Left Sidebar Content

מדע ותפיסת המציאות | מדע ותפיסת המציאות - כתבות נוספות

ללכת על הטופ

איינשטיין קיבל את התואר 'איש המאה' של המגזין טיים, על תורת היחסות. הוא גילה שהמציאות יחסית. מה שאנו רואים עכשיו כמציאות יכול להשתנות, בהתאם לשינויים בזמן, במקום ובתנועה. אם הייתה תחרות 'האיש של כל הזמנים', כנראה שהיה לוקח מדלית זהב אחד בשם אדם, שחי לפני 5776 שנים. אפשר לשנות את המציאות שאנו חווים, בעזרת שינויים פנימיים בתוכנו. זה מה שהוא גילה.

ומפני שהוא היה הראשון שגילה זאת, ניתן לו הכינוי "האדם הראשון". לפניו חיו המון דורות, אבל הוא היה הראשון שגילה איך פורצים את כל גבולות המציאות, איך הולכים על הטופ. מה הוא גילה בדיוק? אנחנו חיים במציאות מסוימת שאותה אנו תופסים בחמשת חושינו. מעבר לגבולות התפיסה שלנו יש מציאות רחבה יותר, אבל אין לנו כלים מתאימים כדי לחוש אותה. במכשירים משוכללים המציאות הרחבה לא נתפסת. רק אם משנים את עצמנו פנימית, את התכונות שלנו ואת הגישה שלנו למציאות, רק אז אפשר להתחיל לקלוט את מה שמעבר.

כדי להבין את מהות השינוי המדובר, נתבונן קודם כל באופן בו אנו תופסים את המציאות עתה. באופן טבעי אנו קולטים את המציאות באופן אגואיסטי. יש לנו רצון ליהנות מהחיים והוא מניע אותנו בכל פעולותינו. רצון לקבל הנאה ותענוג, מכל מיני סוגים. הרצון ליהנות הזה עובד כמו מקלט, לתוכו אנו סופגים התרשמויות דרך חמשת חושינו. כל מה שאני רואה, שומע, טועם, מריח, ממשש, הכול נתפס בתוך הרצון שלי. הרצון לקבל שלי מבדיל אותי מהאחרים, ובו אני בודק איך אני נהנה מכל הדברים שאותם אני קולט. אם משהו נראה לי לא מהנה או גורם לי סבל, ממנו אני מתרחק.

את המציאות הרחבה אני מסנן דרך המקלט שלי, דרך הרצון שלי ליהנות. אני קולט רק את מה שממנו אוכל ליהנות או את מה שממנו כדאי לי להתרחק. כל השאר, פשוט לא נתפס במקלט שלי, לא נכנס אל תוך טווח ההרגשה שלי. כך עובד באופן טבעי מנגנון קליטת המציאות אצל כולנו מלידה. אנשים עם רצונות גדולים, קולטים מעט יותר, אנשים עם רצונות קטנים יותר, קולטים פחות. כך או אחרת, עם השנים אנו מתעייפים מכל הריצות, הרצונות שלנו פוחתים ואנו מזדקנים. בהתאם לכך, גם תמונת המציאות שלנו דועכת יותר ויותר, עד שהיא פשוט נעלמת.

יש אפשרות לתפיסה אחרת של המציאות, וזה מה שגילה אותו אדם שהזכרנו. הדרך לעשות זאת כרוכה בהחלפת המסנן הטבעי של 'מה לטובתי' במסנן חדש 'מה לטובת הזולת'. אף אחד לא חשב על כך לפניו. הוא היה הראשון שהפך את כל כיוון התפיסה של המציאות, מפנימה החוצה. מדובר במשהו שכרגע איננו יכולים לעכל את עומקו. איננו יודעים מה חסר לנו כדי להתייחס למציאות כמוהו.

כעת אני מכוון הכול לטובת עצמי. האם אני יכול לכוון את התפיסה שלי לא לטובת עצמי אלא לטובת הזולת? האם אפשר בכלל להתנתק מהחשבון של 'מה לטובתי', 'מה יביא לי הנאה'? נגיד שאני לוקח את רצונו של אדם אחר, ומתבונן במציאות דרך המסנן של 'מה לטובתו', 'מה יגרום לו הנאה'. אני נותן לו הכול, דואג לשלומו ולטובתו, מרחיק ממנו כל רע, מקרב אליו כל דבר טוב. בדיוק כפי שדאגתי לטובתי, אני דואג לטובתו. ונגיד שבאמת הייתי מצליח להתייחס כך למציאות, 'ואהבת לרעך כמוך' טהור ונקי, מה אז הייתי מרגיש?

