Left Sidebar Content

אקטואליה

מי אתה עם ישראל?

לחץ, איום, אנטישמיות, חרדה לעתיד ילדינו, כל אלו מלווים את חיינו, הישראלים. מה רוצים מאיתנו ואיך חכמת הקבלה מסבירה את התופעות הללו?
לחצו לשמיעת החוברת

שוב ושוב אנחנו חווים לחץ ואיום שמעוררים בנו חרדה, חוסר אונים וחוסר תכלית. מתוך עמי אני מדבר ושואל את עצמי, מהי הסיבה לתהליך הבלתי פוסק הזה שממנו אנחנו כיהודים, כעם ישראל, סובלים? מדוע אנחנו לא יכולים לברוח מהסבל? מדוע אין סוף למצב הזה, והוא חוזר על עצמו בכל דור ודור?

כמו שהסבים וההורים שלנו סבלו מיחס של שנאה במלחמת העולם השנייה, כך גם אנחנו עומדים לסבול יחס דומה מהעולם כולו. יש החושבים שהכול עבר וזמננו אינו כשהיה, שלא ייתכנו בעולם של היום זוועות ויחסים בין אדם לחברו כפי שהיו בימים הקדמונים ובימי הנאצים, ובכל זאת אנחנו רואים באיזו קלות האנושות חוזרת לאותו מצב, ושוב - רק אנחנו על הכוונת.

החרדה שאנחנו חווים היום בישראל בעקבות המצב הביטחוני שמאיים עלינו כל הזמן, החרדה שמרגיש כל יהודי ויהודי בעולם, היא שמביאה אותי לכתוב את החוברת הזו. בחוברת ניסיתי להשיב על שאלות העומדות בפני עם ישראל ובפני כל יהודי בעולם, ולהציג את הפתרון שעלינו לממש. השתדלתי להיות ענייני ולקצר ככל יכולתי, כי אני יודע היטב שלדור שלנו אין סבלנות.

יש בי תקווה שהחוברת הזו תסייע למי שיקרא בה. כל אדם שיחפוץ בכך, יוכל לקבל הסבר רחב יותר באתר "קבלה לעם" - www.kab.co.il

מתוך אהבה אליכם,

הרב ד"ר מיכאל לייטמן

ארגון "קבלה לעם" עוסק בלימוד חכמת הקבלה ובהפצתה, על בסיס מקורות הקבלה האותנטיים. הרב ד"ר מיכאל לייטמן, העומד בראש הארגון, היה תלמידו ועוזרו האישי של הרב ברוך שלום הלוי אשלג (הרב"ש), בנו הבכור של מחבר פירוש "הסולם" לספר הזוהר, הרב יהודה אשלג (בעל הסולם). הרב לייטמן חיבר למעלה מ-40 ספרי קבלה שתורגמו לשפות רבות, ומעביר מדי יום שיעורים והרצאות המשודרים בשידור חי בערוץ 66 ב-HOT וברשת האינטרנט.
ליצירת קשר: 1-700-509-209 | info@kab.co.il

 

אנחנו היום

האנושות ניצבת כיום על פרשת דרכים גורלית. מצד אחד - כולם תלויים זה בזה, כמו בכפר גלובלי אחד, ומצד שני - לא רוצים לחיות יחד. זהו מצב בלתי יציב, שלא יוכל להימשך עוד לאורך זמן, ועל האנושות לקבל החלטה איך להתקדם מכאן. כדי להגיע להחלטה הנכונה וגם כדי להבין איך אנחנו, עם ישראל, קשורים לכל הסיפור הזה, עלינו להתחקות אחר מצב דומה שהתרחש בבבל לפני כ-4,000 שנה.

מה מקורנו?

כידוע, אנחנו, עם ישראל, מגיעים מבבל העתיקה. לפני כ-4,000 שנה התקיימה שם ציוויליזציה גדולה שאנשיה הרגישו קשורים זה לזה, חלקו גורל אחד משותף, "כל הארץ שפה אחת ודברים אחדים".[1]

אלא שלצד התעצמות הקשר בין הבבלים, גדל גם האגו של כל אחד מהם, כלומר, הם התחילו לחפש איך לנצל זה את זה, והתרחקו עד לשנאה. הבבלים הרגישו שהם קשורים זה לזה, אך בו בזמן הטבע האגואיסטי של כל אחד מהם פועל בכיוון ההפוך ומרחיק אותם זה מזה.

הם הרגישו כמו במלחציים, ולא ידעו מה לעשות. הם התחילו לחפש פתרון לבעיה שלהם.

