Left Sidebar Content

משמעות החיים | ארכיון מאמרים על משמעות החיים

אין עידן חדש תחת השמש

מהאלילים של בבל העתיקה דרך מחוזות ה"עידן החדש" ועד לחכמת הקבלה. סיור מודרך לכל התועים, המבולבלים והמחפשים
מאת: אורן לוי

יוגה, מדיטציה, שיאצו, תקשור, אסטרולוגיה, טארוט, הילינג, רייקי, ריברסינג, מעברים קסומים, ימימה, ריפוי בקול, במחול, בחלום, טיפול באבנים, בעשבים, בעצים, בצחוק ובבכי...

חיפוש צמד המילים "ניו אייג'" או "עידן חדש" באחד ממנועי החיפוש באינטרנט יעלה במהירות הבזק 'מישמַש' רוחני אינסופי, שבו אנשים שונים ובעיקר משונים מציעים לנו את מרכולתם ואת תפיסתם. כל אחד מרגיש חופשי לקחת יד מהנצרות, רגל מהאיסלאם, אוזן מתורת הקוואנטים, אף יהודי מודרני ובטן של בודהה ולהרכיב לעצמו אלוקים פרטי משלו. מעין אלוקים בגרסת "עשה זאת בעצמך".

וכך, לנגד עינינו המשתאות, נפתח סופרמרקט ענק של אלילים רוחניים, מוצרי כישוף, לחשים ותרופות פלא, שכולם, ללא יוצא מן הכלל, מבטיחים לאדם את כל מה שתמיד חיפש.

לאור העניין העצום ש"העידן החדש" מעורר בשנים האחרונות, החלטנו שהגיע הזמן להסיר את המסכה מעל דמותו העלומה והמסתורית, ולהבין אחת ולתמיד מה מקור השיטות הללו, מאין הן צצו, ומדוע הן מופיעות דווקא עכשיו.

חנות קטנה ומטריפה

על פי חכמת הקבלה, הסופרמרקט הראשון נפתח לפני חמשת אלפים שנה בבבל אשר במסופוטמיה העתיקה. אמנם היתה זו מכולת קטנה, אבל קונים מבולבלים כבר היו, וגם מדפים ומוצרים שונים. גם בעלים נמרץ היה למכולת - תרח שמו. "במכולת של תרח" מכרו לאנשים שיטות, אמונות, כוחות ריפוי ומתכונים מרגיעים מכל הסוגים. יכולת למצוא שם כל אליל שרצית ובמחירים נוחים. השיטות היו אמנם פרימיטיביות למדי, אבל הן התאימו לצורך ולרצון שהיה קיים בבני אותה התקופה.

אחד העובדים באותה מכולת היה בנו המיוחד של תרח. בחור סקרן מאוד ובעל מחשבה מקורית. עבורו הסופרמרקט הזה לא ממש הספיק. על אף גילו הצעיר הוא החל לשאול את עצמו שאלות עמוקות על מהות החיים, וסירב להסתפק בתשובות הסטנדרטיות שהיו קיימות אז. הוא דרש להבין לשם מה הוא חי. בחיפוש אחר מענה לשאלותיו הוא שוטט ברחבי דוכני האלילים, אבל הוא לא מצא את מבוקשו. שנים מאוחר יותר כתב על כך הרמב"ם:

"כיון שנגמל איתן זה, התחיל לשוטט בדעתו והוא קטן. ולחשוב ביום ובלילה, והיה תמה: היאך אפשר שיהיה הגלגל הזה נוהג תמיד, ולא יהיה לו מנהיג; ומי יסבב אותו, לפי שאי אפשר שיסבב את עצמו. ולא היה לו לא מלמד ולא מודיע דבר, אלא מושקע באור כשדים בין עובדי עבודה זרה הטיפשים" (רמב"ם, משנה תורה, הלכות עבודת כוכבים, פרק א' הלכה ג').

למרות הקשיים הרבים הוא לא ויתר, שאל ודרש תשובות, חקר והתעקש, עד שהתגלה בפניו אמצעי מיוחד המסוגל לספק את רצונו. מתוך מאמציו האדירים להשיג את אותו אמצעי, הוא החל להרגיש כיצד מתלכדים כל האלילים, כלומר, כל כוחות הטבע לידי כוח פנימי אחד, יחיד ומיוחד המכונה בורא.

