Left Sidebar Content

מדע ותפיסת המציאות

שלבי שיטת התיקון

העולם שאנו חווים הוא העתקה מתכונותינו הפנימיות. אם נצליח לשנות את היסודות שמהם אנו בנויים, נוכל לעבור מעולם לעולם, מתמונה לתמונה. נשמע דמיוני? "כל הפוסל במומו פוסל", אמרו על כך חז"ל. הם באו להדגיש שאם אני רואה רע סביבי, זה בגלל הרע שטמון בתוכי. אם הייתי כולי טוב, הייתי רואה עולם נפלא. עכשיו רק עולה השאלה: מהו אותו אמצעי שיכול לשנות את פנימיות האדם לטובה? כאן מתגלה בזמנינו שיטת התיקון של חכמת הקבלה.

לפי הקבלה, מלכתחילה נוצרנו עם טבע רע, אגואיסטי, ומטרת התפתחותנו היא לרכוש טבע שני, טוב, אלטרואיסטי, טבע של אהבה ונתינה. מבחינת דיוק בהגדרות, כל המעשים הטובים שאנו רואים בעולם, גם הם נעשים מתוך טבעו האגואיסטי של האדם. לעתים הכוח המניע יהיה תחושה של סיפוק עצמי, חשיבות עצמית וכדומה, לעתים יהיו אלה רווחים אחרים. לעומת זאת, טבע שני של אהבה ונתינה הוא משהו לא מהעולם הזה. מדובר בשינוי מהותי, מיצור שפועל בהתאם לטובת עצמו ליצור שחושב רק על טובת הזולת.

שיטת התיקון של חכמת הקבלה מבוססת על ההבנה שבכוחות עצמנו איננו מסוגלים לתקן את עצמנו, כמו שנאמר במקורות: "אין אסיר מתיר את עצמו מבית האסירים". האדם לא יכול למשוך את עצמו בשערות החוצה מתוך הביצה האגואיסטית שבה הוא שקוע מלידה. הוא צריך כוח חיצון, שלא קיים בעולמנו, כוח חיובי, כוח של השפעה טובה ושל אהבה, שיבוא וישנה בו את כל היוצרות. יפרמט אותו, יגדיר אותו מחדש. כדי למשוך אלינו את הכוח הטוב נדרשת עבודה מיוחדת בקבוצה, עם אנשים נוספים שמטרתם לתקן את הטבע שלהם.

העיקרון המוביל בעבודה בקבוצה על פי שיטת הקבלה הוא "איש את רעהו יעזורו" (ישעיהו מא, ו). אנחנו לומדים יחד איך למשוך אלינו את הכוח הטוב המתקן, ובתהליך התיקון קורים כל מיני דברים מעניינים. בתחילה, אנחנו מוכנים להתחבר זה לזה, טוב לנו יחד. אך ככל שאנו מגבירים את הקשר, מתגלה בינינו יותר ויותר דווקא כוח הרע. אנו מתחילים להרגיש דחייה מהאחרים, שנאה כלפיהם, כל מיני רגשות שליליים שלא היו בנו קודם.

אז אנו עומדים למבחן: האם נבחר להיפרד זה מזה וכל אחד ילך לדרכו, או שנבין שהתגלות הרע באה להראות לנו את המקומות שדורשים תיקון? הרי ללא התגלות הרע לא היינו יכולים לדעת לאיפה בדיוק עלינו למשוך את הכוח הטוב, מה אנו רוצים שהוא יתקן בנו. האיכות המיוחדת מאוד של הרע הזה שמתגלה במהלך העבודה בקבוצה נקראת "שנאת חינם".

אם מצליחים להתגבר כל אחד על הדחף שלו להתרחק מהאחרים, ויחד מבקשים שיבוא הכוח הטוב ויעזור לנו להתחבר, אז הקבוצה מתחילה לעבור הרבה עליות וירידות, מצבים טובים ומצבים רעים. כוח הרע מתגבר ומתגבר, והקבוצה צריכה למשוך כנגדו יותר ויותר כוח טוב, עד שמגיעים למצב שנקרא "השלמת הסאה". הסאה מייצגת מידה שלמה של מאמצים, בירורים, דרישות לתיקון ועוד.

כשנשלמת הסאה, כוח הטוב מתגלה במידה כזו שהוא שולט על כוח הרע - הפער שהרגשנו בינינו נסגר, ואנחנו מתחילים להרגיש את עצמנו "כאיש אחד בלבד אחד". כך מושגת הדרגה הרוחנית הראשונה של הקבוצה. החיבור המיוחד בינינו נקרא "כלי רוחני", ובתוכו מתגלה לנו מילוי מיוחד שנקרא "אור רוחני", או "הבורא". ברגע שהשגנו את הדרגה הרוחנית הזו, עולם חדש נפתח בפנינו. על ידי כוח האהבה והנתינה שרכשנו אנו רואים תופעות חדשות, ששום דבר מהן אי אפשר היה לראות קודם, כלומר מתוך הטבע האנוכי.

