Left Sidebar Content

חגים ומועדים | ראש השנה | ארכיון כתבות - ראש השנה

ראש השנה – ראשיתו של שינוי

לרגל השנה החדשה ובפרוס החגים עלינו לטובה, יצאנו לראיין את הרב ד"ר מיכאל לייטמן – על השנה החולפת, על המשמעות הקבלית של ראש השנה, ובעיקר על מה שצפוי לנו בשנה הקרובה על פי הקבלה
מאת: אלי וינוקור

- שנה חדשה בפתח ותחושת חג באוויר, אנשים מברכים זה את זה לשנה טובה ומתכנסים יחד לארוחות החג המשפחתיות. מה נמצא בבסיסה של ההתרחשות הזו מבחינה קבלית? מהי המשמעות הרוחנית של ראש השנה?

כמו בכל דבר חדש גם בפתחה של שנה חדשה אנו מצפים באופן טבעי למשהו טוב. חכמת הקבלה אכן מסבירה לנו שראש השנה מסמל שינוי חיובי, אבל מדובר בשינוי מופלא וגדול הרבה יותר מזה שאנו מעלים על דעתנו כרגע.

על פי הקבלה, מסמל ראש השנה את תחילתה של דרך רוחנית חדשה בחיי האדם, את לידתו הרוחנית. כאשר האדם חי מתוך שגרת היום-יום, חייו חולפים על פניו, ואין לו למעשה בחירה חופשית. מהלך ההתפתחות של חייו מוכתב לחלוטין על ידי הגנים הטבועים בו, והחברה הסובבת אותו. שני אלה קובעים באופן מוחלט את מאורעות חייו, וניתן לומר שהוא מופעל כמו רובוט. כך הוא מתנהל עד שבאחד מגלגולי חייו, מגיע רגע שבו הוא מתחיל לשאול שאלות מהותיות, כגון: לשם מה אני חי? מדוע אני חי? מה נמצא מעבר לחיים האלה? כאשר השאלות האלה מתעוררות בו, האדם כבר בשל להיכנס אל דרך חדשה, שמתוכה הוא כבר יכול להיוולד אל מציאות חיים אחרת, שלמה ונצחית. את המצב הרוחני הזה מסמל ראש השנה.

- וכשאתה אומר ש"ראש השנה מסמל את לידתו של האדם", אתה מתכוון לחלק הרוחני שבאדם?

כמובן. חכמת הקבלה עוסקת רק בחלק הרוחני שבאדם, בנשמה שלו. לפיה "אדם" הוא מי שמתחיל להרגיש בתוכו את הצורך להתפתחות רוחנית, מי שכבר מרגיש משיכה למשהו שנמצא מעבר לעולם הזה. אמנם, הוא אינו יודע עדיין למה ובשביל מה, אבל משהו מושך אותו כלפי מעלה.

המילה "אדם" נגזרת מלשון אֶדָמֶה לעליון, לבורא. ברגע שהאדם מרגיש בתוכו את המשיכה הפנימית החדשה הזו, זהו סימן שמתעורר בו ניצוץ הנשמה, שמתחיל להניע אותו אל עבר העולם הרוחני. ואז, באופן טבעי, הוא מגיע אל חכמת הקבלה, כי היא השיטה שמיועדת לספק לו את האור העליון שיפתֵחַ את הניצוץ הזה לנשמה, ואחרי כן ימלא אותה בשפע אינסופי.

דבש - משתמשים נכון באגו

- נחזור אל עניין הסמלים. מה מסמל התפוח הטבול בדבש, שמזוהה כל כך עם ראש השנה? 

הדבש מסמל המתקה. המתקה בקבלה היא תיקון. כלומר תיקון של האגו. חכמת הקבלה מסבירה שאסור לנו להרוס או למחוק את האגו שלנו, אלא עלינו ללמוד איך לתקן אותו לצורת השימוש הנכונה. ברגע שנדע להשתמש בצורה נכונה בכל הרצונות והתכונות שלנו, הם ייהפכו מיד לטובים. תיקון האגו האנושי הוא המפתח שיכול להביא אותנו אל חיי האושר. רק על כך מסופר ב"חטא אדם הראשון", שמפורש בצורה לא נכונה בתרבויות רבות כל כך.

- אתה מזכיר את "אדם הראשון" - הסיפור הזה, מן הסתם, איננו בגדר אגדה על אכילת תפוח אסור, או משהו דומה לכך. מהו אם כן, אותו מושג קבלי שנקרא "אדם הראשון"?

"אדם הראשון" הוא מונח קבלי שמציין את אוסף הנשמות של כולנו. נשמות שהתקיימו עוד לפני שנוצר היקום, כדור הארץ כפי שאנו מכירים אותו, או החיים שלנו על פני כדור הארץ.

זהו מבנה רוחני של נשמה אחת גדולה, שכל הנשמות נמצאות בה במצב של אחדות מופלאה.