"ולבו משוטט ומבין, עד שהשיג את דרך האמת, והבין קו הצדק וידע שיש שם אלוה אחד, והוא מנהיג הגלגל, והוא ברא הכול, ואין בכל הנמצא אלוה חוץ ממנו. וידע שכל העם טועים... זה שעובדים את הכוכבים ואת הצורות, עד שאבד האמת מדעתם; ובן ארבעים שנה, הכיר את בוראו" (רמב"ם, שם).

שמו של הילד היה אברהם, והשיטה שגילה היתה חכמת הקבלה. במהלך השנים הצטרפו אליו תלמידים, וכשהם התרבו הוא הקים קבוצה אשר ביקשה ליישם את שיטתו ולגלות, כמוהו, את הבורא.

"...והתחיל לעמוד ולקרות בקול גדול לכל העם, ולהודיעם שיש אלוה אחד לכל העולם, ולו ראוי לעבוד. והיה מהלך וקורא ומקבץ העם מעיר לעיר ומממלכה לממלכה, עד שהגיע לארץ כנען..." (בראשית כא,לג).

המתנות של אברהם

 מסופר כי על ערש דווי, נתן אברהם את כל אשר לו ליצחק בנו. ואילו לבני פילגשיו ציווה לתת "מתנות" ולשלח אותם לדרכם.

"ויתן אברהם את כל אשר לו ליצחק, ולבני הפילגשים אשר לאברהם נתן מתנות וישלחם מעל יצחק בנו בעודנו חי קדמה אל ארץ קדם" (בראשית פרק כה).

מה שנתן אברהם ליצחק, מוכר לנו פחות או יותר מתוך ההמשך, אך מה היו אותן מתנות מסתוריות שנתן לבני פילגשיו? על כך לא ניתנת תשובה ברורה. המקובלים, כדרכם בקודש, שופכים אור גם על נושא זה. הם כותבים כי אברהם הבין שמלבד האנשים שכבר היו בשלים להצטרף לקבוצה הייחודית שהקים, מוטל עליו לדאוג גם להתפתחותה העתידית של שאר האנושות, כלומר, לכל אלה שעדיין לא היו בשלים להתפתחות רוחנית בדרכו - דרך הקבלה. לשם כך בחר אברהם לעטות לבוש חיצוני על חכמת הקבלה שגילה. הלבוש הזה מכונה בכתבים "מתנות". את ה"מתנות" האלה הוא מסר לשאר האנושות דרך בני פילגשיו. למעשה, מסירת המתנות מהווה שלב מהותי בהתפתחות הרוחנית של בני העולם. מנקודה זו ואילך האנושות התפצלה לשני פלגים עיקריים: ממשיכי דרכו של אברהם - להם נמסר אופן הגילוי השלם והמלא של תורתו; ולשאר האנושות - שהתפתחה באמצעות "מתנותיו" של אברהם, ומהן צמחו כל האמונות והחוכמות שאנו מכירים כיום.

עיון קל בספרות מגלה שנכתב על כך רבות עוד בתקופת הרנסנס. באותה תקופה החלו תושבי אירופה להשתחרר מקיבעון הדת הממוסדת, ולשאול שאלות על מהות החיים. הוגים ידועי שם התנערו מהאמונות הטפלות שאפיינו חלק מהם עד אז, והחלו לתור אחר המקור של השיטות הרוחניות השונות. חיפושם הוביל אותם אל חכמת הקבלה.

המדען, הפילוסוף והסופר בן המאה ה-13, לולוס ריימונדוס, כתב על כך: "מדעים כמו תאולוגיה, פילוסופיה ומתמטיקה מקבלים את עקרונותיהם ואת שורשיהם מהקבלה".
כך סברו גם המדען האיטלקי המפורסם בן המאה ה- 15 ג'ובני פיקו דה לה מירנדלה וההומניסט והפילולוג יוהנס (יוחנן) רויכלין שחי בגרמניה במאה ה- 16.

רויכלין כתב בספרו "על האמנות הקבלית": "מורי, פיתגורס, אבי הפילוסופיה, כנראה קיבל את תורתו מהיהודים ולא מהיוונים, והוא הראשון שתרגם את המילה 'קבלה', שלא הייתה ידועה לבני ימיו, למילה היוונית 'פילוסופיה'".

לצד אלה, התבלט גם הפילוסוף והמתמטיקאי הגרמני הנודע, גוטפריד וילהלם פון לייבניץ, שהתחקה אחר מקורות המאגיה שהתפרסמה מאוד בדורו, וכתב: "כיוון שנעדר מהאנושות המפתח הנכון אל הסוד, התשוקה לידע הנעלם התבזבזה לשטויות ולאמונות טפלות. כך התהוותה סוג של קבלה עממית הרחוקה ביותר מהקבלה האמיתית. ותחת שם שקר - מאגיה, נוצרו דמיונות שונים הממלאים ספרים רבים".

