Left Sidebar Content

למה הזוהר קדוש?

מה הפך את ספר הזוהר לכל כך קדוש? מהו המסר העיקרי שלו? מדוע משך דורות הספר הוסתר מהציבור הרחב? והכי חשוב, האם באמת מוצפן בו משהו שיוכל לעזור לנו היום?

ראשית, כמה מילות רקע. לאחר חורבן הבית השני שנבע משנאת חינם, עם ישראל היה במצב קשה. רבי עקיבא אמר שהכלל הגדול של התורה הוא ואהבת לרעך כמוך, אבל אנשים לא הצליחו להחזיק בכך. עשרים וארבעה אלף תלמידיו מתו במגפה, "מפני שלא נהגו כבוד זה לזה". אחד מתלמידיו הגדולים של רבי עקיבא שכן המשיכו את דרכו היה רבי שמעון בר יוחאי. הוא קיבץ סביבו חבורה של עשרה תלמידים-חברים, וביחד הם חיברו את הזוהר.

בהתקשרות מיוחדת ביניהם, ביחס מיוחד זה לזה, הצליחו בעלי הזוהר להוציא מעמקי הטבע שלהם את הכוח הטוב. הכוח הזה נסתר בכל אחד ואחד. כדי להצביע על כך שהוא קטן מאוד, קוראים לו "הנקודה שבלב". נקודה אחת של טוב, מול כל הלב האגואיסטי שלנו. ניתן לגלות את הנקודה הזו, להדליק אותה, להבליט ולהרחיב אותה כך שהיא תהיה גדולה כמו הלב עצמו. ואז אפשר להגיע לקשר הדדי שייקרא אהבה.

אהבה היא תוצאה מכיסוי היחס הרע לזולת שטבוע בנו מלידה, ביחס טוב. אמנם "יצר לב האדם רע מנעוריו", אבל בידינו לבנות מעליו גם יצר טוב. על כך נאמר "על כל פשעים תכסה אהבה". איך משיגים את כל הדברים האלה בפועל? על כך מדבר ספר הזוהר, ולמעשה כל חכמת הקבלה. הנושא המרכזי שבו עוסק הזוהר הוא איך למשוך מעמקי הטבע שלנו את הכוח הטוב לאיזון הכוח הרע.

כמו חבורת הזוהר עלינו לשבת יחד בקבוצה של כעשרה אנשים, מה שנקרא "מניין", וללמוד מהזוהר כיצד להתקשר בינינו יותר ויותר. כתוצאה מן הקשר אנחנו מגיעים ליצירת חיסרון משותף. חיסרון מלשון חוסר, הרגשה משותפת שחסר לנו אותו כוח פנימי חיובי. אנחנו רוצים אותו, רוצים לאזן על ידו את הרע שבנו. כך נוצרת תפילה אמתית, בקשה לתיקון היחס הרע שלנו לזולת.

לאורך כל הדורות שעברו מאז כתיבתו ועד היום, למעשה הספר לא היה בנמצא. השתמשו בו רק מקובלים בודדים, שהעבירו אותו מדור לדור בהיחבא. רק במאה השלוש עשרה בספרד, התגלגל הספר לידי הציבור הרחב. "אלמנת רבי משה די ליאון ירשה את כתב היד מבעלה, וכנראה שלא גילה לה כלום מאיסור ההתגלות, ועל פי מקרה נתנה אותו למכירה כנודע", מסביר גדול המקובלים של המאה העשרים, הרב יהודה אשלג, מחבר פירוש "הסולם" לספר הזוהר.

פירוש הסולם מסביר מה כתוב בספר הזוהר וכיצד להשתמש בו נכון, כדי להפיק ממנו כוח חיובי מאזן. בעל הסולם קיבל אפשרות לכתוב לנו את פירוש הסולם, "מפני שהדור ראוי לכך", כפי שהסביר. אחרי דורות של הסתרה מכוונת, כיום הגיע זמן המימוש של הזוהר. למה? כי מיום ליום נעשה ברור יותר שהאגו המשתולל הורס לנו כל חלקה טובה, אבל לא מוצאים לו שום תרופה. לכן הזוהר צריך להתגלות.

מדוע הזוהר נחשב לספר כה קדוש? מהי הסגולה המיוחדת שלו? כאמור, טמון בו כוח מיוחד לתיקון הרע שבטבע האדם. אם אנחנו רוצים להוציא מעמקי הטבע שלנו את הכוח הטוב, אז הזוהר הוא מכשיר שמאוד מתאים לכך. לשים אותו על המדף בבית, במשרד או במכונית זה נחמד, אבל אם רוצים באמת לממש את כוחו של הזוהר אז צריך להתחבר עם עוד אנשים וביחד ללמוד איך קוראים נכון בזוהר.

