Left Sidebar Content

תלמידים יוצרים

אנחנו בובות בתיאטרון שמישהו אחר עושה ממנו כסף

זה כבר גלוי לעין לפחות כמו שלטי החוצות על איילון. אנחנו חיים תחת מניפולציה שיווקית בלתי פוסקת. פרסומות, פרומואים, ה"מהר לפני שיגמר" של אתרי הקניות, אתרי הקליק-בייט (פיתיון קליקים), טינדר, ה"וי הכחול" של הוואטספ, הנוטיפיקיישן של הפייס ואיפה לא? העובדה שכולנו מחוברים סביב השעון לרשת היא חרב פיפיות. מצד אחד, היא מנגישה לנו ידע רחב וקשרים חדשים, ומצד שני הופכת אותנו לעדר שהפסיק לחשוב, אבל משום מה עדיין בטוח שהוא זה שבאמת מחליט משהו
מאת: שלי פרץ

אינספור אנליזות ופילוסופיות חברתיות נרקמו סביב התופעה הנפוצה שפסיכולוגים מגדירים היום כ"חרדת ההחמצה" שהתפתחה בדור הדיגיטל. זו שזוללת מאיתנו כ-145 דק' ביום בממוצע, שגורמת לנו לגעת במסך כ-2,617 פעמים ב-24 שעות (לפחות לפי תוצאות המחקר של חברת דיסקווט), מסתבר שכולנו מכורים לפחד של לא לחיות את החיים במלואם, כפי שאחרים מציגים את חייהם הנפלאים בכל מדיה אפשרית. וזאת כמובן תוך התעלמות מוחלטת מהעובדה שכאשר אתה באמת נהנה, סביר להניח שאתה פשוט שוכח לצלם את זה.

עד הקליק הבא

המסכים הם "סם דיגיטלי" שמשפיע על קליפת המוח הקדמית, באותו האופן שבו משפיע הרואין. שימוש ממושך יוצר פעילות הייפר מוגברת, שמעלה את רמות הדופמין במוח ומעוררת הרגשת היי בדומה לקיום יחסי מין. הורמון הדופימין משתחרר במוח גם לאור קבלת מידע חדש ומעניין שהוא סופג. תחושת חוסר ודאות לגבי כל הודעה נכנסת, "האם זה יהיה מידע מעניין או משעמם?" משאירה אותנו בכוננות מוגברת של מכורים שמחכים למנה הבאה, ה"מקליד/ה" בוואטסאטפ, הפושים של האינסטגרם או של ערוצי התקשורת הגדולים והפיד שלא יגמר לעולם, שואבים את המחשבות ותשומת הלב שלנו בדיוק כפי שאלפי גאוני טכנולוגיה רוצים. התוצאה מכל זה היא תגובה פיזיולוגית של הזעה, דפיקות לב מואצות, עצבנות ואפילו דיכאון רק מהאפשרות להחמצה של משהו "חשוב", תוך כדי תחושה תמידית שהחיים הטובים עומדים להיגמר, אם לא ממש נמהר.

הפסיכולוגיה של ההתמכרות

פרומואים: הטלוויזיה מנהלת לא רק חלק ניכר מ"תרבות הפנאי" שלנו, היא גם מככבת בחלקים גדולים מהשיח היומי שלנו: בעבודה, במשפחה, ברשת. הדרך המהירה לשלוט בנו היא לייצר פרומואים מהירים, נועזים, שמספקים לצופה פיסות מידע חלקיות ומותירות אותנו רעבים לעוד, ובתחושה שמי שמפספס את הפרק הבא הוא אאוט, הוא מוגלה מהשיח החברתי. הוא נואובאדי.  

שיווק דיגיטלי: אפילו אנשי שיווק יודו, שלמרות שהם עצמם מייצרים את מניפולציית המכירות יום יום, גם הם עלולים לקנות את ה"סחיטה הרגשית" שמופעלת עליהם על ידי הספירה לאחור בצד המסך, מספר הצופים במודעה יחד איתי ברגע זה, כמות השוברים שהולכת ואוזלת, "ההנחה תקפה עד", והמחיר הישן והמופקע לעומת המחיר הזול ביותר שתוכלו להשיג כאן ועכשיו. אבל הם גם יאמרו לכם באותה נשימה, שכאשר רשום "נותרו מקומות אחרונים", זהו בעיקר סימן מובהק לכך שהאולם חצי ריק, וכשנותרו עוד יומיים להרשמה, סביר להניח שזהו בעיקר ביטוי של הלחץ שמופעל על איש המכירות של הקורס. בשורה תחתונה, אתם יכולים לקחת נשימה ולהירגע, זה בולשיט. ההנחה תחזור שוב עוד שבוע.

אפליקציות חברתיות:  אנחנו חושבים שאנחנו שם בגלל שיש שם מידע באמת חשוב. אבל עובדה שהסתדרנו טוב גם לפני כן, וידענו את מרבית מה שאנחנו צריכים לדעת גם בלי שאלגוריתם מחוכם שאב לנו את המוח. אנחנו מרגישים שכעת משהגיעו האפליקציות האלה, הן מחייבות אותנו להיות שם בשביל להיות בעניינים. אבל הכול עובד על יצירת תלות גופנית, הורמונלית שאנחנו לא באמת מודעים אליה. הווי הכחול שמחייב אותנו לענות, כי אחרת נחבל לעצמנו בקשרים, ולחלופין הציפייה לאחר שההודעה שלנו נקראה, שמה אותנו במקום נחות למדי עד שנקבל תגובה.

