיו את הטבע הסובב. איננו מסוגלים לרסן את האגו בכוחות ובאמצעים שלנו.

ש: מה יכול להציל את כדור הארץ מאסון אקולוגי?

ת: רק שינוי יחסו של האדם אל הסובב אותו – האנשים והטבע. מדובר במעבר משנאה ורצון לנצל את הכול למען תועלתו הצרה – לנתינה ואהבה כוללת.
יש להקים ועדה להצלת כדור הארץ מטבע האדם, מהר ככל האפשר, לקבל גישה לכל אמצעי התקשורת, ובעזרת שיתוף פעולה לחנך את כל האנושות להתקיים בצורה נכונה, בהדדיות.

ש: איך היית רוצה לראות את העולם והאנושות?

ת: העולם העתידי הוא עולם שבו כולם יגלו שהם כאלמנטים המחוברים באופן מוחלט למערכת אחת, תלויים זה בזה כגלגלי שיניים של מכונה אחת. כל המעשים והמחשבות ינבעו מתוך התלות ההדדית המלאה שהתגלתה, והיא תיאלץ את כולם להגיע לדעה משותפת, תכנית ומעשה לשינוי העולם.

ש: מהי האמרה האהובה עליך?

ת: החיים יכולים להתקיים רק כשכל המרכיבים מצויים בהרמוניה מלאה, כמו בגוף אחד שלם. האמרה "ואהבת לרעך כמוך" מגדירה בדיוק את זה. היא איננה מדברת על רמה מוסרית רצויה, אלא על חוק קיום החיים.

חינוך חדש לעולם חדש

1. הגלובליזציה הפכה לגורם שמשפיע על ההתפתחות הכלכלית, הפוליטית והתרבותית. היא כוללת את השוק הבינלאומי, מקיפה את כל התהליכים בחברה ואת החיים הפרטיים של כל אחד מאיתנו. עם זאת, היא איננה פותרת בעיות פוליטיות, כלכליות, חברתיות, תרבותיות ודתיות.

2. לצורך התאמת האדם למציאות החדשה, דרוש חינוך חדש. עד כה נבנה החינוך במסגרת העולם האגואיסטי והמפורד. חינוך חדש צריך לבוא בדרך טבעית, ולא על ידי השפעתו המכאיבה של הטבע עלינו, שתכריח אותנו להשתנות, לשנות את דרך החשיבה, את צורת היחסים בינינו, ולהתאים אותם לתהליך הגלובליזציה.

בניגוד לשינויים קודמים שעברנו במהלך ההיסטוריה, הפעם ניתנת לנו הזדמנות לבצע את השינוי בעצמנו, באופן הכרתי ולא מתוך כפייה.

3. החלפת התרבות הרגילה לתרבות גלובלית צריכה להתרחש לא בכוח, כמו שאנו רגילים. לדוגמה, כיום אנו מכריחים את הילדים שלנו ללמוד לפי השיטה הישנה, למרות שהם כבר מיועדים ל"אנושות החדשה". האינסטינקט שלנו הוא לסלק את החדש, שאליו הם שואפים באופן טבעי.

4. כאן, בפעם הראשונה בהיסטוריה, צריך לבוא לידי ביטוי התפקיד החינוכי של התקשורת. במקום להוות מקור מפוקפק של מידע, אמצעי התקשורת צריכים לזכות לאמון באמצעות תרומתם לחינוכו של הדור החדש. דווקא הם, ובעקבותיהם מוסדות הלימוד.

כל השינויים בחברה צריכים להתחיל מלמטה. עליהם לגעת באמות המידה של החיים, בעקרונות מוסריים ובמסורת התרבותית-דתית. החדש אינו מחליף את הישן בכוח, אלא בטבעיות, ללא כאב, כתוצאה מגילוי הגלובליות של הטבע והחברה.

5. החינוך הקבלי אינו חינוך בכוח, משום שאין צורך להביא את כולם לרמה אחידה של השכלה ותרבות. להיפך, יש מקום לכל הרמות ולכל התרבויות, משום שהחינוך הקבלי מעלה את האנשים מעל התרבויות השונות, ללא סכסוכים, תוך הגברת האיחוד ביניהם.

כל אדם יכול להישאר בדתו, כמו שכותב בעל הסולם ב"כתבי הדור האחרון". החינוך הקבלי מונע עימותים והתנגשויות בין תרבויות, אידיאולוגיות ועמים.

6. אף על פי שהקבלה מובילה את האנשים למודעות אחידה, וקוראת לכולם להתנהג כמו גלגלי שיניים במנגנון אחד, היא איננה ממעיטה בתפקידו של הפרט. בסופו של דבר האדם מוצא את מיקומו במנגנון הזה, בקשר הכללי בין כל האנשים, ומגיע למצב האופטימלי שהכין לו הטבע.

כתוצאה מחינוך כזה נוצרים עקרונות קיום אחידים בעולם. המודעות האינדיבידואלית הופכת למודעות קבוצתית, ולאחר מכן למודעות כלל אנושית. בהמשך, כמו שכותב בעל הסולם, יתרחש טשטוש גבולות ותיווצר ציוויליזציה אחידה עם דרך חשיבה זהה לכולם תוך השתוקקות לדבקות בטבע הכולל, בבורא.

הפרידה מריבונות, טשטוש הגבולות ויצירת רשות רוחנית אחת, לא תיעשה בכפייה, אלא בהתאם להכרה בנחיצות לעשות זאת לצורך דבקות בבורא.

חינוך המוני יכול להתממש על ידי תכניות טלוויזיה ומשחקי מחשב ואינטרנט, תוך איסור לרומם את ערכם של סיפוקים אגואיסטיים או שימוש בהשפעות כוחניות על העולם.

7. הגלובליזציה גורמת לתחושת צפיפות בעולם, ואילו ההכרה באחדותה של מערכת הנשמות הופכת את העולם למקום חם ובטוח.

חזרה לראש הדף
Site location tree