www.kab.co.il

הרב ד"ר מיכאל לייטמן

הרב ד”ר מיכאל לייטמן (PhD), מייסד וראש עמותת “בני ברוך – קבלה לעם” ללימוד ולהפצת חכמת הקבלה

הרב* ד”ר מיכאל לייטמן היה תלמידו ועוזרו האישי של הרב ברוך שלום הלוי אשלג, בנו הבכור של מחבר פירוש “הסולם” לספר הזוהר, הרב יהודה אשלג. הרב ד”ר מיכאל לייטמן היה תלמידו, מזכירו, נאמן ביתו ועוזרו האישי במשך 12 שנה של הרב”ש, הרב ברוך שלום הלוי אשלג, בנו הבכור של מחבר פירוש “הסולם” לספר הזוהר, הרב יהודה לייב הלוי אשלג, המכונה “בעל הסולם”. הרב לייטמן חיבר למעלה מארבעים ספרי קבלה שתורגמו לשפות רבות, והוא מעביר מדי יום שיעורים והרצאות המשודרים בשידור חי ברשתות טלוויזיה שונות וברשת האינטרנט. כמו כן הוא מכהן כנשיא “מכון המחקר ע”ש הרב אשלג” (ARI – Ashlag Research Institute) והיה חבר במועצת החכמה העולמית (World Wisdom Council). במקצועו, הרב לייטמן התמחה בביו-קיברנטיקה ואוחז בתארים דוקטור לפילוסופיה. הרב ד”ר מיכאל לייטמן (PhD) פרופ’ לאונטולוגיה ותיאוריית הידע, דוקטור לפילוסופיה ולקבלה ובעל תואר שני בביו-קיברנטיקה רפואית, הוא הוגה דעות בעל שם בינלאומי, המקדיש את חייו ללימוד והפצת חכמת הקבלה לכל דורש, וליצירת שינוי יסודי בחברה באמצעות חינוך גלובלי חדש, המהווה מפתח לפתרון הבעיות הדוחקות ביותר של ימינו. בין מייסדי עמותת “בני ברוך – קבלה לעם” ללימוד ולהפצת חכמת הקבלה בכל העולם, ללא הבדל דת, גזע, גיל, או מין.

חייו של הרב לייטמן

הרב ד”ר מיכאל לייטמן נולד ב-31 באוגוסט 1946 בעיר ויטבסק שבבלארוס (ברית המועצות לשעבר) להורים רופאים. אימו מרים רופאת נשים, ואביו שמואל רופא שיניים. לאחר התיכון התמחה בביו-קיברנטיקה. במהלך לימודיו ולאחריהם עבד במשרת חוקר במכון להמטולוגיה בלנינגרד, והתמחה בוויסות אלקטרומגנטי של אספקת דם ללב ולמוח.

בשנת 1974, לאחר ארבע שנים שבהן היה “מסורב עלייה”, עלה הרב לייטמן עם משפחתו לישראל והשתקע בעיר רחובות.

ב-1979 הגיע לישיבתו של הרב המקובל ברוך שלום הלוי אשלג (הרב”ש), בנו הבכור של הרב יהודה אשלג (הידוע בכינויו “בעל הסולם” על שם פירוש הסולם שכתב לספר הזוהר), והיה תלמידו ועוזרו האישי במשך 12 שנה. לאורך השנים, רכש מפי רבו את תורת “הסולם” של אביו.

עוד מילדותו הטרידו אותו שאלות קיומיות על משמעות החיים בעולם שלנו, על היקום כולו, ובכלל לשם מה הכול קיים? הוא ניסה למצוא תשובות לשאלות אלו במדע, ומיד לאחר התיכון המשיך את לימודיו והתמחה בביו-קיברנטיקה.

בשנת 1965, בהיותו בן 19 בלבד, נרשם ללימודי התואר השני בביו-קיברנטיקה רפואית באוניברסיטה הפוליטכנית בסנט פטרסבורג, ובחר להתמחות בחקר מערכות גוף האדם מתוך הידיעה שכל תא בגוף עובד ומשרת את הגוף כולו, אזי אולי לנו כגופים יש גם תפקיד וחלק במערכת הגדולה מאיתנו, ובכך יש לחיינו אולי משמעות נסתרת. בשנת 1970, בתום ההתמחות ולאחר קבלת תואר MSc, עבד במשרת חוקר במכון להמטולוגיה בלנינגרד, והתמחה בוויסות אלקטרומגנטי של אספקת דם ללב ולמוח.

