www.kab.co.il

מוזיקה

  • מוזיקה קבלית

מאמרים נוספים

לפרוט על המיתר הנכון
מוזיקה מעולם אחר

מאז ומתמיד הייתה המוזיקה גורם מרכזי בהתפתחות החברה האנושית. בעזרת המוזיקה ניתן להעביר רגשות בצורה ישירה, מלב אל לב, מבלי לומר מילה. היא פועלת כמעין שפה עליונה, או כלי תקשורת רגשי החוצה הבדלי שפה, מקום וזמן.

יצירה מוזיקלית שמתנגנת ברגע אחד בין אלפי אנשים, מסוגלת להעניק להם הרגשת אחדות וקרבה מיוחדת, שלא ניתן להשיגה בעזרת שום אמצעי אחר. המוזיקה כמו מכניסה את כל מי שמאזין לה באותו הרגע לתדר אחד, וכך כולם חווים איזה רגש משותף, הפועם בבת אחת בכולם.

זו הסיבה שגם בחכמת הקבלה, המבוססת כולה על קשר וחיבור אנושי, יש למוזיקה תפקיד מרכזי וחשוב כל כך. כאשר מקובל מלחין ניגון, הוא עושה זאת מתוך ההרגשה המתגלה בו בעת שהוא משיג את המציאות הרוחנית, בהשראת רגש פנימי עמוק שנובע מהקשר שלו עם הבורא. השיר או הניגון מתפרצים מליבו כמו התרגשות העולה על גדותיה.

כשאנו שרים יחד את שירו או מקשיבים לאותו הניגון, מאירה עלינו הארה מהמצב הרוחני שהמקובל היה בו בעת היצירה, וכך יכולים גם אנו לטעום מעט מאותו מצב נעלה. כך המוזיקה משמשת כגשר שמאפשר למי שעדיין לא השיג את המציאות הרוחנית, להרגיש מעט ממנה, להתרגש, להיפתח לקראתה.

כשהמקובל מרגיש את העולם העליון, הוא נכנס לממד אחר של קיום. העבר, ההווה והעתיד מתמזגים בו להרגשה אחת ונצחית של חיים. המקובל מרגיש את כל הנשמות מאוחדות באהבה אינסופית ואת הכוח היחיד שמפעיל את כל מהלך החיים. אך יותר מכול, המקובל מגלה שכל העולם הרוחני מתקיים בזכות קשרי האהבה שיש בינו לבין שאר הנשמות, כלומר, בינו לבינינו. לכן מתעוררת בו השתוקקות עזה, להעביר לנו את כל המציאות המופלאה שהוא מגלה ומרגיש, כדי שגם אנו נתקשר עם מקור החיים ונתמלא כמוהו באור העליון.

כתב על כך הרב קוק: "שמעו אלי עמי, מתוך נשמתי אני מדבר עמכם, מתוך נשמת נשמתי, מתוך קשר החיים שאני קשור בכולכם, ואתם כולכם קשורים בי… רק אתם הנכם תוכן חיי, בכם אני חי" (הרב קוק, אורות הראי"ה, עמ’ נד).

בשביל הפיוט – שביל הזהב

האר"י הקדוש, הוציא לאור סודות העולם העליון ותיאר אותו בכתביו לפרטי פרטים: עולמות, נשמות וספירות, כוחות חיוביים, כוחות שליליים ועוד.

אולם מי שלא הגיע להשגה הרוחנית, לא יוכל להבין, ובוודאי שלא להרגיש, את העולם המופלא והנצחי שמתואר בספריו. ובכלל, איך אפשר לתאר משהו מהעולם הרוחני עבור מי שעוד לא מרגיש אותו?

