Left Sidebar Content

מדע ותפיסת המציאות

בין דתות לחכמת הקבלה

ארה"ב נסערת סביב הצו הנשיאותי שרוצה להגביל כניסת מוסלמים אליה. איך שלא יהיה, נראה שהנצרות הרדומה מתעוררת לחיים ומנסה גם היא לעשות קצת שרירים מול האסלאם הקיצוני. שוב פעם מלחמת דת באופק? ובכלל, מאיפה נובעת החזרה לדתות בזמן המודרני? ואיך כל הסיפור הזה קשור אלינו, היהודים?

לא קלים החיים שלנו היום. אמנם מבחינה חומרית יש הכול, ומכשירים עושים עבורנו מה שפעם היינו צריכים לעשות בידיים, אבל מבחינה נפשית המצב לא משהו. עידן השפע מלא בריקנות, ייאוש ודיכאון. עם טלפון חדש, אוטו חדש וסלפי חדש כל שעתיים, עוד ועוד אנשים מתחילים גם לשאול בשביל מה בכלל אנחנו חיים. עוד משחק, עוד בילוי, עוד נופש, הכול בסדר, אבל לאן זה מוביל, בסופו של דבר?

תשובות טובות אין בנמצא, ומכאן נובעת החזרה אל הדתות. הן מרגיעות את האדם, מספקות לו הבטחה לחיים טובים ואמונה בכוח עליון. תקיים כמה דברים פשוטים, ואתה מסודר לנצח נצחים. מקומך שמור בגן עדן, תביא גם את הילדים. מה רע? בנוסף, כל דת מציעה למאמיניה חיי קהילה ענפים, ותחושת שייכות שכל כך חסרה היום. אז מה הפלא שהמונים נוהרים שוב אל כנסיות ומסגדים?

לנצרות הייתה התקופה שלה, כשהתפשטה ברחבי העולם וקידמה את האנושות. כיום זהו זמן אסלאם, כפי שמוסבר בספר הזוהר, ולכן הוא נמצא בפריחה. אבל כשמאחורי כל דת נמצאים כוחות פוליטיים, צבאות עתירי טכנולוגיה וארגוני טרור, מלחמת העולם הבאה כבר נראית באופק. מה יהיה? מה יוכל להציל את העולם מקטסטרופה, או יותר נכון מי? רק זה שממנו נובעות כל הדתות.

אברהם. הוא היה הראשון שדיבר על כוח עליון. לפניו האמינו בעצים, אבנים וכל מיני צורות פרימיטיביות נוספות שבהם תלה האדם את גורלו. אם נבין לעומק מה גילה אברהם, נדע איך לסדר את היחסים בין כל בני האדם ולקדם את האנושות אל המנוחה והנחלה.

במה מדובר? בפנימיות היהדות נסתרת חכמתו של אברהם, חכמת הקבלה. היא מספקת שיטה מעשית לגילוי הבורא במהלך חיינו בעולם הזה. היא לא דורשת שנאמין במשהו, ולא מבטיחה הטבות אחרי המוות באיזה עולם מדומיין, אלא מלמדת כיצד לגלות את הבורא, כאן ועכשיו. בצורה מדעית, כמו שמגלים כל כוח בטבע. הגילוי הזה עונה לאדם על שאלותיו. הוא רואה מאיפה באים חייו, לאן הוא מיועד להגיע, מבין מה קורה אתו עכשיו ומה מצפה לו בהמשך.

אברהם גילה את הכוח העליון, וניסה להסביר לכל תושבי בבל העתיקה איך עושים זאת. רק מעטים הצליחו לתפוס את דבריו. אברהם הבין שכדי לתפוס את שיטת הגילוי יצטרך המין האנושי לעבור עוד כברת דרך בהתפתחותו השכלית והרגשית. המעטים שהצליחו להבין את אברהם הפכו בהמשך לעם היהודי. עד לחורבן בית המקדש השני היה העם היהודי קשור לגילוי הבורא, אבל עקב התפרצותה של שנאת חינם בקרבו, איבד העם את הרגשת הבורא ואת השיטה לגילויו. מאז נותרנו עם היהדות העממית בלבד, וממנה התפתחו בהמשך הנצרות והאסלאם.