גדולי האומה שהצליחו בכך מתארים מעין יציאה מתוך כלוב, מתוך תא סגור, ותחילת קליטה של מציאות חדשה. המציאות הזו אינה מוגבלת בזמן, תנועה ומקום, כפי שגילה איינשטיין, אלא נמצאת מעליהם. כשחודרים אל המרחב העליון הזה מגלים שכל המציאות היא למעשה כוח אחד נסתר, שאותו איננו מרגישים עתה. כל מה שאנו כן מרגישים אלו תופעות שנקלטות בתוך הרצון ליהנות שלנו. רק כשיוצאים מתוך עצמנו ומפתחים רצון להשפיע טוב לזולת, אפשר להתחיל לקלוט את הכוח שנמצא מחוץ לנו, בלי לעשות בו כל מיני שינויים והגבלות מצדנו. הכוח הזה נקרא כוח עליון מפני שהוא מחזיק את כל המציאות. הוא הקיים, ובתוכו אנחנו מתקיימים עם קצת חיות מינימלית שמציירת לנו את תמונת חיינו כרגע.

מאותו אדם ראשון והלאה, דרך אברהם אבינו, משה רבנו ושאר גדולי האומה, העם שלנו היה ברמות שונות של קליטת המציאות העליונה. בימי בית שני השתלטה עלינו שנאת חינם, ואיבדנו את תמונת המציאות העליונה. נותרנו עם תמונת העולם שלנו, כמו כל העמים האחרים. בכל דור ודור היו רק יחידי סגולה, שהעבירו את הידע הנסתר על הכוח הנסתר. אבל מאז שחזרנו ארצה, נפתחה בפנינו שוב החכמה הנסתרת. כולנו מוזמנים להעפיל שוב אל המציאות העליונה ולסחוף אחרינו את כל בני האנוש אל חיים גן עדן. כאן ועכשיו.

המחקר הזה מדעי לגמרי, אבל כדי לבצע אותו אנו נדרשים להשתנות פנימית. לא יעזרו לנו לא תיאוריות מדעיות מגניבות ולא טכנולוגיות חדישות, אלא רק תיקון הלב, תיקון האגו האנושי והיחס לזולת. יש שיטה שלמה שמסבירה איך עושים זאת, חכמת הקבלה. בתוכנו צריכים להיבנות כלי חישה חדשים, רק בהם נוכל לקלוט את המציאות העליונה ולחקור אותה בעצמנו. המקום הגבוה הזה הוא פסגת התפתחות רוח האדם שבנו, ואליו האבולוציה האנושית מוליכה אותנו כיום. שיהיה לנו בהצלחה.

מן המקורות:

"אם יבואו לבקוע קליפת הרצון לקבל, שנולדו בה, ויקבלו הרצון להשפיע, הלא תיכף היו עיניהם נפתחות, לראות ולהשיג, את עצמם ואת כל המדרגות, של החכמה והתבונה והדעת הבהירה, החמודות והנעימות עד לכלות נפש, שהוכנו להם בעולמות הרוחניים" (בעל הסולם, "הקדמה לספר הזוהר", מ, כתבי בעל הסולם, עמ' 442).

"אדם הראשון, היה הראשון, למקבלים סדר של ידיעות מספיקות להבין ולהצליח ולנצל עד לקצה, מכל מה שראה והשיג בעיניו" (בעל הסולם, מאמר "תורת הקבלה ומהותה", כתבי בעל הסולם, עמ' 30).

"כדי להוסיף כאן איזה פסיעה קדימה בדרך מדעית רק לחכמת הקבלה אנו צריכים. כי כל החכמות שבעולם כלולות בחכמת הקבלה" (בעל הסולם, מאמר "החירות", כתבי בעל הסולם, עמ' 422).

המאמר מבוסס על ראיון עם הרב ד"ר מיכאל לייטמן, שיחה 655 כחלק מסדרת התוכניות "חיים חדשים".     

הוסף תגובה
תגובות
כותרת
שם
דוא''ל
תוכן
שלחבטל
שלח לחבר
שלח לחבר
שם השולח/ת
כתובת השולח/ת
שם החבר/ה
שלחו לכתובת דוא''ל
שלחבטל
תגובות
אין כרגע תגובות
<p>קורס חכמת הקבלה</p><p>shvoa-ha-sefer</p><p>antisemetisem</p>
<div id="__tbSetup"></div><p>radio_zohar</p><p>new-life</p>

Right Sidebar Content