Left Sidebar Content

חגים ומועדים | ראש השנה

הזדמנות להתחלה חדשה

פגשנו את הרב ד"ר מיכאל לייטמן לשיחה מרתקת על חגי תשרי. מהי משמעותם הנסתרת, מה הקשר שלהם לחיינו, ומהו השינוי שכדאי לכל אחד מאיתנו ולכולנו יחד לעשות, כדי שהשנה הבאה תהיה טובה באמת

את הרב ד"ר מיכאל לייטמן פגשנו לשיחה באולפני "ערוץ הקבלה" הממוקמים בלב אזור התעשייה של פתח תקווה. "אם אנחנו הולכים לדבר", הוא אמר כשקבענו את הראיון, "למה שלא נעשה את זה מול המצלמות?"
הערוץ שעלה לאוויר בשנה האחרונה באפיק 66 ב"יס" ולאחרונה גם ב"הוט"

מאפשר לרב לייטמן ולתלמידיו להכיר את החכמה העתיקה למיליון ומאתיים אלף בתי אב בישראל. והצופים נהנים מכל רגע ומאמצים את הערוץ לחיכם, כפי שמעידים הסקרים.
את הסיבה למפגש מספק לנו ראש השנה העומד בפתח. חשבנו שיהיה זה מרתק לשמוע על המשמעות הפנימית והאקטואלית של חגי תשרי. איך הם קשורים אלינו? מהי משמעותם הנסתרת ומה הוא ממליץ לכל אחד מאיתנו ולכולנו יחד, כדי שהשנה הבאה תהיה טובה באמת. התוצאות לפניכם.

אלי וינוקור: אז קודם כל, אשמח אם תוכל לפרט בכמה מילים מה מסמל "ראש השנה"?

הרב לייטמן: זהו חג מיוחד מאוד שמסמל שני תהליכים עיקריים שמכונים בקבלה "מלמעלה למטה" ו"מלמטה למעלה". "מלמעלה למטה" פירושו "בריאת העולם", כלומר האופן שבו הבורא ברא את העולם אין סוף וממנו וממנו השתלשלה כל המציאות עד לדרגה הנמוכה ביותר בכל המציאות - אותה אנו מכנים העולם שלנו - וזה כולל אותנו, בני האדם. היינו, כל מה שהבורא הכין לאדם, כדי שהוא יגיע ויממש את תכליתו בחיים האלה.

שנה טובה

"ממטה למעלה" הוא התהליך המקביל, שבו אדם שחי בעולם הזה לומד להכיר את עצמו ואת העולם הסובב אותו, ומתחיל לגלות את כל העולמות הרוחניים עד שהוא מתעלה לדרגת ההתפתחות הגבוהה ביותר.

בתורה, מופיע סיפור הבריאה פעמיים. והדבר הוא רמז לשני התהליכים הללו: האחד, מצד הבורא כלפי המציאות והאדם שחי בה, והשני, מצד האדם ש"פותח" את המציאות ומגלה את הבורא.

אם כך, "ראש השנה" זו לא רק התחלה, אלא גם מעין סיכום ההישגים הרוחניים של האדם בשנה החולפת ו"הכרזה" על תוכנית העבודה והיעדים הרוחניים שהאדם רוצה להשיג בשנה החדשה. כל מה שקיים בראש, במחשבה, מתממש לאחר מכן בפועל במהלך השנה.

אלי וינוקור: על פי הקבלה, מציין ראש השנה גם את יום בריאת האדם, נכון?

הרב לייטמן: כשאנו אומרים "אדם" איננו מתכוונים ל"יצור הולך על שתיים", שחי בעולם הזה ודואג למימוש צרכי גופו בלבד, כמו כל בעל חיים אחר על פני כדור הארץ. "אדם", מלשון "אדמה לעליון", הוא מי שכבר התפתח בו החלק הרוחני, שנקרא "נשמה", והוא מתחיל לגלות נטייה כלשהי למימושה. אומרים על כך, שמתגלה בו חלק שנקרא "חלק אלוקי ממעל". כתוצאה מכך הוא מתחיל להרגיש צורך בהתפתחות רוחנית אמיתית, לא בספקולציות למיניהן או בקיצורי דרך רגעיים לשיפור החיים.

כשבן-אדם רוצה לשנות את תפיסת המציאות שלו, להתעלות בהרגשתו, מעל החיים הגשמיים האלו לדרגה אחרת, וכבר בוער בו הצורך להבין בשביל מה הוא חי, אז הוא מוכן לראש השינוי. להתחלה החדשה שעליה מדבר "ראש השנה".

