www.kab.co.il

הזוהר, ספר הספרים

הזוהר, ספר הספרים של הקבלה, נחתם מיד לאחר שנכתב, ננעל באלף מנעולים ונדד בעולם במשך מאות רבות של שנים. כשהגיע הזמן הוא נפתח מחדש על ידי בעל הסולם.

הזוהר, ספר הספרים של הקבלה

המקום: הר מירון. הזמן: אמצע המאה השנייה לספירה.

השנים סוערות, מלחמות עקובות מדם מתרחשות בכל רחבי העולם, חיי אדם מאבדים כל ערך. שליטה, כבוד ורכוש הופכים לערך עליון.

באותו זמן במערה חשוכה וצפופה בצפון הארץ יושבים עשרה מקובלים, וכותבים ספר על נצחיות ועל אהבה חובקת עולם.

רבי שמעון בר יוחאי יושב בראש החבורה, פניו קורנות בשעה שהוא מגלה לתלמידיו את מסתרי העולם העליון. הוא מדבר אליהם ברוגע, בחום ובאהבה.

רבי אבא יושב צמוד אליו. על אף שהלילה כבר ירד על הרי הגליל, אגלי זיעה נוטפים על מצחו. הוא מקשיב ברטט לדברים הנאמרים, רושם אותם בקפידה, מתאמץ שלא לפספס אף מילה.

שאר התלמידים יושבים סביבם. עיניהם עצומות בשעה שהם גומעים בשקיקה את מילותיו של "המאור הגדול". דבר לא מעיד על הסערה הפנימית שאותה הם חווים.

כך, בחשכת הליל, אות אחר אות, מילה אחר מילה, נכתב הספר העמוק והמסתורי ביותר בחכמת הקבלה – "ספר הזוהר".

סיפורו של ספר הזוהר מתחיל במערה קטנה וחשוכה בפקיעין שבגליל המערבי, לפני קצת פחות מאלפיים שנה. שם מסתתרים רבי שמעון בר יוחאי ובנו, רבי אלעזר, מפני הקיסר הרומאי. במשך שלוש עשרה שנים הם מכינים את עצמם לכתיבת הספר שעתיד לשנות את פני ההיסטוריה. יום וליל הם מתעמקים ברזי העולם העליון, מתעלים לדרגות הרוחניות הגבוהות ביותר ומבררים את מה שעתיד להיכתב לאחר מכן בספר הזוהר. בליבם מחשבה אחת ויחידה – הגיעה העת לגלות את סודות הבריאה לעולם.

השנים חולפות במהירות, רבי שמעון ובנו משלימים את התיקונים שהיה עליהם לעשות ויוצאים מן המערה. אולם כדי לכתוב את ספר הזוהר, רבי שמעון חייב לאסוף סביבו תלמידים שבעזרתם יוכל "להוריד" את האור העליון לעולם. הוא עצמו כבר התעלה למדרגה רוחנית גבוהה מדי ואיבד את היכולת להסביר את שגילה, בשפתם של בני האדם.

בחלוף זמן קצר הוא מקבץ סביבו תשעה מגדולי המקובלים באותה התקופה – עשרה מקובלים כנגד עשר ספירות. את מקום לימודם הוא קובע במערה קטנה בגליל, המשקיפה על הנוף ההררי של העיר צפת.

בחיבור ביניהם הם יוצרים מעין מבנה רוחני משותף, שדרכו מוריד רבי שמעון את האור העליון לעולם. אולם הדברים שרבי שמעון אומר כה נעלים, כה סתומים… כיצד אפשר יהיה להעבירם לשאר בני האדם? ראשון המקודדים בהיסטוריה

"וכך אני מסדר אתכם, רבי אבא יכתוב, ורבי אלעזר בני, ילמוד בפה, ושאר החברים ידובבו בליבם…" (ספר הזוהר, פרשת האזינו).

בין תלמידיו של רבי שמעון בר יוחאי היה מקובל שניחן בכישרון מיוחד, שמו היה רבי אבא. הוא היה היחיד שידע איך לכתוב את דברי מורו, כך שיהיו גלויים ונסתרים כאחד. את ששמע מפי רבו כתב כך, שמי שכבר בשל להבין את הדברים יבינם על בוריים, ומי שאינו מוכן – ידמיין לעצמו רק את הרובד החיצוני שלהם.

ספר הזוהר מכנה את הכישרון המיוחד הזה "גילוי ברזא" (בסוד).

