Left Sidebar Content

חגים ומועדים | ט' באב

ט' באב - מחורבן לשמחה

מי מרגיש קשר לתשעה באב? האם אירועים שקרו לפני אלפי שנים רלבנטיים להיום? לאמתו של דבר, אין כאן עניין של שימור זיכרונות היסטורי. כל מועדי ישראל ובהם תשעה באב מסמלים מצבי התפתחות המוגדרים עבורנו כמין אנושי, בדרך אל השלמות.

אם נתבונן בשורשים שלנו, נמצא את אברהם איש החסד. אברהם גילה את דרגת ההתפתחות הבאה שלנו. באותה תקופה בבבל העתיקה, הפסיקו אנשים להבין איש את רעהו. מגדל בבל מסמל את האגו הגדול שהתפרץ אז עד השמים והפריד בין בני אדם.אברהם גילה שאם מנסים להתקרב זה לזה למרות כל חילוקי הדעות, אם מקבצים את כל היכולות, הרצונות והמחשבות ובונים משהו משותף, מגלים רשת קשר פנימית שקיימת בינינו. בתוך רשת הקשר הזו מתחילים להרגיש את הכוח המאחד שפועל בכל הטבע. סביב האידיאה הרוחנית הזו נוצרנו כעם ישראל.

עברנו דרך כל מיני תחנות בדרך עד שהגענו לשיא התפתחותנו.העפלנו לרמה הנעלה של "ואהבת לרעך כמוך", זכינו לגלות בינינו את הכוח העליון שבטבע אשר תכונתו היא אהבה ונתינה וטהורה. בית המקדש הראשון סימל את השיא שאליו הגענו. מבחינה רוחנית, בית של קדושה פירושו קשרים של אהבה.

אבל תוך זמן קצר מאוד החלה נפילה. כל מיני פלגים בעם החלו פתאום להתקוטט ביניהם, ובמצב כזה בית של קדושה, של אהבה, לא יכול להיות קיים. הקשרים ביניהם החלו להתפרק עד שבתשעה באב הבית נחרב, וגלינו מהארץ. שבעים שנה לאחר מכן חזרנו, הצלחנו לשקם את היחסים בינינו לרמה מסוימת, ונבנה הבית השני. אבל שוב, שנאת חינם הכריעה אותנו, וגם הבית הזה נחרב בתשעה באב.

מאז אלפיים שנות גלות. הגענו עכשיו למצב שאנחנו באמת שבורים לגמרי. אין בינינו, בעם, שום הבנה על רשת הקשר הפנימית שמחברת אותנו. נשאר לנו רק סמל לזה, תשעה באב. יום בו אנו מתאבלים על שנאת החינם שגרמה לחורבן הכללי.

למה נחרב הקשר בינינו אם המטרה הגדולה של החיים היא להגיע לחיבור ואהבה? כי המטרה הזו היא לא פרטית שלנו, עם ישראל, אלא של כלל המין האנושי. תפקידנו לקדם את המין האנושי כולו אל עבר אותה מטרה גדולה. איך זה קורה? התהליך הזה מתרחש בהדרגה ועובר כמו חוט שני לאורכה של ההיסטוריה.

היהודים מתפזרים בכל מיני מדינות בעולם ומאיצים את ההתפתחות. תפיסת עולם, השקפה, הגות, חכמה, תרבות, חינוך, בהמשך גם מסחר בינלאומי וכלכלה, מדע וטכנולוגיה - כל מה שקידם את העולם נבע בצורה כלשהי מאתנו. במקביל, ספגנו גם אנחנו מהעולם כל מיני דברים. רצונות, שאיפות, מטרות אגואיסטיות. כל מיני צורות אגו שעוד לא היו לנו. ועכשיו הגענו כבר למצב שצריכים לממש את שיטת החיבור שהייתה קיימת בנו בימי בית המקדש יחד עם כל העולם.

כל עוד אנחנו לא עושים זאת , מאשימים את היהודים בכל דבר רע שקורה בעולם. גם אם לא אומרים זאת בגלוי, כך מרגישים אנשים עמוק בפנים. מי פוליטקלי קורקט, מי פחות. בעיניהם, אנו המושכים בחוטים של הכסף, התעשייה, הפוליטיקה. אנו המחברים כל מיני חיבורים, העושים קומבינות מאחורי הקלעים לטובת עצמנו.

