Left Sidebar Content

חינוך, הורות והוראה | חינוך על סדר היום

גיבור-על אמיתי

"אימא, איך נראה גיבור?" הוא שאל תוך כדי שהוא מושיב את אחיו הקטן בסירה. "מכיוון שגבורה זו תכונה פנימית בתוך האדם, גיבור יכול להיראות בעצם כמו כל אדם רגיל, אפילו כמו ילד", עניתי לו. מרגלית ונטורה בטור חינוכי
מאת: מרגלית ונטורה

מאחר שבשנים הראשונות לחייו של הבן הגדול גרנו בדירת קרקע, הניסיונות למנוע כניסת ג'וקים או עכבישים לתוך הבית היו בגדר משימה בלתי אפשרית.אף שאני אישית לא חובבת חרקים במיוחד, בעלי דווקא כן, וזה עזר לנו לגרום לילדים לא לפחד מהם כלל, ועם הזמן אפילו לאהוב אותם.

אך למרות חיבתו הרבה לחרקים, כשהבן הגדול שלי ראה לראשונה את דמותו של ספיידרמן, הוא החליט שזה לא ממש בשבילו. בעוד שמיליוני ילדים בכל הגילאים (גם מבוגרים) מעריצים את גיבור הקומיקס ומעלליו, ראינו שהוא מעט נרתע מהדמות המצוירת.

הבעיה היא ש-90 אחוז מהילדים בגן החדש נושאים תיקי גן וכוסות שתייה מעוטרים בדמותו של איש העכביש. הם גם לרוב נלחמים אחד עם השני, בדומה לגיבור העל המצויר, לכן החלטנו לנסות להסביר לבנים את המשמעות האמיתית של המילה "גיבור", לגלות להם עם מי אנחנו באמת נלחמים ומה נחוץ לנו כדי להפוך לגיבורי-על אמיתיים בעצמנו.

בקניון הגדול

אז למי שלא היה בכדור הארץ בשנים האחרונות - ספיידרמן שולט ובגדול. כל חנויות הקניון כאילו מחויבות על ידי קוד אתי סודי של אגודת חובבי ז'אנר הפנטזיה והקומיקס להכניס לפחות פריט מזהה אחד של איש העכביש הפופולרי.

"הנה הספיינדרננט הזה", צעק הבן הגדול כשעברנו ליד סט תיקים וקלמרים לבית הספר עם תמונתו של ספיידרמן מתנוססת על גביהם."אימא, איפה ספיידרדנט גר?" הוא החל להתעניין.

"זה נכון שאנחנו רואים את התמונה שלו בכל מקום, אבל מדובר בדמות מצוירת, חמוד, ואין כל סיבה לפחד ממנו", עניתי, וכשראיתי שהיה לו קצת קשה להסכים איתי, חשבתי להדגים לו את ההבדל באמצעות ציור על לוח מגנטי (שבמקרה גם היה עטור בציורים של קורי עכביש).

התיישבנו באחת מפינות היצירה שברחבת חנות הצעצועים וביקשתי ממנו לצייר לי פרצוף מצחיק. הוא צייר עיגול גדול לפנים, שתי נקודות לעיניים, נקודה אחת לאף וחצי עיגול לפה מחייך."כל הכבוד!" עודדתי אותו."עכשיו מה נצייר לו בשביל אוזניים?" שאלתי אותו. "דגים!" הוא ענה לי בהתרגשות. "דגים במקום אוזניים? אבל אין דבר כזה!" צחקתי. אבל הוא המשיך וצייר.

"אתה רואה", הסברתי, "זה נקרא לצייר את את מה שעולה לנו בדמיון. כך בדיוק ישב מישהו עם דף ועיפרון וצייר איש עם תחפושת של עכביש".