אלף שמונה מאות שנה מאוחר יותר יכתוב על כך בעל הסולם: "ר’ אבא ידע לסדר הדברים באופן שיהיו מגולים בכל צרכן לכל אותם שהמה כדאים להבינם, ויהיו מכוסים וחתומים לאותם שאינם כדאים להבינם" (פתיחה כוללת לספר פנים מאירות ומסבירות, אות א’).

ספר הזוהר, ספר הספרים של הקבלה, מתגלה בפעם הראשונה לעולם ונגנז מיד על ידי מחבריו. הסיבה: הדור עדיין לא היה ראוי להתגלותו ברבים. "הספר", אמר רבי שמעון בר יוחאי לתלמידיו, "יתגלה רק בדור שבו האנשים יתייאשו מההתפתחות האגואיסטית ויבקשו לגלות את משמעות החיים. תפקידו יהיה לסיים את תקופת החשיכה הרוחנית, את הגלות".

הדור עדיין לא היה ראוי להתגלותו ברבים

מפת דרכים לבעלי הלב הפתוח

ספרים רבים נכתבו לפני ספר הזוהר, ואלפים רבים נכתבו מזמנו ואילך, אבל מעולם לא נכתב ספר שישווה לו בכוח הרוחני שמוסתר בו. הזוהר מתאר את המציאות הרוחנית, מציאות נצחית ושלמה שנמצאת מעל למגבלות זמן ומקום, אולם "שפתנו האנושית דלה ביותר מלהמציא לנו ביטוי נאמן ומספיק כדי לפרש דבר אחד שבספר הזה עד סופו", כפי שכותב בעל הסולם.

אם כך, מהו המפתח שבעזרתו נוכל לחדור אל מסתרי ספר הזוהר? כיצד נוכל לגלות את האוצר שהטמינו בו עבורנו רבי שמעון בר יוחאי ותלמידיו?

בעל הסולם מספק לנו את השיטה: "בכדי להבין את דברי הזוהר הקדוש, צריך שיהיה האדם נקי מאהבה עצמית. ובשיעור זה אפשר להבין את האמיתות, מה שהזוהר הקדוש רוצה לומר. אחרת יש קליפות, המסתירות וסותמות את האמיתיות, שנמצא בדברי הזוהר" (ספר שמעתי, מאמר "בכדי להבין את דברי הזוהר הקדוש").

המקובלים הם אנשים שהשיגו את הכוח העליון – כוח האהבה והנתינה. בספריהם הם מתארים את מה שגילו בעולם הרוחני, העליון. אולם רק אדם שמגיע להרגשת כוח האהבה והנתינה יכול להבין את דבריהם, רק בפניו נפתחים המנעולים של ספר הזוהר ומתגלה האור. אדם שמשיג את כוח האהבה והנתינה מתחיל להעפיל במעלה סולם בן 125 מדרגות רוחניות, ומגלה את העתיד, העבר וההווה. אז הוא מבין, שלמעשה, ספר הזוהר סגור ומסוגר רק בפני מי שליבו מלא באהבה עצמית, אגואיסטית. ואילו עבור האדם שליבו פתוח לאחרים, משמש הספר כמפת דרכים שמובילה אותו במשעולי העולם הרוחני, אל עבר הנצחיות והשלמות.

ספר הזוהר סגור ומסוגר רק בפני מי שליבו מלא באהבה עצמית, אגואיסטית.…ובינתיים בספרד

המקום: ויאדוליד שבספרד. הזמן: כמעט אלף ומאתיים שנים מאוחר יותר.

כבר שני לילות שרבי משה די ליאון אינו עוצם עין. הוא יושב בחדרו, רכון על כתב יד עתיק שהגיע אליו בדרך מקרה, משתאה לנוכח הכוח הרוחני העצום שפורץ מבין המילים. "הכתבים האלה נכתבו על ידי ענקי רוח", הוא חושב לעצמו, "מילותיהם נעלות, סתומות… אם הוא יתפרסם, הוא יפורש בצורה שגויה, אנשים לא יבינו אותו… אין ספק, האנושות עוד לא מוכנה להתגלותו ברבים…"

מספר שנים לאחר פטירתו, אי שם בתחילת המאה ה-14, מתגלה הספר לכל. באחד החורפים הקשים שפקדו את ספרד, נאלצת אלמנתו למכור את כתבי היד שהיו ברשותו, וביניהם גם את ספר הזוהר, כדי להשיג מעט אוכל עבורה ועבור בתה. בעלה מעולם לא שיתף אותה במחשבות שחלפו בראשו. וכך, אלף שנים לאחר שנגנז על ידי רבי שמעון בר יוחאי ותלמידיו, מתגלה שוב הספר המסתורי לעולם, ומתחיל להיות מופץ ברבים.

