www.kab.co.il

מפעל חייו של בעל הסולם

מפעל חייו של הרב אשלג היה רחב מאוד. הוא השתוקק להביא לידיעת הציבור הרחב את השיטה לחיבור והסביר שאם נלמד איך להתחבר זה לזה, נוכל לבנות בישראל חברת מופת. הוא כתב מאמרים רבים על הדרך לחיבור, למרות כל חילוקי הדעות

בעיני, הרב יהודה אשלג (1884-1954), הוא האדם החשוב ביותר לדורנו. למה? כי הוא נותן לנו כלים להגיע אל חיים עליונים, שלווים ונצחיים, מספק שיטה לסילוק כל הבעיות מחיינו, ומתווה דרך ברורה איך לבנות איחוד, בטחון ושגשוג, בישראל ובעולם כולו.
 
זכיתי להיות תלמידו של הרב”ש (1907-1991), הרב ברוך שלום אשלג, בנו הבכור של הרב יהודה אשלג וממשיך דרכו. במהלך 12 השנים ששהיתי במחיצתו, הוא כמעט ולא דיבר על קורות חייו של אביו. למדתי ממנו כי למרות שמקובלים אמיתיים חיים בינינו בעולם הזה, יש להם במקביל גם חיים נסתרים, בעולם עליון יותר. אבל על הדברים שהם חווים שם, אי אפשר לומר דבר.
 
הספר הסודי
הרב יהודה אשלג נולד בוורשה, ומורו היה הרבי מפורסוב. פעם, כשבא אל מורו והמתין לו, מצא בספרייה שלו את ספרו של האר”י הקדוש, “עץ חיים”. הוא לקח את הספר לידיו והחל לקרוא. הוא נדהם לגלות שם את השאלות ששאל את עצמו כל חייו, ולמצוא להן תשובות ברורות. כשהגיע מורו ומצא אותו שקוע בספר, כעס עליו ולקח אותו ממנו. “זה לא בשבילך, הספר הזה!”.
 
לאחר מאמצים רבים, הצליח הרב אשלג להשיג את הספר “עץ חיים” וספרי קבלה נוספים, ושתה אותם בשקיקה. הוא גילה את הדבר למורו, וביקש ממנו שילמד איתו את תורת הסוד, את חכמת הקבלה. כעבור כמה שנים, הבין שקיבל ממורו את כל מה שהיה אפשר, וכי עליו להתקדם הלאה. הכיוון היה ברור: ארץ ישראל.
 
עורו אחים עורו
עקב היותו דיין ידוע בוורשה, הצליח הרב אשלג לארגן בשקט קבוצה של כ-300 משפחות לעלייה משותפת ארצה. בניגוד לדעה הרווחת בקרב הציבור החרדי, היה לו ברור שכל היהודים חייבים לעלות מהר לארץ ישראל. הוא ראה את האסון שמתקרב לאירופה וניסה להציל מה שאפשר.
 
אך ברגע שהדברים התגלו ברבים, עשו עליו הרבנים האחרים חרם, נידו אותו מהקהילה, וגרמו לכל הציבור לסגת מרעיון העלייה לישראל. בסופו של הרב אשלג ובנו עלו לארץ לבדם ב-1921, וכעבור שנים נספתה הקהילה בשואה.
 
הרב אשלג סבר שאדם חייב לעבוד למחייתו, והביא עימו ארצה מכונה לעיבוד עורות. הוא תכנן לעסוק בכך לפרנסתו, אך כשגילו בירושלים שבמשך שנים שימש כדיין בוורשה, מינו אותו לרבה של גבעת שאול. במקביל, הוא המשיך להתעמק בחכמת הקבלה העוסקת בפנימיותה של התורה, ולהתאים אותה לקהל הרחב בזמנינו.
 
מערכת ההנהגה
מקובל אמיתי הוא אדם שמשיג את הכוח הכללי שמנהל את כל המציאות. מדובר במערכת עליונה שמנהלת את חיי כולנו, ומוליכה אותנו בתהליך התפתחות מסוים אל מטרה נקובה מראש. לנו ניתנת האפשרות להשתתף בתהליך הזה בעצמנו, מתוך הכרה והבנה. אם אנו מממשים את האפשרות הזו, תהליך ההתפתחות שהינו מחויב המציאות, מורגש לנו כחוויה נעימה וטובה.
 
מכאן נבין עד כמה חשוב לנו הרב אשלג. את כל ספריו וכתביו הרבים הוא כתב עבורנו, אנשים מן היישוב, כדי שנכיר את המסר של החכמה החשובה הזו ונוכל להקל בעזרתה על חיינו. הוא פנה לכל אדם מישראל, דתי וחילוני כאחד, וגם לכל אומות העולם. הוא הסביר שכל בני האדם צריכים להגיע אל התכלית הכללית, שהיא חיבור מושלם בין כולם. המיוחד בעם ישראל הוא שתפקידו להתחיל בתיקון ולהוביל את העולם אחריו.
 
מהות התיקון
מהותו של התיקון היא לקחת את הטבע האגואיסטי שגורם לנו להיות עוינים זה לזה, ולהפוך אותו לטבע טוב. שבמקום שנאת הזולת תהיה בינינו אהבת הזולת. זוהי כל מהותה של חכמת הקבלה, והיא מספקת שיטה שלמה איך לעשות זאת בפועל. לכן היא נקראת חכמת החיבור.
 
