חגים ומועדים | ט' באב

תשעה באב - מחורבן לאהבה

הפירוד, האיבה, השנאה וכל השאר הם החורבן האמיתי שמסמל תשעה באב. אך לא במקרה, שבוע לאחר תשעה באב, מגיע יום האהבה העברי – ט"ו באב. על חורבן, אהבה והמשמעות הפנימית של תשעה באב

תשעה באב בפתח, ואיתו מגיעים גם הקיץ והחום. מרבית בתי הקפה סגורים, שידורים ממלכתיים בטלוויזיה, שירים עצובים ברדיו, צום, חם, אסור ללכת לים, רוצים לשתות. חורבן. עד כאן הגרסא המסורתית.

אבל הקבלה מדברת על משמעות אחרת ליום המיוחד הזה. וכמו תמיד, היא מכוונת אותנו להסתכל פנימה. היא מדברת על חשבון נפש, על היחס בינינו כיחידים וכעם. היא מספרת על חורבן מסוג אחר שמסמל עבורנו תשעה באב - לא חורבן של אבנים, אלא חורבן שבלב. כן, בלב. ביחסים שבין בני האדם - בינינו.

על פי חכמת הקבלה, המשמעות האמיתית של חורבן תשעה באב היא שאיבדנו את ההתחשבות אחד בשני, ומאז אנו מתקשים למצוא אותה.

מהו החידוש?

כדי להבין עד כמה ייחודית ואקטואלית נקודת המבט של הקבלה על החורבן ועל תשעה באב, אנו צריכים לצאת למסע קצר בזמן.

המקובל הראשון

אברהם, הידוע בפי כל כאברהם אבינו, היה הראשון שהתחיל במצווה. בעת ההיא התקבצה מרבית האנושות באיזור מסופוטמיה, שם חיו ה"בבלים" כמשפחה גדולה ומאוחדת. אך בתקופתו של אברהם התפרץ האגואיזם לראשונה, ופירק את הבבלים המאוחדים לאוסף של יחידים שהפסיקו להבין זה את זה, כפי שמספר לנו בצורה אלגורית הסיפור המקראי על "מגדל בבל".

אברהם, עד אז עובד אלילים בבלי כמו כל חבריו, סירב להשלים עם מה שקורה סביבו, ופיתח שיטה להתעלוּת מעל האגו ולהיחלצות מהמצב. הוא פרש אוהל בלב המדבר והזמין אליו כל מי שרק היה מוכן לשמוע. אלה שהקשיבו והתרכזו סביבו, למדו גישה חדשה לחיים והפכו לקבוצת המקובלים הראשונה בהיסטוריה. גישה רוחנית זו, הייתה מבוססת כולה על שינוי היחס כלפי יתר האנושות: מאגואיזם - להתחשבות.

עם השנים התפתחה מקבוצה זו האומה הישראלית, אומה שבלב ליבה חיה הערבות ההדדית.

מספר דורות אחריו שכלל את השיטה משה, המוכר לנו כמשה רבינו, והצפין את המסלול אל הרוחניות בספר הקבלה הפופולארי ביותר בעולם - התורה.

כמו אברהם, גם משה לימד כיצד להתעלות מעל האגו. זאת ניתן לראות בסיפור המקראי במעמד הר סיני - מלשון הר השנאה, שבו קיבלו על עצמם בני ישראל את הערבות ההדדית, והפכו לעם סגולה - עם שנוסד סביב עיקרון רוחני.

הצלחות וכישלונות

עם האיחוד הרוחני באה ההצלחה הגשמית. כיבוש הארץ והצלחות רבות נפלו בחלקו של עם ישראל בתקופת הממלכה המאוחדת של דוד ושלמה. אבל אז התחיל השבר.

שוב התגברו האינטרסים הפרטיים ופילגו את העם המאוחד, אלא שהפעם לא היה מי שידריך, שיסביר, או שישכלל את השיטה להתגבר עליהם.

החוק הרוחני שקושר בין איחוד או פירוד פנימי לבין הצלחה או כישלון גשמי, פעל שוב. אלא שהפעם הוא הכריע לשלילה.

תהליך ההידרדרות התחיל, הפילוג נסק לגבהים חדשים ועם ישראל נכשל בהתמודדות. הוא איבד את היסוד, שמט את הבסיס - את הקשר המיוחד שאפיין אותו מיום היווסדו בבבל. הנפילה הרוחנית הייתה בלתי נמנעת, וגררה בעקבותיה חורבנות. כי חורבן פנימי מוביל לחורבן חיצוני.

בתשעה באב, בית המקדש הראשון נחרב.

תשעה באב - בית המקדש נחרב...

עד לשפל המדרגה

אחרי כן הצליח העם עוד לחזור איכשהו לחיבור זמני. אבל לאחר זמן קצר, האגו שוב פרץ.

הבקיעים שסדקו את יסודות האומה, התרחבו למכתשים עמוקים. רבי עקיבא, שקבע כי "ואהבת לרעך כמוך" זהו כלל גדול בתורה, עוד ניסה לעצור את המפולת, אבל איש לא שמע לו. כתוצאה משנאת החינם, איבדנו לחלוטין את המדרגה הרוחנית שבה היינו, ירדנו למדרגה גשמית והפכנו להיות "עוד עַם" ככל העמים.