למרות התגלותו, ספר הזוהר אינו מעורר התעניינות מיוחדת. הוא נותר סתום ונעול בפני ההמון. מעטים האנשים שעוסקים בו, מעטים עוד יותר מבינים את תוכנו או מייחסים לו חשיבות. הספר נודד מעיר לעיר, ממקובל למקובל. באותם ימים רק גדולי המקובלים לומדים מתוכו. הם משכימים קום בחצות הליל, מדליקים נר ואוטמים את חלונות החדר כדי שלא ייראו וקולם לא יישמע. בחרדת קודש הם פותחים אותו ומנסים לגלות ולהבין את המציאות הנסתרת מחושינו.

הדבר נעשה בסתר, מאחורי דלתיים סגורות, הם מבינים שעדיין לא הגיעה העת. האנושות צריכה להמתין עוד כמה מאות שנים, עד לזמן שבו יהיו בני האדם מוכשרים לגלות את הסודות הגנוזים בספר הזוהר, עד לזמננו.

האנושות צריכה להמתין עוד כמה מאות שנים, עד לזמן שבו יהיו בני האדם מוכשרים לגלות את הסודות הגנוזים בספר הזוהר, עד לזמננו.

מרוץ נגד הזמן

המאה העשרים בפתח והעולם נכנס לסחרור. התפתחות טכנולוגית שלא הייתה כדוגמתה בעבר, ולצידה שתי מלחמות עולם והשמדה המונית של עמים שלמים, הן רק חלק מהטלטלות שחווה העולם בתקופה בת פחות ממאה שנים.

לקראת אמצע המאה העשרים האנושות מוצאת את עצמה בנקודת אל חזור. עכשיו, יותר מתמיד, נדרש שינוי מהותי, ומהר. נדרשת שיטה. גם אם אין הוא מכיר בכך, העולם זקוק לנשמה מיוחדת שתסביר את הסיבות לכל מה שמתרחש מסביב, שתדריך, תכוון… ואז היא מתגלה. נשמתו של רבי שמעון בר יוחאי יורדת שוב לעולם הזה, ומתלבשת בדמותו של המקובל הגדול בדורנו – הרב יהודה אשלג, "בעל הסולם".

השעון מתקתק. עליו לפעול במהירות. בעל הסולם מבין שהאנושות תוכל לעלות על נתיב חדש רק אם תתפתח למדרגה הבאה שניצבת בפניה, למדרגה הרוחנית. הדאגה לעתיד העולם מפעמת בליבו ואינה נותנת לו מנוח, "חייבים לפעול" הוא חושב לעצמו, "הגיע הזמן לספק פתרון, לפתח שיטה".

בנחישות המאפיינת את כל גדולי המקובלים שלפניו, הוא ניגש למלאכה, בטוח שעכשיו כבר הגיע הזמן לגלות את הקבלה לעולם. אך הוא מוצא את עצמו מוטרד מדבר אחד: לאחר שהתעלה לרום הסולם הרוחני והשיג את כל הסודות הטמונים בספר הזוהר, איבד בעל הסולם את היכולת לכתוב בשפתם של בני האנוש… דרגתו הרוחנית גבוהה עד כדי כך שהיא מנותקת לגמרי מהעולם הזה. כיצד יובן על ידי בני האדם? "אז הוסכם בליבי, ויהיה מה שיהיה, ואפילו ארד ממדרגתי הרמה, הנני מוכרח לשפוך תפילה חמה לבורא, ליתן לי השגה ודעת… להועיל את בני העולם, להעלותם לדרגות החכמה והנועם כמותי" (נבואת בעל הסולם).

בנבואתו מבקש בעל הסולם בכל מאודו להיות מובן, גם במחיר של ויתור על מדרגתו הרוחנית הגבוהה, כי הגיע הזמן לגלות את סודות הקבלה לעולם. בקשתו נענית. מאותו רגע מתחיל השלב הגורלי בחייו.