ככל שעבד, למד וחקר, נוכח לגלות שהמדע וההשכלה אינם מספקים תשובות לשאלה הגדולה ביותר של חייו: “מה הטעם בחיי?”. ומתוך תקווה שאולי בישראל ימצא תשובות לשאלותיו, החליט להשקיע את כוחו בעלייה לארץ ישראל. הוא חזר לעיר הולדתו ויטבסק מתוך מחשבה ששם יהיה לו קל יותר להשיג אשרת עלייה.

בשנים אלו עבד כמהנדס אלקטרוניקה במפעל בעיר, ולימים הכיר את מי שתהיה אשתו ואם שלושת ילדיו, אולגה גונגריידר. הם נישאו בשנת 1972, ולאחר ארבע שנים בהן היה מסורב עלייה ובתום מסע מייגע ולמוד תלאות, עלו לישראל בשנת 1974 יחד עם בנם הבכור, אורי, והשתקעו בעיר רחובות. בארבעת השנים הראשונות עבד כמהנדס בחיל האוויר, ובשנת 1978 עזב את משרתו בצבא והתחיל לנהל מרפאת שיניים ברחובות יחד עם אביו, שעלה בתקופה זו לישראל יחד עם אימו, אחיו ומשפחתו.

השאלות על מטרת החיים המשיכו להעסיק אותו גם בישראל, והוא חיפש בכל מקום בארץ אחר מישהו שיוכל להסביר לו על קיומנו בעולם ועל תכלית חיינו. לאחר שנים רבות של חיפוש אחר מורים שונים ותורות שונות שיוכלו לתת לו מענה לשאלותיו, בלילה גשום וקר בשנת 1979 הוא לא הצליח להירדם. מחשבות הטרידו אותו ולפתע מצא את עצמו על הכביש, נוסע ללא כיוון עד הגיעו לעיר בני ברק. הרחובות היו שוממים. בפינת רחוב הוא נתקל בעובר אורח ושאל אותו “איפה לומדים כאן קבלה?”. הוא ענה, “סע עד קצה הרחוב, שם תראה פרדס. ממול”. כך לראשונה פגש את מורו, הרב המקובל ברוך שלום הלוי אשלג (הרב”ש – 1991-1907), בנו הבכור של הרב יהודה אשלג (הידוע בכינויו “בעל הסולם”, על שם פירוש “הסולם” שכתב לספר הזוהר). ברגע זה השתנו חייו ללא היכר, לאחר מספר חודשים בלבד במחיצתו, הבין הרב לייטמן את גדולתו של הרב”ש, ונוכח לראות כי הוא “המוהיקני האחרון”, המקובל האחרון בשרשרת המקובלים הגדולה שנמשכה דורות, שהתחילה עם המקובל הגדול הראשון, אברהם, ונסתיימה עם אביו של הרב”ש, הרב יהודה אשלג (בעל הסולם).

במשך שנים נסע יום יום מביתו ברחובות עד בית הכנסת שבו לימד הרב”ש בבני ברק, וגמע בשקיקה את כל מה ששמע מרבו. לבסוף החליט להתמסר כולו ללימוד הקבלה ועזב את ניהול מרפאת השיניים ברחובות, וביחד עם אשתו ושלושת ילדיו עברו לגור בבני ברק, בצמידות לביתו של הרב”ש וליד בית הכנסת אשר הנהיג. כך נהיה לעוזרו האישי ותלמידו במשך 12 שנה, ולא מש ממנו במשך כל אותה עת. באותם זמנים הרב לייטמן ליווה אותו לכל הטיפולים הרפואיים, יצא איתו לטיולים יומיים, ואף נהג לנסוע עימו בקביעות לטבריה למנוחה של מספר ימים, וכך היה צמוד אליו ושהה במחיצתו עד לפטירתו בשנת 1991. 

