Left Sidebar Content

משמעות החיים | ארכיון מאמרים על משמעות החיים

לא משתגעים מזה

מתוך סדרת מאמרים בשבועון "סקופ"

לא די בכך שלא משתגעים מלימוד הקבלה. לימוד במינון הנכון דווקא יכול לסייע. גם לאלו הסובלים מבעיות נפשיות

אחת הסטיגמות היותר מזוהות עם חכמת הקבלה, נוגעת לחשש מפני האפשרות שמי שלומד קבלה, עלול להשתגע מזה. לא ברור מהו המקור שממנו התפתחה האמונה התפלה הזו, אך היא בהחלט הצליחה להרתיע משך דורות תלמידים רבים שביקשו לתהות על מהות הקיום שלהם ובמקום לקבל תשובות, הרחיקו אותם מחכמת הקבלה, כמו מאש, תוך שהם מזהירים אותם שלימוד הקבלה, עלול לגרום להם לשיגעון. רבים מאלו המעלים את הטענות הללו, מציגים את הסיפור המקראי הידוע על ארבעה שנכנסו לפרדס ושרק אחד מהם, רבי עקיבא, הצליח לצאת שלם בגופו ובנפשו. כשכל האחרים ניזוקו בצורה כזו או אחרת מהכניסה לפרדס, שהייתה בעצם כניסה לעולם הסוד של היהדות - לקבלה.

הסיפור הזה מתגלגל דורות שלמים, ואיש אינו עוצר לרגע כדי להבין את המשמעות האמיתית שלו. הסיפור הזה, כמו יתר סיפור המקרא, מייצג בעצם מהלכים שאירעו בעולם הרוחני העליון. למרבה הצער, חינכו אותנו להבין את סיפורי המקרא כפי שהם, וכך, מבלי משים, הפכנו את ספר התנ"ך לספר מעשיות ואת סיפורי המקרא לאגדות. זאת, על אף שמקובלים הבהירו בכל הזדמנות כי התנ"ך הוא צופן רוחני, טמונה בו המפה המסוגלת להוביל כל אדם אל העולם הרוחני העליון, אלא שבשל הזמן שחלף מאז נגלה התנ"ך לראשונה לאנושות ועד ימינו אנו, חלפו כמה אלפי שנים וכיום, הדרך היחידה שלנו ללמוד כיצד להגיע לאותו עולם רוחני עליון, היא רק באמצעות חכמת הקבלה, המסוגלת להסביר לנו, בשפה שנבין, כיצד עלינו לטפס בסולם הרוחני העליון, עד להגשמת מטרת הבריאה.

עם זאת, האימה שאפפה את אלו שביקשו להיכנס בשעריה של חכמת הקבלה, לא התפוגגה לחלוטין, משום שישנם אנשים רבים ממגזרים שונים באוכלוסיה, הממשיכים להלך אימים על הציבור ולהזהיר אותם מפני לימוד הקבלה. בעל הסולם, הרב יהודה אשלג זצ"ל, כתב על התופעה הזו לא מעט ובחריפות יתר. הוא תקף את אלו המונעים מהאנושות את גילוייה של חכמת הקבלה וכינה אותם כשונאי האנושות. הוא טען במאמרים רבים שכתב בעניין כי כל הצרות והפורענויות שבאות על העולם בכלל ועל ישראל, בפרט, באות משום שישנם עדיין אנשים בעולם המונעים מבאי העולם את לימוד חכמת הקבלה. במהלך חייו, ניסה המקובל אשלג להתמודד מול התופעה הזו, לא תמיד בהצלחה, אך מנגד, המשיך להקדיש את חייו לכתיבת פרושים ומאמרים שעשויים היו להפוך את החכמה הנסתרת הזו זמינה עבור כל מבקש.

אין ספר עלי אדמות שיכול לשגע אדם, ובוודאי שספרים הנוגעים לחכמת הקבלה, אינם משגעים אנשים, אלא להיפך. חכמת הקבלה, היא החכמה היחידה שמדברת לנשמתו של האדם ולא לשכלו. מי שמשתגע, מאבד את דעתו, אך חכמת הקבלה מתעקשת לדבר ישירות אל הנשמה, לספק לאדם מרגוע ואפילו מפלט מפני עולם שמלא אימה וייסורים. גם אנשים הסובלים מבעיות נפשיות שהופנו ללימוד חכמת הקבלה, במינון מסוים, גילו כי הלימוד שינה את חייהם, התלות שלהם בתרופות פחתה והם הפכו להיות אנשים שקל יותר לקבל בחברה הנורמטיבית.

