Left Sidebar Content

משמעות החיים

אגדות, מלחמות וגיבורים

כמעט בכל סרט, אגדה או מחזה, יש את הטובים ומולם הרעים. מלחמה בין אור לחושך, ואיזשהו גיבור שמנסה להציל את המצב. מדוע המוטיב הזה מופיע בכל סיפורי העמים? מה הופך אנשים לגיבורים? האם כל אחד יכול להיות גיבור, או שצריך לזה פרוטקציה או נתונים מיוחדים?

מלחמות קיימות בכל הטבע, מאבקים הישרדותיים. אך בשונה מבעלי החיים, לבני האדם יש גם רצון לעסוק במושגים כמו אמת ושקר, טוב ורע. כל אחד סבור כמובן שהוא הטוב, הוא רודף שלום, והאחרים מחרחרי ריב, רעים. מעקב אחר הנאומים באו"ם ממחיש היטב כיצד כל מדינה רואה את עצמה כליל השלמות, ועל האחרות יש לה ביקורת גדולה. 

מכל היצורים בטבע, רק האדם מזיק לאחר כך סתם, בשביל ההנאה. בסופו של חשבון, תמיד האדם מכוון לטובת עצמו, על חשבון הזולת. בעולם שלנו אין טוב, כי הכול יושב על בסיס אגואיסטי. עם כלי הנשק רבי-העוצמה שפיתחנו, בעידן משחקי האגו המין האנושי בהחלט עלול להשמיד את עצמו. למעשה, דווקא אנחנו החיות הכי גרועות. 

עם זאת, ביכולתנו ללמוד איך להביא לעולמנו צינור של כוח טוב שישפיע על טבע האדם, וישנה אותו מרע לטוב. השיטה לכך התגלתה לפני כ-3800 שנה בבבל העתיקה, על ידי אברהם אבינו שרצה להציל את האנושות ממלחמת עולם. חוסר היכולת להבין זה את זה, שמתואר בסיפור מגדל בבל, הביא לכך ש"לקח איש חרבו ונלחמו אלו עם אלו להשחית. וחצי העולם שם נפלו בחרב" (פרקי דרבי אליעזר, כד). 

אברהם לימד שבטבע אין שום דבר מיותר. הכול אחד, הכול שלם. פלוס ומינוס, חום וקור, יום ולילה, הניגודים משלימים זה את זה. הטבע מחבר ניגודים בצורה מושלמת ומפתח את החיים, וגם אנחנו יכולים ללמוד את סוד הקשר בין ניגודים. לימים, שיטתו של אברהם למשיכת הכוח המאחד מהטבע כונתה בשם חכמת הקבלה.

לפי הקבלה, בכל אדם טמון גיבור. כל אחד יכול להיות גיבור, ואפילו מחויב לכך. אם לא בחיים האלה, אז באחד הגלגולים הבאים אני מוכרח להיות זה שאומר: "בשבילי נברא העולם". עליי מוטלת המשימה להביא את העולם למצב המושלם. כולם תלויים בי, אני אחראי, ובלי התרומה שלי הם לא יגיעו לתיקונם. גורל העולם בידיים שלי. 

מה יש לי לתרום, מה אני יכול לתת? רצון ואכפתיות, השתתפות בבניית קשר טוב בין כל בני האדם, ללמוד וללמד אחרים איך מגיעים למימוש כל האגדות על חיים יפים, על ידי חיבורים נכונים בין אנשים.

בכל התרבויות, אפילו בציוויליזציות שהיו מנותקות זו מזו, יש תבניות ומוטיבים דומים באגדות ובסיפורים העממיים, כאילו שכולם יצאו מאיזו ספרייה מרכזית. וכך הוא באמת, האגדות הללו נועדו לקדם אותנו אל המטרה הגדולה של הקיום. לכן הן ליוו את ההיסטוריה, והאנושות כל הזמן חוזרת אליהן ורוצה שהן יתממשו. באופן תת-הכרתי אנו חיים אותן, וכל אדם מתפתח על ידן.