 

שתי דרכים לפתרון המשבר

החיפוש אחר פתרון למצבם הביא אותם לגבש שתי דעות מנוגדות: האחת - "דעת נמרוד", מושל בבל באותם הימים, והשנייה - "דעת אברהם", חכם בבלי ידוע.

"עד ימי נמרוד היו כל בני אדם שווים ולא התגבר מי מהם למשול על חברו, ונמרוד התחיל להתגבר ולמשול בארץ".[2] נמרוד טען טענה הגיונית כנגד השנאה שהלכה והתגלתה בין הבבלים. הוא אמר שעליהם להתרחב אל מעבר לגבולות בבל, וכשהם יהיו רחוקים מספיק זה מזה, הם יחיו בשלום איש עם רעהו.

אברהם טען שריחוק לא יפתור את הבעיה. הוא הסביר שלפי חוק ההתפתחות שבטבע, על החברה האנושית להגיע לאחדות. אברהם רצה לאחד בין כל הבבלים ולבנות את החברה המושלמת. אך כאשר הוא התחיל להפיץ בקרב הבבלים את שיטתו, שיטת החיבור המחייבת עבודה כנגד האגו של כל אחד, לא רבים התאספו סביבו "התקבצו אליו אלפים ורבבות, ושתל בלבם העיקר הגדול הזה".[3]

יתר האנשים העדיפו להתפזר כעצת נמרוד, בדומה לשכנים שלא מסתדרים זה עם זה, ומתרחקים כדי לא להפריע איש לרעהו. מאותם אנשים התפתחה בהמשך האנושות כולה.

רק בימינו, לאחר 4,000 שנה, אנחנו יכולים לברר עם מי הצדק - עם אברהם או עם נמרוד...

יסוד עם ישראל

"בעת ההיא היו כל בני העולם נוסדים על עבודה זרה, מלבד אנשים מעטים אשר טעמו וראו אורו של עולם כי טוב, שהראשון שהתחיל זה, הוא אברהם, קרה לו מה שקרה עם נמרוד עד שהוצרך לעזוב ארצו וללכת אל ארץ אחרת".[4] אברהם ותלמידיו נדדו למקום שבו שוכנת ארץ ישראל של היום. קבוצת אברהם שאפה להיות מאוחדת ומלוכדת לפי הכלל "ואהבת לרעך כמוך"[5] - "כל הדברים שאתה רוצה שיעשו אותם לך אחרים, עשה אתה אותם לאחיך".[6]

אברהם ותלמידיו התאמצו להתחבר, למרות האגו שהמשיך לגדול בתוכם ולהפריד ביניהם ללא הרף. בקשר שהם השיגו ביניהם, מעל האגו, הם נדהמו לגלות תופעה חדשה - את כוח האחדות, הכוח הנסתר של הטבע.

כמו שמסביר המדע, כל חומר שבמציאות מורכב משני כוחות מנוגדים, חיבור ופירוד, הנמצאים ביניהם באיזון. למעשה, גם האדם וגם החברה האנושית מתפתחים רק על ידי הכוח השלילי - כוח האגו. לפי תוכנית הטבע, עלינו להשלים באופן הכרתי את הכוח השלילי - האגו ששולט בינינו, באמצעות הכוח החיובי - כוח החיבור.

אבל כוח החיבור לא קיים בנו. הוא טמון בטבע, ועלינו לגלות אותו באמצעות בניית קשרים חיוביים בינינו. השלמת כוח האגו בעזרת כוח החיבור, הביאה את אברהם ואת תלמידיו לגילוי חכמת האיזון. הם קראו לשיטה הזאת "חכמת הקבלה".

 

שיטת אברהם - חכמת הקבלה

החכמה שמסבירה איך לגלות את הכוח החיובי שבטבע ואיך לאזן באמצעותו את האגו שלנו, נקראת "חכמת הקבלה". חכמת הקבלה מלמדת שבתוכנית הטבע כבר מוגדר התהליך, שבסופו כל חלקי הטבע, כולל החברה האנושית, מגיעים לאחדות.

ישראל = ישר-אל

תלמידי אברהם קראו לעצמם ישראל, ישר-אל, על שום רצונם לגלות את ה"אל", כוח האחדות שבטבע, כדי לאזן את האגו שביניהם. בחיבור ביניהם הם גילו את עצמם שרויים בכוח האחדות, בכוח העליון. למצב שאליו הם הגיעו, בחיבור עם הכוח העליון שבטבע, הם קראו "העולם העליון".

