Left Sidebar Content

מהי קבלה? | שאלות נפוצות על קבלה

מי יכול ללמוד קבלה?

כל מי שרוצה לגלות לשם מה הוא חי, ראוי ללימוד חכמת הקבלה

כשנשאל הרב הקוק, מקובל בעל שיעור קומה, ששימש כרב הראשי הראשון של ישראל, מי יכול ללמוד קבלה, הוא השיב ללא היסוס: "כל מי שרוצה". כוונתו הייתה: כל מי שרוצה לגלות לשם מה הוא חי.

למעשה, זוהי הבדיקה העצמית היחידה שצריך לערוך אדם לפני שהוא ניגש ללימוד החכמה  - האם יש בו רצון לגלות את תכלית החיים?

אנשים הולכים - מהי מטרת החיים?

אדם מגיע לקבלה מתוך חיפוש אחר נקודת מבט חדשה על החיים. בתת הכרתו הוא מרגיש שהתשובות לשאלות שמטרידות אותו נמצאות ברובד עמוק יותר ממה שמציעים החיים השגרתיים בעולם הזה.

מדוע, אם כן, אסרו המקובלים בדורות הקודמים ללמוד את החכמה?

כי הדור עדיין לא היה בשל. ואילו עתה, אותם מקובלים מסבירים כי הגיעה העת, ועכשיו הוא הזמן המתאים לגילוי וללימוד החכמה.

כדי להגיע לרמת הבשלות הדרושה להתגלות חכמת הקבלה ברבים, האנושות צריכה הייתה לעבור מספר שלבי התפתחות, שהאחרון בהם מסתיים ממש בימינו.

בתום תהליך התפתחות אגואיסטי בן אלפי שנים, שבמהלכו התקדמנו בחמישה שלבים: החל מסיפוק הרצונות הבסיסיים ביותר שלנו - למזון, למין, למשפחה ולקורת גג, דרך הרצונות להתעשר (או פשוט לעשות קצת כסף), בהמשך התפתחו הרצונות לכבוד, לשליטה, לתהילה ולפרסום, ולבסוף השלב שבו האדם התחיל לתור אחר ידע, אנו מגיעים כיום לנקודת שיא, או נכון יותר לומר - למבוי סתום. דווקא על רקע השפע החומרי שגודש את העולם המודרני, הטכנולוגיה המפותחת, תרבות הפנאי ותעשיית הבידור - מרגישים יותר ויותר אנשים שמשהו חסר. יש לנו הכול, ובכל זאת לא פעם נדמה, שבעצם, אין לנו כלום.

כבר לפני אלפיים שנה צפו המקובלים את השלב הזה, שבו יתחילו בני האדם לשאול שאלות ולנסות להבין האם קיים "עוד משהו" מעבר למה שיש לעולם הזה להציע. אז, ורק אז, הם כתבו, תתגלה הקבלה ברבים, כדי למלא את הצורך הזה.

"שמח אני שנבראתי בדור כזה, שכבר מותר לפרסם את חכמת האמת", כתב הרב יהודה אשלג, בעל הסולם. וכאמור, הוא לא היה היחיד.

ספר הזהר

כבר בספר הזוהר (וירא, דף קי"ז) נכתב, שמשנת 1840 תתחיל החכמה להתפשט ברוב עם. ואילו הרב קוק כתב: "השאלות הרוחניות הגדולות, שהיו נפתרות רק לגדולים ומצוינים, מחויבות הן להיפתר עכשיו, בהדרגות שונות, לכלל העם..." ואף ציין כי עלינו להשתדל "להביע הדברים היותר עמוקים בסגנון קל ופופולרי להשיב נפשות צמאות". (הרב קוק, עקבי הצאן, עמ' קמ"ד)

את אחד מכללי היסוד של החכמה אומר, כי ברוחניות אין כפייה. כאשר מגיע הזמן הנכון, האדם מתעורר ומתחיל לחפש בעצמו. הוא יתעניין, יקנה ספר, ייכנס לאתר האינטרנט או יצפה בהרצאה. חז"ל אמרו כי "אין אדם לומד, אלא היכן שליבו חפץ" (עבודה זרה יט' ע"א) ואכן, הלב הוא המצפן היחיד שעוזר לאדם להבין האם הספר שלקח לידיו יספק לו את התשובה שהוא מחפש.

הוסף תגובה
תגובות
כותרת
שם
דוא''ל
תוכן
שלחבטל
שלח לחבר
שלח לחבר
שם השולח/ת
כתובת השולח/ת
שם החבר/ה
שלחו לכתובת דוא''ל
שלחבטל
תגובות
אין כרגע תגובות
<p>kab-study</p><p>shvoa-ha-sefer</p><p>antisemetisem</p>
<div id="__tbSetup"></div><p>radio_zohar</p><p>hafatza</p><p>new-life</p>

Right Sidebar Content