אלי וינוקור: ואחרת האדם לא חוגג את ראש השנה הרוחני?

הרב לייטמן: לא, כי הדבר היחיד שמשתנה אצלו מאתמול להיום זה השעון על הקיר. ואילו השינוי שאני מדבר עליו הוא פנימי.

דרוש שינוי מהותי

אלי וינוקור: ברשותך, הייתי רוצה לדבר איתך קצת על מה שקורה היום לחברה הישראלית. לאחרונה, אנחנו עדים למתיחות גדולה מאוד מבית ומחוץ. בבית: קיטוב, אלימות שגואה וכמו תמיד, חוסר סובלנות וקיטוב חברתי. עיתון "הארץ" אף הגדיר את השנה הזאת כ"שנת השנאה".ומחוץ: מלבד למשבר הכלכלי שממנו אנחנו מנסים להתאושש, מדינות שכאילו היו בנות בריתנו או מתחילות לשנות מגמה, וככול שחולפים הימים המצב רק הולך ומדרדר. האם לדעתך יש משמעות כלשהי לכך שהאירועים האלה מתעצמים דווקא לפני ראש השנה ?

הרב לייטמן: כן. מעוררים אותנו לעשות חשבון נפש. אבל לא כמו שבדרך כלל עושים: דופקים על בית החזה וצועקים "אשמנו, בגדנו", או נותנים צדקה, בבחינת "עשיתי את שלי", וממשיכים להתנהל בחיים באותה דרך.

האירועים הללו הם כמו צירי לידה שדוחפים את האדם לתקן את עצמו ולהיוולד למציאות טובה יותר. עליו להיות מסוגל לפתוח את הוילון שמפריד בינינו לבין העולם הרוחני, לחיות בשני העולמות כאילו היו אחד. מצד אחד, הוא צריך לדעת מה קורה בעולם שלנו, אבל לא רק. הוא חייב כבר להתחיל להבין, מה מקור האירועים הללו, האם מה שקורה לו הוא מקרי? מה מקומו בחיים ומה קורה לו אחרי המוות. האדם צריך לחיות את כל המציאות, וכרגע חציה העיקרי עדיין נסתר ממנו.

אלי וינוקור: איך אדם יכול לעשות את זה?

הרב לייטמן: בזה שימיר את רמת הקיום שלו מחיצונית לפנימית. אז הוא יגלה שהוא חייב לעשות שינוי מהותי בתוך עצמו - להבין בשביל מה הוא חי. זו נקראת התחלה חדשה.
לא במקרה החיים שלנו נעשים יותר ויותר קשים. המטרה מאחורי הקושי הזה היא לדחוף אותנו לשאול את השאלה הזו. וזו לא סתם שאלה תיאורטית או פילוסופית. אם מתעוררת באדם שאלה על משמעות חייו, זה כבר סימן לכך, שהוא יכול וצריך לצאת ולחפש אחר התשובה לה. עלינו רק לדעת שקיימת דרך, חכמה גדולה, עמוקה וקרובה מאוד אלינו שמתגלה היום ומספקת מענה לשאלה הזאת.

אלי וינוקור: ומה הוא יגלה בחיפוש הזה?

הרב לייטמן: הוא יבין את התהליך - למה הוא עובר את החיים, מה מטרת גלגולי חייו, מה עומד בבסיס המציאות הקטנה הזאת ולאן אנחנו מתקדמים?
ראש השנה זו תקופה של חשבון נפש. מזמינים אותנו להביט על עצמנו קצת מהצד. במקום לשקוע בתוך הצרות הקטנטנות שלנו וכך להעביר את החיים עד שהוֹפּ, הכל נגמר, בואו נתרומם קצת ונהיה "אדם" - אותו החלק שגבוה מהטבע. ואז זו תהיה שנה חדשה באמת.

אלי וינוקור: מעבר לשאלה על משמעות החיים, יש דברים נוספים שאנחנו צריכים לעורר בנו בתקופה הזאת?

הרב לייטמן: האדם צריך לגלות גם, שהוא לא נמצא כאן לבד, ושיש תפקיד חשוב לסובבים אותו, לנשמות שסביבו. עליו להתחבר עימן ולהשפיע להן, כדי ללמוד איך להיות נותן כמו הבורא. כי כדי לממש את מלוא הפוטנציאל הטמון בו, ולהגיע לדרגת הבורא, עליו להידמות בפעולותיו לבורא כלפי יתר הנשמות. וזה הרבה יותר פשוט משזה נשמע.