קיימת רק דרך אחת לעשות זאת: באמצעות השירים – המילים והניגון. זוהי הדרך היחידה שבאמצעותה יכלו המקובלים לחבר אותנו במשהו עם ההתפעלות והרגש שהם חוו בעולם העליון. לכן, לצד כל הספרים העמוקים והמורכבים שכתב, הסודות העליונים, הכוונות והספירות, כתב האר”י גם שירים קבליים.

הוא חיבר פיוטים נעלים ומלאי סודות, שמבטאים את העולם הרוחני באופן קרוב יותר אלינו. כשנלמד להתחבר אליהם, נגלה שהאר"י פרס בפנינו את שביל הזהב, והוא מוליך אותנו יד ביד ומלווה אותנו בדרכנו להרגשת העולם הרוחני.

בשביל הפיוט

מן הצלילים – ישר אל הלב

גם בעל הסולם, הרב יהודה אשלג, גדול המקובלים בדורנו, השאיר עבורנו מתנה מיוחדת. לצד מפעלו המקיף בפירוש כל ספר הזוהר וכל כתבי האר"י, הוא הלחין גם ניגון מיוחד לכל אחד משיריו של האר"י.

בעל הסולם, שהגיע לאותה מדרגה רוחנית כשל האר"י, הרגיש את הדברים שעליהם כתב האר"י. מתוך כך הוא היה מסוגל להלחין את המוזיקה המיוחדת, שתפעל בהרמוניה מושלמת עם מילותיו של האר"י.

הודות למפעלו זה, ההתפעלות הרוחנית משיריו של האר"י חודרת, דרך המילים ודרך הצלילים, היישר אל הלב של כל אחד מאיתנו. בכל פעם שאנו מאזינים לשירים, המילים והניגון כמו פורטים על מיתרי הנשמה שלנו, מכוונים ומקרבים אותנו צעד נוסף להרגשת העולם העליון.

עטופים באור המקיף

אחד השירים המפורסמים שכתב האר"י הוא פיוט מיוחד לשבת שנקרא "בני היכלא". בשיר זה העביר לנו האר"י רגש עמוק ונעלה ממצב מיוחד ביותר הנקרא "גמר תיקון".

אומנם אנו נמצאים עדיין במצב מנוגד למצב מושלם זה, אבל זה לא מונע בעדנו להתחבר לרגש הפנימי שטמון בשיר. עלינו רק לחשוב תוך כדי הקריאה שאנו רוצים מאוד להתחבר עם רגשותיו של האר"י ולהזדהות עם המצב העליון שעליו הוא כתב. כך, מאותו מצב גבוה, תגיע אלינו השפעה מיוחדת שנקראת בקבלה "אור מקיף", או "המאור המחזיר למוטב". השפעה זו כמו מעלה אותנו בהדרגתיות לאותו מצב מושלם, לשורש שממנו התגלגלה נשמתנו לעולם הזה. או אז הניגון והמילים יחד יקיפו אותנו כמו האור העליון, שיעזור לנו להגיע למטרת החיים.

על כנפי הניגון

השירים שהעניקו לנו האר"י ובעל הסולם פותחים בפנינו הזדמנות פז להרגיש משהו מהעולם הרוחני; הזדמנות להתחבר לרגשותיו של האר"י בעת שכתב את המילים, ולאלו של בעל הסולם בעת שהלחין את הניגון לשירים אלה. כל שנותר לנו הוא להאזין לשירים ולהינשא על כנפי הרגש של שני מקובלים אדירים אלה מעלה מעלה אל העולמות העליונים.

כל הניגונים הם כמו שפה המדברת, שהניגון מפרש את הדיבורים, מה שהוא רוצה לדבר בעל פה

זכרון אינסוף

אינסוף זיכרון

איך עובד הזיכרון האנושי? איפה נקבע מה נזכור ומה לא? האם אפשר להרחיב את הזיכרון שלנו כמו במחשב או בטלפון, כדי להעצים יכולות ולשפר ביצועים? כמה תובנות מחכמת הקבלה שחוקרת את התפתחות האדם, החברה והטבע.

