Left Sidebar Content

חגים ומועדים | פסח | ארכיון כתבות - פסח

גן עדן לעבדים

אם יחווה האדם את יציאת מצרים האישית שלו ישתחרר מן האגו המשעבד, יהיה באפשרותו להבין את המשמעות האמיתית של ההגדה של פסח

על פי חכמת הקבלה כל סיפורי התורה הם תיאורים מדויקים של המתרחש במציאות הרוחנית. כדי להתחבר אל הרוחניות חייב האדם לעבור תהליך החושף בפניו את שליטת החומר עליו, וללמוד כיצד להשתחרר ממנו.

אילו האדם היה מרגיש באופן מוחשי את הכוחות הפועלים בעולם הרוחני, היה ביכולתו לתאר במדויק את הכוחות המתוארים בסיפורי התורה. לכן, רק אם יחווה האדם את יציאת מצרים האישית שלו יהיה באפשרותו להבין את המשמעות האמיתית של ההגדה של פסח.

סיפור יציאת מצרים מתאר את השלב המשמעותי ביותר בהתפתחות האדם. הוא מסביר כיצד עולה בידי האדם להשתחרר משליטת החומר ולהעדיף על פניו את הרוח.

טבע האדם - הרצון לקבל

לפי טבעו מרגיש האדם רק את עצמו. הוא פועל ממניע אחד בלבד - לגרום לעצמו הנאה. טבעו של האדם, השולט בו, קרוי בשפת הקבלה "הרצון לקבל".

תכונתו של הכוח המנהל את העולם הפוכה מתכונת האדם. כל דאגתו נתונה לעניין אחד - איך לגרום ולהעניק לבני האדם הנאה ותענוג. בשפת הקבלה מכונה הכוח המנהל את המציאות בשם "כוח ההשפעה".

רכישת תכונת ההשפעה, או במילים אחרות הידמות לכוח העליון היא היא שער הכניסה למציאות הרוחנית. הכניסה לעולם הרוחני היא תוצאה של שינוי פנימי באדם, שינוי טבעו מטבע של מקבל לטבע של משפיע.

כדי להבין את הכוח שמנהל את העולם ולהתחבר אליו, האדם צריך לרכוש את תכונתו, תכונת ההשפעה. רק דרך ההשתוות אל הכוח העליון יוכל האדם לרכוש את תכונותיו, להיכנס אל העולם הרוחני, וליהנות ממנו באמת.

מטרם רכישת תכונתו של הכוח המנהל את המציאות, בדרכו אל הגילוי הרוחני, על האדם לחשוף את טבעו לכל עומקו, ולהכיר במוגבלותו ביחס אליו.

יציאת מצרים - לפני ואחרי

האפשרות לרכוש את תכונותיו של הכוח העליון ולפסוח מעל לטבע האדם מכונה "פסח". אפשר לחלק את חיי האדם לשני חלקים ברורים: לפני יציאת מצרים ולאחריה. לפני יציאת מצרים האדם שבוי בתוך "הרצון לקבל", בתוך הרצון האישי שלו ליהנות מהחיים, מבלי להבין את החוקים שמנהלים אותו, וללא שום השפעה אמיתית עליהם.

לאחר יציאת מצרים האדם נעשה לשותף מלא במלאכת הבריאה. נפתח בפניו השער אל עולם הסיבות, אל העולם בו נקבעות כל התופעות שמתרחשות בעולמנו. מתוך אותו עולם הוא יכול ללמוד איך לנהל את חייו בתבונה. איך לשלוט במודע על טבעו ועל המתרחש סביבו. רק על ידי חיבור אל הכוח העליון שמנהל את המציאות אפשר לזכות בתענוג נצחי שהולך וגדל מרגע לרגע.

התחנה הראשונה במסע הרוחני של האדם היא הירידה למצרים. מצרים היא המקום בו מוצא האדם סיפוק, שלווה וביטחון מבחינה חומרית. הוא מניח שהגיע אל הנחלה והמנוחה, ושכל צרכיו הגשמיים מובטחים מעתה ועד עולם. הוא צובר נכסים, ידע, ניסיון, מעמד וכן הלאה ובטוח שהם יספיקו לו לעת צרה.

פרעה - הרצון ליהנות לעצמי

בשלב זה קם מלך חדש למצרים, המבהיר לאדם בגלוי כי כל מה שרכש עד עתה שייך בעצם למלך. המלך הוא "הרצון לקבל", הרצון של האדם ליהנות לעצמו בלבד, וקוראים לו פרעה.

האדם שהרגיש קודם לכן חופשי ומאושר, מגלה לפתע שהוא עבד. עבד של הרצון ליהנות לעצמו בלבד. הרגשת הבושה ממלאת אותו כי הוא מגלה שמעולם לא העניק מעצמו משהו אמיתי לזולתו. הוא רוצה להתפתח ולגדול אבל מגלה שכל פעולותיו מספקות רק את הנאתו עצמו, ושאין לו שום אפשרות להתחבר אל הכח העליון, ולהשפיע כמוהו.

הוא חש סבל נורא כי כל מה שחשב שרכש עד עתה מתמוטט. הוא מתחיל לבנות מחדש את בטחונו האבוד, אבל שוב ושוב קורס חלומו לנגד עיניו. כך נבלעות הערים היפות פיתום ורעמסס אל תוך האדמה, פעם אחר פעם.

האדם מגלה את עצמו כעבד העובד עבודת פרך, ולעבודתו אין תכלית ואין תוצאה. כל מאמץ מחודש מצידו להתגבר על הבושה רק מוביל לגדילת האגואיזם שלו.