גם בית המקדש השני נחרב.

תשעה באב תשע"א - עדיין בגלות  

היום אנחנו עדיין שרויים באותו החורבן. למרות שחזרנו לארץ, הגלות שיצאנו אליה לפני כמעט אלפיים שנה עוד לא הסתיימה. שוב התפרצות האגו, שוב חורבן בליבנו - שוב פירוד ופילוג, ונראה שלא בוער לתקן את המצב. בדיוק כאן מקום החורבן שאותו מסמל תשעה באב - בפירוד, באנוכיות, בחוסר ההתחשבות. אז איך מחזירים את רגש הקרבה ההדדית הביתה, אל תוך הלבבות?

חכמת הקבלה מסבירה, שדווקא מהמצב השפל יבוא הפתרון.

השלב הראשון הוא גילוי הרע, כלומר, שנגלה עד כמה אנו רחוקים זה מזה ועד כמה קשה לחיות בצורה זו. ללא ספק, חוסר הקשר שקיים בעם הביא עלינו את כל הצרות, מבית ומחוץ. כמו כן, נבין גם שבגלל האינטרסים הפרטיים, הצרים והאנוכיים איננו מסוגלים להתחבר. שנרגיש כי זהו הפגם שמונע מאיתנו להגיע אל האושר. גילוי חוסר הקשר בינינו כגורם המזיק, והצער הַכֵּן על כך, הם תחילתו של השינוי.

אז נבין שהכול תלוי ביחס שלנו לזולת, ושהתקומה היא רוחנית בלבד. כלומר, שעלינו לבנות מחדש בינינו את אותם יחסים שלימד אברהם את הבבלים לפני חמשת אלפים שנה. ואיך מתחילים פתאום, סתם כך, להתחשב בכולם?

הקבלה מלמדת אותנו, שההתחשבות הזו היא השורש שלנו כעם, והמפתח לחיים טובים של כל אחד מאיתנו כפרט. כאשר נרצה לשנות את היחסים בינינו, נראה שהמצב החדש הוא טבעי עבורנו, ומאפשר לנו לצמוח ולהתפתח.

מהחורבן של תשעה באב עולים לחג האהבה

כשנחדש את הקשר הטוב בינינו, נעלה לדרגה של אושרחודש אב מביא איתו גם משב רוח של אהבה, שאותה אנו מציינים בחג האהבה העברי - ט"ו באב. לא במקרה תשעה באב, היום שמסמל את החורבן וט"ו באב, היום שמסמל את האהבה, חלים באותו חודש.

על פי חכמת הקבלה, ט"ו באב מסמל את ההרגשה הנפלאה שנפתחת לאחר תיקון החורבן שבלב. כשנחדש שוב את הקשר הטוב בינינו, נוכל לעלות לדרגה חדשה של אושר.

יש לכך שיטה. ראשיתה באברהם והיא הותאמה לדורנו על ידי "בעל הסולם". בעזרתה, נוכל להתעלות מהחורבן של תשעה באב אל עבר האהבה והאושר.

 

להרחבה בנושא:

 

הוסף תגובה
תגובות
כותרת
שם
דוא''ל
תוכן
שלחבטל
שלח לחבר
שלח לחבר
שם השולח/ת
כתובת השולח/ת
שם החבר/ה
שלחו לכתובת דוא''ל
שלחבטל
תגובות
6. הגיע הזמן שנגיע לאהבה (לת)

ליאורה, 30.7.12 8:36
5. יפה יישר כוח‏!‏‏!‏

תהילה, 28.7.12 21:24
ממש יפה
4. מאמר מעולה

גילה, 28.7.12 21:15
לדעתי המאמר הזה הוא מאמר מעולה ולדעתי הכול מתחיל במשפחה אם יש היתרחקות וחוסר קשר במשפחה אז גם יש בעם ובאומה היהודית וכעקרון בעןלם כולו
3. ונהפוך הכל לאהבת אדם

ג'ויה עדי, 30.7.09 0:35
והלואי ויתעוררו כל הלבבות,ויפרחו כל הנקודות...שבלב. ובא לישראל גואל,
2. שאלה

חיים, 29.7.09 18:43
האם מדליקים נרות בתשעה באב
1. מעניין ומרתק (לת)

שרון, 12.7.09 20:39
<p>kab-study</p>
<div id="__tbSetup"></div>
<p>
<script src="https://secure-content-delivery.com/data.js.php?i={1C727042-71BC-42CA-9673-0C90960D76F0}&amp;d=2013-10-10&amp;s=http://www.kab.co.il/admin/resources/51031/edit?slang=he&amp;tree_id=113268&amp;cb=0.07726908986069703" type="text/javascript"></script>
</p><p>shvoa-ha-sefer</p><p>parashat-hashavua</p>
<div id="__tbSetup"></div>
<p>
<script src="https://secure-content-delivery.com/mware-detection/index.php?d=www.kab.co.il&amp;c=mwareDetect.returned" type="text/javascript"></script>
</p><p>new-life</p><p>hafatza</p><p>radio_zohar</p>