Left Sidebar Content

משמעות החיים

תהליך גיור רוחני

בגיור של אברהם אבינו, מה כללה הפרוצדורה? כתוב שאחרי שהוא גילה את הכוח העליון, התחיל אברהם לגייר את האנשים ושרה את הנשים. הלך להם טוב העסק? מי היה קהל היעד? על איזה צרכים זה ענה לו ואיזה תועלות הוא קיבל? הצצה אל מאחורי הקלעים של תהליך הגיור הרוחני. מסתבר שגם אם נולדנו לאימא יהודייה, התהליך הזה עוד מחכה לכולנו באופק כפסגת ההתפתחות האנושית.

נתחיל מהסוף. מה הפך את אברם הבבלי, שאביו היה מוכר פסלים ועובד אלילים ידוע, לאברהם אבינו? התעוררו בו שאלות גדולות והוא לא היה מוכן להתפשר על תשובות פרווה. לשם מה אני חי? מהי המטרה הגדולה של החיים? מאיפה באות לי מחשבות? מה מעורר בי רצונות ותשוקות? האם החיים מנוהלים על פי תכנית מסוימת או שהכול אקראי?

אברהם החל לחקור את הדברים ולבסוף גילה שיש בטבע כוח אחד כללי שנקרא "בורא". תכונתו היא אהבה ונתינה טהורה, ומגמתו היא להביא את כל בני האדם להזדהות עמו. שנתעלה מעל הטבע האגואיסטי שלנו שגורם לנו לחשוב תמיד על טובת עצמנו, ונרכוש טבע שני של אהבה ונתינה לזולת. בכך אנו נהפוך דומים לכוח העליון ונתחיל לגלות אותו יותר ויותר, להתייחד עמו. מכאן באה המילה "יהודי", מלשון ייחוד עם הבורא. זוהי מהותו של תהליך ההתפתחות שנקרא "גיור רוחני". אברהם עבר אותו, ואחר כך לימד גם אחרים את השיטה לעשות זאת. הוא פנה לכל תושבי בבל העתיקה, אבל רובם היו עסוקים במשחקי אגו. אלה שכן התחברו לשיטה של אברהם למדו לגלות בעצמם את הבורא, ומהם נוצר בהמשך העם היהודי.

כיצד מתבצע תהליך הגיור הרוחני? מה הוא כולל? איך אדם עובר מסטטוס של "גוי" לסטטוס של "יהודי", מבחינה רוחנית? נפרק את זה לאט לאט בעזרת חכמתו של אברהם, חכמת הקבלה. מטבע בריאתו, האדם בנוי מחומר יסודי שנקרא "רצון לקבל הנאה ותענוג". הרצון לקבל מחולק בתוכו ל-613 (תרי"ג) רצונות אגואיסטיים, שכולם רוצים ליהנות לעצמם. כמו גוזלים בקן שפותחים את פיהם כדי לתפוס משהו מהארוחה שאולי אימא הביאה, כל גוזל מטפס על ראשם של האחרים בדרכו אל הביס הנכסף, כך פועלים הרצונות האגואיסטים שבנו.

613 הרצונות שעלינו לתקן מחולקים לשתי שכבות: השכבה הראשונה כוללת 248 (רמ"ח) רצונות קלים יותר לתיקון, והשכבה השנייה כוללת 365 (שס"ה) רצונות קשים. תיקון הרצונות הקלים מתבצע כשאני עובד עמם כדי להשפיע טוב לאחרים. לא כדי להרוויח מזה משהו לעצמי, אלא כדי לעשות טוב לזולת. תיקון הרצונות הקשים יותר מתבצע כשאני מסוגל ללכת צעד נוסף קדימה - לקבל ברצונות האלה מילוי, במטרה לגרום בכך הנאה לזולת. זה הרבה יותר קשה. דוגמה גשמית קטנה, כדי שתהיה לנו אחיזה ברעיון: באתי לבקר את אימא שלי, והיא מגישה לי כל מיני מאכלים שאני אוהב. "איזה יופי, איזה תבשיל נהדר, אין כמו המרק שלך!". אני רוצה לגרום לה נחת רוח. לשם כך אני אוכל ונהנה מכל דבר ודבר, אבל הראש שלי מכוון אליה. שהיא תראה אותי נהנה ותשמח. שהיא תיהנה.

לפי הגדרות רוחניות, ההבדל בין עבירה למצווה תלוי בכוונה שלי. האם אני מפעיל את רצונותיי כדי לגרום הנאה לעצמי או כדי להשפיע טוב לזולת. אם אני רוצה להפוך ליהודי אני לוקח על עצמי "לקיים תרי"ג מצוות", כלומר לתקן את כל 613 הרצונות האגואיסטיים שבי לכיוון של השפעה טובה לזולת. אבל בעומקו של כל רצון אגואיסטי יש מין חלק סופי שלא מבין שום דבר חוץ מהנאה עצמית. אם אכניס גם אותו לפעולה, הוא יכשיל אותי ואני אעבור עברה. אשכח מכל הכוונות של להיטיב עם הזולת, ואקבל הנאה אגואיסטית לעצמי. כדי להבטיח שלא אפול, עליי לאתר את החלק הזה מבעוד מועד ולחתוך אותו. לא להשתמש בו. הפעולה הרוחנית הזו נקראת "ברית מילה". אגב, בפנימיות הדברים, התיקון הזה שייך גם לגברים וגם לנשים.