עוד נודע להם, שבתהליך ההתפתחות ההיסטורי, יתר תושבי בבל, שהתפזרו לפי שיטת נמרוד ברחבי העולם והפכו לכל האנושות של היום, יצטרכו גם הם להגיע לחיבור. כתוצאה מכך, עד עצם היום הזה מורגש הניגוד בין ישראל, שנוצר מחיבור, לבין האנושות, שנוצרה מפירוד.

 

הגלות

לאחר שקבוצת תלמידי אברהם, עם ישראל, עזבו את בבל, הם חיו באחדות 2,000 שנה. כל השנים האלה האחדות הייתה ערך עליון בעם. כל המאבקים שצצו ביניהם נועדו למטרה אחת בלבד - לחזק את האהבה ביניהם. אז פרץ לפתע האגו ביניהם שהביא לשנאת חינם. למרות המאמצים לשמור על החיבור, תלמידי אברהם לא הצליחו להחזיק באחדות. היחס האגואיסטי ביניהם נעשה לסיבת ה"גלות" - גלות מאיחוד.

בהתאם לריחוק שנוצר ביניהם לפני 2,000 שנה, ישראל התפזרו בין אומות העולם. בגלל הניתוק ביניהם, נסתרה חכמת הקבלה ונשארה נחלתם של יחידים, המקובלים שבכל דור.

 

בחזרה לימינו

כיום האנושות שוב נכנסת למצב דומה לזה שהיה בבבל העתיקה - מצב שבו מצד אחד כולם תלויים זה בזה, ומצד שני כולם שונאים זה את זה. מתוך שאנחנו לגמרי תלויים זה בזה, "כל העולם נחשבים רק לציבור אחד ולחברה אחת",[7] כמו בכפר גלובלי אחד, כדי להביא את כל האנושות להרמוניה, לא נוכל להתרחק זה מזה, כלומר, לממש את שיטתו של נמרוד.

כדי להשיג את האיזון, חייבים להשתמש בשיטת אברהם. לכן את תהליך התיקון של החברה האנושית חייב להוביל עם ישראל. אם אנחנו, עם ישראל, לא נעשה זאת בעצמנו - אומות העולם ידחפו אותנו לעשות זאת בכוח. כי "היהודי הוא סמל הנצחיות, הוא שרדיפות וטבח במשך אלפי שנים לא הצליחו להשמידו, הוא שאש או חרב או אינקוויזיציה לא הצליחו למחותו מעל פני האדמה. הוא שהיה הראשון להביא לעולם את דבר האל. הוא שהיה במשך זמן כה רב שומר הנבואה ואשר מסר אותה לשאר העולם. עם כזה לא ניתן להשמיד. היהודי הוא נצחי כמו הנצח עצמו".[8]

 

שורשי האנטישמיות

בימינו, אחרי אלפי שנות מאמצים לבנות חברה אנושית מוצלחת, לפי שיטת נמרוד, אומות העולם נמצאות בייאוש. הן רואות שהפתרון אינו טמון בהתפתחות טכנולוגית, בכלכלה או בכוח צבאי. בתת ההכרה הן מרגישות שהפתרון הוא בחיבור, וששיטת החיבור נמצאת בעם ישראל. בכך הן מודות בתלות שלהן ביהודים. עם ישראל נעשה אשם בעיניהן, בהיותו מחזיק את המפתח לאושר של העולם כולו. מאותו הרגע שעם ישראל הידרדר מהגובה המוסרי של אהבת הזולת, התהוותה שנאת ישראל באומות העולם.

"היהודים הם גזע ששמר על עצמו בחיות ובעוצמה, על ידי שמירה על אותם חוקים טבעיים, שההפרה שלהם גרמה לריקבון של כל כך הרבה אומות אחרות. זהו גזע שהיום ניצב לפנינו כאות לעתיקות שאליה מגיע כל העושר הרוחני שלנו".[9]

באמצעות היחס האנטישמי, עמי העולם דוחפים את היהודים לגלות את שיטת החיבור לכולם. "עמלק, היטלר וכו' מעוררים אותנו לגאולה".[10] אלא שעם ישראל לא מודע לכך שבידו נמצא המפתח לאושרו של העולם. ודווקא זה המקור לאנטישמיות, שהיהודים נושאים בקרבם את שיטת החיבור, את המפתח לאושר, את חכמת הקבלה.

 

חובת גילוי חכמת הקבלה

בימינו העולם נמצא תחת השפעה של שני כוחות מנוגדים - כוח החיבור הגלובלי וכוח האגו המפריד, בדומה למצב שהיה בבבל העתיקה. אלא שהיום אין לנו אפשרות להתרחק זה מזה כדי להרגיע את האגו שלנו, ולא נותר לנו אלא לעסוק בחיבור בינינו, להוסיף לעולמנו את הכוח החיובי שמאזן את הכוח השלילי של האגו שלנו.