אלו החוששים מחכמת הקבלה, חוששים בעצם שהתפשטות חכמת הקבלה תגרום להם נזק. מי שמתנגד ללימוד חכמת הקבלה, הוא אדם בעל נשמה כה גסה, עד שאינו יודע אילו תיקונים הנשמה אמורה לעבור, הוא לא קורא מה כותבים על כך מקובלים שמשך כל הדורות התחננו בפני אנשים לשנות את היחס לחכמת הקבלה, משום שהזלזול בה הוא המקור לכל הצרות. חכמת הקבלה מסבירה לנו כיצד אנו יכולים להימצא בהתאמה מוחלטת לבורא, ומי שמנסה למנוע את זה מאיתנו, פשוט חוסם את הטוב שאמור להגיע לכל האנושות. זו הסיבה שבגינה מקובלים הגדירו את מתנגדי הקבלה, כשונאי האנושות.

בלימוד הקבלה יש סגולה מיוחדת. בעוד שכל שאר המדעים מסייעים לאדם להרחיב את השכלתו, לימוד הקבלה מסייע לאדם לפתוח את האנטנות הרוחניות שלו, לקלוט את המציאות הרוחנית הסובבת אותו ובעיקר מסייעת לאורות המקיפים את נשמתו לחדור אלייה.

השינוי הרוחני הזה יכול לקרות רק מתוך לימוד הקבלה. הסגולה הזו אינה קיימת בשום חכמה אחרת. זו הסיבה שאדם שמתחיל ללמוד קבלה, חש שהחיים שלו משתנים, מפני שלא במודע, משתנה מצבה של הנשמה שלו, היא הופכת מנשמה אטומה, לכלי שמסוגל לקלוט אותות מהעולם הרוחני העליון. הכניסה הזו של האור העליון לנשמה, מורגשת היטב בקרב אלו הלומדים קבלה. הם לא יכולים לראות את המהלך הדרמטי הזה במונחים של העולם הזה, אך הם בהחלט יכולים לתאר איזו הרגשה נהדרת הם חשים כאשר הנשמה שלהם נפתחת לקליטת האורות המקיפים אותה.

זו גם הסיבה שמקובלים עודדו תלמידים לפתוח את ספרי הקבלה וללמוד בהם, גם אם לא מבינים את הכתוב, משום שגילו שכאשר אדם מזכיר את השמות של הספירות, העולמות העליונים וכל החלקים המרכיבים את נשמתו בעולם הרוחני העליון, הקריאה הזו, מעוררת את הנשמה שלו ואפילו אם הוא לא מבין מה למד, ההתעוררות של הנשמה שלו מתרחשת בתוך תוכו, מבלי שיהיה מודע לכך. ככל שהוא מעמיק את הלימוד, לא לשם צבירת ידע, אלא לשם הגדלת הקיבולת הרוחנית של הנשמה שלו, אז העולמות העליונים נפתחים בפניו. בלימוד הקבלה, לא אתה קובע את הקצב, הקצב נקבע מלמעלה, ככל שהנברא נושא יותר חן בעיני הבורא, הבורא מסייע לפקוח את עיניו בלימוד חכמת הקבלה. זו החכמה היחידה שבה לא משנה כמה זמן תשקיע בלימוד, ההתקדמות שתחוש, לרוב, לא תהיה פרופורציונית להשקעה, משום שרוצה ה' את יראיו, את המייחלים לחסדו. הבורא מחפש אותנו, בדיוק כפי שאנו מחפשים אותו. באותה מידה שאנו רוצים להגיע לדבקות עמו, הוא מעוניין להגיע לדבקות עמנו ולכן, כאשר הוא מזהה התקדמות רוחנית מצידו של הנברא, אפילו התקדמות של צעד אחד, הוא פותח בפניו שערים עליונים.

רק מי שלומד את חכמת הקבלה, יכול להעיד על התחושות הנפלאות הללו, על ההרגשה הפנימית העצומה הממלאת את האדם, בלי כל קשר למצב הפיזי שלו. אדם שחש כי הוא מתקרב לכוח העצום שמניע את כל הבריאה הזו, כל מה שקורה סביבו בעולם הפיזי, כבר לא מטריד אותו. הוא יודע שיש יד מכוונת, הוא יודע שבסופו של דבר, כל היקום כולו נע לטובה וגם אם זה נראה אחרת, הרי שבראייה רחבה יותר, אדם מצליח להבין שמה שנראה היה לו רע בתחילת הדרך, התברר כהישג עצום.

