Left Sidebar Content

משמעות החיים

החיים מאחורי מסכות

אנחנו נכנסים לעבודה ועוטים על עצמנו את הפרצוף המקצועי, היעיל. בערב חוזרים הביתה עם מסכת ההורה המחנך אל מול הילדים ועוד מסכה של טיפוס רגיש עבור זוגיות מוצלחת. יש לנו מאגר מסכות בהתאמה לכל סיטואציה. מרגע שפתחנו עיניים אנחנו מלהטטים בין המסכות השונות.

הרהור ראשון: למה החיים בנויים כך שאי אפשר להיות פשוט אני, בלי שום מסכה? התשובה על פי חכמת הקבלה מפתיעה: כי אני לא אפילו לא יודע מה זה "אני". איש לא מכיר את עצמו, את האני האמיתי. הדבר נובע מכך שמאז שנולדנו היינו מוקפים בכל מיני פרצופים עטויי מסכות, ההורים שלנו, המשפחה הקרובה, אחר כך גם חברים ומחנכים. כל הסובבים עיצבו אותנו בצורה מסוימת, לימדו אותנו כיצד לחשוב, להתנהג, להגיב, איזה מסכות להרכיב ומתי.

איך מתנהלת בחירת המסכות? בהתאם לשיקוליו של האגו, הכוח המניע הפנימי שתמיד עושה חשבון מה יהיה לי הכי טוב. האגו הוא זה שמחייב אותנו להפגין בכל פעם משהו אחר, כדי להבטיח לעצמנו את התגובה המשתלמת ביותר.

לצורך המחשה, ראו כיצד מתייחסים בני זוג זה לזה בשלב החיזורים, ואיך משתנה דמותם במהלך חיי הנישואין. "הוא בכלל לא כמו שחשבתי שהכרתי אותו", "אם הייתי יודע שכך היא באמת, בחיים לא הייתי מתקרב". גם עובד חדש במקום העבודה משקיע רבות כדי למצוא חן בעיני הסביבה, אבל עם הזמן רמת אדיבותו פוחתת. אנחנו כל הזמן עושים חשבון כמה כדאי להשקיע במסכה, ומתי המאמץ כבר לא משתלם.

מה היה קורה אילו יכולתי להוריד מעצמי את כל המסכות? מי יודע. זאת משום העובדה שגם בזמן שאני עם עצמי לבד אני עטוף מסכות. לראייה, יש דברים שלא ארשה לעצמי לחשוב כדי לשמור על הכבוד העצמי שלי כאדם מתורבת.

למעשה, יש בתוכי פנימה איזה גולם, שכל הזמן לבוש בצורה אחרת, אבל הגולם עצמו לעולם לא מתגלה. יוצא, שאפילו את עצמי אני לא מכיר. האם יש אפשרות להיכרות שכזאת? עקרונית לא, אלא אם כן נרכוש טבע שני בעזרת חכמת הקבלה. נרחיב על כך מיד, ובינתיים עוד בירור קטן.

מתי מסכה מועילה ומתי היא נחשבת למזיקה? אם אני שם אותה לטובת הזולת, כמו המסכה שהורה שם על עצמו בזמן שהוא מחנך את ילדיו, אז יש במסכה תועלת. לעומת זאת, כשהמטרה היא לנצל אחרים לטובתי בעזרת אותה מסכה, אז בסופו של דבר היא תתברר כלא משתלמת גם לי עצמי. בשורה התחתונה, מפני שכולנו חלקים במערכת אחת גדולה, כל המסכות האגואיסטיות שאנשים עוטים על עצמם כמו פוליטיקאים רק הורסות את העולם.

