www.kab.co.il

התגברות על קשיים

קשיים הם חלק בלתי נפרד מהחיים. אולי היינו שמחים לוותר עליהם, אבל העניין הוא שאותנו לא שואלים. איך מתגברים, איפה מוצאים כוחות, לשם מה בכלל נועדו הקשיים? כמה תובנות מהחכמים הגדולים, אלה שפיצחו את סוד החיים.

בשונה מגישות פסיכולוגיות או דתיות, חכמת הקבלה מלמדת שהעניין הוא לא להתגבר על הקשיים שמתגלים, אלא ללמוד להתגבר על עצמי. במה מדובר? דרך כל הקשיים שאני מרגיש בחיים, אני צריך להשתדל לאתר את המקור שלהם, כוח אחד, יחיד ומיוחד, שיוצר את כל מקרי החיים.

מה טיבו של הכוח הזה? זהו הכוח הכללי שפועל במערכת הטבע, בכללות המציאות. כל הכוחות הפרטיים כלולים בו. הוא זה שבונה את המציאות ומחזיק אותה, מנהל ומפתח את כל הפרטים שבה. כוח עליון. בורא. כך קוראים לו אלה שגילו אותו. איך הוא מפתח אותנו? דרך זה שהוא נותן לכל אחד מאתנו ולכולנו גם יחד כל מיני קשיים. המטרה היא שדרכם נתקשר אליו. ברגע שנרצה בכך, נגלה שכל קושי וקושי הופך לחוט קשר עם הבורא.

צרות ובעיות נופלות עליי משני כיוונים, מהסביבה שלי או מתוכי פנימה. אירועים שקורים לי עם אחרים, או רגשות ומצבים פנימיים. אם רצוני להתקדם בחיים, עליי להכיר בכך שגם מאחוריי וגם מאחורי הסביבה שלי פועל כוח אחד. הוא זה שבונה אותי ואת הסביבה בצורה כזו אחרת, מארגן את כל המאורעות הקשים. כך הוא מכין אותי לחיים יותר נעלים.

התגברות על קשיים

החיים שלנו די קצרים, כשמתבוננים עליהם ממבט-על, אבל יש לנו אפשרות להתעלות במהלכם מעל מגבלות הזמן, התנועה והמקום, להתחבר אל השלמות הנצחית. הדבר תלוי רק בזה שנשיג כוח עליון. אם למרות כל הבעיות שהוא מביא לנו נשתדל להחזיק את עצמנו בקשר איתו, לקבוע בכל כוחנו שזה בא ממנו ואין עוד מלבדו, שרק הוא מטפל בנו ורוצה להעלות אותנו לדרגה גבוהה יותר של קיום רוחני, אז הקשיים יהפכו לקשרים. אפשרויות לגלות אותו, לאחוז בו ולהמשיך יחד עימו אל חיים חדשים. לא אחרי המוות, כמו שמבטיחים בדתות שונות לאנשים תמורת מעשים כאלה ואחרים, אלא כאן ועכשיו. על כך אמרו החכמים: "עולמך תראה בחייך".

אחיזה בכוח עליון פירושה שאני מקבל כוחות חיוביים כמו שלו, במקום הכוח האגואיסטי השלילי שטבוע בי מלידה. שדרוג כזה לטבע האדם מתבצע בתוך קבוצה שלומדת קבלה מכתבי המקור של המקובלים הגדולים, בהדרכתו של מורה דרך מוסמך. העבודה המשותפת עם עוד אנשים שרוצים לגלות את הבורא בונה לקבוצה מעין מתאם, שמאפשר לה לחדור דרך המעטפת החיצונה של החיים אל אותו כוח נעלם שמסובב הכול.

