Left Sidebar Content

אקטואליה | ארכיון אקטואליה בעולם

הסיבות לאנטישמיות

מדוע מתעצמת האנטישמיות בארה"ב ובאירופה? אילו סיבות מסתתרות מתחת לאלו שנראות על פני השטח? האם בכלל אפשר לסלק את האנטישמיות? כדי להבין את הדברים לעומק ולהבטיח את שלומנו, אנו מוכרחים לגשת ישר אל השורש.

איפה התחילה האנטישמיות? איפה שהתחילה היהדות. קפיצה בזמן של 3800 שנה אחורה מביאה אותנו אל בבל העתיקה, ערש האנושות דאז. "ויהי כל הארץ שפה אחת ודברים אחדים", נאמר על כך (בראשית יא, יא). אבל אז, פתאום קפץ האגו האנושי קפץ עד השמים, כפי שמסמל הסיפור על מגדל בבל. כתוצאה מכך, אנשים הפסיקו להבין זה את זה, כל אחד משך לכיוון משלו, רצה לקחת הכול לעצמו, והחלו מלחמות. "חצי עולם נפל שם בחרב", אומר המדרש.

איש חכם אחד, שלימים הפך לאברהם אבינו, החל לחקור את תופעת התעצמות האגו. הוא גילה שהאגו גדל לא כדי להרחיק ולהפריד בין אנשים, אלא כדי לקדם אותם אל רמה גבוהה יותר של קשר, לחיבור מעל כל השוני, מעל האגו של כל אחד ואחד. אברהםגילה שיטה שבה בני אדם משתדלים להתקרב זה לזה, למרות תחושת הדחייה ההדדית שמתעוררת בהם, וכתוצאה מכך מתחילים להרגיש ביניהם את הכוח הכללי שפועל בטבע. את הכוח האחד שמפתח את החיים בחיבור בין ניגודים.

אברהם, איש החסד, ניסה להסביר לכל הבבלים את שיטת החיבור, שנקראה אחר כך "חכמת הקבלה", אבל רק מעטים תפסו את דבריו. אלה שהתחברו לאידיאה שלו ונבדלו מכולם, הפכו במשך הזמן לעם ישראל. האחרים נפוצו לכל רחבי כדור הארץ ונחלקו לעמים שונים, אבל היה להם מכנה משותף אחד. כולם הלכו אחרי האגו שלהם, ובכך היו הפוכים מאלה שהלכו עם האידיאה של אהבת הזולת שלימד אברהם. בהפכיות הזו בין הגישה האגואיסטית לחיים, "לקבל הכול לעצמי", לבין הגישה של נתינה ואהבת הזולת, טמון השורש לשנאת היהודים שעתידה להתפתח בהמשך.

ממשיכי דרכו של אברהם חקרו את החיים תוך כדי שימוש בשני כוחות. כוח הקבלה וכוח הנתינה, הכוח האגואיסטי הטבעי שכל הזמן גדל באדם, והכוח האנטי-אגואיסטי שהאדם צריך לפתח בקרבו. בעזרת איזון בין שני הכוחות האלה, הם הצליחו לפתח גישה מתקדמת יותר לכלל המציאות. הם תפסו את המציאות לא בצורה חד-סטרית, כפי שהיא נתפסת דרך מבט אגואיסטי, אלא בצורה דו-סטרית. כתוצאה מכך, הם גילו בטבע תופעות שאחרים לא היו מסוגלים לתפוס, וגם את הכוח הכללי שמחבר בין כל חלקיהטבע. כוח הבורא, כוח היצירה, שכל הפרטים כלולים בו והוא מחבר אותם למכלול אחד. כתוצאה מכך, היהודים היו מפותחים יותר נפשית ושכלית. זה עזר להם להיות מוצלחים יותר מכולם, חכמים, רגישים, גמישים, יצירתיים, ממולחים, בולטים בכל דבר ועניין.

למעשה, אם נחקור לעומק נגלה שכל ההתפתחות האנושית, הפילוסופיה, המדע, החברה, התרבות, החינוך, מקורם ברעיונות שנלקחו לאורך הדורות מפנימיות היהדות וקיבלו צורות שונות. "הפילוסופיה של פיתגורס נבעה מן הים האין-סופי של הקבלה", "קבלה אינה משאירה אותנו להעביר את חיינו בעפר, אלא מעלה את שכלנו לפסגת הידיעה". כך אמר יוהנס רויכלין(1455-1522), הומניסט גרמני, מגדולי המומחים לשפות עתיקות. "מדעים כמו תאולוגיה, פילוסופיה ומתמטיקה מקבלים את עקרונותיהם ואת שורשיהם ממנה", אמר החוקר לולוסריימונדוס (1235-1315).

