ירושלים, בירת האהבה

6

מדוע עיני כל העולם נשואות לירושלים? מה יש בה שמושך כל כך הרבה תשומת לב? עיר שעברה כל כך הרבה ידיים, עיר שכולם רוצים לשלוט בה, עיר שמלאה סכסוכים ושפיכות דמים. מה העתיד צופן לה, לירושלים? האם נצליח לשמור אותה בידינו? כדי למצוא תשובות, עלינו לברר מה טמון בשורש המשותף שממנו צמחו היהדות, הנצרות והאסלאם.

הכול מתחיל מאברהם. הוא חקר את טבע האדם ואת מערכת הטבע הסובב אותנו, במטרה לגלות את תכלית הקיום. אברהם מצא שבעזרת התקשרות מיוחדת בין אנשים, אפשר לגלות את הכוח העליון שממלא כל הבריאה. לשם כך צריך להשוות את התכונות שלנו לתכונות שלו. תכונותיו הן אהבה ונתינה, ולכן אברהם לימד את כל מי שרק הסכים להקשיב, כיצד חיים מתוך חסד ואהבת הזולת. סביב האידיאה הרוחנית של אברהם נוצר העם שלנו. בזכות קשרי האהבה בינינו נבנתה ארץ ישראל, ובמרכזה ירושלים ובית המקדש.

מבחינה רוחנית המושג ארץ מסמל רצון והמושג ישראל, מלשון ישר-אל, מצביע על כיוון הרצון. כלומר, ארץ ישראל מסמלת רצון המכוון ישר אל גילוי הכוח העליון, כוח האהבה והנתינה. ירושלים, מלשון עיר שלם ומלשון יראה שלמה, מסמלת את מצב השלמות. מצב שבו הדבר היחיד ממנו אנו חוששים הוא שמא לא נזכה באהבה שלמה, שמא לא נוכל להשלים זה את זה. בית המקדש מסמל בית של קדושה, בית של אהבה. הוא מבטא את הקשר המושלם בין אנשים שבו מתגלה הכוח העליון.

עד חורבן הבית השני עוד הייתה בינינו שאיפה לאהבה, והרגשנו בחוש את הכוח העליון. אבל אז התרסקנו, אגו גדול ושנאת חינם פוררו אותנו. כתוצאה מכך, הכוח העליון נעלם מתפיסתנו. כבר לא היו בנו התכונות שבהן אפשר לחוש אותו. בית המקדש נחרב, איבדנו את ירושלים ויצאנו לגלות ארוכה בין אומות העולם. ההבדל בין גלות לגאולה הוא בנוכחות האות א', שמסמלת את "אלופו של עולם", את הכוח העליון. כשיש באדם נטייה לאהבה שאינה תלויה בדבר, הכוח העליון מתגלה בו ומצבו נקרא גאולה. וכששולטת בו אהבה עצמית, הכוח העליון נסתר ממנו ומצבו נקרא גלות.

מאז החורבן ועד ימינו, שיטתו של אברהם לגילוי הכוח העליון בתוך קשרי אהבה בין בני אדם, נעלמה מאתנו. לשיטה הזו קוראים חכמת הקבלה. עסקו בה רק יחידי סגולה שהמשיכו לגלות את הכוח העליון לאורך הדורות, אבל כל יתר העם נכנס למצב של הסתר. בתוך החושך הזה התפתחו הדתות, כל אחת המציאה לעצמה תורה ומצוות משלה, ושלל דמיונות פראיים לגבי מהות הכוח העליון ומושגים כמו גן עדן. מתוך החושך והבורות, נוצרו בין הדתות מאבקים עקובים מדם על מיהו הצודק.

בין הנצרות והאסלם שנאבקות על שליטה בעולם, מצויים אנחנו, עם ישראל. לאחר אלפיים שנות גלות הוחזרנו ארצה כדי להקים כאן חברת מופת, אבל בינתיים זה לא קורה. לצערנו הרב בעולם מסרבים כיום להכיר בירושלים כבירתה של מדינת ישראל, אבל האמת היא שאין זה מקרי. מבלי שהם יודעים למה, התנגדותם נובעת מכך שמבחינה רוחנית ארץ ישראל עדיין לא הוקמה וירושלים עדיין חרבה. אותה שנאת חינם שהחריבה אותנו אז, ממשיכה לבעבע מדי יום. ירושלים שאמורה לסמל את האהבה השלמה, משוסעת לגזרים ומבליטה את שיא הפילוג בעם ישראל. כל פלג מלא בגאווה עצמית, מתנשא כלפי אחרים.

הדרך היחידה להפסיק את האלימות, את הפיגועים, את המלחמות ואת שפיכות הדמים, היא שאנחנו היהודים נפתח בינינו קשרי אהבה אמתית. זו הדרך לשלום בינינו, וכפועל יוצא מכך גם לשלום בינינו לבין כל העולם. אין צורך בשיחות עם כל גורם חיצון, העניין מוכרע בינינו לבין עצמנו. מה שקורה בינינו קובע את מה שקורה סביבנו. אנחנו מקרינים הכול לכולם. כל שעלינו לעשות הוא להראות לעולם שאנו עוסקים בפיתוח קשרי אהבה. הדבר יתפשט בעצמו בקרב המין האנושי, כי כולנו קשורים זה לזה ברשת אחת גדולה.