מספרים על אדם שיום אחד פנה לבורא וביקש ממנו פרח ופרפר. כעבור זמן, גילה האיש בפתח ביתו קקטוס קוצני ותולעת ירוקה. הוא הפנה מבט לשמיים, לא הבין מדוע הבורא כה אטום, שלא די בכך שלא נותן לו את מה שביקש, אלא אף מביא לו עצמים שאין לו בהם כל צורך והם אפילו גורמים לו ייסורים.

חלף זמן ובבוקר אחד, כשפתח האיש את דלת הבית, הוא ראה שהקקטוס הצמיח עשרות פרחים מרהיבים ומהתולעת הירוקה שזחלה לצידו, יצא פרפר מרהיב ביופיו. באותו יום למד שדרכו של הבורא תמיד טובה. גם אם נדמה לנו שהוא לא תמיד נותן לנו את כל מה שאנו מבקשים, הרי שהכל לטובה, כי הקוץ של היום, יכול להיות הפרח של המחר.

שבירת הכלים

ובכל זאת, מדוע ישנם בעולם אנשים המוגדרים כחולי נפש וכאלו הסובלים מבעיות נפשיות, מאין זה נובע. כפי שכבר ציינו, אף אחד מאותם אנשים לא לקה בנפשו בגלל לימוד הקבלה. במציאות הנגלית לנגד עינינו, אנו רואים בעצם השתקפות של כל אותם חלקי המציאות העליונה שנשברו ונפלו מגובה רוחני עצום לרמה הנמוכה ביותר, הגשמית - רמה שאין נמוכה ממנה.

מחכמת הקבלה למדים שבתחילה, נבראו העולמות העליונים ואחר-כך, נחרבו וכתוצאה מכך, נעשה העולם הזה. מתוך כך, מתברר כי ישנה דרגה שבה מצויים העולמות העליונים, למטה מזה יש חורבן ותחתיו, מצוי העולם שלנו. בעולם שלנו, אנו עדים לשורה ארוכה של תופעות שאינן מתיישבות עם טבע הבריאה. את התופעות הללו, אנו נוהגים לכנות כתופעות לא נורמאליות ובהגדרה הזו, אנו נוטים להכליל את כל אלו שלכאורה, נראה לנו שהם אינם שולטים במציאות הסובבת אותם.

נשמות בני האדם נחלקות לכמה חלקים. יש נשמות מאוד גבוהות, החשות את העולם הרוחני ויש נשמות מאוד גסות, הקרובות ברמתן לרמת נפש הבהמות. מדובר באנשים המייחסים בחייהם חשיבות רק לעולם החומר ומתעלמים לחלוטין מכל הנוגע לעולם הרוח. עם זאת, יש נשמות המצויות בדרגות הביניים, בין הנשמות הגבוהות לנשמות הגסות. לצד אלה, ישנן נשמות שעקב שבירת הכלים - התנפצות נשמת האדם הראשון, מצויות בערבוביה של התכונות שקיבלו מבלי שתהיה להן יכולת לנהל נכון את התכונות הללו ואלו הם אותם אנשים שאנו נוהגים לכנות כסובלים מבעיות נפשיות.

על פי שיטת הקבלה, אדם יכול לתקן את עצמו ולהביא את עצמו עד לרמה הגבוהה ביותר של הקיום ולשם כך, עליו לעבור דרך כל המדרגות הללו, כולל השלב שבו ארעה שבירת הכלים. אלו שאותם אנו מגדירים כחולי נפש, אינם מסוגלים לבצע תיקונים על הנשמה שלהם ולרומם אותה עד למקור הרוחני העליון שלה. כתוצאה מהשבירה, נקלעו הנשמות הללו למצבים שמונעים כל אפשרות לבצע בהן תיקון בשלב הזה ועל כן, הנשמות הללו יתוקנו רק בגמר התיקון, לאחר שכל הנשמות ה'נורמליות', תסיימנה את התיקון שלהן.

אמנם, בלתי אפשרי לתקן את הנשמות הללו לגמרי, אך אפשר בהחלט לקרב אותן לתפקוד נורמאלי, גם על ידי תרופות. אלו שגם התרופות אינן משפיעות עליהם, יאלצו להמתין לגמר התיקון הכללי. ולא רק הן, גם אותן נשמות גסות שהוזכרו קודם לכן, גם הן יתוקנו רק בסוף ההתפתחות של כל הנשמות.