החברים בקבוצה לומדים מהם תכונותיו של הכוח העליון, האוהב, הנותן, המשפיע כל טוב לכול, ומנסים להתייחס כך זה לזה. כתוצאה מכך, בכל פעם מתעוררת ביניהם דחייה חדשה, כוחות אגואיסטיים שמרחיקים אותם עוד יותר זה מזה. אם הם לא מוותרים, ומנסים בכל זאת להתקרב ולבנות קשר מעל הריחוק, נוצר להם צורך משותף בכוח מאחד. כוח עליון. שיהיה חזק יותר מהאגו הפרטי של כל אחד, ויחבר אותם מעל הכול. כשהדרישה שלהם חזקה מספיק, היא מביאה לגילויו של כוח הבורא ביניהם. כוח חיבור ואהבה. אחר כך הוא שוב נעלם, שולח להם קשיים חדשים, כדי שיגלו אותו במדרגה גבוהה יותר. כך הם מטפסים בסולם המדרגות הרוחני שבנוי מ-125 שלבי השגה עד לאינסוף.

אם כן, כל הבעיות בחיים באות רק כדי לקדם אותנו להכרה בכך שאנו חיים כדי לגלות את הבורא, מתוך השוואת תכונותינו לתכונות הנעלות שלו. התגברות אמיתית היא על הטבע האגואיסטי שלנו, שמסתיר מאיתנו את "הטוב המוחלט". השיטה לעשות זאת נלמדת בחכמת הקבלה, ולכן היא נחשבת לחכמת האמת, החכמה איך לקבל מהחיים את הכי טוב שרק אפשר.

"בעל הסולם", הרב יהודה אשלג, מסביר זאת בהרחבה ב"הקדמה לספר הזוהר", וגם מביא משל מטלטל על קשיים בחיים והכרה חדשה: "אותה התולעת שנולדה תוך הצנון, היא יושבת שם וחושבת שכל עולמו של הבורא, הוא כל כך מר, וכל כך חשוך, וכל כך קטן, כמידת הצנון שהיא נולדה בו. אבל, ברגע שבקעה את קליפת הצנון, וחוטפת מבט מבחוץ לצנון, היא תמהה, ואומרת: אני חשבתי, שכל העולם הוא, כמידת הצנון שנולדתי בו, ועתה אני רואה לפניי עולם גדול, נאור, אדיר, ויפה להפליא".

חומר למחשבה.

המאמר מבוסס על ריאיון עם הרב ד"ר מיכאל לייטמן, שיחה 894,895 כחלק מסדרת התוכניות "חיים חדשים"

תרומות - ארגון קבלה לעם

חברים וחברות יקרים,

רגע לפני שאתם גוללים הלאה ונהנים מהתכנים המקוריים באתר, אנחנו רוצים להזמין אתכם להיות שותפים שלנו במפעל ההפצה של עמותת “בני ברוך – קבלה לעם”.

עד היום הפצנו בכל העולם כמויות חסרות תקדים של חומר ערכי וייחודי, והכול בזכותכם, אלפי מתנדבים ומתנדבות נאמנים.

אבל זה לא מספיק. מיום ליום העולם נקלע למשבר חריף יותר בכל תחומי החיים, והוא זקוק לתכנים שרק הארגון שלנו מסוגל לספק; תכנים המסבירים את חשיבות הקשר בין בני אדם ומקרבים אותם לפתרון כל המשברים.

לכן עכשיו, יותר מתמיד, אנחנו מזמינים אתכם לתרום כספית ולהשתתף בהגברת הפצת התכנים שלנו לאנושות.

כך יכול כל אחד ואחת מאיתנו להגשים את חלום המקובלים להפיץ את חכמת הקבלה ברבים ולהזרים אור ביטחון לעולם, כמו שכתב הרב המקובל יהודה אשלג, “בעל הסולם”:

"אך ורק בהתפשטות חכמת הקבלה נזכה לגאולה השלמה".

בהזדמנות זו אנחנו מודים לכל החברים והחברות שתרמו ותורמים בקביעות, ומודים מראש לכל המצטרפים החדשים על תרומתכם החשובה להפצת חכמת הקבלה.

הנהלת עמותת “בני ברוך – קבלה לעם”

Skip to content