לכאורה, היחס ליהודים היה צריך להיות כאל האנשים החשובים ביותר במין האנושי, אבל המציאות הראתה אחרת. לאורך דורות רדפו אותנו, העלילו, פגעו, השפילו, אפילו שרפו אותנו. מה באה האנטישמיות להביע?אומות העולם מרגישות שיש ליהודים איזו גישה נסתרת לחיים. שהם רואים, מבינים, מרגישים בתוך הטבע תופעות נוספות, כוחות נוספים, שמאפשרים להם להצליח בחיים יותר מכולם. יותר מזה, כשהיהודים מצליחים לאנשים יש תחושה פנימית עמוקה: "הם גונבים מאתנו. הכול מגיע אליהם, במקום אלינו! איכשהו, הם מצליחים תמיד לראות רחוק יותר, להבין יותר, בערמומיות לסובב את הדברים ולנצח שוב ושוב". וכך, ככל שהיהודים הצליחו ובלטו יותר, גברה השנאה אליהם, בקרב כל עם וכל אומה.

אי אפשר לסלק את האנטישמיות, מפני שהיא מושרשת ביסוד הטבע. הרצון לקבל מנוגד לרצון לתת. אלה הם שני כוחות מנוגדים. לכן גם במדינות שלא היה להם קשר ישיר עם יהודים, כמו דרום קוריאה, מתגלה אנטישמיות עזה. תחפושות של שוטרי אס.אס ושל היטלר זוכות לפופולריות במזרח הרחוק, ובדרום אמריקה מאשימים את היהודים בתכנונה של מלחמת עולם שלישית. גם בלי להיות במגע עם יהודים, מורגש מבפנים אנטי כלפיהם. וכל זאת, למרות תרומתם האדירה של היהודים לאנושות.

כיום למשל,על אף שהיהודים מונים רק 0.2% מאוכלוסיית העולם, 27% מזוכי פרס נובל בפיזיקה ו-31% מזוכי פרס נובל ברפואה הםיהודים. 21% מחברי אגודות הסטודנטים באוניברסיטאות היוקרתיות ביותר בארצות הברית (Ivy League) הם יהודים, 37% מהבמאים זוכי האוסקר, כל זוכה שני בפרס הפוליצר, וקרוב ל-40% מבין הפילנתרופים המובילים של מגזין "ביזנסוויק" הם יהודים. וזאת,עוד מבלי שהתייחסנו לעצם היותנו "אומת הסטארט-אפ והיזמות". יהודים מצליחים יותר. נקודה. כך זה היה, כך זה עתה וכך זה יהיה. יהודים מסוגלים לראות קדימה. אבל האמת היא שאנחנו רחוקים מאוד ממימוש הפוטנציאל שטמון בנו.

במה מדובר? כבר אלפיים שנה העם שלנו מצוי במצב של חורבן, עקב שנאת חינם. האגו שלנו גדל לרמה שלא יכולנו להתעלות מעליו, וכל כוח האהבה, החיבור והנתינה שרכשנו מימי אברהם ועד לחורבן, החל להעלם מאתנו. נותרנו עם כוח אחד בלבד, אגואיסטי. מאז אנו במצב גלות, מצב ניתוק, שמבחינה רוחנית נמשך לצערנו עד עצם היום הזה. אנחנו מחזיקים יחד רק בגלל שהאומות האחרות שונאות אותנו. אבל, בידינו האפשרות להחזיר לעצמנו את הכוח השני, ולהתעלות שוב מעל האגו. היכולת הזו שהייתה לנו בעבר, צרובה בנו לנצח.

"אור לגויים" זו לא התנשאות ולא גזענות, אלא הגדרת משימה. היא חייבת להתממש בעולם המקושר של ימינו, שבו עלולה להתקלח בכל רגע מלחמה. עלינו לספק דוגמה חיובית לאנושות כולה, כיצד אפשר להוסיף אל החיים בעידן האגו, גם כוח חיובי מאזן. כיצד אפשר ליצור חיבור בין ניגודים. ברגע שנתחיל לעסוק בכך, השנאה אלינו תיפסק ותתחלף באהדה ובתמיכה. כל אומות העולם יתחילו להרגיש מבפנים, שהיהודים החלו לעסוק במה שבאמת מוטל עליהם לעשות. העולם יבין שתפקיד היהודים הוא ללמד אותו איך להשתמש בכוח השני של הטבע, כוח החיבור והאהבה.

"ואתם תהיו לי ממלכת כוהנים", נאמר על כך בתורה (שמות יט, ו). משרד החינוך של העולם זה אנחנו. רק בזכותנו יצליח המין האנושי לממש את תכלית הבריאה, יעפיל אל פסגת האבולוציה ויזכה בחיים חדשים מלאי סיפוק, שלווה, שלמות ונצחיות.

מקורות נבחרים:

"לחברה יש טענה גדולה כנגד היהודים. היהודים צריכים להפסיק לנצל את העולם... ולהתחיל לממש את הנבואה העתיקה, כי דרכה יבורכו כל האומות" (הנרי פורד, "היהודי הבינלאומי - הבעיה המרכזית של העולם").

"נבנה מגדל גדול ונעלה לשמים... ונקנה לנו שם גדול בארץ... בנו אותו גבוה... ואם נפל אדם ומת, לא שמים את לבם עליו, ואם נפלה לבנה אחת, היו יושבים ובוכים ואומרים אוי לנו, אימתי תעלה אחרת תחתיה. ועבר אברם בן תרח וראה אותם בונים... ומאסו את דברו... והיו רוצים לדבר איש אל רעהו... ולא מכירים איש לשון רעהו. מה עשו, לקח איש חרבו ונלחמו אלו עם אלו להשחית. וחצי העולם שם נפלו בחרב" (פרקי דרבי אליעזר, פרק כד).