כל ניסיון לחזור אל האושר מן העבר כושל, והאדם מתחיל לשאול את עצמו מדוע זה קורה לי? במה חטאתי? מה אני צריך ללמוד כדי לצאת ממצבי?

לאט לאט מתגלים באדם שני כוחות. כוח אחד הוא ה"מצרי", החושב רק על עצמו, ומסתפק בכך שנהנה, והכח השני הוא ה"ישראלי" ששואף להגיע אל המקור של ההנאה. הישראלי שבו רוצה לחבור ישר-אל הכוח העליון שמנהל את חייו. "עם ישראל" הוא קובץ הרצונות באדם ששואפים להיגאל מן האגואיזם הצר, ממצרים, ולהתחבר אל עולם הסיבות.

כאשר האדם מחליט לחזק את הישראלי שבו במטרה לגבור על המצרי, הוא מוצא את עצמו ללא כוחות וקורא לעזרה: "ויאנחו בני ישראל מן העבודה, ויזעקו, ותעל שועתם אל אלקים מן העבודה". הוא פונה אל הכוח העליון שברא את ה"מצרי" וה"ישראלי" שבתוכו, ומבקש ממנו לצאת ולהשתחרר משליטת פרעה.

משה - הכוח באדם שימשה את ישראל ממצרים

כתוצאה מבקשת האדם נולד "משה", הכוח הפנימי באדם שנועד למשות את עם ישראל ממצרים. משה, שגדל בבית פרעה, לומד מבפנים את תכסיסיו של פרעה ויודע כיצד לגבור עליו. אבל יחד עם זאת ברור לו שהוא זקוק לנס. הוא זקוק לעזרה מן הכוח העליון כדי שיאפשר לו להוציא את העם ממצרים.

בכדי להוציא את עם ישראל ממצרים, האגואיזם של ישראל - היינו פרעה - חייב לגדול למידה כזו שכל העם ירצה לברוח ממנו. תכונתו המשעבדת והאכזרית של פרעה חייבת להתגלות במלואה בכדי שכל העם ירצה להשתחרר משליטתו, למרות הפיתוי החומרי שהוא מציע. האדם חייב להכריע בעצמו לטובת הרוח, להעדיף את הרוח על פני החומר. כתוצאה מכך יזכה לגאולה רוחנית וחומרית גם יחד.

או אז פונה משה אל פרעה וגורם לו לגלות, בהדרגה, יותר ויותר קשיחות והתנגדות ליציאתו של עם ישראל משליטתו. פרעה מעביד את העם קשה יותר, ומקבל מכה. הרצון שלו גדל, הוא מנסה לחזק את שליטתו בישראל, ומקבל עוד ועוד מכות. וכך, תוך מעבר דרך עשר הבחנות הכרחיות, עשרת המכות, מתגלים שני הכוחות הפעילים באדם במלואם.

סוף טוב, הכול טוב

פרעה חייב להגיע למצב בו הוא עצמו מוותר על השליטה בישראל, ולהכיר בעובדה כי השליט האמיתי הוא הכוח העליון שמנהל את המציאות. עם ישראל מצידו צריך להגיע להכרה שללא בקשת עזרה מדויקת ומבוררת מהכוח העליון הוא לא יוכל להיגאל ולהשתחרר מעול האגואיזם המכביד עליו.
לאחר שפרעה מקבל את עשרת המכות, מגיע "עם ישראל" שבאדם להכרת כוחו של הכוח העליון, ודורש סוף סוף להיגאל ממצרים. עכשיו הוא יודע בבירור שהוא רוצה להשתחרר מהמקום הצר שבו הוא נמצא, ממצרים, מהאגואיזם שלו. הוא רואה אילו נזקים גורם לו פרעה שבתוכו, ועד כמה גדולה שליטתו של הכוח העליון, הכוח היחיד שמנהל את המציאות, על כל מה שברא, כולל פרעה.

הגאולה מן האגואיזם דורשת הכנה ובדיקה מדוקדקת, אבל טומנת בחובה את המהפך הגדול ביותר שיכול האדם לעבור בחייו. חכמת הקבלה מלמדת אותנו איך להיגאל מהאגו בכל יום. המקובלים לא ממתינים לחודש ניסן כדי לצאת ממצרים, אבל עם זאת הם קבעו תאריך מיוחד בשנה, בו חוגג כל העם, בכוונה לזכור את משימתו העיקרית של האדם - להגיע לקשר ישיר עם הכוח העליון ולהשתחרר ממצרים.

האורות שפועלים על פנימיות האדם בזמן פסח מסייעים לו באופן מיוחד לחצות בבטחה את ים סוף, את המחסום ששם סוף לשליטתו של פרעה, ומאפשרים לכל מי שרוצה בכך ליהנות מן השפע והתענוג שהכין לו הכוח העליון בעולם הרוחני.

מאמרים נוספים בנושא חג פסח:
גם פסח הזה - 4 בנים, 4 דעות
ספירת מלאי רוחנית

הוסף תגובה
תגובות
כותרת
שם
דוא''ל
תוכן
שלחבטל
שלח לחבר
שלח לחבר
שם השולח/ת
כתובת השולח/ת
שם החבר/ה
שלחו לכתובת דוא''ל
שלחבטל
תגובות
אין כרגע תגובות
<p>shvoa-ha-sefer</p><p>antisemetisem</p>
<div id="__tbSetup"></div><p>radio_zohar</p><p>hafatza</p><p>new-life</p>

Right Sidebar Content