לאורך השנים, רכש מפי רבו את תורת “הסולם” של אביו, ואת שלושת ספריו הראשונים בשפה הרוסית כתב ופרסם בעידודו כבר בשנת 1983, ובהוראתו יצא להרצאותיו הראשונות בפני הקהל הרחב.

פועלו של הרב לייטמן

הרב לייטמן צועד בעקבות מורו הרוחני וממשיך את דרכו בהגשמת משימת חייו: הפצת חכמת הקבלה לכל האנושות.

לאחר פטירת הרב”ש בשנת 1991, הקים הרב לייטמן את קבוצת המקובלים “בְּנֵי ברוך”, וקרא לה על שם מורו ברוך. בשנת 1995, לפי ציווי המקובלים להתחיל להפיץ את חכמת הקבלה ברוב עם ולכלל האנושות, הקים הרב לייטמן את תנועת “קבלה לעם” – התנועה ללימוד והפצת חכמת הקבלה. כיום “קבלה לעם” היא תנועה בינלאומית ענפה, הכוללת כשני מיליון תלמידים בארץ וברחבי העולם. לאחר הסתלקותו של הרב”ש בשנת 1991, הרב לייטמן ממשיך את דרכו של מורו הרוחני בהגשמת משימת חייו: הפצת חכמת הקבלה לכל האנושות.

הוא התחיל לפתח את הידע שקיבל ממנו ולפרסם אותו ברבים, וכן כתב את עבודת הדוקטורט שלו (PhD) בפילוסופיה וקבלה במכון לפילוסופיה שבאקדמיה הרוסית למדעים במוסקבה. היקף לימודיו הנרחב הובילו לקבלת התואר פרופסור לאונטולוגיה ותיאוריית הידע, שהוענק לו על ידי הוועדה האקדמית האינטר-דיסיפלינרית העליונה של הפדרציה הרוסית.

אט אט התחילו להגיע אל ביתו של הרב לייטמן עוד ועוד אנשים שביקשו לשאוב ממנו את הידע שספג ממורו הרוחני. בסלון ביתו בבני ברק נפתחה קבוצת לומדים אשר נקראה על שם מורו, “בני ברוך”, קבוצה הלומדת ומיישמת בפועל את דרכם של בעל הסולם והרב”ש. התלמידים, שהיו ברובם חילונים, התאימו את עצמם לאורח החיים המקובל בבני ברק ועסקו בעיקר בלימוד עצמי של הקבלה. בהדרגה, הם החלו לצאת לשדרות העם ולהביא את החכמה לציבור הרחב.

בשנת 1995, לפי ציווי המקובלים להתחיל להפיץ את חכמת הקבלה ברוב עם ולכלל האנושות, הקים הרב לייטמן יחד עם תלמידיו את עמותת “בני ברוך – קבלה לעם”, עמותה ללימוד והפצת חכמת הקבלה. כיום העמותה היא עמותה בינלאומית ענפה, ללא מטרות רווח, הכוללת כשני מיליון תלמידים בארץ וברחבי העולם.

העמותה עוסקת במחקר, בלימוד ובהפצה של חכמת הקבלה מתוך מטרה להאיץ את ההתפתחות הרוחנית בקרב האנושות. העמותה שמה לה למטרה ולשליחות לממש את צוואתו של אחד מענקי הרוח של המאה ה-20, הרב יהודה אשלג, ולהפיץ שיטה מעשית לחיבור בין אנשים כפתרון יסודי לבעיות ולאתגרים של ימינו. היא עוסקת במימוש הערך “ואהבת לרעך כמוך” בקרב בני האדם בישראל ובעולם. העמותה פתוחה לכל אדם ללא הבדל דת, גזע, גיל או מין.