החלק הזך ביותר של הנשמות נקרא 'ישראל' ואילו החלק הגס ביותר שלהן, מכונה בשפת הקבלה 'אומות העולם'. בעקבות שבירת נשמת האדם הראשון, התערבבו הנשמות זו בזו וכיום, כל נשמה, כוללת את כל החלקים גם יחד, במינון שונה. זו הסיבה שכיום, אין נשמה טהורה בכל חלקיה, משום שבכל נשמה קיים חלק הנקרא בשפת הקבלה כ'עצם הלוז' והחלק הזה שלהן יתוקן רק לאחר שכל הנשמות יתוקנו. יש נשמות שגם בגמר התיקון, לא יחושו שהן מחויבות להצטרף לגמר התיקון, בשל הגסות שלהן ולכן, הן תצורפנה פורמאלית להליך התיקון, מבלי שידרשו לעשות כל פעולה אקטיבית לצורך העניין.

גנטיקה של הנשמה כאמור, מחלות הנפש מקורן בנשמות שנפגעו כתוצאה מהליך שבירת הכלים, אך עם זאת, ישנם גם נשמות 'נורמליות' המכילות גנים פגומים, שוב, כתוצאה מהליך שבירת הכלים ועל כן, מתגלה לנגד עיננו שפוי לחלוטין משך מרבית שנות חייו ולפתע, איבד את דעתו והשתגע. מקובלים מסבירים את התופעה הזו בכל שהחיים שלנו תלויים ברשימות, מעין תרשים גנטי רוחני שעליו פיו אנו נעים ומתקיים כאן, בעולם הזה. בכל רגע נתון מתעוררות בנו רשימות אחרות, הצרובות בגן הרוחני שלנו. האדם, מבחינה פיזית, הוא כמו כלי, הנע בתוך שדה רוחני ונע ממקום למקום, על פי תכתיבי הגן הרוחני המתחדשים בו מעת לעת. אנו מרגישים את כל התהליכים הללו שעוברים עלינו, כהרגשת המציאות בעולם הזה. מכאן, מתברר כי ישנן נשמות שמשהו אינו תקין בגן הרוחני שלהן ופתאום מתגלה בהן מחלת נפש, ללא כל התראה מוקדמת ולכאורה, ללא שום סיבה.

על פי הקבלה, מי שמוגדר כחולה נפש, יסבול מבעיות נפשיות גם בגלגולים הבאים, למרות שיתכן כי ברגעים מסוימים בחייו או באחד הגלגולים הוא עשוי להבריא, אם צלח בחייו הקודמים את הפגמים הגנטיים של נשמתו. עם זאת, מקובלים מעידים שבניגוד לדעה הרווחת, דווקא לימוד הקבלה במינון מסוים, עושה את האנשים הללו בריאים יותר מבחינה נפשית ואף מוביל אותם, בסופו של התהליך לתיקון הנשמה.

רק בסרטים

גם כיום, רבים נוטים לייחס קשרים בין העולם הרוחני לבין בעיות נפשיות שהתעוררו בקרב אנשים מסוימים, ואותם כינו כ'דיבוק' או 'עיבור נשמות'. הקבלה סולדת לחלוטין מכל קשר שמנסים לקשור בין החכמה הזו לבין סיפורי המעשיות הללו. על פי חכמת הקבלה, אין שום מציאות שבה נשמה אחרת נכנסת בגופו של אדם. זה אולי נשמע כרעיון מרתק, אך בינתיים, זו תופעה שתישאר בגדר פנטזיה בלבד. כל מה שדובר על כך, גם בקרב אלו המכנים את עצמם מקובלים, הוא לא יותר מדימיון פרוע, השזור בסיפורים על קמיעות ולחשים. גם סיפורים מסמרי שיער על 'עיבורי נשמה', חטאו לרוב לאמת.

על פי הקבלה, עיבור נשמה מתרחש אך ורק במימד הרוחני, כאשר נשמתו של האדם עולה מדרגה לדרגה. ברגע שהנשמה עוברת מדרגה אחת לאחרת, היא זוכה לעיבור חדש של אורות רוחניים, כך נכתב בכל ספרי המקובלים. אנשים סבורים שישנו גוף בהמי שנכנסת ויוצאת ממנו נשמה, למרות שהעיבור כלל אינו מתרחש בגופים גשמיים. המושגים הללו קיימים רק ברוחניות, בצביון אחר לגמרי.

הוסף תגובה
תגובות
כותרת
שם
דוא''ל
תוכן
שלחבטל
שלח לחבר
שלח לחבר
שם השולח/ת
כתובת השולח/ת
שם החבר/ה
שלחו לכתובת דוא''ל
שלחבטל
תגובות
אין כרגע תגובות
<p>shvoa-ha-sefer</p><p>antisemetisem</p>
<div id="__tbSetup"></div><p>radio_zohar</p><p>hafatza</p><p>new-life</p>

Right Sidebar Content