דייטים: האופציות האינסופיות לרכוש מישהו שמחייך אליך מהמסך כאילו הוא כבר כולו מוכן ומחכה לך, הן פיתוי שהאגו האנושי לא מסוגל לעמוד בפניו. וכפי שמוכיחים מחקרים שנעשו לאחרונה, דווקא האפליקציות האלה הן הכי פחות יעילות ביצירת קשרים.

החולשה שלנו: אנחנו תלויים בחברה

עד שהגיעו אמצעי התקשורת החדשים, חיינו בערך אותו דבר, פשוט לא ממש ידענו מה האחרים עושים, וגם אם ידענו שהגיס טס לחו"ל עם בני המשפחה, לא נאלצנו לצפות כל 5 דקות בתמונות שלו כובש איזה הר או זולל מנת פסטה.  

חרדת ההחמצה רוכבת על צורך מולד, לא להרגיש פחות מהאחרים, וכן מהעובדה שאנחנו יצורים תלותיים שמושפעים מהחברה בכל רובד, החל מהקיום הגופני שלנו דרך הפסיכולוגי, ועד למימוש הרוחני שלנו. היחסים עם הסביבה מספקים לנו הרגשת חיות כזו שאנחנו חוששים שאם לא נדע מה קורה בכל רגע בכל מקום נתנתק מזרם החיים. גם כאשר אנחנו מודעים למניפולציה, מבנה המוח שלנו לא מאפשר לחמוק מהכאב הקטן שאנחנו חשים בכל פעם שמישהו אחר נהנה יותר, מרגיש מוצלח או אהוב יותר מאיתנו.

שלא נתבלבל, דווקא התלות החברתית שלנו היא מקור עוצמה אדיר שיכול לקדם את כולנו לדרגת התפתחות גבוהה יותר, הבעיה היא שהצורך הזה מיתרגם מיד לכסף ולשליטה על ידי כוחות שוק, שדואגים למלא אותו כאן ועכשיו בתוכן ריקני שלא באמת מקדם אותנו לשום מקום טוב יותר.

איך נתעל את חרדת ההחמצה למקום טוב יותר?

המשיכה העזה לקשר עם האחרים מושרשת בנו מתוקף המבנה הפנימי שלנו. אנחנו בנויים נפשית כדי להיות מחוברים לרשת, אבל לא לרשת הזאת. חכמת הקבלה, שעוסקת כולה ברשת הפנימית שקושרת בין כל בני האדם. כאשר נתחיל לגלות את הרשת הזו, ונדע כיצד להפעיל אותה בצורה חיובית עבור כולם ולא רק עבור עצמנו, נצליח להביא לחיינו איזון, תחושת ערך עצמי וביטחון שלא נמצא בשום מרדף או תחרות שאנחנו מכירים כרגע.

כל עוד אנחנו מנותקים מהמערכת הזאת, אנחנו נידונים ללכת אחר העדר, מבלי שאנחנו יודעים אפילו מיהו הרועה. אנחנו מובלים על ידי העונג הקטן והממכר שמשתחרר במוח שלנו על ידי אשליה בלתי פוסקת. לכן אין ולא יהיה לנו את הכוח להימנע מהלחיצה או מהחיבור למקור המידע השולי שנמצא תחת אצבענו הקלה על המקלדת. בתוך תוכנו אנחנו מונעים ממשיכה לקשר בלתי פוסק עם האחרים, אבל אין לנו את הכלים איך לנהל את הנטייה לחיבור פרודוקטיבי ובריא. יוצא מכל התהליך הזה, שאנחנו סובלים מתחושת ריקנות בלתי פוסקת, רחוקים מהמילוי שאליו אנחנו שואפים להגיע, ומנסים לשווא למלא אותו על ידי הקליק הבא.

תארו לעצמכם עולם של קשרים אמיתיים

אבל מה היה קורה אם החברה הייתה מפותחת דיה כדי להכיר ברצון העמוק הזה, ולתעל אותו לגילוי הרשת הפנימית שפועלת בינינו? סביר להניח שדיכאון וחרדה בקרב האוכלוסייה העולמית היו מפסיקים לטפס במדרון התלול של עשרות אחוזים בכל עשור, כפי שמצטייר מנתונים עליהם מדווח ארגון הבריאות הבינלאומי.

אולי הגיע הזמן להיות קצת יותר חרדים שמא נפספס את החיים בין הודעות זניחות, או במרדף כפוי אחר מנת החומוס האחרונה שצצה לנו בפיד, ונתחיל להכיר את חוקי המשחק האמיתיים ברשת האנושית שעוברת בינינו מעל זמן, מקום או אמצעים דיגיטליים כאלה ואחרים. רק כך יש לנו סיכוי למלא את החור שבלב, ולהרגיש מהו אושר אמיתי בחיים.

קבלה לעם היא עמותה ללא כוונות רווח, שמטרתה להנגיש את לימודי חכמת הקבלה ואת תרומתה המעשית לכל אדם ולכל אורח חיים. כדי להתרשם ממפגש מבוא לקורס יסודות הקבלה, תוכלו לשריין מקום כאן.

הוסף תגובה
תגובות
כותרת
שם
דוא''ל
תוכן
שלחבטל
שלח לחבר
שלח לחבר
שם השולח/ת
כתובת השולח/ת
שם החבר/ה
שלחו לכתובת דוא''ל
שלחבטל
תגובות
אין כרגע תגובות
<p>ערב מבוא נובמבר 2018</p><p>shvoa-ha-sefer</p><p>antisemetisem</p>
<div id="__tbSetup"></div><p>radio_zohar</p><p>hafatza</p><p>new-life</p>

Right Sidebar Content