החינוך שהכרנו עד היום לימד מה כדאי לעשות ומה לא ביחס לאחרים, כדי לקבל מהם תגובה טובה. בסיס המדידה היה תמיד אגואיסטי, כלומר מה יעשה לי טוב ומה עלול להזיק. עם הזמן האגו של האדם הלך והתפתח, המסכות השתכללו, עד שכיום אנו חיים בעידן הפייק ניוז והזהויות הבדויות. עולם שכולו שקר. מה בפנינו? הכרה שכל השקרים האלה רק ממררים את חיינו, החל מהיחסים בבית ובעבודה ועד לרמות הכי גבוהות, החברתיות והבינלאומיות. וכשהעולם נעשה מקום שלא נעים לחיות בו, נולד צורך גדול בשיטת חיים חדשה.

שיטת החינוך של חכמת הקבלה מדברת על תיקון טבע האדם. אנחנו עשויים מ"רצון לקבל" אגואיסטי. אותו עלינו לתקן, כך שבמקום לחשוב כל הזמן על עצמנו נתקדם למצב בו נחשוב על כולם כאחד. בתחילת התהליך זהו סוג של מסכה מלאכותית ודאי, ואנו לומדים להרכיב אותה על עצמנו בתוך קבוצה קטנה של אנשים שגם כן שואפים לכך. בהדרגה מתחיל להיווצר בנו צורך בהתקרבות הדדית, עד שמתגבש רצון משותף להיות מחוברים כמו גוף אחד. ואז מתגלה לנו דבר נפלא: יש בטבע כוח עליון שיכול להסיר מאתנו את כל המסכות האגואיסטיות ובאמת לקשור אותנו זה לזה "כאיש אחד בלב אחד".

התהליך הזה נחשב להתפתחות רוחנית, ובו אנו רוכשים טבע שני, רצון להשפיע, להעניק כל טוב, לתת ולאהוב. כנבראים, אנו נעשים בזה דומים לבורא, שמוגדר בקבלה ככוח האהבה והנתינה הטהורה שמצוי ביסוד הבריאה ומפתח אותה אל תכליתה הגבוהה. כך הנברא שנוצר מלכתחילה כאגואיסט מתעטף לו במסכה מדרגה חדשה, מסכה של אהבה ונתינה טהורה שעושה אותו דומה לבורא.

כתוצאה מהרצון להידמות לבורא, הנברא מתחיל להכיר אותו יותר ויותר. לגלות את אופני פעולתו, להצטרף אליו, להפוך שותף שלו ממש. בכל שלב בהתפתחותו הנברא מגלה שכבה נוספת מטבעו המקורי והאגואיסטי, ולומד להתעלות מעליו ולכסות אותו באהבה יותר גדולה. וכך, הרכבת המסכה הא-לוהית שהנברא בחר בה בכל פעם בעצמו, מעלה אותו לחיבור מושלם עם הכוח העליון, לדרגת קיום שלמה ונצחית.

בקרוב אצלנו!

מן המקורות

"בהיותנו מתקנים את כלי הקבלה שלנו, שיהיה על מנת להשפיע, משווים אנו בזה את הכלים ליוצרם, וראויים אנו לקבל את שפעו עד אין קץ".

בעל הסולם - הרב יהודה אשלג, "תלמוד עשר הספירות", א, הסתכלות פנימית, כב

המאמר מבוסס על ריאיון עם הרב ד"ר מיכאל לייטמן, שיחה 970,971 כחלק מסדרת התוכניות "חיים חדשים" המשודרות בערוץ 66 ובאתר "קבלה לעם" - www.kab.co.il

הוסף תגובה
תגובות
כותרת
שם
דוא''ל
תוכן
שלחבטל
שלח לחבר
שלח לחבר
שם השולח/ת
כתובת השולח/ת
שם החבר/ה
שלחו לכתובת דוא''ל
שלחבטל
תגובות
אין כרגע תגובות
<p>shvoa-ha-sefer</p><p>antisemetisem</p>
<div id="__tbSetup"></div><p>radio_zohar</p><p>hafatza</p><p>new-life</p>

Right Sidebar Content