Left Sidebar Content

משמעות החיים | ארכיון מאמרים על משמעות החיים

סתרי תורה וטעמי תורה

תמצית דברי בעל הסולם בהקדמתו ל"תלמוד עשר הספירות"

הסתרת הקבלה עד לימינו נעשתה במכוון על ידי המקובלים. הם ידעו שהעם עדיין אינו מוכן לקבל את החכמה, ומהרגע שהדבר נעשה אפשרי היא הותאמה לימינו ונפתחה לכולם

עלינו לדעת כי בחכמת הקבלה ישנם שני חלקים:

  • החלק הראשון נקרא "סתרי תורה" ואותם אסור לגלות לכל אדם.
  • החלק השני נקרא "טעמי תורה" ואותם מותר לגלות ברבים. יותר מזה, לא רק שאין שום איסור לגלותם, אלא אדרבא, שכרו של מי שמגלה אותם הוא עצום.

 

בכל מקום שאמרו חז"ל כי אסור למסור את החכמה לכל אחד, הם התכוונו לסתרי התורה. ולכן, בכל ספרי הקבלה שנכתבו מאז ומעולם, הן בכתב יד והן בדפוס, לא תמצא סתרי תורה.

הרי איך יעלה על הדעת לחשוב שמישהו מגדולי האומה עבר על האיסור לגלות את סתרי התורה. החל ממחברי ספר היצירה וספר הזוהר, ויתר הראשונים, דרך הרמב"ן ובעל הטורים, ועד לגאון מווילנה - כולם כתבו ספרים בחכמת הקבלה כדי ללמדנו כיצד להידמות לבורא - ומובן מאליו שהמחבר אינו יודע לידיו של מי ייפול הספר. הרי בהחלט יכול להיות שאדם שאינו ראוי יעיין בו.

אלא ודאי הוא שכל הספרים הנכתבים והנדפסים הם בבחינת טעמי תורה, שסודות אלו, לא רק שאין איסור לגלותם, אלא אדרבא, מצווה גדולה לגלותם. ומי שיודע לגלות את הסודות האלו ומגלה אותם, ראוי לשכר גדול מאוד, כי בגילוי האורות הללו לרבים, ולרבים דווקא, תלויה גאולת העולם.

אסור פירושו אי אפשר

דבר ידוע הוא בין המקובלים שבכל מקום שנאמר "אסור" הכוונה היא ל"אי אפשר". הרי האור העליון נמצא במנוחה מוחלטת, כלומר ללא כל שינוי, והדבר היחיד שכן משתנה ומתפתח הוא יכולתו של האדם לקלוט את האור שמאיר בקביעות.

עם זאת, המקובלים חוששים מלהביא לקלקול שנקרא "אכילת בוסר", ששורשו הרוחני נובע עוד מחטאו של אדם הראשון בגן עדן. אכילת בוסר פירושו לפתוח לאדם את חכמת הקבלה, לפני שהוא מגיע לדרגת התפתחות שבה הוא באמת זקוק לה.

לכן בזמן הגלות, כשהעם בכללותו עדיין לא נזקק להתפתחות רוחנית, נזהרו המקובלים מאוד והשתדלו להסתיר את חכמתם בחדרי חדרים. הם בעצמם קבעו מגבלות ואיסורים על לימוד הקבלה, כי ידעו שעדיין "אי אפשר", שעוד לא הגיעה השעה, שהעם עדיין אינו מוכן. באותה התקופה, עקב הסתרת הקבלה מההמון, התפתחה סביבה הילה של מיסתורין.

אבל הסתרה זו הייתה הוראת שעה ולא יותר. ברגע שהיה "אפשר", בעת שהדור כבר התקדם והגיע להתפתחות המתאימה לגילוי הזוהר, מייד קיבל בעל הסולם את האפשרות לכתוב את פירוש "הסולם" ולפתוח את חכמת הקבלה לרבים.

הדור ראוי

"שמח אני שנבראתי בדור כזה, שכבר מותר לפרסם את חכמת האמת. ואם תשאלוני מאין אני יודע שמותר הוא? אשיב לכם, משום שניתן לי רשות לגלות... אשר מקובל אצלנו, שזה אינו תלוי בגאוניות של החכם עצמו, אלא במצב הדור. ועל כן אמרתי שכל זכייתי בדרך גילוי החכמה, הוא מסיבת הדור שלי" (בעל הסולם, "תורת הקבלה ומהותה")

 

הוסף תגובה
תגובות
כותרת
שם
דוא''ל
תוכן
שלחבטל
שלח לחבר
שלח לחבר
שם השולח/ת
כתובת השולח/ת
שם החבר/ה
שלחו לכתובת דוא''ל
שלחבטל
תגובות
אין כרגע תגובות
<p>shvoa-ha-sefer</p><p>antisemetisem</p>
<div id="__tbSetup"></div><p>radio_zohar</p><p>hafatza</p><p>new-life</p>

Right Sidebar Content