על עם ישראל, צאצאי הבבלים שהלכו בעקבות אברהם, לממש את חכמת החיבור, חכמת הקבלה, ולהיות דוגמה לכל האנושות, להיות "אור לגויים".

המפתח אל האושר

על פי חוקי הטבע, כולנו נגיע בהכרח לאחדות. אלא שיש שתי דרכים שמובילות אל הסוף הטוב הזה: דרך של ייסורים (מלחמות עולם, אסונות, מגפות ופגעי טבע) או דרך של איזון האגו באופן הכרתי, הדרך שמימש בזמנו אברהם בקרב קבוצת תלמידיו. את דרך ההתפתחות המודעת הזאת אנחנו מציעים.

 

"קבלה לעם"

אנחנו יודעים שנצליח רק באמצעות האהבה, כי "על אהבה עומד הכול[11]" וכי "ואהבת לרעך כמוך - זה כלל גדול בתורה"[12] וזו מהות השינוי שחכמת הקבלה מציעה לאנושות. כתוצאה מחיבור נכון בינינו, הכוח החיובי מתגלה וכל הבעיות נעלמות.

"כתוב בזוהר, שבחיבור הזה יצאו בני ישראל מהגלות, וכן עוד בהרבה מקומות, שאך ורק בהתפשטות חכמת הקבלה ברוב עם, נזכה לגאולה השלמה".[13]

הארגון שלנו, ארגון "קבלה לעם", שם לו למטרה להמשיך את דרכם של גדולי המקובלים ולגלות את שיטת החיבור לעולם כולו. יש לנו סניפים ב-64 מדינות, ובהם לומדים למעלה משני מיליון אנשים שהתקווה שלהם אחת - להביא לאחדות העם בדרך הטובה.

בואו נתחבר כולנו לפי העיקרון "כל ישראל חברים", נעשה את השינוי ונגיע למצב הטוב במהרה בימינו!

 

כדי להתרשם ממפגש מבוא לקורס יסודות הקבלה, תוכלו לשריין מקום כאן

 

גדולי ישראל על איחוד העם

"בדור הפלגה נעשה פירוד במין האנושי, והתיקון שתהיה התאספות ואגודת אנשים לעבודת ה' התחילה מאברהם אבינו וזרעו, כי היה אברהם אבינו הולך וקורא בשם ה' עד שהתקבצו אליו קהילה גדולה שנקראו 'אנשי בית אברהם' והיה הדבר הולך וגדול עד שנעשה קהל עדת ישראל, שייעשו כולם אגודה אחת לעשות רצון ה' בלבב שלם".

ספר שם משמואל, פרשת האזינו

"גמילות חסדים לא היה נמצא כמו באברהם, והבאת שלום שבין אדם לחברו, שהרי היה אב המון גויים, מפני זה הוא מאחד ועושה שלום בין כל הנבראים".

המהר"ל מפראג, ספר גבורות השם

"והיו כולם עם אחד ולב אחד ושפה אחת, ומאסו בארץ חמדה, והלכו לארץ שנער ומצאו שם ארץ גדולה ורחבת ידיים. רבי עקיבא אומר, השליכו מלכות שמים מעליהם, והמליכו עליהם את נמרוד".

פרקי דרבי אליעזר

"למה נקרא שמו נמרוד? שהמריד את כל העולם כולו עליו במלכותו".

תלמוד בבלי, מסכת עירובין

"ואהבת לרעך כמוך הוא כלל גדול בתורה, כדי לכלול באחדות ושלום שהוא עיקר החיות והקיום והתיקון של כל הבריאה, על ידי שבני אדם שמשונים בדעותיהם נכללים יחד באהבה ואחדות ושלום".

ספר ליקוטי הלכות, ברכות הראיה וברכות פרטיות, הלכה ד'

"נקבל עלינו מצוות עשה של 'ואהבת לרעך כמוך'. ויכוון לאהוב לכל אחד מישראל כנפשו, כי על ידי זה תעלה תפילתו כלולה מכל ישראל".

האר"י הקדוש, שער הגלגולים

"אין הצלחת אומתנו תלויה אלא באהבת איש את אחיו, בהתקשרותנו בקשר אחד כבני משפחה אחת".

רבי שמואל דוד לוצאטו

"'ארץ ישראל', שיש לו רצון ישר - לאל, שאין לו רצונות של אהבה עצמית, אלא של אהבת הזולת".

כתבי רב"ש, כרך א'

"ישראל מביאין אורה לעולם".