כשהופכים להיות כאיש אחד בלב אחד, כל ישראל חברים, ואהבת לרעך כמוך, אנחנו מתחילים להרגיש בתוך החיבור בינינו מציאות עליונה, עולם עליון. בנוסף להרגשת החיים הרגילים, מתפתחת הנשמה שלנו ובה אנו מגלים מערכת נסתרת עליונה שמנהלת אותנו. הגילוי הזה של מערכת ההנהגה וההשגחה, מאפשר לנו להבין איך לסדר לעצמנו את החיים הכי טובים שאפשר.
 
את כל זה ניסה הרב אשלג להסביר בשנות השלושים למנהיגי היישוב המתהווה, ביניהם דוד בן גוריון, זלמן שזר ומשה שרת. הוא קבע נחרצות: “התקווה היחידה היא – לסדר לעצמנו חינוך… להכניס בכל אחד מאיתנו רגשי אהבה, הן בנוגע מפרט לפרט, והן מהפרטים אל הכלל. ועבודה זו קודמת לכל אחרת, כי מלבד שהיא היסוד – היא נותנת גם את שיעור הקומה והצלחה לכל מיני פעולות, שאנו רוצים לעשות”.
 
איחוד מעל הכול
מפעל חייו של הרב אשלג היה רחב מאוד. הוא השתוקק להביא לידיעת הציבור הרחב את השיטה לחיבור והסביר שאם נלמד איך להתחבר זה לזה, נוכל לבנות בישראל חברת מופת. הוא כתב מאמרים רבים על הדרך לחיבור, למרות כל חילוקי הדעות.
 
ב-1940 הוא הוציא לאור עיתון בין-מפלגתי בשם “האומה”, בו קרא להתעלות מהמפלגתיות צרת האופק ולהתאחד בשעה גורלית זו. אך גורמים חרדים קיצוניים דאגו לכך שהוצאתו לאור של העיתון תופסק לאלתר, בתואנות שווא שונות.
 
סולם אל האושר
החיבור העיקרי שכתב היה פירוש “הסולם” לספר הזוהר, בו תרגם את ספר הזוהר של רבי שמעון בר יוחאי מארמית לעברית, וכתב לו ביאור “שווה לכל נפש”. על שם הפירוש הזה נודע הרב אשלג בכינוי “בעל הסולם”. הוא הסביר כי תיקון היחסים בין בני האדם כולל בתוכו מדרגות שונות, שמסודרות בזו אחר זו כמו שלבי סולם, בדרך העולה אל האושר המושלם.
 
בנוסף, כתב הרב אשלג את “תלמוד עשר הספירות”, חיבור המביא את עיקרי תורתו של האר”י הקדוש ומבארה. כך, ביקש הרב אשלג להתאים את כל מה שגילו גדולי האומה בדורות הקודמים, לציבור הרחב בזמנינו ולהביא לתיקון עולם.
 
תיקון עולם הוא בחיבור בין כולם, לשם מקדמת אותנו התפתחות המין האנושי. נועדנו לחיים טובים, חיים על פי ואהבת לרעך כמוך, מתוך השלמה, ערבות הדדית והרמוניה. את השיטה להגיע לשם בעל הסולם כבר בנה עבורנו, לנו נותר רק לממש.
 

• אוסף כתבי בעל הסולם לעיון >>

• כתבי בעל הסולם לרכישה >>

המאמר מבוסס על ריאיון עם הרב ד"ר מיכאל לייטמן, שיחה 624 כחלק מסדרת התוכניות "חיים חדשים". מוזמנים לצפות בשיחה המלאה:

פרופ’ אליעזר שביד, חוקר בן זמננו, על פועלו של "בעל הסולם" – הרב יהודה אשלג:

בעל הסולם
תרומות - ארגון קבלה לעם

חברים וחברות יקרים,

רגע לפני שאתם גוללים הלאה ונהנים מהתכנים המקוריים באתר, אנחנו רוצים להזמין אתכם להיות שותפים שלנו במפעל ההפצה של עמותת “בני ברוך – קבלה לעם”.

עד היום הפצנו בכל העולם כמויות חסרות תקדים של חומר ערכי וייחודי, והכול בזכותכם, אלפי מתנדבים ומתנדבות נאמנים.

אבל זה לא מספיק. מיום ליום העולם נקלע למשבר חריף יותר בכל תחומי החיים, והוא זקוק לתכנים שרק הארגון שלנו מסוגל לספק; תכנים המסבירים את חשיבות הקשר בין בני אדם ומקרבים אותם לפתרון כל המשברים.

לכן עכשיו, יותר מתמיד, אנחנו מזמינים אתכם לתרום כספית ולהשתתף בהגברת הפצת התכנים שלנו לאנושות.

כך יכול כל אחד ואחת מאיתנו להגשים את חלום המקובלים להפיץ את חכמת הקבלה ברבים ולהזרים אור ביטחון לעולם, כמו שכתב הרב המקובל יהודה אשלג, “בעל הסולם”:

"אך ורק בהתפשטות חכמת הקבלה נזכה לגאולה השלמה".

בהזדמנות זו אנחנו מודים לכל החברים והחברות שתרמו ותורמים בקביעות, ומודים מראש לכל המצטרפים החדשים על תרומתכם החשובה להפצת חכמת הקבלה.

הנהלת עמותת “בני ברוך – קבלה לעם”

Skip to content