Left Sidebar Content

מדע ותפיסת המציאות

מערכת הדחפים באדם

דחפים הם משהו שמלווה אותנו כל החיים. לפעמים באים, לפעמים הולכים. מין צרכים בלתי נשלטים שמתעוררים ומניעים אותנו לפעולות מסוימות. אפשר לשלוט בהם? אולי אם נבין טוב יותר איך עובדת בנו מערכת הדחפים.

ראשית נבדיל בין רצון לבין דחף. על פי חכמת הקבלה הרצון לקבל, ליהנות, להתמלא בטוב, הוא החומר הבסיסי שקיים באדם מנקודת בריאתו. כאשר רצון למשהו מסוים כמו 'מתלבש' על האדם, מבטל את השכל שלו ודורש ממנו לקיימו, אז כבר נקרא הדבר דחף. רצון הוא מתון יותר, מובן, רגוע, יש בו איזון בין שכל ורגש ואפשר לדעת איך לנצל אותו ולעבוד עימו לקראת מטרה מסוימת וכדומה. דחפים לעומת זאת הם משהו כמעט בלתי נשלט, ועיקר המאמץ בהתמודדות עימם צריך להיות בהכנה מראש, כלומר לפני שהם מתעוררים בפועל.

מזווית אחרת אפשר לומר כי דחף הוא אותו הרצון, רק בצורה שהוא רוצה לשלוט על השכל. בדרך כלל רצון בא עם רגש ושכל, תוך שילוב בין הלב והמוח שאיכשהו מאוזנים יחד. אך ברגע שהלב והמוח אינם מאוזנים, והלב כמו פותח בהתקפה למימוש רצונו, אז אותו רצון הופך כבר לדחף. האדם נמצא אז בידי הרגש החזק ששולט בו. לאן נעלם השכל? הרצון הגדול שהתעורר פשוט דיכא אותו.

ברמה המעשית, עלינו ללמוד להכיר את הרצונות והדחפים שלנו, לצייר מין מפה שתגדיר למה כדאי לנו להתקרב, ממה עדיף להתרחק. למלא את עצמנו מראש ביחס שלילי לדחפים הרסניים, לבנות מערכות הגנה מפניהם וכן הלאה. הרגל נעשה טבע שני, אנו רוצים להרגיל את עצמנו להגיב על דחפים שמתחילים להתעורר בנו, בצורה לא אוטומטית.

מעבר לכך, במהלך החיים עולות לעיתים שאלות קיומיות כמו למה מתעוררים בי כאלה רצונות או דחפים שאינני מצליח לשלוט בהם? האם יש פה איזה מנגנון נעלם שמנהל אותי? שאלות כאלה הן הזמנה להתפתחות חדשה. הן מכוונות לכך שאגדיר לעצמי מטרה שתהיה כל כך חשובה עד לרמה שבה הדחף שיתעורר לא יוכל להיות חשוב יותר ממנה. ואם אותה מטרה נעלה תהיה תמיד מול עיניי, הדחפים לא ישלטו בי.

מדובר בבניית מערכת רוחנית, ערכים שיהיו גבוהים יותר מכל מה שקורה כאן בעולם הזה. אני רוצה שהערכים הרוחניים האלה, הם שישלטו בי. אני מרגיל את עצמי אליהם עד כדי כך שאם באים דחפים ארציים כלשהם, תמיד אני נשאר מוגן. אני מתקשר לרמה גבוהה יותר של קיום רוחני ועימה מזהה את עצמי. הדחפים הופכים להיות החיה שבי, ומעליה בניתי את האני שלי כאדם רוחני. אני שואף כל הזמן להימצא ברמה הגבוהה, לחבר את עצמי אליה יותר ויותר, ויודע איך מתוכה לשלוט בכל הדחפים שבאים. העליתי את עצמי לדרגה גבוהה יותר מכל העולם הזה, ולכן הדחפים שבאים אינם מכניעים אותי תחתם אלא אני זה ששולט בהם.

