Left Sidebar Content

חגים ומועדים | ראש השנה

מנהגי ראש השנה

שתהיה לנו שנה טובה ומתוקה, שנהיה לראש ולא לזנב, שירבו זכויותינו כרימון. הרבה דברים טובים אנו מאחלים לעצמנו בראש השנה, איך אפשר להבטיח שהם באמת יתממשו? ננסה לפצח יחד את הסוד לשנה טובה.

ראש השנה הוא היום בו ניתנה לאנושות האפשרות להכיר את הכוח הכללי של הטבע שמנהל את כל המציאות. הגילוי הזה התרחש לראשונה לפני 5777 שנה על ידי ה"אדם הראשון". לא מדובר בהומו ספיאנס הראשון ודאי, אלא באדם הראשון שפיצח את סוד החיים. לפניו חיו דורות רבים, אבל בו התעוררו בו שאלות קיומיות. לשם מה אנחנו בכלל חיים? מה מנהל אותנו?

במאמרו "תורת הקבלה ומהותה", כותב על כך "בעל הסולם" - הרב יהודה אשלג: "אדם הראשון, היה הראשון, למקבלים סדר של ידיעות מספיקות להבין ולהצליח ולנצל עד לקצה, מכל מה שראה והשיג בעיניו". מתוך מחקר והתבוננות, אותו אדם גילה את הכוח העליון שפועל בכל המציאות, ומצא תשובות.

איך הוא עשה זאת? הכוח המנהל את המציאות הוא כוח טוב, משפיע חיים, מקור החיים. הוא נמצא בתוך אטומים ובתוך חלקיקי אטומים ומאפשר להם להתחבר, בתוך תאי הצומח והחי ומאפשר להם להתפתח ולהתרבות. כלומר, זהו כוח שנותן חיים. אפשר לגלות אותו בתנאי שאנו בונים בנו תכונה שדומה לו, תכונה של נתינה טהורה והשפעה טובה. כך זה עובד תמיד, אתה חייב שיהיה לך מכשיר המתאים לגילויו של כוח מסוים כדי שתוכל לגלות אותו. לשם כך עלינו להכיר בטבענו המכוון לתועלת עצמית בלבד, ולרצות לרכוש טבע נעלה יותר, כמו של הכוח העליון. על כך נאמר: "סור מרע ועשה טוב".

היום שבו לראשונה הגיע לכך בן אנוש נקרא ראש השנה. וכך ראש השנה הפך בשבילנו לציון דרך יסודי בתהליך התפתחותנו כבני אדם, נקודה שממנה אנחנו מתחילים את הכיוון הנכון. עם מפת ההתפתחות הזו ניגש לפענח את השורש הרוחני של מנהגי החג.

המוטיב המרכזי בתפילות ראש השנה הוא להכתיר עלינו את "המלך". למה הכוונה? אנו רוצים להזמין את הכוח הטוב שממלא את כל הבריאה לשלוט גם בנו, ביצר הרע שבנו. וזו הכוונה הרוחנית במילה "מלך".

אכילת תפוח בדבש והברכה "שנה טובה ומתוקה", מסמלים את זה שאנו רוצים להמתיק את הכוח הרע שעמו נבראנו. לעטוף אותו במשהו טוב, בציפוי טוב. במקום לשאוף ליהנות רק לעצמנו, על חשבון כולם, אנו רוצים לקבל רצון וכוח להיטיב עם כולם. זוהי מהות התיקון, והיא גם המפתח לשנה טובה ומתוקה. אכילת התפוח בדבש לכשעצמה לא יכולה להביא עלינו ברכה, כל יעודה הוא להצביע על תיקון הלב הנדרש כדי להביא אל חיינו כל טוב.

"יהי רצון שנהיה לראש ולא לזנב", נוהגים לומר. הכוונה לכך שלא נלך שבי אחר הרצונות האגואיסטיים והמחשבות הזדוניות שיתעוררו בנו, אלא מראש נחליט שהבורא יהיה המלך שלנו. כלומר, שכוח האהבה, החיבור בינינו וההשפעה ההדדית הטובה הוא שישלוט בנו. שהוא יהיה הראש שלנו, של כל הפעולות שנבצע, של כל החיים שלנו.

"יהי רצון שירבו זכויותינו כרימון": זכות מהמילה זַכּוּת. אנו רוצים להלבין את עצמנו, כלומר להיות באהבה ונתינה טהורה. ללא שום קשר לעצמי, ללא שום חשבון אגואיסטי. "שירבו זכויותינו" פירושו שנעשה כמה שיותר פעולות לטובת הזולת. דרך הזולת זה תמיד מגיע לטובת הבורא.

וכשכוח האהבה והנתינה באמת יהיה בראש שלנו ויכוון אותנו בכל צעד ושעל בחיים, גם אנחנו נזכה לפרוץ את כל ההגבלות וניוולד לחיים חדשים, עליונים, שלמים ונצחיים. שנה טובה!

מן המקורות

"יהי רצון שנהיה לראש ולא לזנב, שזנב נקרא שהוא בפני עצמו אין לו שום דעה, אלא הוא נמשך אחר הרבים, ואין לו שום ביקורת על מה שהוא עושה. כלומר שהוא רוצה להיות עצמאי, שהוא בעצמו יבין מהי מטרת מעשיו" (הרב"ש - הרב ברוך שלום אשלג)

"בביאת האדם אל אהבת זולתו, אז הוא נמצא ישר בבחינת הדבקות, שהיא השוואת הצורה ליוצרה, אשר עמה יחד, עובר האדם מתוך עולמו הצר, המלא מכאובים ואבני נגף, אל עולם נצחי רחב, של השפעה לה' והשפעה לבריות" (בעל הסולם - הרב יהודה אשלג).

"עם הרצון להשפיע, בזמן שהאדם זוכה לזה, אז הוא מוכשר לקבל שפע עליון" (בעל הסולם).

המאמר מבוסס על ראיון עם הרב ד"ר מיכאל לייטמן, שיחה 773 כחלק מסדרת התוכניות "חיים חדשים".    

הוסף תגובה
תגובות
כותרת
שם
דוא''ל
תוכן
שלחבטל
שלח לחבר
שלח לחבר
שם השולח/ת
כתובת השולח/ת
שם החבר/ה
שלחו לכתובת דוא''ל
שלחבטל
תגובות
אין כרגע תגובות
<p>shvoa-ha-sefer</p><p>antisemetisem</p>
<div id="__tbSetup"></div><p>radio_zohar</p><p>hafatza</p><p>new-life</p>

Right Sidebar Content