מהי אותה מטרה גדולה? להגיע אל העולם החדש שמגלה הגיבור באגדות השונות. מה הופך את העולם הישן לחדש? שינוי מהותי באיכות ההתקשרות בין בני אדם. עולם חדש ייתכן רק כשייבנה קשר טוב בין כל בני האדם, וכולם ייעשו כאגודה אחת. בעולם מקושר כמו שלנו, עד שלא יימצא החיבור האידיאלי בין כולם, לא יוכל להיות לאף אחד טוב. תמיד יהיו כאלה שירצו לנצל את האחרים לטובתם הפרטית, ויהיו מאבקים. הסכסוכים יחריפו, כדי שנבין לבסוף שחיבור הוא ההצלה היחידה. 

המלחמה האמיתית היא מול הרע שבתוכנו, מול האגואיזם הצר שלא נותן לנו להרגיש אחד עם האחרים. את הכוח הרע הזה אפשר להכניע רק על ידי כוח הטוב שטמון במערכת הטבע הכללית, ועלינו ללמוד להביאו לחיינו. בהתאם לכך, הגיבורים הגדולים יהיו אלה שיובילו את תהליך החיבור בין אנשים. חיבור כזה יביא לשלום אמיתי, כלומר לקשר של השלמה הדדית, שכל אחד ירגיש איך הוא יכול להשלים את האחרים, וכולם יסייעו לכולם להגיע לשלמותם.

האם מובטח סוף טוב למסע שלנו? לפי הקבלה, ודאי שכן, האבולוציה בטוח תביא אותנו למצב שתיארנו. כל השאלה היא האם נשכיל אנחנו לתפוס מבעוד מועד את תהליך ההתפתחות, ונקצר את חבלי הלידה של האנושות החדשה.

מן המקורות

"המציאות מורה לנו, שאין כלל זכות קיום ליחיד, אילו היה מבודד לעצמו, בלי ציבור בהיקף מספיק, שישרתוהו, ויעזרוהו בסיפוק צרכיו. ומכאן, שהאדם נברא מלכתחילה לחיות חיי חברה, וכל יחיד ויחיד שבחברה, הוא כמו גלגל אחד, המלוכד בגלגלים מספר, המותנים במכונה אחת, - שהגלגל היחיד אין לו חירות של תנועה בערך יחידתו לפי עצמו, אלא נמשך עם תנועת כלל הגלגלים, בכיוון ידוע, להכשיר את המכונה לתפקידה הכללי... 

והאמור עד כה אינו אלא להראות את נקודת התורפה, כלומר, המקום התובע את תיקונו. והוא שכל יחיד יבין שטובתו וטובת הציבור אחד הוא ובזה יבוא העולם על תיקונו המלא...

ואל תתמה, מה שאני מערבב יחד את שלומו של ציבור אחד, עם שלום העולם כולו, כי באמת כבר באנו לידי מדרגה כזו, שכל העולם נחשבים רק לציבור אחד, ולחברה אחת, כלומר, שכל יחיד בעולם, מתוך שיונק לְשד חייו והספקתו מכל בני העולם כולו - נעשה בזה משועבד, לשרת ולדאוג לטובת העולם כולו...

ואף על פי שדבר זה למעשה ידוע ומורגש למדי, עם כל זה בני העולם עדיין לא תפסו את זאת להלכה כראוי. ומדוע - כי כן מהלכי ההתפתחות בטבע, אשר המעשה מַקְדימה את הבנת העניינים. ורק המעשים יוכיחו וידחפו את האנושות קדימה".

בעל הסולם - הרב יהודה אשלג, מאמר "השלום בעולם"

המאמר מבוסס על ריאיון עם הרב ד"ר מיכאל לייטמן, שיחה 1121 כחלק מסדרת התוכניות "חיים חדשים" המשודרות בערוץ 96 ב-HOT ובאתר "קבלה לעם" - www.kab.co.il

הוסף תגובה
תגובות
כותרת
שם
דוא''ל
תוכן
שלחבטל
שלח לחבר
שלח לחבר
שם השולח/ת
כתובת השולח/ת
שם החבר/ה
שלחו לכתובת דוא''ל
שלחבטל
תגובות
אין כרגע תגובות
<p>shvoa-ha-sefer</p><p>antisemetisem</p>
<div id="__tbSetup"></div><p>hafatza</p><p>radio_zohar</p><p>new-life</p>

Right Sidebar Content