Left Sidebar Content

מדע ותפיסת המציאות

הטוב והרע בתכונות שלנו

קמצנות זה טוב או רע? וטוב לב? ועצלנות? ועוד בירור קטן: הייתם רוצים שכלכלן פזרן ינהל את הכספים שלכם? ששופט רחמן יפסוק את דינו של זה שפגע בכם? שגנב חרוץ יפקוד מדי ערב את החניון התת-קרקעי בבניין שלכם? תכונות טובות, תכונות רעות, מידות טובות, מידות פחות, לפי מה אנו מחלקים ציונים למתנות שנתן לנו הטבע? ולמה באמת לא צורף להן גם פתק החלפה?

אנחנו נוטים להגדיר מידה מסוימת כטובה כאשר היא גורמת טוב. למי בדיוק? זו כבר שאלה. לעצמנו? לאחרים? גם לעצמנו וגם לאחרים? אולי, אבל בדרך כלל זה לא קורה. בעיני גנב, לצורך הדוגמה, מידות טובות הן כאלה שיאפשרו לו להתגנב בהצלחה, להסתתר, לשקר. פוליטיקאי ממולח מעריך את היכולת לסובב את הקהל לפי רצונו, מנהל שואף להפיק מהעובדים שלו מקסימום במינימום השקעה, מפקד רוצה חיילים שלו צייתנים ומסורים לכל פקודותיו. אם כן, מהו טוב ומהו רע? בדרך כלל כל אחד שוקל זאת לפי האגו שלו, ולכן אי אפשר לדבר על טוב מוחלט או על רע מוחלט שקיים בעולם. הכול נמדד כלפי האדם, כלפי העניין המסוים. לצורך המחשה, ידיים טובות מוערכות מאוד בקרב פסנתרנים, אבל גם בקרב גנבים.

אי אפשר לומר על שום מידה אם היא טובה או רעה בפני עצמה. כל המדידה היא רק אם היא בשימוש נכון כלפי הסביבה. אדם יכול להיות חרוץ או עצלן, פזיז או איטי, טוב לב או קשוח, לכל הנטיות האלה בפני עצמן אין ערך, אלא רק למידה שבה השכלנו לרתום אותן לטובת קשר טוב יותר בינינו לבין הסובבים אותנו. אם הוא ביקורתי, טוב לחברה שדווקא שיהיה מבקר המדינה. הכול תלוי בתפקיד שאותו אדם ממלא בתוך החברה. אין מידה או נטייה שלא יכול להיות בה שימוש לטובת החברה, כי בטבע אין שום דבר מיותר.

בעולם החי זה מאוד בולט. אנו רגילים לדוגמה להתייחס לזאבים כאל חיה מזיקה ואכזרית, אבל כשהחלו הזאבים להיכחד התבררה תרומתם הרבה לאיזון אוכלוסיות האיילים, חזירי הבר ומכרסמים שונים. מתברר, שבניגוד לבני האדם המעדיפים לצוד את החיות הבריאות ביותר, הזאבים צדים דווקא את החיות החולות והחלשות. בכך הטורפים תורמים לבריאותם של בעלי החיים האחרים בשטח. כך הוא גם בחברה האנושית: לכל אדם יש מקום, לכל נטייה יש שימוש מועיל לטובת החברה.ככל שהאדם מסוגל להתקרב יותר לסביבה, והסביבה מתקרבת אליו, ככל שיש ביניהם הרמוניה כך שהוא מסתדר טוב בסביבה, וגם היא נהנית ממנו - כך תגדל הצלחתו בחיים. זהו סרגל המדידה היחיד - איכות הקשר של האדם עם הסביבה.