מהי אותה מערכת של ערכים רוחניים, איזה שכל גבוה יש בה, איך מנגנון ההתפתחות הזה עובד? את כל זה מלמדת בהרחבה חכמת הקבלה. על רגל אחת: בשיטה זו אני בונה בקרבי רצון גדול יותר, גבוה יותר, שבולע בתוכו את כל הרצונות הקטנים. ליד הרצון הגדול מתפתח גם שכל גדול, שכולל בתוכו את כל מה שיש בעולם הזה. ולכן, אם אני קשור לרגש ולשכל עליונים, יש באפשרותי להחליט האם אני משתמש בדחפים הגשמיים שמתעוררים בי או לא. תמיד ההחלטה תהיה מושכלת, מה כדאי לי לבצע ומה לא, בהתחשב בכל מיני נתונים שאשקול.

ואם לסכם במשפט את כל שאמרנו: צריכים לדעת איך לעבוד עם הדחפים ברמה גבוהה יותר מהם.

מן המקורות:

"כל ההבחן, הניתן לנו להבחין, בין עצם לעצם, אינו נבחן משום זה, רק ברצונו בלבד. כי הרצון, שבכל מהות, מוליד לו צרכים. והצרכים, מולידים לו מחשבות והשכלות, בשיעור כזה, כדי להשיג את הצרכים ההם, אשר הרצון לקבל מחייב אותם. וכשם, שרצונות בני אדם, שונים איש מרעהו, כן צרכיהם ומחשבותיהם והשכלתם, שונים זה מזה.

למשל, אותם שהרצון לקבל שבהם, מוגבל בתאוות בהמיות בלבד, הרי צרכיהם ומחשבותיהם והשכלתם, רק בכדי למלאות הרצון הזה, בכל מלואו הבהמי. ואף על פי שמשתמשים בשכל ודעת כאדם, מכל מקום "דיו לעבד להיות כרבו". והוא כשכל בהמי, להיות השכל, משועבד ומשמש לרצון הבהמי.

ואותם, שהרצון לקבל שלהם, מתגבר בעיקר בתאוות אנושיות, כגון כבוד ושליטה על אחרים, שאינם מצויים במין הבהמה, הרי כל עיקר צרכיהם ומחשבותיהם והשכלותיהם, רק בכדי למלאות להם, הרצון ההוא, בכל מלואו האפשרי. ואותם שהרצון לקבל שלהם מתגבר בעיקר לקבל מושכלות, הרי כל עיקר צרכיהם ומחשבותיהם והשכלותיהם, למלאות להם הרצון הזה, בכל מלואו. ואלו ג' מיני רצונות, מצויים על פי רוב, בכל מין האדם. אלא, שמתמזגים בכל אחד, בשיעורים אחרים. ומכאן כל השינויים, שבין אדם לאדם.

וממידות הגשמיות, יש להקיש, גם כן למדות העצמים הרוחניים, לפי ערכם הרוחני".

בעל הסולם - הרב יהודה אשלג, הקדמה לספר הזוהר, כא-כב

המאמר מבוסס על ריאיון עם הרב ד"ר מיכאל לייטמן, שיחה 976 כחלק מסדרת התוכניות "חיים חדשים" המשודרות בערוץ 66 ובאתר "קבלה לעם" - www.kab.co.il

הוסף תגובה
תגובות
כותרת
שם
דוא''ל
תוכן
שלחבטל
שלח לחבר
שלח לחבר
שם השולח/ת
כתובת השולח/ת
שם החבר/ה
שלחו לכתובת דוא''ל
שלחבטל
תגובות
אין כרגע תגובות
<p>shvoa-ha-sefer</p><p>antisemetisem</p>
<div id="__tbSetup"></div><p>radio_zohar</p><p>hafatza</p><p>new-life</p>

Right Sidebar Content