זה למעלה מעשרים שנה שהעמותה מנהלת את פורטל התוכן הגדול ביותר בעולם בנושאים שונים של חכמת הקבלה. התכנים זמינים חינם ב-33 שפות ומנגישים את החכמה העתיקה לכל המעוניין. בנוסף, מנהלת העמותה את מכללת “קבלה לעם” המפעילה סניפים רבים ברחבי הארץ, ומזמינה תלמידים מכל רחבי הארץ ללמוד ולהתעמק בחכמת הקבלה ולקחת חלק בעל השפעה בשינוי הגלובלי. המכללה מציעה מסלולי לימוד שונים, לרבות לימודים וירטואליים. מעבר לפעילות בישראל, מתקיימת פעילות דומה בכל רחבי העולם.

ברשות העמותה אתרי אינטרנט בעשרות שפות, ושיעוריו של הרב לייטמן מועברים מדי יום בשידור חי לתלמידים בישראל וברחבי העולם, דרך ערוצי הטלוויזיה והאינטרנט. בשיעוריו נלמדים כתבי המקור העתיקים של הקבלה, ביניהם ספר הזוהר, כתבי האר”י, כתבי בעל הסולם והרב”ש. השיעורים מתורגמים בו-זמנית ומשודרים ב-8 שפות: עברית, אנגלית, ספרדית, איטלקית, רוסית, צרפתית, טורקית וגרמנית. מעבר לכך, נערכים תרגומים נוספים משפה לשפה, כך שלעיתים משודר השיעור במקביל ב-23 שפות שונות.

מלבד זאת עוסקת העמותה בהוצאה לאור של כתבי קבלה, ספרים, מאמרים, סרטי לימוד, שיעורים והרצאות. התנועה מחזיקה בחברת הפקת סרטים בשם “ARI Films” ומשדרת את ערוץ הקבלה – “מתחברים לטוב” (אפיק 96 ב-HOT). מסירותם של העוסקים במלאכה הופכת את החזון הגדול של הרב אשלג לבר השגה. חכמת האמת מופצת לכל מקום בעולם, וכיום יש לעמותה תלמידים פעילים ב-107 מדינות, ביניהן איראן, סוריה ולבנון.

בשנת 2004 ייסדה עמותת “בני ברוך – קבלה לעם” את “המכון למחקר ע”ש הרב אשלג” (ARI – Ashlag Research Institute), שהוקם במטרה לטפח את השיח הציבורי בתחומי הקבלה והמדע, תוך שימת דגש על הפצתה של משנת הרב אשלג. המכון למחקר מפתח ומפעיל תוכניות לימוד קבלה, כנסים, ימי עיון וסמינרים בתחום הקבלה. עוצמתו הרוחנית של המכון למחקר מתבססת על יכולתו לאחֵד אנשים מכל גוני הקשת האידיאולוגית והתרבותית ומכל תחומי היצירה, הפועלים יחדיו מתוך תחושה עמוקה של מכנה משותף רוחני. המכון למחקר פועל בשיתוף פעולה הדוק עם מוסדות מחקר, ישראליים ובין-לאומיים, ועם חוקרים-אורחים מרחבי העולם. כמו כן, מפרסם המכון למחקר ספרים וחוברות עבודה, פרי עבודתו המחקרית. לפעולות המכון שותפים חוקרים מתחום האקדמיה, הוגים ומחנכים, בעלי אורח חיים והשקפות עולם שונות, נשים וגברים כאחד. בהם חילוניים, מסורתיים ודתיים. בתוך זמן קצר זכתה המסגרת להשפעה ניכרת על תהליכים רוחניים, תרבותיים וחינוכיים.

חברי התנועה עוסקים במחקר, בלימוד ובהפצה של חכמת הקבלה מתוך מטרה להאיץ את ההתפתחות הרוחנית בקרב האנושות. התנועה פתוחה לכל אדם ללא הבדל דת, גזע, גיל או מין.

ברשות “קבלה לעם” אתרי אינטרנט בעשרות שפות, ושיעוריו של הרב לייטמן מועברים מדי יום בשידור חי לתלמידים בישראל וברחבי העולם, דרך ערוצי הטלוויזיה והאינטרנט. מלבד זאת עוסקת התנועה בהוצאה לאור של כתבי קבלה, ספרים, מאמרים, סרטי לימוד, שיעורים והרצאות. התנועה מחזיקה בחברת הפקת סרטים בשם “ARI Films” ומשדרת את ערוץ הקבלה – “מתחברים לטוב” (אפיק 96 ב-HOT).