עידן חדש ישן

אך ככל שחלפו השנים, הטשטשו הגבולות הברורים שהבחינו בין השיטות, עד לכדי מחיקתם המוחלטת. וכך בתום חמשת אלפים שנות חיפוש ותהייה - יש שיאמרו חיפוש וטעייה - חזרנו, בעצם, לתקופה המזכירה במידה רבה את תקופת האלילים של בבל העתיקה... הפילוסופיה והדת פשטו זה מכבר את הרגל כאלטרנטיבה אמיתית, וגם המדע מאבד גובה וחדל מלעסוק בשאלות האמיתיות שמעניינות את האדם הפשוט. למעשה, נותרנו ללא קנה מידה אובייקטיבי ומבוסס, שעל פיו ניתן להכריע היכן האמת, ולבחון ברצינות מי מבין מציגי הפתרונות השונים צודק ומי טועה.

למרבה האירוניה, על רקע עולם מבולבל ורודף סיפוקים מיידיים, נתפסת גם שיטת ייחוד הכוחות שאברהם גילה, כעוד שיטה "אחת מיני רבות" - עוד אחד מן המוצרים על המדף... ולא זאת בלבד, אלא שטועים וקושרים אותה לאותן שיטות שהיא עצמה הצמיחה. רוקחים הכול בתבשיל אקלקטי של דת, מיסטיקה ומדע פופולרי, ואורזים בתוך עטיפה מנצנצת.

אז אולי, בעצם, אין חדש תחת השמש?

החנות - אותה חנות, האלילים - אותם אלילים, והקונים, מסתבר - אותם קונים... רק הבלבול והתחכום גדלים. העידן החדש חברים, אינו חדש כלל ועיקר. אפשר לומר שהוא אפילו די מיושן...

אבל משהו בכל זאת השתנה בין העידן הבבלי ההוא והעידן החדש שלנו.

עכשיו אני כי ההוא הלך

כדי לזהות את נקודת השינוי עלינו להבין, שהעידן החדש לא 'התבשל' לצורתו הנוכחית בדרך מקרית. המרכיבים שנרקחו לתוכו, נשתלו בתבונה רבה, "בשכל עליון", כדי להביאו לנקודת הרתיחה בדיוק בזמן הנכון - היום.

עם השנים המעגל שנפתח בתקופת אברהם, החל להיסגר, ולא במקרה. קבוצת המקובלים שייסד התערבבה בין אומות העולם, מתוך מטרה מוגדרת לפתח את חלקי האנושות שעוד לא היו מוכנים להצטרף אליה בשלב הראשון. לתקופת ה'ערבוב' הזו, שנמשכה מאות בשנים, אנו קוראים תקופת הגלות. אולם כיום, כפי שמציינים גדולי המקובלים וביניהם הרמח"ל, הגאון מוילנה, הרב קוק ובעל הסולם, תקופה זו הולכת ומסתיימת.

יותר ויותר אנשים שואלים את עצמם את אותן השאלות ששאל אברהם בזמנו. האנושות דורשת לדעת מהי תכלית הקיום, לשם מה נוצרנו, ומהו תפקידו של האדם. דרישה זו היא קול קורא עבורנו, כי הבשיל הזמן ליישם את שיטת התיקון שפיתח אברהם - חכמת הקבלה. אולם אל לנו לטעות בכך, את הקבלה האמיתית נוכל למצוא רק בלימוד רציני מכתבי המקור, ובהדרכה מדויקת שהשאירו עבורנו אבותינו הרוחניים במהלך הדורות.    

החידוש האמיתי בעידן הנוכחי הוא, שהאנושות הבשילה לקבל את שיטתו של אברהם, ואין צורך יותר בלבושים חיצוניים או בחלקי שיטות. רק כשנתחיל במימושה, יוכל להפציע על האנושות ה"עידן החדש" שכולנו מצפים לו.

הוסף תגובה
תגובות
כותרת
שם
דוא''ל
תוכן
שלחבטל
שלח לחבר
שלח לחבר
שם השולח/ת
כתובת השולח/ת
שם החבר/ה
שלחו לכתובת דוא''ל
שלחבטל
תגובות
אין כרגע תגובות
<p>kab-study</p><p>shvoa-ha-sefer</p><p>antisemetisem</p>
<div id="__tbSetup"></div><p>radio_zohar</p><p>hafatza</p><p>new-life</p>

Right Sidebar Content