שיר השירים רבה, פרשה ד'

"ישראל, עשה אותם הקב"ה, לב של כל העולם. וכך הם ישראל בין שאר האומות, כמו לב בין האיברים. וכמו שאיברי הגוף לא יכלו להתקיים בעולם אפילו רגע אחד בלי הלב, כך כל העמים אינם יכולים להתקיים בעולם בלא ישראל".

ספר הזוהר, פרשת פנחס

"אין פורענות באה לעולם אלא בשביל ישראל".

תלמוד בבלי, מסכת יבמות

"אם אי אפשר לתקוע בשופר כשר לגאולה, באים אויבי ישראל ותוקעים באוזנינו לגאולה ומזכירים לנו את ייעודינו. הם מתריעים ומרעישים באוזנינו ואינם נותנים לנו מנוח. עמלק, היטלר וכו', מעוררים אותנו לגאולה. לאומיות זו של השוט, של 'צרת היהודים', גם בה יש מן הגאולה. הצרות מסביב מעוררות אותנו, ומלכדות אותנו, אולם, על שופר זה אין לברך".

הראי"ה קוק, מאמרי הראי''ה א'

"כנסת ישראל היא תמצית ההוויה כולה, ובעולם הזה נשפע תמצית זו באומה הישראלית ממש, בחומריותה ורוחניותה, בתולדתה ואמונתה. וההיסטוריה הישראלית היא תמצית האידיאלי של ההיסטוריה הכללית, ואין לך תנועה בעולם, בכל העמים כולם, שלא תמצא דוגמתה בישראל. ואמונתה היא התמצית והמקור המשפיע את הטוב והאידיאליות לאמונות כולן, עד שיביאם למדרגת שפה ברורה, לקרוא כולם בשם ה'".

הראי"ה קוק, אורות, קל"ח

"בניין העולם, המתמוטט כעת לרגלי הסערות הנוראות של חרב מלאה דם, דורש הוא את בניין האומה הישראלית. בניין האומה והתגלות רוחה הוא עניין אחד, וכולו הוא מאוחד עם בניין העולם, המתפורר ומצפה לכוח מלא אחדות ועליונות, וכל זה נמצא בנשמת כנסת ישראל. רוח ה' מלא בה, ואי אפשר לרוח אדם, שהרגשת נשמתו פועמת בו, להיות שוקט בשעה גדולה זו, מבלי לקרוא לכל הכוחות באומה: עורו וקומו על תפקידכם".

הראי"ה קוק, אורות, ט'

"מוטל על האומה הישראלית, להכשיר את עצמם ואת בני העולם כולו, עד שיתפתחו לקבל עליהם את העבודה הגבוהה הזו של אהבת הזולת, שהוא הסולם לתכלית הבריאה, שהיא הדבקות בבורא".

הרב יהודה אשלג - בעל הסולם, מאמר "הערבות"

"אם נחרבנו, ונחרב העולם עימנו, על ידי שנאת חינם, נשוב להיבנות, והעולם עימנו ייבנה, על ידי אהבת חינם".

הראי"ה קוק, אורות הקודש ג'


[1]בראשית י"א, א'.

[2] "מצודת דוד" על דברי הימים א'.

[3] הרמב"ם, "היד החזקה", הלכות עבודת כוכבים.

[4] גירונדי ניסים, דרשות הר"ן, דרוש א'.

[5] ויקרא י"ט, י"ח.

[6] הרמב"ם, משנה תורה, ספר שופטים.

[7] הרב יהודה אשלג - "בעל הסולם", מאמר "השלום בעולם".

[8] לב טולסטוי - סופר והוגה.

[9] הנרי פורד, נשיא ומייסד חברת "פורד" העולמית. מתוך ספרו "היהודי הבינלאומי - הבעיה המרכזית של העולם" 1920

[10]הראי"ה קוק, מאמרי הראי''ה א'.

[11] ספר הזוהר, פרשת ואתחנן

[12] רבי עקיבא

[13]הרב יהודה אשלג - "בעל הסולם", "הקדמה לספר פנים מאירות ומסבירות", אות ה'.

הוסף תגובה
תגובות
כותרת
שם
דוא''ל
תוכן
שלחבטל
שלח לחבר
שלח לחבר
שם השולח/ת
כתובת השולח/ת
שם החבר/ה
שלחו לכתובת דוא''ל
שלחבטל
תגובות
אין כרגע תגובות
<p>קורס חכמת הקבלה</p><p>shvoa-ha-sefer</p><p>antisemetisem</p>
<div id="__tbSetup"></div><p>radio_zohar</p><p>new-life</p>

Right Sidebar Content