< קרא עוד

מוזיקה מעולם אחר

יוצרי מוזיקה ניהלו מאז ומתמיד יחסי אהבה-שנאה עם אלוהים. התוצאה בדרך כלל הייתה שיר מוצלח וקליט. אך האם זכו יוצרים אלו להכיר באמת את מושא תשוקתם? רובם לא, חוץ מכמה בודדים…

< קרא עוד
מציאות יד שנייה

מציאות יד שנייה

על פי חכמת הקבלה ישנו עיקרון הקובע שאיננו יכולים לקלוט תופעה כלשהי הנמצאת מחוצה לנו כל עוד לא תימצא בתוך מוחנו צורה דומה. נגזר מכך שאנו תופסים את המציאות על ידי ‘תכנות פנימי’ שקיים בנו.

< קרא עוד

שירת העולמות

הרב ד"ר מיכאל לייטמן פותח צוהר אל המשמעות הפנימית של המוזיקה הקבלית. ביד אומן הוא מוליך את הצופה במשעולי החוויה הצרופה בהאזנה לניגוניהם המקוריים של הרב"ש ובעל הסולם.

ניגוני מקובלים

אוסף ניגונים שהלחין הרב יהודה אשלג - בעל הסולם

Soundcloud

אוסף ניגונים שהלחין הרב ברוך שלום הלוי אשלג, הרב"ש
שירים שנכתבו, הולחנו ובוצעו בידי תלמידי "קבלה לעם" מרחבי העולם

< לכל קטעי האודיו

< לכל קטעי האודיו

לפרוט על המיתר הנבון

לפרוט על המיתר הנכון

צלילים הם האמצעי הקצר ביותר, הישיר ביותר והפשוט ביותר לחוות את המציאות העליונה. על הקשר בין מקובלים למוזיקה

מוזיקה מעולם אחר

יוצרי מוזיקה ניהלו מאז ומתמיד יחסי אהבה-שנאה עם אלוהים. התוצאה בדרך כלל הייתה שיר מוצלח וקליט. אך האם זכו יוצרים אלו להכיר באמת את מושא תשוקתם? רובם לא, חוץ מכמה בודדים…

הסוד הגדול של ספר הזוהר

קטע אודיו

תרומות - ארגון קבלה לעם

חברים וחברות יקרים,

רגע לפני שאתם גוללים הלאה ונהנים מהתכנים המקוריים באתר, אנחנו רוצים להזמין אתכם להיות שותפים שלנו במפעל ההפצה של עמותת “בני ברוך – קבלה לעם”.

עד היום הפצנו בכל העולם כמויות חסרות תקדים של חומר ערכי וייחודי, והכול בזכותכם, אלפי מתנדבים ומתנדבות נאמנים.

אבל זה לא מספיק. מיום ליום העולם נקלע למשבר חריף יותר בכל תחומי החיים, והוא זקוק לתכנים שרק הארגון שלנו מסוגל לספק; תכנים המסבירים את חשיבות הקשר בין בני אדם ומקרבים אותם לפתרון כל המשברים.

לכן עכשיו, יותר מתמיד, אנחנו מזמינים אתכם לתרום כספית ולהשתתף בהגברת הפצת התכנים שלנו לאנושות.

כך יכול כל אחד ואחת מאיתנו להגשים את חלום המקובלים להפיץ את חכמת הקבלה ברבים ולהזרים אור ביטחון לעולם, כמו שכתב הרב המקובל יהודה אשלג, “בעל הסולם”:

"אך ורק בהתפשטות חכמת הקבלה נזכה לגאולה השלמה".

בהזדמנות זו אנחנו מודים לכל החברים והחברות שתרמו ותורמים בקביעות, ומודים מראש לכל המצטרפים החדשים על תרומתכם החשובה להפצת חכמת הקבלה.

הנהלת עמותת “בני ברוך – קבלה לעם”

Skip to content