Left Sidebar Content

הדוגמה היומית | ארכיון הדוגמה היומית

ואהבת לרעך כמוך?

מהי כוונתו האמיתית של הביטוי הידוע ומה בינו לבין האהבה של חברי לדגים? הדוגמה היומית 07-12-09

אם נסתכל על הטבע, נראה שכל המערכות שבו פועלות באיזון ובהרמוניה מלאים, משלימים זה את זה באופן מוחלט, ורק האדם ניצב מנוגד להם. באדם קיים רצון עצמאי ושאיפה לממש את ייחודיותו, יותר מכל פרט שבטבע, ואלו מביאים אותנו לא פעם לקונפליקטים ואף למלחמות.

עם זאת, חכמת הקבלה מספרת כי גם האנושות צריכה להגיע לאותה הרמוניה ואיזון כמו בטבע, ולהוות מערכת אחת מושלמת, כמו גוף שבו כל איבר פועל לטובת הגוף כולו. אותה הרמוניה שעתידה לשרור בין בני האדם מבוטאת במשפט "ואהבת לרעך כמוך" שאליו עלינו לשאוף.

אולם, כיצד ניתן לממש את המשפט הזה? האם מדובר בתמיכה פיזית? והאם עלי להכיר לאוהב את רצונותיו כמו את שלי כדי שאוכל לממש את הכלל הזה?

חכמת הקבלה מאירה את הדברים הידועים באור חדש, ומסבירה כי אהבה פירושה מילוי פנימי של רצונות הזולת. למה הכוונה?

למשל, אם חברי אוהב דגים ואילו אני שונא דגים - אין צורך שאתחיל לאהוב דגים ומתוך כך אזדהה עימו וארגיש קרוב יותר אליו. אלא, דווקא הפער שקיים בינינו, יכול לאפשר לי להתגבר ולאהוב את הזולת באותה המידה שבה אני אוהב את עצמי. אני ממשיך לא לאהוב דגים, אך אני דואג מילוי רצונו לדגים.

במילים אחרות, אני "עושה את רצון הזולת לרצוני", כלומר, איני מתחיל לאהוב דגים, אלא מתחיל לאהוב את רצונו של הזולת ודואג למלא אותו. ואז לא משנה אם מדובר ברצון לדגים, או בכל רצון אחר - דווקא פעולת ההתגברות על הנטיות והרצונות שטבועים בי - היא שחשובה.

אם כך, דווקא הדחייה הראשונית שקיימת בנו מרצונות הזולת, השונים והמנוגדים לנו ולרצונותינו, היא זו שתאפשר לנו לאהוב ולמלא את הזולת - כפי שאנו אוהבים באופן טבעי את רצונותינו ושואפים למלאם.

הדבר הקרוב ביותר לאהבה כזו בעולמנו, הוא אהבת אם לבניה, שבאופן טבעי מרגישה את רצונותיהם כחלק ממנה ונהנית למלאם. לעומת זאת, רצונות הזולת נמצאים מלכתחילה "מחוצה" לאדם, היינו מנוגדים לו ועליו להתחיל לדאוג להם בהדרגה כאילו היו שלו. בכך שהאדם "קונה" את רצון הזולת, כלומר מתחיל לאהוב ולדאוג למילויו של רצון שהיה זר לו, הוא מגלה פתאום שמדובר בחלקים שלו ושההסתכלות הקודמת, באה רק כדי לאפשר לו לאהוב אותם, ולא את עצמו.

נוסף לכך, על ידי רצונות הזולת, האדם רוכש תענוג חדש ואינסופי, שנקרא "השפעה". הוא מתאזן עם הטבע, מזדהה עם הבורא, עם אותו כוח של אהבה ונתינה שנמצא בתוך הקשר המתוקן בין בני האדם וממתין לחבר ביניהם ולמלא אותם בתכונתו. (חלק שלישי, דקה 43)  

 

הוסף תגובה
תגובות
כותרת
שם
דוא''ל
תוכן
שלחבטל
שלח לחבר
שלח לחבר
שם השולח/ת
כתובת השולח/ת
שם החבר/ה
שלחו לכתובת דוא''ל
שלחבטל
תגובות
אין כרגע תגובות
<p>shvoa-ha-sefer</p><p>antisemetisem</p>
<div id="__tbSetup"></div><p>radio_zohar</p><p>hafatza</p><p>new-life</p>

Right Sidebar Content