בשנת 2004 ייסד הרב לייטמן את “המכון למחקר ע”ש הרב אשלג” (ARI – Ashlag Research Institute), שהוקם במטרה לטפח את השיח הציבורי בתחומי הקבלה והמדע תוך שימת דגש על הפצתה של משנת הרב אשלג. המכון למחקר מפתח ומפעיל תוכניות לימוד קבלה, כנסים, ימי עיון וסמינרים בתחום הקבלה. 

הרב לייטמן חיבר למעלה מארבעים ספרים בתחום הקבלה וכתב מאמרים מדעיים רבים בנושא. כתביו אלה תורגמו לשפות רבות וראו אור במקומות רבים בעולם.

הרב לייטמן היה חבר במועצת החכמה העולמית (World Wisdom Council), קבוצת מומחים והוגים המהווים צוות חשיבה מיוחד. מייסדו והעומד בראשו הוא פרופ’ ארווין לאסלו, בשיתוף עם Club of Budapest. מטרת אירועים אלו הייתה ליזום דיאלוג מועיל בנוגע למשבר העולמי, ולהתחיל לעורר מודעות גלובלית לנושאים המדוברים. הרב ד”ר מיכאל לייטמן השתתף במספר אירועים במסגרת מועצת חכמי העולם: הקרן לשלום בטוקיו, ארוסה (שוויץ), דיסלדורף (גרמניה), והפורום האוניברסלי לתרבויות במונטריי (מקסיקו), שאורגן בחסות אונסק”ו. לצד ד”ר לייטמן חברים נוספים במועצת חכמי העולם הם הנשיא לשעבר של האיחוד הסובייטי, מיכאל גורבצ’וב, חתנית פרס הנובל המדענית ג’יין גודול ומחבר השירים והאמן הידוע פיטר גבריאל. בשנים האחרונות, כחלק מפועלו, הרב ד”ר מיכאל לייטמן נפגש תדיר עם מנהיגי עולם כמו ראש אונסק”ו, הגב’ אירינה בוקובה, אשר כינתה אותו “איש חזון אמיתי”, וסגן מזכיר האו”ם, ד”ר אשה-רוז מיגירו.

הרב לייטמן חיבר למעלה מ-50 ספרי קבלה שתורגמו לשפות רבות, ספריו מציגים שיטה מעשית לפתרון משברים בנושאי חינוך, משפחה, חברה, כלכלה, יחסים בינלאומיים, אקולוגיה ותופעות סוציו-אקונומיות המשפיעות על יציבות העולם ועל האדם בפרט. הוא מעביר מדי יום שיעורים והרצאות המשודרים בשידור חי ברשתות טלוויזיה שונות וברשת האינטרנט לכשני מיליון תלמידים בארץ וברחבי העולם.

משנתו של הרב ד”ר מיכאל לייטמן

עקרון היסוד במשנתו של הרב לייטמן הוא הפצת חכמת הקבלה לכל דורש. בשיעוריו ובספריו מציין הרב לייטמן כי הוא מרגיש שחלה עליו החובה להמשיך את דרכם של מוריו, על ידי הפשטה והסברה של ספריהם ועל ידי לימוד חכמת הקבלה בהמון ובכל העולם, ללא שום הגבלה. לדבריו, על כך, ורק על כך, קיבל את ברכת רבו.

הרב לייטמן רואה חשיבות מכרעת בניקויה של חכמת הקבלה מכל הגשמה ובהרחקתה מכל סוגי השיטות המיסטיות, המדיטציות, התרגילים והפעולות הגופניות שנקשרו לחכמה זו בשנים האחרונות, במטרה להצליח או להרוויח באמצעות השימוש בשמה. לדבריו, לשם כך הוא כתב את עבודת הדוקטורט שלו, ולשם כך הוא מפיץ משנתו בכל דרך אפשרית.

