Left Sidebar Content

משמעות החיים | ארכיון מאמרים על משמעות החיים

זמן להשתנות

אם במציאות הרוחנית זמן ומקום אינם קיימים, מה מקורה של תחושת הזמן באדם?

זמן - הסוגייה הזו הטרידה את המין האנושי מאז ומעולם.  לאורך ההיסטוריה, החליף מושג הזמן את משמעותו פעמים רבות. החל מהתפיסה המעגלית-מחזורית בימי הביניים, דרך הגדרתו של אריסטו את מידת התנועה, המצאת השעון המכני בסוף המאה ה-13, תפיסתו המכאניסטית של רנה דקארט וממשיכיו בסוף המאה ה-17, זמן ומרחב מוחלטים של ניוטון, תורת היחסות של אינשטיין ועד לתורת הקוונטים של שלהי המאה ה -20 שפיתחה גישה חדשנית לנושא, ולבסוף תורת הכאוס.

חכמת הקבלה כשיטה עתיקה להבנת המציאות, נדרשה גם היא לסוגייה של זמן, תנועה ומרחב ובדומה לתחומים נוספים מציעה גם היא פרשנות ייחודית משל עצמה. ביותר ממובן אחד ניתן לומר כי המדע עשה דרך ארוכה כדי להגיע לאותם מושגים עליהם דיברו המקובלים כבר לפני 2000 שנה.

גם חכמת הקבלה נדרשה לסוגייה של זמן תנועה ומרחב

זמן ומקום לא קיימים

המקובלים טוענים כי במציאות הרוחנית זמן ומקום אינם קיימים כלל. מהי אם כך מקורה של תחושת ה"זמן" באדם?

האדם מרגיש את עצמו חי במציאות מסוימת, שמהווה חלק מהאור הכללי הנמצא מחוצה לו. תחושת המציאות שלו תלויה בכלים שיש לו בכדי להרגיש אותה. למשל, כל אחד מאיתנו כנראה נתקל פעם במושג "העיר ירושלים" ויודע על מה מדובר. אך אם נשאל אותו: "העיר ירושלים - מהי בשבילך?" נקבל תשובות שונות, לפי כלי החישה שיש לכל אחד.

בנוסף לכלים ה"רגילים" הללו, כל אדם יכול לפתח כלים רוחניים ולהרגיש בעזרתם מציאות רוחנית. כאשר הוא עושה זאת ומתעלה למדרגה רוחנית, המציאות שהוא חווה משתנה, וכתוצאה מכך הוא מתחיל להעריך את המושגים של זמן ומרחב בצורה שונה לגמרי. יחד עם הרגשה זו, הוא מתחיל להבין שזמן הוא תוצאה של מוגבלות כלי הקליטה שלו.

זה לא עניין של זמן

בעת שהאדם מתחיל להבין את המבנה של הכוחות העליונים והרכבם, הוא מפתח מערכת יחסים שונה לגמרי עם העולם החיצון, וחי בממדי זמן ומקום שונים לחלוטין. אדם החי במקביל בשני העולמות, העולם הרוחני והעולם הגשמי, חי בהתאם לשינויי המצבים הפנימיים שהוא עובר, ולא על פי לוח השנה שעל הקיר. כלומר התקופות השמחות או הקשות שעוברות עליו הן ביטויים למצביו הרוחניים.

     
  זמן רוחני
 
     
  "זמן רוחני" פירושו סדרה של מצבים. בעל הסולם, הרב יהודה אשלג, כותב בספרו תלמוד עשר הספירות חלק א' כי "זמן רוחני פירושו מספר מסוים של חידושי שינוי צורות, המסובבים זה מזה, קודם ואח"כ, פירושם סיבה ומסובב".

 
     

הסמיכות בשינוי המצבים הרוחניים, כלומר קצב התמונות שבאות ומתחלפות, יוצר באדם הרגשה של זמן. מאחר וקשה להבדיל בין זמן ותנועה, ניתן לומר שהתנועה היא הנוסחה והזמן הוא הדיפרנציאל. הזמן אם כך נוצר כאשר האדם לא מתחשב בשינויים עצמם אלא בהבדלים ביניהם.

כמה זמן זה ייקח?

את השורש לכל המציאות מכנים המקובלים בשם "עצמותו". מעצמותו יוצא אור במטרה לברוא נברא ולהַנות לו בכך שימלא אותו בתענוג. כלומר מטרת האור היא לברוא נברא שירגיש את האור כתענוג. משום כך קראו המקובלים לנברא בשם "כלי" או "רצון ליהנות", ולאור בשם "מילוי". כאמור, האור יוצא מעצמותו, בורא כלי וממלא אותו באור.

במהלך התפתחותו, האדם עובר שרשרת של מצבים, הנקובים מראש, שמטרתם היא להביא אותו אל מטרת הבריאה - שיוכל לקבל את כל התענוג אשר הוכן לו ע"י האור. השאלה היחידה היא כמה זמן ייקח לו ובאיזו צורה הוא יעבור את הדרך.  במילים אחרות כמה תענוג או ייסורים יחווה במשך התהליך.

העיסוק בחכמת הקבלה פשוט מזרז את זמן ההתפתחות, את קצב תחלופת המצבים ההכרחיים עד למצב המושלם, הנצחי. כך האדם מתעלה מעל לתחושה של זמן ומרחב ועובר לחיות בעולם שכולו טוב.

+לכתבות נוספות בנושא:

הוסף תגובה
תגובות
כותרת
שם
דוא''ל
תוכן
שלחבטל
שלח לחבר
שלח לחבר
שם השולח/ת
כתובת השולח/ת
שם החבר/ה
שלחו לכתובת דוא''ל
שלחבטל
תגובות
אין כרגע תגובות
<p>shvoa-ha-sefer</p><p>antisemetisem</p>
<div id="__tbSetup"></div><p>radio_zohar</p><p>hafatza</p><p>new-life</p>

Right Sidebar Content