יחס העולם לירושלים תלוי רק בנו, היהודים. אם נלמד שוב להתחבר על פי שיטתו של אברהם אבינו, ונדרוש שתהיה בנו תכונה של אהבה ונתינה, אז בתוך האהבה ההדדית בינינו יתגלה מחדש הכוח העליון. המושג הרוחני של "ירושלים" יחזור למלוא תפארתו, והעולם כולו יבין מה באמת מייצגת ירושלים. "כי ביתי בית תפילה ייקרא לכל העמים", "וכולם ידעו אותי, למקטנם ועד גדולם", אמרו על כך הנביאים. ירושלים תהפוך להיות בירת האהבה של האנושות כולה, וכולם יבואו לתמוך בישראל. ואז יהיה ברור מדוע עיני כולם היו נשואות תמיד אל ירושלים. שנזכה.

מן המקורות

"התגלות הראשון של אברהם הוא שורש הכול" (בעל הסולם).
"'לֶךְ-לְךָ מארצך', היינו מהרצון שלך... שהוא בחינת אהבה עצמית. לכן נאמר לאברהם, שיֵצֵא מאהבה עצמית" (הרב"ש).
"העידו קדמונינו, לא חרבה ירושלים, אלא מפני שנאת חינם שהייתה באותו הדור, כי אז נגועה האומה ומתה, ואבריה נתפזרו לכל רוח" (בעל הסולם)
"מפני מה גלו? מפני שאוהבים את הממון ושונאים איש את רעהו" (תוספתא, מסכת מנחות, יג).
"גלות - שהם מונחים תחת שליטת הרצון לקבל לעצמו" (הרב"ש)
"'ירושלים הבנויה כעיר שחוברה לה יחדיו', פירוש, לפי התחברות בני ישראל והתעוררותם באהבה ויראה נבנתה ירושלים" (המגיד מקוז'ניץ).(הרב"ש - הרב ברוך שלום אשלג)
"הרצון שיש בלבו של אדם, הוא נקרא 'ארץ'... ארץ ישראל, היינו שיש לו רצון יָשר-לאל, היינו שאין לו רצונות של אהבה עצמית, אלא של אהבת הזולת". (הרב"ש - הרב ברוך שלום אשלג)
"לבו של אדם צריך להיות בית מקדש, לכן על האדם להשתדל לבנות בניין הקדושה שלו". (הרב"ש - הרב ברוך שלום אשלג)
"וכאשר יושלמו בני ישראל עם דעת השלם, יתגברו מעיינות התבונה והדעת מעל לגבול ישראל, וישקו לכל אומות העולם" ((בעל הסולם)
"השלום הלאומי, רק בהתפתחו כראוי על פי דרכיו הראויים לרוח עמנו, ישוב להיות מניע את הגלגל הגדול הכללי, את השלום האנושי" (הרב קוק)
"עתידה ירושלים שיתקבצו בתוכה כל הגויים וכל הממלכות" (אבות דרבי נתן פרק ל"ה)

המאמר מבוסס על ראיון עם הרב ד"ר מיכאל לייטמן, שיחה 565 כחלק מסדרת התוכניות "חיים חדשים".


ירושלים, בירת האהבה

תמונה של ספר ״ישראלים - מסע אל לב האומה״

ישראלים - מסע אל לב האומה

ספר מהפכני שהוא מסע אל שורשי האומה הישראלית, מסע החושף את ייעודו המקורי של עם ישראל

לרכישה
ישראלים -  מסע אל לב האומה

ישראלים - מסע אל לב האומה

ספר מהפכני שהוא מסע אל שורשי האומה הישראלית, מסע החושף את ייעודו המקורי של עם ישראל

לרכישה
ישראל הנסתרת

ישראל הנסתרת

מה סוד הקסם של ארץ ישראל ?מה הופך את פיסת האדמה הזאת למוקד משיכה בן אלפי שנים? האם נקודת ציון גיאוגרפית ארצית כלשהי יכולה להיות גם מוקד כוח רוחני מעבר לעולם הזה?

לרכישה
ציוני דרך

ציוני דרך

אחרי שנים רבות של לימוד על פנימיות החגים לפי חכמת הקבלה, מצאנו לנכון לקבץ ולכרוך יחד את קטעי המקור הנבחרים בנושא

לרכישה
קורס חגי ישראל בראי הקבלה

קורס חגי ישראל בראי הקבלה

לחגים שכולנו אוהבים יש משמעות רבה ועמוקה יותר מכפי שרובנו מכירים. בקורס זה נגלה יחד מהו ההסבר הקבלי לחגי ישראל. הקורס אינו מחייב ידע מקדים בקבלה.

לחצו לפרטים
הספר "ימים טובים"

הספר "ימים טובים"

השנה שולחים לקרובים ספר במארז חגיגי. מתנה מקורית לנשמה, שתיזכר בחיוך כל השנה!

הזמינו עכשיו

עוד סיפור של

יום ירושלים

Heading

ישר כוח!
סיימת את כל הכתבות בחג 

יום ירושלים

!

לחג 
יום ירושלים
לכל החגים