Left Sidebar Content

משמעות החיים

קבוצה לא מהעולם הזה

קבוצת כדורגל, קבוצת רכישה, קבוצת פושעים, קבוצת דיון, קבוצת אינטרס. הרבה קבוצות הכרנו בחיים, אך מסתבר שיש קבוצה מסוג אחר, משהו לא מהעולם הזה. קבוצת קבלה. מהו מושג "הקבוצה" בשיטת ההתפתחות של חכמת הקבלה? במה היא שונה מכל קבוצה אחרת? כיצד היא מסייעת לאדם להביא אל חייו כוח עליון? תובנות ראשונות בדרך לגילוי עולם חדש.

מצד הטבע, המציאות כולה היא מערכת אחת אינטגרלית. כל חלקיה קשורים זה לזה כמו איברים של גוף אחד. גם אנחנו בני האדם חלק מהמערכת הזו כמובן, אבל הבעיה היא שאנחנו לא מרגישים מחוברים. למרות שבזמנינו ברור שהעולם מקושר ותנועה של כל פרט משפיעה על כולם, הטבע האנוכי עדיין גורם לכל אחד להרגיש את עצמו נפרד, לפעול לטובת עצמו בלבד, גם כשזה על חשבון אחרים. האמת היא שאנחנו לא ממש אשמים, כך אנו מופעלים מבפנים. אדם קרוב אצל עצמו, נאמר על כך במקורות, יצר לב האדם רע מנעוריו, ועוד ביטויים רבים.

עם זאת, ההופכיות המובנית בין טבעו האנוכי של האדם לבין טבעו המחובר של העולם מונעת מאתנו לחוש ולהבין הרבה מאוד דברים, שמשפיעים עלינו בכל תחומי החיים וגורמים בעיות וסבל. לפי הקבלה, יש אינספור תופעות שאיננו מזהים, אינספור קשרים בין כל מיני פרטים, יש תהליכים אדירים שאיננו מגלים, יש אפילו מערכת עולמות עליונים, אבל את כל זה איננו מרגישים. למה? כי אנחנו הפוכים. נפרדים. לא מחוברים.

כדי להדגים לנו מהי בדיוק המציאות האמתית, אותה מערכת אחת שכולה מחוברת בצורה מושלמת, נותנת לנו חכמת הקבלה כלי מחקר שנקרא "קבוצה". הקבוצה היא למעשה מעבדה שבה אפשר לחקור את הטבע כמנגנון אחד. בקבוצה אנשים לומדים להתקרב זה לזה, להתעלות מעל האגו שנקרא בקבלה "רצון לקבל", לעורר כוח של חיבור, נתינה ואהבה לזולת.

חכמי הקבלה פיתחו תרגילי התקשרות מיוחדים, שבהם כל אחד מעמיד את עצמו בכל מיני צורות כלפי האחרים. לדוגמה, לפעמים הוא קטן מכולם כדי שיוכל לספוג מהם, לפעמים גדול מכולם כדי שיוכל להשפיע להם כל טוב. כתוצאה מחילופי העמדות הללו ומשורה ארוכה של תרגילים נוספים, החברים בקבוצה מתחילים להרגיש שווים. בהדרגה, נוצר ביניהם רצון משותף לחיבור. רק הרצון המשותף הוא שנקרא "קבוצה".

קבוצה פירושו שבונים משהו שלא שייך לאף אחד אלא לכולנו יחד. כוח חדש, נוסף, משותף. מהכוח האחד הזה אנו מתחילים להזין את עצמנו. בו אנו רוצים להרגיש את קיומנו, ולא במקום האישי, האגואיסטי, הנפרד, שבו התקיימנו עד כה. ומפני שכל אחד יצא מגבולות האגו שלו לטובת חיבור עם אחרים, הכוח המשותף שנוצר בינינו הוא לא אגואיסטי, אלא אלטרואיסטי. כוח של נתינה, אהבה, חיבור. בכך יצרנו יצור חדש, שטבעו הפוך מהטבע האנושי המקורי. זהו האדם הרוחני.