"אביו ואִמו [של אברהם] וכל העם [היו] עובדים עבודה זרה, והוא היה עובד עמהן. ולבו משוטט ומבין, עד שהשיג דרך האמת, והבין קו הצדק, מדעתו הנכונה; וידע שיש שם א-לוה אחד... ובן ארבעים שנה, הכיר אברהם את בוראו. כיוון שהכיר וידע, התחיל להשיב תשובות על בני אור כשדים ולערוך דין עמהם, ולומר שאין זו דרך האמת, שאתם הולכים בה. ושיבר הצלמים... והתחיל לעמוד ולקרוא בקול גדול לכל העם, ולהודיעם שיש א-לוה אחד לכל העולם" (רמב"ם, משנה תורה, ספר המדע, הלכות עבודה זרה, פרק א).

"זהו המחקר המכונה לחכמי הנסתר, בשם אחד. והאב הראשון לחקירה זו היה אברהם אבינו" (בעל הסולם- הרב יהודה אשלג, מאמר "תכונתה של חכמת הנסתר בכללה").

"'לֶךְ-לְךָ מארצך', היינו מהרצון שלך... שהוא בחינת אהבה עצמית. לכן נאמר לאברהם, שיֵצֵא מאהבה עצמית" (הרב"ש- הרב ברוך שלום אשלג, מאמר "לך לך מארצך").

"וכיוון שהיו העם מתקבצים לו ושואלים לו על דבריו, היה מודיע לכל אחד ואחד לפי דעתו עד שיחזירהו לדרך האמת, עד שנתקבצו אליו אלפים ורבבות, והם אנשי בית אברהם" (רמב"ם, משנה תורה, ספר המדע, הלכות עבודה זרה, פרק א).

"האומה הישראלית נתקנה ונעשתה כמין מעבר, שעל ידיהם יזרמו ניצוצי ההזדככות לכל המין האנושי שבעולם כולו... שיוכלו להבין את הנועם ואת השלווה השרויים בגרעין של אהבת זולתו" (בעל הסולם, מאמר "הערבות").

"מפני מה גלו? מפני שאוהבים את הממון ושונאים איש את רעהו" (תוספתא, מסכת מנחות,יג).

"גלות- שהם מונחים תחת שליטת הרצון לקבל לעצמו" (הרב"ש, מאמר "מהו מחצית השקל בעבודה - ב'").

"עובדה היא שישראל שנואים מכל האומות, אם מטעם דת, אם מטעם גזע, אם מטעם קפיטליזם, אם מטעם קומוניזם, אם מטעם קוסמופוליטים וכולי. כי השנאה קודמת לכל הטעמים, אלא שכל אחד פותר שנאתו לפי הפסיכולוגיה שלו" (בעל הסולם, "כתבי הדור האחרון").

"כל רעש עולמי... לא בא בעיקרו כי אם בשביל ישראל", ולכן "קרואים אנו כעת לתפקיד גדול... למלאותו ברצון ודעה, לבנות את עצמנו ואת כל העולם ההרוס עמנו יחד" (הראי"הקוק, אגרות הראי"ה ב).

"ראויה היא האנושות שתתאחד כולה למשפחה אחת, וחדלו אז כל התִגרות וכל המידות הרעות היוצאות מחילוקי עמים וגבולותיהם... וזה החיסרון תשלים כנסת ישראל, שתכונתה היא כמין אוצר רוחות גדול, הכולל בקרבו כל כשרון וכל נטיית רוח עליונה" (הראי"ה קוק, אורות).

"בעת שהאנושות תגיע למטרתה... על ידי ביאתם לדרגה השלמה באהבת זולתו... יתגלה כל האושר המקווה לאנושות על שיא גובהו" (בעל הסולם, מאמר "החירות").

"וכך הם ישראל בין שאר האומות, כמו לב בין האיברים. וכמו שאיברי הגוף לא יכלו להתקיים בעולם אפילו רגע אחד בלי הלב, כך כל העמים אינם יכולים להתקיים בעולם בלא ישראל" (ספר הזוהר עם פירוש "הסולם", פרשת פנחס, קנב).

המאמר מבוסס על ראיון עם הרב ד"ר מיכאל לייטמן, שיחה 457,458 כחלק מסדרת התוכניות "חיים חדשים".    

הוסף תגובה
תגובות
כותרת
שם
דוא''ל
תוכן
שלחבטל
שלח לחבר
שלח לחבר
שם השולח/ת
כתובת השולח/ת
שם החבר/ה
שלחו לכתובת דוא''ל
שלחבטל
תגובות
אין כרגע תגובות
<p>shvoa-ha-sefer</p><p>antisemetisem</p>
<div id="__tbSetup"></div><p>hafatza</p><p>radio_zohar</p><p>new-life</p>

Right Sidebar Content