Left Sidebar Content

זוגיות

על כל פשעים תכסה אהבה

גירושין זהו עסק לא פשוט. עצבים, זמן, כסף, בריאות, שלא לדבר על הילדים. אף אחד גם לא מבטיח שהקשר הבא יהיה טוב יותר, ולכן אין פלא שעוד ועוד אנשים מוותרים מראש על האופציה של חתונה. בשביל מה ללכת ולהיכשל שוב, אם אפשר מלכתחילה לא להיכנס לכל הבלאגן הזה? מסתבר שהתפרקות התא המשפחתי בזמנינו היא בכלל לא מקרית, ותפקידה לקדם אותנו אל עידן חדש ביחסים בין בני אדם בכלל.

כשבוחנים את הדברים לעומק מגלים שלא מדובר בבעיה בקשר בין בני זוג, אלא בבעיה כללית בתקשורת בין אנשים. האדם התפתח למצב שבו הוא רוצה להיות חופשי מהאחרים, שאף אחד לא יגביל אותו, עד כדי כך שכבר קשה לו מאוד לקיים קשרים חברתיים. הקשר המשפחתי הוא האינטימי ביותר ותמיד עמד ביסוד החברה. אם בזמנינו גם הוא מתרסק, הרי זהו הסימן העיקרי לכך שהגענו למצב חדש בהתפתחותנו כמין אנושי. עד כה פיתחנו את הסביבה, ניסינו לבנות חברה מתוקנת, בנינו כל מיני מערכות, מדע, טכנולוגיה וכיוצא בזה, ואילו היום הגענו למצב שכל הדברים החיצוניים האלה לא עוזרים לנו להרגיש אושר, ועלינו לגשת ללב העניין, לתיקון האדם.

הטבע פיתח את הדומם, הצומח, החי והאדם, ולאחר מכן פיתח באדם דווקא את האגו הגדול, כדי להביא אותו עכשיו להמשך התהליך. בשלב הזה האדם צריך ללמוד להתגבר על האגו שלו, לבנות מעליו תכונה חדשה ולפתח בעזרתה יחס חדש, ראייה חדשה, הסתכלות חדשה, עולם חדש. שאיפתו של הטבע היא להביא את כל חלקיו לאיזון מושלם. כלפינו כבני אדם זה אומר שבשיא התפתחותנו נצטרך להיות מחוברים זה לזה בהרמוניה, כמו איברים בגוף אחד.

פיתוח היכולת להתייחס לזולת באופן חדש, מעל האגו, דורש מעבדת מחקר. היא מחכה לנו בקביעות בבית, בזוגיות. הקשר הזוגי יכול להיות מקום נפלא לביצוע כל מיני ניסויים, לשנות במקצת את עצמנו ולראות איזה עולם חדש נפתח בפנינו כתוצאה מכך. ממש כמו ניסוי בפיזיקה או בכימיה, אתה משנה כל מיני נתונים ורואה תופעות. שוב משנה את הנתונים, ושוב בודק את התופעות המתקבלות. הנתונים שאנו משנים במחקר הזוגי נמצאים בתוך היחסים שלנו זה לזה. אם נתאמן בזוגיות על פיתוח כל מיני צורות יחס חדשות לזולת, זה יעזור לנו להצליח בכל תחום בחיים. אנו נדע כיצד עלינו לעבוד עם אנשים כדי לקבל מהם תגובה רצויה. יחסים תמיד עומדים בלב הדברים, כל השאר זה תוצאות בלבד.

הגישה הנכונה לבניית יחסים טובים מיוסדת על העיקרון: "על כל פשעים תכסה אהבה" (משלי י, יב). אין הכוונה לכך שננסה להסתיר את כל "הפשעים", את הדברים הלא טובים שבינינו, כמו חוסר התחשבות, גאווה, פגיעה בכבוד, אפילו שנאה, אלא שאם ברצוננו להתחיל לבנות משהו חדש ומתוקן, אין טעם להתחפר בתקלות הקיימות. אין צורך ללמוד לעומק עד כמה כל אחד מאתנו אגואיסט, עד כמה כל אחד רע, ממאן לראות את הפגמים שבו עצמו אבל תמיד יודע לפרט בהרחבה מה לא בסדר אצל האחר.