אבל הגילוי הרוחני מגיע רק לרגע קט. אחר כך שוב מתעורר כוח הרע, גדול הרבה יותר מקודם. שוב עלינו להתגבר על ה"עזר כנגדו" הזה, ולמשוך את הכוח הטוב שישלוט בו. כך ממשיך התהליך בסולם התפתחות שכולל 125 דרגות רוחניות. בראש הסולם כל כוח הרע שהיה טמון בנו כבר מגולה וכוח הטוב שולט בו במלואו. או אז אנו מגלים שלמעשה הרע תומך בטוב, ואין בעולם רע כלל. כך מגיעים לעולם שכולו טוב, שנקרא גם עולם התיקון.

אחרי שהסברנו את תהליך התיקון באופן כללי, נדייק בכמה הבחנות חשובות. להתחבר, מה זה אומר? קודם כול "אל תעשה לחברך מה ששנוא עליך", אחר כך "ואהבת לרעך כמוך". כדי שנוכל להתחבר, כל אחד צריך להרגיש את האחר כחשוב יותר מעצמו. אנו מבקשים מהכוח הטוב שייתן לנו יכולת להתייחס כך לזולת. אנו רוצים שהכוח הטוב יבוא ו"יתלבש" בנו, שיאפשר לנו לחשוב רק לטובת הזולת בלי להתחשב בעצמנו במאומה. זה מה שנחשב לאהבת הזולת. כשעושים עוד ועוד מאמצים קטנים בכיוון הזה הם מצטברים ומצטברים, עד שפתאום קורה קליק. על כך נאמר: "פרוטה ופרוטה מצטרפת לחשבון גדול". פתאום אנו מתחילים להרגיש מה זה אומר לאהוב, להרגיש את הזולת, לדאוג לכך שיהיה לו טוב.

בעבודה בקבוצה עלינו לרומם כל הזמן את חשיבותה של המטרה שאליה אנו שואפים. אנו לומדים מכתבי המקובלים הגדולים לאילו תכונות חדשות עלינו להגיע, ומדברים על כך בינינו. כל אחד צריך להראות דוגמה טובה לכולם עד כמה חשוב לו לתת, לדאוג לאחרים בכל מה שאפשר. חשוב ביותר להדגיש שאת כל המאמצים האלה אנו עושים כדי להגיע לגילוי הבורא. אנו רוצים לבנות בינינו רשת יחסים שתיקרא "שכינה", שדה של השפעה הדדית טובה, שבו יוכל להתגלות הכוח הטוב כ"שוכן". וכשאנו מתחילים להרגיש אילו שינויים הוא עושה בנו וכיצד הוא פועל דרכנו, זה נחשב לכך שאנו צופים בעבודת ה' עלינו.

דגש אחרון: שיטת התיקון של הקבלה איננה שיטת מוסר. מדובר בשינוי פנימי בתוך האדם, ולא בהקמת מערכת מגבילה שתלחץ עליו להתנהג בצורה מסוימת. בעוד המוסר סוגר את האדם כמו בתוך כלא, בשיטת הקבלה האדם פועל מתוך רצון חדש שמתעורר בו ואותו הוא מעוניין לפתח עוד ועוד. אם כן, ישנה שיטה לתיקון טבע האדם, ותיקון האדם הוא תיקון העולם. אם רק נתחיל להתקדם בכיוון הזה, החיים שלנו ושל ילדינו יהפכו לגן עדן. כאן ועכשיו.

המאמר מבוסס על ריאיון עם הרב ד"ר מיכאל לייטמן, שיחה 871 כחלק מסדרת התוכניות "חיים חדשים" המשודרות בערוץ 66 ובאתר "קבלה לעם" - www.kab.co.il

הוסף תגובה
תגובות
כותרת
שם
דוא''ל
תוכן
שלחבטל
שלח לחבר
שלח לחבר
שם השולח/ת
כתובת השולח/ת
שם החבר/ה
שלחו לכתובת דוא''ל
שלחבטל
תגובות
אין כרגע תגובות
<p>ערב מבוא נובמבר 2018</p><p>shvoa-ha-sefer</p><p>antisemetisem</p>
<div id="__tbSetup"></div><p>radio_zohar</p><p>hafatza</p><p>new-life</p>

Right Sidebar Content