הגיע הזמן לגלות את סודות הקבלה לעולם

המנעולים נפתחים

"קראתי הביאור בשם "הסולם" להורות, שתפקיד ביאורי הוא בתפקיד כל סולם, שאם יש לך עלייה מלאה כל טוב, אינך חסר אלא "סולם" לעלות בו, ואז כל טוב העולם בידיך" (הקדמה לספר הזוהר, אות נח)

במרוץ מטורף נגד הזמן, מדרגה אחר מדרגה, הוא "בונה את הסולם שיוביל את האנושות עד לשמים", אל הנצח, אל השלמות.

בעל הסולם יוצא למשימת חייו. הוא לוקח את ספר הספרים שחיבר רבי שמעון בר יוחאי וכותב את הפירוש המקיף ביותר לספר הזוהר, פירוש הסולם. הוא עובד שמונה-עשרה שעות ביממה, ולא מאפשר לעצמו מנוחה. משימתו חשובה מכדי שיחשוב על עצמו. "הזמן קצר ויותר מדי מוטל על הכף. אני חייב להספיק. חייב…" הוא חוזר ואומר לעצמו.

בעל הסולם מחבר ספרים ומאמרים, מוציא לאור עיתון, נפגש עם ראשי היישוב, מוכן להסביר את הקבלה לכל אדם ברחוב, רק שיקשיב, שישמע…

רעיונותיו, שנתפסו על ידי חלק מהסובבים אותו כמהפכניים, הולכים וקורמים עור וגידים. המלאכה שנדרשת ממנו איננה פשוטה כלל. עליו להסיר את המחיצות, לבער את הבורות ולהפריך את האמונות התפלות שדבקו בקבלה לאורך השנים. אך מעל הכל, עליו לפתח שיטה להתפתחות רוחנית שתתאים לכל אדם בימינו.

אות אחר אות, מילה אחר מילה, שנה אחר שנה, מתגשם חלום המקובלים והופך מחזון למציאות – הקבלה נעשית נגישה לכל אדם, ללא כל תנאי מוקדם. בשארית כוחותיו מצליח בעל הסולם לעמוד במשימתו.

הוא מתרגם ומסביר את כל דבריו של רבי שמעון בר יוחאי והופך בכך לחוליה מקשרת, לצינור חיים שמאפשר לנו קשר עם כתבי המקובלים. האיש הגדול הזה הוביל מהפכה רוחנית שאת פירותיה אנו קוצרים היום. בזכותו נשלם המעגל שהחלו רבי שמעון בר יוחאי ותלמידיו. הספר שנסגר באלפי מנעולים על ידי רבי שמעון, נפתח כיום לכולם על ידי מפתח אחד ויחיד – פירוש הסולם לספר הזוהר. כל שנותר לנו הוא לקחת אותו ולטפס יחדיו במעלה הסולם שמוביל אל הרוחניות, אל הסודות הנסתרים ביותר שטמונים בספר הזוהר.

לרכישת הספר זוהר לעם >>

תרומות - ארגון קבלה לעם

חברים וחברות יקרים,

רגע לפני שאתם גוללים הלאה ונהנים מהתכנים המקוריים באתר, אנחנו רוצים להזמין אתכם להיות שותפים שלנו במפעל ההפצה של עמותת “בני ברוך – קבלה לעם”.

עד היום הפצנו בכל העולם כמויות חסרות תקדים של חומר ערכי וייחודי, והכול בזכותכם, אלפי מתנדבים ומתנדבות נאמנים.

אבל זה לא מספיק. מיום ליום העולם נקלע למשבר חריף יותר בכל תחומי החיים, והוא זקוק לתכנים שרק הארגון שלנו מסוגל לספק; תכנים המסבירים את חשיבות הקשר בין בני אדם ומקרבים אותם לפתרון כל המשברים.

לכן עכשיו, יותר מתמיד, אנחנו מזמינים אתכם לתרום כספית ולהשתתף בהגברת הפצת התכנים שלנו לאנושות.

כך יכול כל אחד ואחת מאיתנו להגשים את חלום המקובלים להפיץ את חכמת הקבלה ברבים ולהזרים אור ביטחון לעולם, כמו שכתב הרב המקובל יהודה אשלג, “בעל הסולם”:

"אך ורק בהתפשטות חכמת הקבלה נזכה לגאולה השלמה".

בהזדמנות זו אנחנו מודים לכל החברים והחברות שתרמו ותורמים בקביעות, ומודים מראש לכל המצטרפים החדשים על תרומתכם החשובה להפצת חכמת הקבלה.

הנהלת עמותת “בני ברוך – קבלה לעם”

Skip to content