לכן ניתן לנו הכלל: "על כל פשעים תכסה אהבה". כלומר, למרות כל מה שנראה לעינינו פגום בבן הזוג, עלינו לבנות כלפיו יחס טוב, יפה, אהבה, ויתור, התחשבות. על ידי תרגילים כאלה של פיתוח יחס מתקדם יותר, דווקא על פני הבעיות שמתגלות, אנו מתחילים לגלות בתוכנו תכונות טובות שהיו רדומות, להבליט אותן יותר ויותר. כל מה שמתגלה כרע באחר הוא רק הזדמנות עבורנו להתעלות למצב של אהבה.

אחרי שלומדים לנטרל את הראייה האגואיסטית ולפתח אהבה, אנו מתחילים לראות את כל היופי שבבני הזוג שלנו. מסתבר לנו שקודם לא ראינו אותם בצורה אובייקטיבית, שאינה תלוית אגו. ופתאום עכשיו, כשאנו יוצאים כביכול מתוך עצמנו, מחוץ לנו, מחוץ לעורנו, לגופנו, מתעלים מעל האגו שלנו, אנו מתחילים לראות אותם אחרת. ולא רק אותם, המציאות כולה נראית לנו חדשה. ואנו מגלים שבאמת היא לגמרי לא רעה. אין פשעים, אין פגמים, אם את הכול אנו מכסים באהבה. עולם חדש וטוב נפתח בפנינו, ואנו מתחילים לתפוס שכל הרע נמצא בתוכנו וכל הטוב דווקא מחוץ לנו. המציאות מתבררת לנו כמחולקת לשני חלקים. חלק אחד הוא זה שראינו עד היום, עולם שהצטייר לעינינו על ידי האגו שעליו נאמר "יצר לב האדם רע מנעוריו" (בראשית ח, כא). חלק שני הוא זה שמתחיל עכשיו להתגלות בפנינו כשאנו מפתחים אהבה, הוא נמצא מחוץ לנו, וזה עולם שכולו טוב.

כך רכשנו במעבדה הביתית שלנו את השיטה ליחס נכון לכל דבר שנמצא מחוץ לנו, ראיית עולם חדשה. ואחרי שעשינו זאת עם בני הזוג שלנו, אנו רואים שכלפי שאר בני האדם כבר אין לנו כל כך מה להוסיף, כי העבודה שלנו הייתה למעשה לא עם בני הזוג שלנו אלא עם עצמנו. בעזרת המראה הזוגית שסידר לנו הטבע, ראינו מה יש לתקן בתוכנו ועבדנו על זה. כתוצאה מכך, נעשינו מוכנים לקליטת העולם המחובר שאמור להתגלות בזמנינו כלפי המין האנושי. ואז אנו מבינים שאין מסגרת טבעית יותר להכין את עצמנו לחיי החברה החדשים, מאשר הקשר הזוגי.

צורתו הקודמת של התא המשפחתי הייתה מוכרחת להתרסק, כדי לקדם אותנו אל צורה מתקדמת יותר, שתביא אותנו לפסגת האבולוציה האנושית. ברמה הזו יהיו כל בני האדם כמו משפחה אחת. ואם עד היום עסקנו בפיתוח טכנולוגיות ומכשירים, אל העתיד נוכל להתקדם רק בפיתוח אנשים חדשים.

המאמר מבוסס על ראיון עם הרב ד"ר מיכאל לייטמן, שיחה 31 כחלק מסדרת התוכניות "חיים חדשים".

הוסף תגובה
שלחבטל
תגובות
אין כרגע תגובות
<p>kab-study</p><p>shvoa-ha-sefer</p><p>כנס קבלה לעם עולמי&lrm;</p><p>radio_zohar</p><p>hafatza</p><p>new-life</p><p>olamot-nifgashim</p>