חכמת הקבלה, כפי שהגדירו אותה גדולי המקובלים, היא שיטת תיקון האדם והעולם. מכיוון שכיום האנושות שורה במשבר עמוק וזקוקה לה כמו אוויר לנשימה, הרי היא מתגלה. אחד השלבים הראשונים הוא “ניקוי” חכמת הקבלה האותנטית מכל הגשמה. ולכן הרב לייטמן רואה חשיבות מכרעת בניקויה של חכמת הקבלה מכל הגשמה ובהרחקתה מכל סוגי השיטות המיסטיות, התרגילים והפעולות הגופניות שנקשרו לחכמה זו בשנים האחרונות, במטרה להצליח או להרוויח באמצעות השימוש בשמה, מפני שהקבלה האותנטית אינה עוסקת ברפואות, בסגולות, בקמעות, במים קדושים, בחוטים אדומים או במדיטציות וגם לא בדת. חכמת הקבלה היא חכמת החיבור, ולשם כך הוא כתב את עבודת הדוקטורט שלו, ולשם כך הוא מפיץ משנתו בכל דרך אפשרית.

כיום, לאחר למעלה מארבעים שנה, עבודתו ומחקרו של הרב לייטמן בתחום הקבלה והמדע זוכים להכרה בינלאומית. מדענים וחוקרים מכל העולם ומשדות מחקר שונים מביעים עניין רב בתפיסה הייחודית שהוא מציג. כהמשך לדפוס החינוכי-מדעי ולתוכנית הלימוד המיוחדת שפיתח, הרב לייטמן הוא אורח קבע בכנסים מדעיים נחשבים ומרצה מבוקש בקהילות מדעיות שונות ברחבי העולם.

כיום, לאחר ארבעים שנה, עבודתו ומחקרו של הרב לייטמן בתחום הקבלה והמדע זוכים להכרה בינלאומית. מדענים וחוקרים מכל העולם ומשדות מחקר שונים מביעים עניין רב בתפיסה הייחודית שהוא מציג. כהמשך לדפוס החינוכי-מדעי ולתוכנית הלימוד המיוחדת שפיתח, הרב לייטמן הוא אורח קבע בכנסים מדעיים נחשבים ומרצה מבוקש בקהילות מדעיות שונות ברחבי העולם.

*הערה: התואר “רב” הוענק לד”ר מיכאל לייטמן על ידי תלמידיו מתוך כבוד והערכה להוראתו את חכמת הקבלה ולמסירותו רבת-השנים לחינוך ולהפצת החכמה. הוא אינו “רב” מוסמך על ידי מוסד רבני ואינו משמש בתפקידים רבניים-הלכתיים.

תרומות - ארגון קבלה לעם

חברים וחברות יקרים,

רגע לפני שאתם גוללים הלאה ונהנים מהתכנים המקוריים באתר, אנחנו רוצים להזמין אתכם להיות שותפים שלנו במפעל ההפצה של עמותת “בני ברוך – קבלה לעם”.

עד היום הפצנו בכל העולם כמויות חסרות תקדים של חומר ערכי וייחודי, והכול בזכותכם, אלפי מתנדבים ומתנדבות נאמנים.

אבל זה לא מספיק. מיום ליום העולם נקלע למשבר חריף יותר בכל תחומי החיים, והוא זקוק לתכנים שרק הארגון שלנו מסוגל לספק; תכנים המסבירים את חשיבות הקשר בין בני אדם ומקרבים אותם לפתרון כל המשברים.

לכן עכשיו, יותר מתמיד, אנחנו מזמינים אתכם לתרום כספית ולהשתתף בהגברת הפצת התכנים שלנו לאנושות.

כך יכול כל אחד ואחת מאיתנו להגשים את חלום המקובלים להפיץ את חכמת הקבלה ברבים ולהזרים אור ביטחון לעולם, כמו שכתב הרב המקובל יהודה אשלג, “בעל הסולם”:

"אך ורק בהתפשטות חכמת הקבלה נזכה לגאולה השלמה".

בהזדמנות זו אנחנו מודים לכל החברים והחברות שתרמו ותורמים בקביעות, ומודים מראש לכל המצטרפים החדשים על תרומתכם החשובה להפצת חכמת הקבלה.

הנהלת עמותת “בני ברוך – קבלה לעם”

Skip to content