בני ישראל לפני הר סיני

4

כדי להבין את המסר של מעמד הר סיני, צריך לדעת שלא מדובר באיזשהו תיאטרון באמצע המדבר. עלינו למחוק את כל הסצנות ההוליוודיות שיכולות לרוץ בראש. מדובר בחוקי טבע מוחלטים, אשר פועלים במציאות שבה אנו חיים. התורה היא נצחית, אין כאן שום דבר שהיה פעם ועתה נעלם, לכן אמרו חז"ל שבכל יום יש "מתן תורה".

"ומשה עלה אל הא-לוהים, ויקרא אליו ה' מן ההר לאמר" (שמות יט, ג). כדי להבין את המסר של מעמד הר סיני, צריך לדעת שלא מדובר באיזשהו תיאטרון באמצע המדבר. עלינו למחוק את כל הסצנות ההוליוודיות שיכולות לרוץ בראש. מדובר בחוקי טבע מוחלטים, אשר פועלים במציאות שבה אנו חיים. התורה היא נצחית, אין כאן שום דבר שהיה פעם ועתה נעלם, לכן אמרו חז"ל שבכל יום יש "מתן תורה".

קודם כל חשוב לעשות סדר בעניין א-לוהים, מדובר בכוח מיוחד שטמון בטבע (הטבע בגימטרייה א-לֺהים, 86). זהו כוח הטוב המוחלט, והוא מתגלה באדם בתנאי שהאדם רוצה שיתגלה. מלכתחילה, אותו כוח טוב ברא אותנו הפוכים ממנו, בכוח רע. "בראתי יצר הרע", נאמר על כך. למה? כדי שנברר בעצמנו מהו רע ומהו טוב, ונבחר בטוב.

הכוח השלילי הולך ומתפתח מדור לדור, והוא השורש לכל הבעיות שלנו. בגללו אנחנו כל הזמן במריבות, בסכסוכים, בקונפליקטים. כהגנה מפני הכוח השלילי, בנתה האנושות לעצמה כל מיני מערכות חוק וסדר, בריתות והסכמים שונים שיאפשרו לחיות בלי להרוג זה את זה מיד. כך אנו מתקיימים כבר עשרות אלפי שנים. אבל לפני 5776 שנה ההתפתחות ההיסטורית הגיעה למצב מיוחד מאוד, שאותו אנו חוגגים כראש השנה.

איש אחד, שמו היה "אדם", הצליח לגלות את כוח הטוב המוחלט. כשהאדם מגלה את הכוח החיובי הזה בתוכו, הוא מאזן בעזרתו את הכוח השלילי שבו. כך האדם הופך למערכת שלמה, שבנויה מכוח שלילי וחיובי גם יחד. על שם הגילוי שלו, הוא זכה לכינוי "האדם הראשון". הוא היה הראשון שהפסיק להתבונן במציאות דרך כוח השלילי בלבד, והחל לראות הכול גם דרך הכוח החיובי. כתוצאה מכך, התגלתה בפניו מציאות עליונה.

הרב יהודה אשלג ("בעל הסולם") אומר על כך: "אדם הראשון, היה הראשון, למקבלים סדר של ידיעות מספיקות להבין ולהצליח ולנצל עד לקצה, מכל מה שראה והשיג בעיניו. וההבנה הזאת נקראת חכמת האמת".

בדורות הבאים המשיכו תלמידיו לפתח את הגילוי הזה בתוכם. עשרים דורות אחריו הגיע זמנו של אברהם. באותם ימים התרחשה התפרצות של הכוח השלילי בין האנשים, כמתואר בצורה אלגורית בסיפור מגדל בבל. אנשים הפסיקו להבין איש את אחיו, והחלו להילחם זה בזה. אברהם לימד איך אפשר להתקשר זה לזה בצורה מיוחדת, שתגלה את הכוח החיובי ותאזן את הרע שבאדם. למה לנו לאכול זה את זה כל הזמן, אמר אברהם איש החסד, בואו נלמד להביא כוח טוב אל חיינו.

קבוצת תלמידיו למדה לחדור אל תוך הטבע, לגלות את המנגנון והכוחות שפועלים עלינו, להבין איך אנחנו יכולים להשפיע עליהם ולעבוד עמם בהדדיות. בהמשך דרכה, הקבוצה הזו נקלעה למצב שנקרא "מצרים".

