www.kab.co.il

ספר הזוהר

  • ספר הספרים של חכמת הקבלה

מאמרים נוספים

מהו “תלמוד עשר הספירות”?
איך ספר הזוהר קשור אלי?
בסוד האותיות

מה מיוחד בספר הזוהר?

ספר הזוהר הוא ללא ספק אחד הספרים המפורסמים והמיוחדים במינו שנתחברו. מאז כתיבתו נקשרו לספר הזוהר אלפי סיפורים, והמסתורין האופף אותו אינו יודע גבולות. הקסם סביב ספר הזוהר כה גדול, עד שמיליונים קוראים בזוהר על אף היותו סתום וללא פירוש, ומיליונים רבים אחרים חוששים מפניו

בעל הסולם, גדול המקובלים של המאה העשרים, הבין את החשיבות העצומה הטמונה בספר הזוהר ולכן כתב פירוש שכל המעיין בו יבין את פשר הדברים הכתובים בזוהר.

ספר הזוהר

רשות לגלות את ספר הזוהר

ראשיתו של ספר הזוהר במאה ה- 2 לספירה בתוך מערה קטנה, האידרא רבא שמה החבויה ביער המקיף את העיר צפת, למרגלות הר מירון. במנוסתם מפני הרומאים, הסתתרו בה 10 מקובלים ובראשם רבי שמעון בר יוחאי, לו מיוחס חיבור ספר הזוהר.

האידרא רבאספר הזוהר מספר כיצד ניתן להשפיע על העולם כולו ע"י המעשים והפעו"לות הרוחניות שלנו. רבי שמעון בר יוחאי (רשב"י) היה המקובל הראשון שתיאר באיזו צורה יכולות מחשבות האדם לפעול ולהשפיע על התפתחות המאורעות העתידים בעולמנו.

בספר הזוהר מסופר שלרשב"י ניתנה הרשות לגלות את רזי התורה, אך משום שהאנושות כולה ועם ישראל בפרט, עדיין לא הגיעו לדרגת ההתפתחות הראויה שתאפשר גילוי ושימוש נכון של הכתוב בספר הזוהר.

במשך 6,000 שנות קיומו עובר העולם שלושה שלבי התפתחות (תלמוד סנהדרין צ"ד, ע"א) – ב’ אלפים תוהו, ב’ אלפים תורה, וב’ אלפים ימות המשיח:

באלפיים הראשונים יורדות נשמות גבוהות עם אורות קטנים – להן אפילו לא ניתנה תורה, הן מתקנות מעצם קיומן.

באלפיים השניים יורדות נשמות יותר גסות, שלשם תיקונן דרוש אור גדול יותר, אור התורה.

בסוף 6,000 שנה, דהיינו באלפיים השלישים, יורדות הנשמות הגסות ביותר, שלשם תיקונן דרושים האורות הגדולים של הקבלה – אך עד אז לא היה צורך בקבלה, כפי שלא היה צורך בתורה ב-2000 השנים הראשונות.

ספר הזוהר - הספר הגנוז

רשב"י לא כתב בעצמו את ספר הזוהר, אלא הגיש את החכמה ואת דרך השגתה לרבי אבא שניחן ביכולת הייחודית, להסתיר בין המילים את המשמעות הפנימית והאמיתית של הגילויים ששמע מפי מורו.

רבי אבא, כתב את ספר הזוהר בשפה הארמית הנחשבת ל"אחוריים של העברית", החלק הנסתר של העברית. הוא כלל בספר הזוהר, גם מילים ביוונית ובלטינית, ועל ידי כך הבטיח, כי רק עטיפתו החיצונית של ספר הזוהר תובן, ומי שנמצא ברמת השגתו של המחבר בלבד, ידע לפענח את הפירוש הנסתר והחבוי בספר הזוהר.