לכן אם אנחנו מסתכלים סביבנו,ורואים אנשים שלהם תכונות טובות הרבה יותר משלנו, מידות משובחות יותר, האמת היא שזו טעות לחשוב כך, משתי סיבות. הראשונה, גם אם נשקיע בכך מאמצים רבים, לא נוכל באמת לשנות את מה שטבוע בנו מלכתחילה. יכול להיות שלזמן מה ייראה שכן הצלחנו להתגבר על משהו, להחליף, לשפץ, לשדרג, אבל ממרחק השנים מתגלה שכמו שאדם נולד, כך הוא גם בזקנתו, למרות כל ניסיונותיו להחליף משהו בתוכו. איננו יודעים מדוע כל אחד מקבל מהטבע דווקא את התכונות המסוימות שלו, וחבל על הזמן לנסות לברר את זה. סיבה שנייה: אין טוב ואין רע במה שחנן אותנו הטבע. כל אחד מקבל בדיוק את מה שמתאים לו. את הכוח כדאי להשקיע בחיפוש של מה ואיך אני יכול לעשות עם מה שקיבלתי, באופן שיהיה כמה שיותר מועיל לסביבה, ללמוד איך להשתמש בנטיות שלנו בצורה נכונה. אם נעשה זאת, נממש את כל הפוטנציאל שטמון בנו.

כאשר ילד גדל, אפשר כבר לזהות בו נטיות מיוחדות משלו. האישיות שלו מתחילה לבלוט. בהתאם לזאת, כמבוגרים עלינו לראות כיצד נוכל לעזור לו להפוך לאדם מוצלח, כזה שיגרום טוב לסובבים אותו וגם ייהנה מכך בעצמו. אם נסייע לו לחיות בהרמוניה עם הסביבה שלו, זה ייתן לו ביטחון ויהיה לו טוב בחיים. כולם יקבלו אותו יפה, יתייחסו אליו טוב וכן הלאה, אם הוא ידע איך להשתלב. בגן הילדים, בבית הספר, בצבא, באוניברסיטה, בעבודה, אפילו בחיי המשפחה העתידית שלו. אם הוא ידע כיצד להתאים את עצמו נכון לסביבה, הוא ירגיש שהסביבה מתאימה לו.

הטבע יצר אותנו שונים, כדי שנשלים זה את זה בחיבור בינינו. סוד החיים הטובים הוא בהשלמה הדדית. כל הסבל שיש כיום בעולם, כל חוסר הסיפוק, נובע מכך שאנחנו לא יודעים איך להשתמש נכון במה שיש בכל אחד מאיתנו. לא יודעים איך להשלים זה את זה, כמו גלגלי שיניים במכונה גדולה אחת. כולנו תלויים זה בזה, נוגעים זה בזה, מפעילים זה את זה, אבל בצורה לא נכונה, ולכן זה כואב.

אם כן, הנוסחה האולטימטיבית לשימוש נכון במידות האדם היא פשוטה: אל תטפל בעצמך, אלא ביחסים שלך עם האחרים.

מן המקורות

"כל מי שמשחית איזו נטייה מהיחיד, ועוקר אותה ממנו, הריהו גורם שיאבד מהעולם השכלה נשגבה ונפלאה ההיא, שעתידה לצאת בה באחרית השלשלת. משום שנטייה ההיא, לא יארע עוד לעולם, בשום גוף אחר זולתו" (בעל הסולם - הרב יהודה אשלג, מאמר "החרות") .    

המאמר מבוסס על ראיון עם הרב ד"ר מיכאל לייטמן, שיחה 806 כחלק מסדרת התוכניות "חיים חדשים".    

הוסף תגובה
תגובות
כותרת
שם
דוא''ל
תוכן
שלחבטל
שלח לחבר
שלח לחבר
שם השולח/ת
כתובת השולח/ת
שם החבר/ה
שלחו לכתובת דוא''ל
שלחבטל
תגובות
אין כרגע תגובות
<p>shvoa-ha-sefer</p><p>antisemetisem</p>
<div id="__tbSetup"></div><p>radio_zohar</p><p>hafatza</p><p>new-life</p>

Right Sidebar Content