על התהליך הזה מספר "מפטיר יונה" אותו נקרא ביום הכיפורים. בסיפור, למרות שיונה רצה לברוח מההשפעה והעזרה לאחרים, הבורא בכל זאת חייב אותו לעשות זאת. ואם הדבר הזה קרה ל"נביא", כלומר לאדם שמרגיש את הבורא, מכל שכן שהמסקנה נוגעת גם לנו, הקטנים. אנחנו בתקופה שבה כבר חייבים להתקשר עם האחרים ולקבוע את חיינו בצוותא, "כאיש אחד בלב אחד", באהבה כללית.

אלי וינוקור: במציאות החיים הישראלית, מילים כמו חיבור ואהבה נשמעות קצת נאיביות...

הרב לייטמן: לא לא, זה לא ציני ולא נאיבי. כשקיימנו את התנאי של "כאיש אחד בלב אחד", היינו עם. אך מאז שאיבדנו את הדבק בינינו, מ"חורבן בית המקדש" ואילך, חדלנו להיות עם. אנחנו אמנם אומרים על עצמנו שאנחנו עם ישראל, אבל אנחנו לא "עם ישראל" במובנו האמיתי, השלם. אנחנו סתם קבוצת אנשים שאיבדה את הערכים שלה.
כדי לחזור ולהיות לעם, עלינו להיות באמת "ישר- אל". צירוף המילים, "ישר-אל", פירושו לחיות באהבה ובהשפעה הדדית זה לזה, בחיבור.

אלי וינוקור: ועד שלא נגיע ליחסים כאלה בינינו אנחנו לא עַם?

הרב לייטמן: אנחנו לא עם, ולכן המדינה שלנו אינה "מדינת ישראל". מדינת ישראל היא מקום שכל תושביו נמצאים בדרגה רוחנית, כמו שהיה לפני החורבן.
למה התדרדרנו פתאום למצב של "שנאת חינם"? כדי שעכשיו נעלה מתוך המצב הזה, ונשוב למערכת יחסים המבוססת על הערך של "ואהבת לרעך כמוך". לאחר שנממש את זה על עצמנו, יהיה עלינו להעביר את השיטה הזו לכל העולם. בדיוק כמו יונה. ואז, נהיה עם ותהיה לנו מדינה אמיתית. למה אתה מסתכל עלי כך? זה נשמע לך בלתי מציאותי?

אלי וינוקור: בלתי מציאותי זה בלשון המעטה...

הרב לייטמן: אבל זה לא כך. אם אנחנו מגלים בעזרת חכמת הקבלה את החלק הנסתר של המציאות, את הכוח העליון - וזה בעצם המוקד של "ראש השנה", לגלות את "המלך" - אז אין גבול ליכולות שלנו. נכון, אם ננסה לתקן את עצמנו לבד לא נצליח, אבל אם נגייס לעזרתנו את הכוח העליון, נוכל להשתנות, לחיות "כאיש אחד בלב אחד" וגם לחבר אלינו את כל האנושות. זו המטרה שאנחנו צריכים לממֵש בימים אלה, בחיים שלנו כאן בעידן החדש. וזה מה שאני מאחל לעם ישראל - לגלות את הכוח העליון, הבורא.
ראשי התיבות של חודש "אלול" - "אני לדודי ודודי לי", מרמזות על האפשרות שיש לכל אחד מאיתנו לגלות את פעולתו במציאות, "לדבר" איתו כמו שאני מדבר איתך עכשיו...

"ומאיפה היית ממליץ להתחיל?" אני שואל את הרב לייטמן רגע לפני שאנחנו נפרדים. "מערוץ 66" הוא עונה בחיוך מאיר עיניים.
"אתה יודע", הוא שוב מרצין לרגע "כשהכוח העליון מתגלה לאדם הוא לא מבין 'איך הסתבכתי עם זה? איך לא ראיתי?'. זה כמו להסתכל על תמונה מעורפלת, חסרת פוקוס, ואז פתאום לגלות איך היא מתבהרת. וזה פשוט מאוד. אני מזמין את כולם לצפות בערוץ ולגלות בעצמכם שזה אפשרי."

הוסף תגובה
תגובות
כותרת
שם
דוא''ל
תוכן
שלחבטל
שלח לחבר
שלח לחבר
שם השולח/ת
כתובת השולח/ת
שם החבר/ה
שלחו לכתובת דוא''ל
שלחבטל
תגובות
אין כרגע תגובות
<p>shvoa-ha-sefer</p><p>antisemetisem</p>
<div id="__tbSetup"></div><p>hafatza</p><p>radio_zohar</p><p>new-life</p>

Right Sidebar Content