הרצון להיות טוב

כשהילדים הביטו בתמונה של משחק פאזל ענקי, הבן הגדול שאל לפשר הדילוגים בין הבניינים. הסברתי להם שכשספיידרמן גילה שיש לו כוחות מיוחדים כמו של עכביש, הוא החליט להשתמש בהם כדי לעזור לאנשים אחרים. "גם אני רוצה לעזור לאחרים!" קרא הבן הגדול בעוד שניהם קופצים על טרמפולינה עכבישית. "יופי, חמוד", שמחתי אתו, "למעשה בכל אחד מאתנו קיים הרצון הזה להיות טוב לאחרים. זהו רצון מאוד מיוחד ושונה מכל יתר הרצונות שלנו", אמרתי לו והסברתי שזו גם הסיבה להתלהבותם של כל כך הרבה אנשים מדמות הקומיקס המפורסמת וחבריו: "כשרואים או קוראים על גיבור כזה שמנסה להציל אחרים, מרגישים אליו משיכה בגלל שזה מעורר בתוכנו את הרצון הפנימי שלנו - לעשות את העולם טוב יותר".

גיבור-על תוצרת בית

כשחזרנו הביתה הבנים עדיין התרגשו מהבילוי וביקשו מבעלי וממני שנעזור להם להכין חדר הרפתקאות משלהם.

פרשנו שני סדינים בין המיטות של הבנים - כמערה. את שולחן הציור הקטן הפכנו ועטפנו בסדין נוסף כדי שייראה כמו סירה, ומסביבו פיזרנו את מרבית הבובות וחיות הים שלהם. מטרת המשחק הייתה להציל את הבן הקטן מהספינה הטרופה בעוד סביבו מאיימים כרישים ותנינים מפחידים.

"אימא, איך נראה גיבור?" הוא שאל תוך כדי שהוא מושיב את אחיו הקטן בסירה. "מכיוון שגבורה זו תכונה פנימית בתוך האדם, גיבור יכול להיראות בעצם כמו כל אדם רגיל, אפילו כמו ילד", עניתי לו.

"ומי הם הרעים, אימא?" הוא עשה את עצמו נלחם עם חיות הצעצוע המפוזרות ברחבי החדר ודחף את הסירה עם הקטנצ'יק עליה אל חוף מבטחים בסמוך למערה.

"הרעים הם בעצם כל מיני רצונות הפוכים לאהבה שמתעוררים בנו כשאנו נמצאים בדרך לעשות טוב לאחרים", עניתי לו וראיתי שהוא מביט בי ומקשיב. "ומי שמשתדל במהלך החיים שלו להתמקד רק ברצון לעשות טוב לאחרים, נקרא 'גיבור-על' - כי הוא מתגבר על שאר הרצונות שמתעוררים בו".

לאחר שסידרנו את כל הצעצועים והילדים נכנסו למיטות, הבן הגדול שאל את אבא אם הוא יכול להיות גיבור-על. אבא סיפר לו שלפני הרבה הרבה שנים לא היה צורך בסיפורים של גיבורי-על כמו ספיידרמן או סופרמן, מכיוון שכולנו חיינו אחד עם השני בחיבור ובשלמות, והרגשנו שסביבנו קיים כוח אמתי של טוב ואהבה.

"כך שבמקום לקבל כוחות דמיוניים מנשיכת עכביש, ורק אז ללכת ולעשות טוב לאחרים, אצלנו זה פועל אחרת", אבא המשיך, "אם נחזור לפעול באהבה לזולת כמו פעם, ונרגיש שוב את כוח הטוב והאהבה שסובב אותנו, נקבל ממנו כוחות אמתיים להמשיך לעשות טוב עוד ועוד". כיסינו אותו בשמיכה, נתנו לו נשיקת לילה טוב והזכרנו לו שבשבילנו, הוא הגיבור הכי אמתי שיש.

הוסף תגובה
תגובות
כותרת
שם
דוא''ל
תוכן
שלחבטל
שלח לחבר
שלח לחבר
שם השולח/ת
כתובת השולח/ת
שם החבר/ה
שלחו לכתובת דוא''ל
שלחבטל
תגובות
אין כרגע תגובות
<p>קורס חכמת הקבלה</p><p>shvoa-ha-sefer</p><p>antisemetisem</p>
<div id="__tbSetup"></div><p>radio_zohar</p><p>new-life</p>

Right Sidebar Content