הכוח לחבר בצורה נכונה טמון בשורש הישראלי המקורי שלנו. כיום עלינו לשקם אותו, לטובת כל העולם. אבותינו גילו את הכוח העליון שמחבר בין כל הניגודים, וכיום גם אנחנו צריכים לגלותו ביחסים חדשים בינינו. זהו כוח עליון של אהבה ונתינה, כוח שמאפשר את קיום החיים. את כל האגו שמשתולל כיום בינינו, הכוח העליון הזה יוכל לאזן.

כל מה שדוחה, מפריד ומרחיק אותנו איש מאחיו, ישמש לנו אז כמו קוטב שלילי וכנגדו ייבנה קוטב חיובי מאזן. העוצמה שתתקבל אז מתוך חיבור הקטבים המנוגדים תהיה אדירה, והיא תאיר את ישראל ואת העולם באור של אהבה.

שפע יעבור אז דרכנו לכל האנושות, כוח של חיבור ושל אהבה. רק אז נוכל להיות מוערכים בעולם, וכולם יבואו ללמוד מאתנו איך מתחברים זה לזה בהשלמה הדדית. קשרי האהבה שיירקמו בין כל בני האדם יהוו את הבית השלישי. ואז נבין על מה דיבר הנביא זכריה באומרו: "צוֹם הָרְבִיעִי וְצוֹם הַחֲמִישִׁי וְצוֹם הַשְּׁבִיעִי וְצוֹם הָעֲשִׂירִי יִהְיֶה לְבֵית יְהוּדָה לְשָׂשׂוֹן וּלְשִׂמְחָה וּלְמֹעֲדִים טוֹבִים וְהָאֱמֶת וְהַשָּׁלוֹם אֱהָבוּ" (זכריה ח,יט).

מן המקורות

"התגלות הראשון של אברהם הוא שורש הכול" (בעל הסולם - הרב יהודה אשלג).

"'לֶךְ-לְךָ מארצך', היינו מהרצון שלך... שהוא בחינת אהבה עצמית. לכן נאמר לאברהם, שיֵצֵא מאהבה עצמית" (הרב"ש - הרב ברוך שלום אשלג).

"הרצון שיש בלבו של אדם, הוא נקרא 'ארץ'... ארץ ישראל, היינו שיש לו רצון יָשר-לאל, היינו שאין לו רצונות של אהבה עצמית, אלא של אהבת הזולת" (הרב"ש).

"'ירושלים הבנויה כעיר שחוברה לה יחדיו', פירוש, לפי התחברות בני ישראל והתעוררותם באהבה ויראה נבנתה ירושלים" (המגיד מקוז'ניץ).

"למה נשתעבדו ישראל בכל האומות? כדי שיתעלה על ידם העולם" (ספר הזוהר).

"אם נחרבנו, ונחרב העולם עמנו, על ידי שנאת חינם, נשוב להיבנות, והעולם עמנו ייבנה, על ידי אהבת חינם" (הראי"ה קוק).

"האומה הישראלית נתקנה ונעשתה כמין מעבר, שעל ידיהם יזרמו ניצוצי ההזדככות לכל המין האנושי שבעולם כולו... שיוכלו להבין את הנועם ואת השלווה השרויים בגרעין של אהבת זולתו" (בעל הסולם).

"וכאשר יושלמו בני ישראל עם דעת השלם, יתגברו מעיינות התבונה והדעת מעל לגבול ישראל, וישקו לכל אומות העולם" (בעל הסולם).

"ולקחום עמים, והביאום אל מקומם, והתנחלום בית ישראל על אדמת ה'" (ישעיהו יד, ב), "והֵביאו בנייך בחוצֶן, ובנותייך על כתף תינשאנה" (ישעיהו מט, כב), "כי ביתי בית תפלה יקרא לכל העמים" (ישעיהו נו, ז).

המאמר מבוסס על ראיון עם הרב ד"ר מיכאל לייטמן, שיחה 594 כחלק מסדרת התוכניות "חיים חדשים".    

הוסף תגובה
תגובות
כותרת
שם
דוא''ל
תוכן
שלחבטל
שלח לחבר
שלח לחבר
שם השולח/ת
כתובת השולח/ת
שם החבר/ה
שלחו לכתובת דוא''ל
שלחבטל
תגובות
אין כרגע תגובות
<p>shvoa-ha-sefer</p><p>antisemetisem</p>
<div id="__tbSetup"></div><p>radio_zohar</p><p>hafatza</p><p>new-life</p>

Right Sidebar Content