מיד לאחר שנסתיימה כתיבתו נגנז ספר הזוהר ונעלם באופן מסתורי. האגדה מספרת שכתבי הזוהר נגנזו והוסתרו במערה באזור צפת. כעבור 500-600 שנה, התגלו כתבי הזוהר ע"י ערבים תושבי האזור. אלו מבחינתם שמחו לגלות נייר, שהיה מצרך נדיר באותם הימים, והשתמשו בהם לצרכים שונים. אחד מחכמי צפת שקנה דגים בשוק נדהם לגלות את ערכו הנדיר של נייר העטיפה בו הוגש לו הדג שקנה. מייד עם הגילוי החל לרכוש מהערבים את כל המסמכים שהיו עדיין זמינים ואסף אותם לספר.

מאות שנים אחר כך, בספרד של המאה ה-13, יצא ספר הזוהר לראשונה לאור ע"י המקובל משה דה לאון, (רבים, בעיקר באקדמיה, טועים ומייחסים לו את כתיבת ספר הזוהר). ספר הזוהר לא נדפס בהיקף המקורי בו נכתב. במקור, "הזוהר" כלל בתוכו מלבד פירוש לחמשת חומשי התורה, גם פירוש לספרים אחרים כמו ספרי הנביאים, והסברים קבליים למשנה ולתלמוד. החלק שנמצא כיום בידינו קטן פי 20 מגודלו המקורי של ספר הזוהר, ומכיל רק פירוש על החומש, ומעט מהפירושים על יתר הספרים.

עובדה זו אינה גורעת מערכו של ספר הזוהר כמפתח אשר בעזרתו ניתן, לטפס אל העולם הרוחני. אחרי רבי משה דה לאון, נגנז שוב ספר הזוהר למשך מאות שנים, הפעם עד לתקופת ימי הביניים המאוחרים, לזמנו של האר"י הקדוש באמצע המאה ה-16, שהתחיל לפרש את ספר הזוהר על פי שפת הקבלה. מאז ספר הזוהר נותר גלוי, אך יחד עם זאת, הזוהר נגלה לדורנו, והפך לנגיש רק עם פירוש הסולם של הרב יהודה אשלג (בעל הסולם), אשר שפך אור על סודותיו של ספר הזוהר בתום המאה ה-20.

ספר הזוהר בימות המשיח

בין ספר הזוהר, תקופתנו ועם ישראל קיים קשר מיוחד. התקופה בה נכתב ספר הזוהר הייתה תקופה של שגשוג רוחני. רוב העם דאז היה במדרגה רוחנית גבוהה יותר מהמציאות אותה אנו חווים דרך חמשת החושים שלנו. משמעות החוויה הרוחנית שמתאר הזוהר, היא קשר ישיר בין האדם לבורא. בזמן בו נכתב ספר הזוהר, היה ברור למחברו הרשב"י, שהוא אינו מיועד לתקופה הנוכחית, כי אם לתקופה אליה עתידה האנושות להגיע הקרויה "ימות המשיח". פירוש הדבר שעם ישראל עמד אז בפני גלות רוחנית, קרי איבוד הקשר עם העולם העליון. אובדן הקשר עם העולם הרוחני בא לידי ביטוי בעולם הגשמי בחורבן בית המקדש השני ויציאת העם לגלות ארוכה.

סיום הגלות החל בסוף המאה ה-20, ואחד מסימניה הוא הקמת מדינת ישראל. גילויו של זוהר הוא אחד הסימנים המרכזיים המסמלים את תום תקופת הגלות, ובעקבותיה תחילת ההתעוררות הרוחנית הכללית. אנו רואים שבכל דור זוהר מדבר אלינו יותר. הזוהר נגלה ומובן יותר לבני האנוש, מאשר בשנים קודמות. כל דור פותח את ספר הזוהר ומוצא לו פירוש בשיטה מיוחדת המותאמת לשורש נשמתו. הזוהר נכתב כ"שיטת התיקון" המיועדת לנשמות דווקא בתקופתנו, השיטה לאיחוד הנשמות עם האור העליון.