המילה קריאה קצת מבלבלת, כי לקרוא בזוהר זה לא כמו לקרוא רומן. קריאה בזוהר פירושה שימוש בזוהר כמכשיר לאיזון הרע שבנו. וכשיש בידינו שני כוחות, יצר רע ויצר טוב, אנו לומדים כיצד לאזן בין "שני הקווים" הללו ב"קו האמצעי". ככל שגובר האיזון בין הכוח הרע והכוח הטוב שבתוכנו, אנחנו מתחילים לגלות את המערכת העליונה שמנהלת אותנו. את הכוח הכללי של "הטבע" - בגימטרייה "א-לֺהים" (86). לכן הזוהר נחשב לספר כה קדוש.

כשאדם מתחיל להתקשר לאותה מערכת ניהול עליונה, הכניסה לתוכה מתבצעת עם הרגש והשכל שלו. הגוף שלו כמו נשאר כאן בעולם הזה, ואילו הרגש והשכל שלו שעתה כלולים כבר משני כוחות, טוב ורע, נכנסים אל תוך המערכת הפנימית של הטבע, מערכת הא-לוהות. ולאחר זמן מה, כאשר הגוף הפיזי שלו יפסיק להתקיים, האדם לא ירגיש זאת כאובדן וכסיום אלא ימשיך להרגיש את חייו הרוחניים בתוך מערכת הא-לוהות. כך חיים מקובלים אמתיים. הגוף שלהם כאן, בעולם הזה, אבל פנימיותם בעולם גבוה יותר, מה שנקרא "העולם הבא". על כך נאמר "עולמך תראה בחייך", כדי להדגיש שבמהלך חיינו בעולם הזה, עלינו לחדור פנימה אל תוך עמקי הטבע, להתחבר אל המערכת הפנימית, להתמזג עם הנצח והשלמות.

הזוהר מיועד לכל אדם שרוצה להביא טוב אל חייו. כיום הוא יכול לסייע לנו גם כחברה, בהתמודדות מול כל התופעות השליליות שנובעות מהעצמות האגו האנושי. כדי לקרב את הכוח הטוב שבזוהר לציבור הרחב, הוצאה לאור המהדורה "זוהר לעם". היא מגישה את ספר הזוהר עם פירוש הסולם, בעריכה ידידותית ובהירה. אתם מוזמנים לטעום.

מן המקורות

"הזוהר הקדוש מקשר את האדם לאין-סוף" (ר' משה ישראל בר אליהו, "שארית ישראל").

"הזוהר היה עתיד להיות גנוז... עד שיבוא הדור האחרון בסוף הימים, שאז יתגלה" (ר' ישעיה הלוי הורוביץ [השל"ה הקדוש], בעשרה מאמרות, המאמר הראשון, יז).

"מה שנגזר למעלה שלא יתעסקו בחכמת האמת בגלוי היה לזמן קצוב, עד שתשלים שנת הר"ן [1490]. ומשם ואילך ייקרא דור אחרון, והותרה הגזֵרה, והרשות נתונה להתעסק בספר הזוהר. ומשנת ה"ש ליצירה [1540] מצווה מן המובחר שיתעסקו ברבים, גדולים וקטנים" (ר' אברהם בן מרדכי אזולאי, הקדמת ספר אור החמה, עמ' פא).

"בהיותם מתעסקים בזוהר הם מחדשים האור המחודש שנתחדש בעת חיבורו, ומזהירה השכינה ומאירה מאותו האור כתחילת חידושה אז. וכל העוסקים בה חוזרים ומעוררים אותו התועלת ואותו האור הקודם שגילה רבי שמעון בר יוחאי וחבריו בשעת חיבורו" (ר' משה קורדובירו, אור יקר, שער א, סימן ה).

"וקראתי הביאור בשם 'הסולם', להורות שתפקיד ביאורי הוא בתפקיד כל סולם, שאם יש לך עלייה מלאה כל טוב, אינך חסר אלא 'סולם' לעלות בו, ואז כל טוב העולם בידיך" (בעל הסולם, "הקדמה לספר הזוהר", נח, כתבי בעל הסולם, עמ' 448).

"כעת הזמן המחייב להרבות קניין בתורה הפנימית... ספר הזוהר הפורץ נתיבות חדשות, משׂים במדבר דרך מסילה בערבה, הוא וכל תבואתו מוכן הוא לפתוח פתחי גאולה" (הראי"ה קוק, אורות, ירושלים תשנ"ג, עמ' צא).

המאמר מבוסס על ריאיון עם הרב ד"ר מיכאל לייטמן, שיחה 728 כחלק מסדרת התוכניות "חיים חדשים" המשודרות בערוץ 66 ובאתר "קבלה לעם" - www.kab.co.il

הוסף תגובה
תגובות
כותרת
שם
דוא''ל
תוכן
שלחבטל
שלח לחבר
שלח לחבר
שם השולח/ת
כתובת השולח/ת
שם החבר/ה
שלחו לכתובת דוא''ל
שלחבטל
תגובות
אין כרגע תגובות
<p>ערב מבוא נובמבר 2018</p><p>shvoa-ha-sefer</p><p>antisemetisem</p>
<div id="__tbSetup"></div><p>radio_zohar</p><p>hafatza</p><p>new-life</p>

Right Sidebar Content