הרגשת מציאותנו בתוך הכוח האחד פותחת בפנינו מחקר חדש. אנו בודקים מה אנחנו מרגישים בכוח הזה? איך אנחנו יכולים לחיות בו? איך אנחנו מרגישים את המציאות הסובבת? פתאום אנו מגלים שרכישת הכוח החדש מגלה בפנינו עולם חדש, אחר, עליון. דרך השאיפה המשותפת לאהבה ונתינה אנו רואים מציאות משותפת. הרצון שלנו נעשה משותף, השכל, החושים, התכונות. אנחנו מתחילים להרגיש קיימים במרחב חדש, בתוך עולם שכולו אהבה ונתינה, ומבינים שקודם לא יכולנו לחוש אותו בגלל טבענו האגואיסטי.

כבר לפני אלפי שנים גילו המקובלים את העולם העליון, ואת הכוח הכללי של הטבע שנקרא "בורא". השיטה המעשית לביצוע השדרוג הזה בתפיסת המציאות, מפורטת בכתבי הקבלה. עד לחורבן הבית, עם ישראל החזיק בשיטה הייחודית הזו אבל שנאת החנם שפרצה בינינו ניתקה אותנו מתחושת המציאות העליונה.

כיום, אחרי דורות של התפתחות, העולם במבוי סתום ושום דבר טוב לא נראה באופק. כאן עלינו להתוודע מחדש אל שיטת התיקון של הקבלה, וגם למסור אותה לאנושות. בזכות המקובלים הגדולים של המאה העשרים, בעל הסולם - הרב יהודה אשלג, ובנו הרב ברוך אשלג, הרב"ש, יש בידינו מתודה מפורטת ומדויקת מאוד, עם ספרים והדרכה צמודה.

אם כן, בניית קבוצה לפי שיטת הקבלה היא ממש עבודת מעבדה. יחד אנחנו לומדים איך להפוך להיות "כאיש אחד בלב אחד", משיגים כוח עליון של אהבה ונתינה, ודרכו מגלים את המציאות העליונה, השלמה והנצחית.

מן המקורות

"אנחנו נתאספנו כאן, לתת יסוד על בנין חברה, לכל אלה המעוניינים ללכת בדרכו ובשיטתו של בעל הסולם זצ"ל, שהיא הדרך, איך לעלות במעלות האדם" (הרב"ש, מאמר "מטרת החברה - א").

"היות שהאדם נברא עם כלי, שנקרא 'אהבה עצמית', ובמקום שאדם אינו רואה, שמפעולה תצא משהו לתועלת עצמו, אין לו חומרי דלק ליגיעה לעשות תנועה קלה. ובלי ביטול אהבה עצמית, אי אפשר להגיע לידי דבקות בבורא, שהוא ענין השתוות הצורה. והיות שזה נגד הטבע שלנו, לכן צריכים חברה, שיהיו כולם כוח גדול, שנוכל לעבוד ביחד, לבטל הרצון לקבל, שהוא נקרא 'רע', מטעם שהוא המונע להגיע להמטרה, שבשבילה נברא האדם. לכן צריכה החברה להיות כלולה מיחידים, שכולם בדעה אחת, שצריכים להגיע לזה. אז מכל היחידים נעשה כוח גדול אחד, שיכול להילחם עם עצמו, מטעם שכל אחד כלול מכולם. נמצא, שכל אחד הוא מיוסד על רצון גדול, שהוא רוצה להגיע למטרה" (הרב"ש, מאמר "מטרת החברה - ב").

המאמר מבוסס על ריאיון עם הרב ד"ר מיכאל לייטמן, שיחה 874 כחלק מסדרת התוכניות "חיים חדשים" המשודרות בערוץ 66 ובאתר "קבלה לעם" - www.kab.co.il

הוסף תגובה
תגובות
כותרת
שם
דוא''ל
תוכן
שלחבטל
שלח לחבר
שלח לחבר
שם השולח/ת
כתובת השולח/ת
שם החבר/ה
שלחו לכתובת דוא''ל
שלחבטל
תגובות
אין כרגע תגובות
<p>kab-study</p><p>shvoa-ha-sefer</p><p>כנס קבלה לעם עולמי&lrm;</p><p>radio_zohar</p><p>hafatza</p><p>new-life</p><p>olamot-nifgashim</p>
<div id="__tbSetup"></div>

Right Sidebar Content