הדתות לא עוסקות כלל בגילוי הבורא, אלא רק אומרות לאדם, אם תעשה כך וכך יהיה לך טוב, ואם להפך אז רע. לעומת זאת, חכמת הקבלה מסבירה כיצד עלינו להתעלות מעל האגו שלנו, מעל הטבע שלנו, כדי לגלות בתוכנו את הכוח הכללי של הטבע שנקרא "בורא". זהו הכוח שמאפשר את התפתחות החיים בחיבור בין ניגודים, כוח האהבה והנתינה שממלא את כל הבריאה.

האדם בונה בתוכו מערכת שלמה, עם כוח שלילי, כוח חיובי, וקו אמצעי המאזן בין שניהם. המערכת הזו מאפשרת לו לתפוס את הטבע בממדים גבוהים יותר מאלו שהוא תופס עכשיו. מעל זמן, תנועה, מקום. הוא מרחיב את הרגש והשכל שלו עד כדי כך שהוא מתחיל להשיג בתוך הטבע את כוח הבורא. הוא מתחיל להרגיש אותו, להבין אותו, להזדהות עם הא-לוהות.

עקרון המפתח בשיטת הקבלה הוא "ממעשיך הכרנוך". על ידי כוח מיוחד שטמון בטבע ונקרא "המאור המחזיר למוטב", אפשר לבנות בתוכנו תכונות של אהבה ונתינה, כמו של הבורא. ובתוך פעולות האהבה והנתינה שלנו לזולת, מתגלה כוח הבורא. הוא מתלבש בנו, ואנו מגלים שהוא ממש נמצא בנו. ככל שאנו פועלים יותר בכיוון האהבה לזולת, אנו מרגישים יותר ויותר את כוח הבורא שמתלבש בנו.

גילוי הבורא לאנושות זו המטרה הגדולה של חיינו, פסגת האבולוציה שלנו כמין אנושי. אל המקום הזה יתקדמו כל בני האדם, בסופו של דבר. וגם היום, לא חסר בעולם שלנו כלום מלבד גילוי הבורא. גילוי שלו הוא הדבר היחיד שיכול למנוע מלחמות, ולחבר את כל בני האדם באהבה הדדית, כי הבורא הוא אחד לכולם. וגם אם אנחנו אתאיסטים גמורים, זה בסדר גמור. חכמת הקבלה לא דורשת אמונה בכלום, אלא רק השקעת מאמצים ברכישת תכונות האהבה והנתינה לזולת. בתוכן, מצוי פתח הכניסה שלנו אל השלמות והנצחיות.

מן המקורות

"ועתידים בני ישמעאל לעורר מלחמות גדולות בעולם. ויתאספו בני אדום עליהם, ויערכו עמהם מלחמה, אחת על הים, ואחת על היבשה, ואחת סמוך לירושלים. וימשלו אלו על אלו. וארץ הקדושה לא תימסר לבני אדום. באותו זמן יתעורר עם אחד מסוף העולם על רומי הרשעה, ויערוך עליה מלחמה ג' חדשים. ויתאספו שם עמים, ויפלו בידיהם. עד שיאספו עליה כל בני אדום מכל קצווי העולם. ואז יתעורר הקב"ה עליהם... וִישַׁבֵּר כל הכוחות שלמעלה, ולא יישאר כוח למעלה על עם העולם, שהוא ישראל, אלא כוח ישראל בלבדו, כמו שכתוב, ה' צילך על יד ימינך... כי אז אהפוך אל עמים שפה ברורה, לקרוא כולם בשם ה', ולעובדו שֶכֶם אחד. וכתוב, ביום ההוא יהיה ה' אחד ושמו אחד".

"זוהר לעם", פרשת "וארא", 204-206

המאמר מבוסס על ראיון עם הרב ד"ר מיכאל לייטמן, שיחה 828,829 כחלק מסדרת התוכניות "חיים חדשים".

הוסף תגובה
תגובות
כותרת
שם
דוא''ל
תוכן
שלחבטל
שלח לחבר
שלח לחבר
שם השולח/ת
כתובת השולח/ת
שם החבר/ה
שלחו לכתובת דוא''ל
שלחבטל
תגובות
אין כרגע תגובות
<p>kab-study</p><p>shvoa-ha-sefer</p><p>radio_zohar</p><p>hafatza</p><p>new-life</p><p>olamot-nifgashim</p>
<div id="__tbSetup"></div>

Right Sidebar Content