"שורש הקבלה שבאדם, הנקרא אהבה עצמית, הוא בחינת מצרים", אומר הרב"ש (הרב ברוך שלום אשלג). הכוח הרע, האגו שלהם כה גדל, עד כי הכוח החיובי שנותר להם מזמני אברהם, יצחק ויעקב כבר לא הספיק כדי לאזנו. מבחינה רוחנית זה נחשב לכך שבני ישראל הרגישו ש"פרעה מלך מצרים" משעבד אותם בפרך. לאחר מכות גדולות והרבה צרות, הם הבינו שהאגו קובר אותם חיים והם מוכרחים לברוח ממנו.

אחרי שיצאו ממצרים, כלומר התנתקו מהכוח הרע במשהו, הם הגיעו למעמד מיוחד שנקרא מעמד הר סיני. "אמרו חז"ל בהר סיני, שמשם ירדה שנאה, כמו כללות עבודה קשה שבמצרים" (בעל הסולם). הם התחילו להבין שהם נמצאים סביב הר של שנאה הדדית, "הר סיני", והאפשרות היחידה שלהם להתמודד עם הכוח השלילי הזה תלויה בהצלחתם לגלות את הכוח החיובי שנמצא ביניהם באיזושהי צורה נסתרת. ואיפה הוא נסתר? דווקא מעל השנאה.

רק משה עלה להר סיני. הנטייה המיוחדת להתעלות מהשנאה שהתגלתה בקרב בני ישראל, היא שנקראת "משה". משה הוא כוח שמושך אותם מעלה, "הכוח הזה מעורר את האדם לראות את האמת", אומר הרב"ש. משה מגלה את הכוח החיובי שבטבע, ואז בני ישראל מתחילים להרגיש שאכן נמצא בטבע כוח עליון שבורא ומנהיג את הכול.

אם נתבונן במציאות ימינו, הכוח השלילי מתגלה בעולם מעצמו מדי יום יותר ויותר. הוא מכריח אותנו להתחיל ללמוד לגלות בעצמנו את הכוח החיובי. בשיא התפתחותנו יהיה עלינו לגלות את כל הכוח השלילי שמוקדש לבריאה, וכנגדו את הכוח החיובי המאזן במלוא עוצמתו. במצב כזה נרגיש את ההרמוניה המושלמת שמצויה בין שני הכוחות, ונבין שהכוח השלילי הוא בעצם לא רע אלא משמש "עזר כנגדו". הוא שעוזר לנו לגלות את הבורא ודוחף אותנו לקשר עמו.

המאמר מבוסס על ראיון עם הרב ד"ר מיכאל לייטמן, שיחה 730 כחלק מסדרת התוכניות "חיים חדשים".

בני ישראל לפני הר סיני

תמונה של ספר ״ישראלים - מסע אל לב האומה״

ישראלים - מסע אל לב האומה

ספר מהפכני שהוא מסע אל שורשי האומה הישראלית, מסע החושף את ייעודו המקורי של עם ישראל

לרכישה
ישראלים -  מסע אל לב האומה

ישראלים - מסע אל לב האומה

ספר מהפכני שהוא מסע אל שורשי האומה הישראלית, מסע החושף את ייעודו המקורי של עם ישראל

לרכישה
ישראל הנסתרת

ישראל הנסתרת

מה סוד הקסם של ארץ ישראל ?מה הופך את פיסת האדמה הזאת למוקד משיכה בן אלפי שנים? האם נקודת ציון גיאוגרפית ארצית כלשהי יכולה להיות גם מוקד כוח רוחני מעבר לעולם הזה?

לרכישה
ציוני דרך

ציוני דרך

אחרי שנים רבות של לימוד על פנימיות החגים לפי חכמת הקבלה, מצאנו לנכון לקבץ ולכרוך יחד את קטעי המקור הנבחרים בנושא

לרכישה
קורס חגי ישראל בראי הקבלה

קורס חגי ישראל בראי הקבלה

לחגים שכולנו אוהבים יש משמעות רבה ועמוקה יותר מכפי שרובנו מכירים. בקורס זה נגלה יחד מהו ההסבר הקבלי לחגי ישראל. הקורס אינו מחייב ידע מקדים בקבלה.

לחצו לפרטים
הספר "ימים טובים"

הספר "ימים טובים"

השנה שולחים לקרובים ספר במארז חגיגי. מתנה מקורית לנשמה, שתיזכר בחיוך כל השנה!

הזמינו עכשיו

עוד סיפור של

שבועות

Heading

ישר כוח!
סיימת את כל הכתבות בחג 

שבועות

!

לחג 
שבועות
לכל החגים