היות, שעומק החכמה שבספר זוהר הקדוש סגור ומסוגר באלף מפתחות, ושפתנו האנושית דלה ביותר מלהמציא לנו ביטוי נאמן ומספיק כדי לפרש דבר אחד שבספר הזה עד סופו, והביאור שעשיתי, אינו אלא סולם לעזור להמעיין לעלות לגובהם של הדברים, ולהסתכל ולעיין בדברי הספר עצמו

ציטוטים

בסוד האותיות

לפי ספר הזוהר, לכל אות יש כוח, משמעות וייצוג של מצב רוחני מיוחד. בואו נטפס בסולם האותיות עד שתתגלה לנו המציאות הרוחנית בשלמותה

< קרא עוד
אם לא תדעי לך היפה בנשים

היפה בנשים

במאמר עמוק ומלא מסתורין פירש מחבר ספר הזוהר, רבי שמעון בר יוחאי (רשב"י), את הכתוב ב"שיר השירים"

< קרא עוד

מה זה ספר הזוהר?

מה זה ספר הזוהר, מי כתב את ספר הזוהר הקדוש, מתי נכתב ספר הזוהר ומה הוא נותן למי שקורא אותו?  סרטון קצר וקליל עם הסבר פשוט וברור אודות ספר הקבלה המיוחד, צפו בסרטון על מנת לגלות.

 

< לכל קטעי האודיו

< לכל קטעי האודיו

לפרוט על המיתר הנבון

לפרוט על המיתר הנכון

צלילים הם האמצעי הקצר ביותר, הישיר ביותר והפשוט ביותר לחוות את המציאות העליונה. על הקשר בין מקובלים למוזיקה

מוזיקה מעולם אחר

יוצרי מוזיקה ניהלו מאז ומתמיד יחסי אהבה-שנאה עם אלוהים. התוצאה בדרך כלל הייתה שיר מוצלח וקליט. אך האם זכו יוצרים אלו להכיר באמת את מושא תשוקתם? רובם לא, חוץ מכמה בודדים…

הסוד הגדול של ספר הזוהר

קטע אודיו

שאלות נפוצות

לורם איפסום דולור סיט אמת לורם איפסום דולור סיט אמת לורם איפסום דולור סיט אמת לורם איפסום דולור סיט אמת לורם

לורם איפסום דולור סיט אמת לורם איפסום דולור סיט אמת לורם איפסום דולור סיט אמת לורם איפסום דולור סיט אמת לורם

לורם איפסום דולור סיט אמת לורם איפסום דולור סיט אמת לורם איפסום דולור סיט אמת לורם איפסום דולור סיט אמת לורם

לורם איפסום דולור סיט אמת לורם איפסום דולור סיט אמת לורם איפסום דולור סיט אמת לורם איפסום דולור סיט אמת לורם

תרומות - ארגון קבלה לעם

חברים וחברות יקרים,

רגע לפני שאתם גוללים הלאה ונהנים מהתכנים המקוריים באתר, אנחנו רוצים להזמין אתכם להיות שותפים שלנו במפעל ההפצה של עמותת “בני ברוך – קבלה לעם”.

עד היום הפצנו בכל העולם כמויות חסרות תקדים של חומר ערכי וייחודי, והכול בזכותכם, אלפי מתנדבים ומתנדבות נאמנים.

אבל זה לא מספיק. מיום ליום העולם נקלע למשבר חריף יותר בכל תחומי החיים, והוא זקוק לתכנים שרק הארגון שלנו מסוגל לספק; תכנים המסבירים את חשיבות הקשר בין בני אדם ומקרבים אותם לפתרון כל המשברים.

לכן עכשיו, יותר מתמיד, אנחנו מזמינים אתכם לתרום כספית ולהשתתף בהגברת הפצת התכנים שלנו לאנושות.

כך יכול כל אחד ואחת מאיתנו להגשים את חלום המקובלים להפיץ את חכמת הקבלה ברבים ולהזרים אור ביטחון לעולם, כמו שכתב הרב המקובל יהודה אשלג, “בעל הסולם”:

"אך ורק בהתפשטות חכמת הקבלה נזכה לגאולה השלמה".

בהזדמנות זו אנחנו מודים לכל החברים והחברות שתרמו ותורמים בקביעות, ומודים מראש לכל המצטרפים החדשים על תרומתכם החשובה להפצת חכמת הקבלה.

הנהלת עמותת “בני ברוך – קבלה לעם”

Skip to content