אז מהו הסימן ליהודי? כלומר, מיהו שבאמת רוצה להשפיע טוב לזולת, כדי להגיע לייחוד עם הבורא? מי שעשה לעצמו "ברית מילה". כלומר, שכבר לא מתכוון ליהנות באופן אגואיסטי, לעצמו, אלא שומר שכל ההנאה והתענוג שלו יהיו לטובת הזולת. אחר כך באה הטבילה במקווה. "מקווה ישראל ה'" אומר הכתוב (ירמיהו יז, יג). בפנימיות האדם, המים הם "אור החסדים", כוח מיוחד שמטהר את האדם ומאפשר לו להתחיל להפעיל את רצונותיו בכיוון של השפעה ואהבה.

סימן נוסף ליהודי היא החופה. בתהליך הגיור הרוחני האדם לוקח את הרצון לקבל שלו ואת הרצון להשפיע (לתת ולאהוב) וקושר ביניהם תחת "מסך" אחד. "חופה וקידושין" פירושם שהרצון לקבל והרצון להשפיע של האדם עושים ביניהם הסכם, שכל מה שיתקבל בהם יהיה רק בכוונה של השפעה ואהבה. בכך הם מקדשים את עצמם, מבטיחים שמה שייוולד מהם ייחשב יהודי. כלומר, שכל התוצאות מההתקשרות ביניהם ילכו רק בכיוון של אהבת הזולת.

תזכורת: כל התהליך הזה פנימי, הוא מתרחש בתוך האדם עצמו. כאשר האדם עובד כך עם 613 רצונותיו, ומהבוקר עד הלילה נמצא בכוונה לעשות טוב לבריות ודרכן לבורא, הוא עובר מצבים רוחניים שנקראים "ששת ימי החול". בסופם הוא מגיע לחיבור מיוחד עם הבורא שנקרא "שבת". בתוך הרצונות המתוקנים שלו מתקבל "אור", והוא נהנה ממנו עם כוונה להשפיע נחת רוח לבורא.

"שמע ישראל ה' א-לוהינו ה' אחד". ייחוד ה' הוא עיקרון היסוד שעליו נשען כל תהליך הגיור הרוחני. אין כוח אחר שפועל בעולם אלא רק הבורא. כוח אחד, שאין עוד מלבדו, והוא טוב ומיטיב. הוא מנהל את כל החיים שלנו, את המחשבות, את הרצונות, את כל אחד מאתנו ואת כולנו יחד. הוא מכוון אותנו מלפנים ומאחור, מוביל אותנו למצב שנוכל לגלות אותו, להזדהות עמו, להתחבר אליו, להידבק בו, להיות כמוהו ממש. בהשפעה ואהבה מוחלטת.

במהלך התפתחותנו הרוחנית העיקר הוא לאחוז בכוח הזה שאליו אנחנו משתוקקים. ממנו תחילת דרכנו וסוף דרכנו, וכל נקודה ונקודה בדרך. בלי להיות מחוברים אליו כל הזמן, אנחנו לא יכולים להתקדם בכלום. לא יכולים לומר שאנו בכלל נמצאים בחיים רוחניים. בכל רגע ורגע עלינו למדוד את עצמנו כלפיו, על כל צעד ושעל. עד כמה אנו נעשים דומים לו, עד כמה אנו רוכשים תכונות של השפעה במקום תכונות של קבלה, רוצים להיטיב עם האחרים במקום עם עצמנו.

נוסחת ההתקדמות היא אחת: מאהבת הבריות לאהבת הבורא. רק בתוך היחס הטוב שלנו לזולת נוכל להתחיל להרגיש את הבורא. להרגיש את עצמנו בעולם של פעולות, מחשבות, רצונות, החלטות, שכולם בהשפעה מוחלטת. לגלות שהעולם מלא בכוח אחד של אהבה, והוא שמנהל את כולם ואת הכול. אל המצב הנעלה צריכה להתקדם האנושות כולה, כמו שכתוב: "כי כולם ידעו אותי למקטנם ועד גדולם" (ירמיהו לא, לג).

מן המקורות

"'ואהבת לרעך כמוך', אשר על ידי מצווה זו בלבד, יזכה למטרה האמיתית, שהיא - הדבקות באלוקיו. והִנךָ מוצא שבמצווה אחת זוכה לקיים כל המטרה והתכלית".

"בביאת האדם אל אהבת זולתו, אז הוא נמצא ישר בבחינת הדבקות, שהיא השוואת הצורה ליוצרה, אשר עמה יחד, עובר האדם מתוך עולמו הצר, המלא מכאובים ואבני נגף, אל עולם נצחי רחב, של השפעה לה' והשפעה לבריות".

"עם הרצון להשפיע, בזמן שהאדם זוכה לזה, אז הוא מוכשר לקבל שפע עליון".

"עניין התענוג אינו אלא רק השוואת הצורה ליוצרה. ובהיותנו משתווים בענייננו לכל מנהג הנוהֵג ומצוי בשורשנו, הרי אנו מצויים בתענוגים".

בעל הסולם - הרב יהודה אשלג

המאמר מבוסס על ראיון עם הרב ד"ר מיכאל לייטמן, שיחה 837 כחלק מסדרת התוכניות "חיים חדשים".     

הוסף תגובה
תגובות
כותרת
שם
דוא''ל
תוכן
שלחבטל
שלח לחבר
שלח לחבר
שם השולח/ת
כתובת השולח/ת
שם החבר/ה
שלחו לכתובת דוא''ל
שלחבטל
תגובות
אין כרגע תגובות
<p>kab-study</p><p>shvoa-ha-sefer</p><p>כנס קבלה לעם עולמי&lrm;</p><p>radio_zohar</p><p>hafatza</p><p>new-life</p><p>olamot-nifgashim</p>
<div id="__tbSetup"></div>

Right Sidebar Content