הנשמה האחת, השלמה הזו, רצתה להתעלות אל דרגת הבורא ולהידמות לו, אבל בפועל נכשלה בפעולה הזו. בתוך הנשמה התגלה אגו, רצון עצמי גדול כל כך, שגרם לכך שבמקום להתאחד עם הבורא, היא נפלה ונשברה לרסיסים. שוב, אנו מדברים במושגים רוחניים בלבד, וחשוב שלא נטעה ונשגה חלילה בדמיונות.

"נשברה", הכוונה היא, שכל הנשמות שלפני כן היו במצב של אחדות, בחיבור מופלא ובאהבת הזולת ביניהן, ואילו עכשיו הן ניתקו זו מזו, והתחלקו להרבה חלקים נפרדים. במקום אהבה התגלתה ביניהן שנאה. התהליך הזה נקרא "חטא אדם הראשון".

- ואנחנו רסיסי הנשמות האלה?

כן, אנחנו הנשמות הפרטיות האלה, ובכל אחד מאיתנו מצוי ניצוץ קטן מאותה נשמה כללית. אבל הניצוץ הזה עדיין קטן מאוד. בשלב הראשון הוא קיים בנו כמו נקודה קטנה, כמו תא בגוף. וברגע שמתעוררת בנו השאלה לגבי הטעם בחיים, זהו האיתות הנכון עבורנו שאנו בשלים להתפתח בכיוון הרוחני.

- אם כך, כולנו, למעשה, שותפים לאותה משימה רוחנית?

בדיוק. ולכן אנחנו נקראים "בני אדם", כי כולנו תוצאה של אותה נשמה כללית שנקראת "אדם הראשון". היום אנו נמצאים בעידן, שבו האנושות כולה מתעוררת אל שאלות קיומיות רציניות. השאלה בדבר מטרת החיים וקיומם והצורך להבין את מהות התהליך שהאנושות חווה, הם נחלת רבים. המשבר הכללי שאנו עדים לו, והייאוש שמציף אנשים רבים, מקרבים את העולם אל שאלות מהותיות. בימים אלו האנושות כולה נמצאת בפתחו של עידן חדש. על פי הקבלה, זוהי הזדמנות נפלאה לפנות מקום לשנה חדשה ולשינוי רוחני כללי בתוכנו.

- היינו רוצים לשאול אותך כמה שאלות ברמה האישית, אם אפשר. אתה אופטימי לקראת השנה החדשה?

אני אופטימי מאוד. אני רואה איך הולכת וגוברת ההתעניינות העצומה בחכמת הקבלה בכל רחבי העולם. אני מרגיש את ההתקדמות הרוחנית בקרב תלמידינו, שכיום מספרם מתקרב למיליון ושלוש מאות אלף. לכן יש לי סיבות טובות להיות אופטימי.

לצד התקדמות זו, אני מקווה מאוד שבשנה הקרובה נושא "תיקון האגו" יתפוס כותרות גם ברמה העולמית. אנו חייבים לדאוג שהעיסוק המרכזי שיעמוד על סדר היום בשנה הקרובה יהיה הבאת האנושות אל התכלית הנצחית שלשמה נבראה.

- ומה אתה מאחל לעצמך בשנה הקרובה?

אני מקווה שאזכה לראות כיצד כל העולם מגלה ומבין את הסיבה האמיתית למשבר שתוקף אותנו. אני מייחל לכך, שהאנושות תבין שהסבל שרבים מאיתנו חווים, נועד לדחוף אותנו אל עבר מטרת החיים הנצחית, ושחכמת הקבלה תתפוס את מקומה הראוי כשיטה שנועדה להביא את השפע לעולם.

- ומה אתה מאחל לעם ישראל בשנה הבאה עלינו לטובה?

כולי תקווה שהעם היקר שלנו יבין במהלך השנה החדשה, שיש לו ייעוד מיוחד. קורצנו מאיכות מיוחדת שמקורה בחובה הרוחנית שלנו כלפי האנושות.

הייחודיות שלנו היא בכך, שבידינו נמצאת שיטת התיקון. השיטה שמיועדת להעלות את העולם אל חיים של שלום ואהבה. רק ברגע שבו נממש את השיטה על עצמנו, ולאחר מכן נעביר אותה הלאה לשאר האנושות, נדע שביצענו את תפקידנו כעם. אז גם נזכה להתעלות אל פסגת הקיום האנושית. בכך נקרב את העולם כולו אל קשר עם הכוח העליון, כוח האהבה, ונזכה לממש את הכתוב "וכולם ידעו אותי למקטנם ועד גדלם".

מאמרים נוספים על ראש השנה

 

הוסף תגובה
תגובות
כותרת
שם
דוא''ל
תוכן
שלחבטל
שלח לחבר
שלח לחבר
שם השולח/ת
כתובת השולח/ת
שם החבר/ה
שלחו לכתובת דוא''ל
שלחבטל
תגובות
אין כרגע תגובות
<p>shvoa-ha-sefer</p><p>antisemetisem</p>
<div id="__tbSetup"></div><p>radio_zohar</p><p>hafatza</p><p>new-life</p>

Right Sidebar Content