Left Sidebar Content

מדע ותפיסת המציאות

בין בשר לחלב

הפרדה בין בשר וחלב, סנפיר וקשקשת בדג, מאיפה מגיעים חוקי הכשרות? על מה הם מרמזים בפנימיותו של האדם? על האמת הגדולה שמסתתרת מאחורי המנהגים העתיקים.

על פי חכמת הקבלה, אפשר לחלק את המציאות לשתי שכבות: העולם שלנו ועולם עליון. את העולם שלנו אנחנו קולטים דרך חמשת החושים, ואת העולם העליון איננו מרגישים כלל. מטרת התפתחותנו היא לפתח רצון ויכולת לקלוט את העולם העליון. כדי להיות מסוגלים לכך עלינו לרכוש טבע חדש של השפעה טובה, אהבה ונתינה. זה מה שנקרא לתקן את עצמנו, להפוך להיות דומים לכוח הכללי שבטבע. אנשים שכבר עשו זאת וגילו את העולם העליון מכונים בשם מקובלים. הם מצאו שלכל אובייקט שקיים בעולמנו הגשמי, יש שורש רוחני בעולם העליון. לפי החוקים שהם גילו בעולם העליון, הם הגדירו כל מיני מנהגים בעולמנו, שמהווים סימנים לשורשיהם העליונים. מכאן באים גם חוקי הכשרות.

באופן כללי, יש בטבע שני כוחות יסוד שמהם מורכב כל חומר. הם מתבטאים בפלוס ומינוס, באלקטרון ופוזיטרון, בקור וחום, וכן הלאה. תמיד יהיו שני כוחות מנוגדים. במזון שלנו מתבטאים שני הקטבים הללו בבשר וחלב. הבשר מסמל את כוח הקבלה, הרצון לקבל הנאה ותענוג שטבוע באדם, או במילים אחרות - האגו. החלב מסמל את כוח הנתינה שעלינו לפתח, את הרצון לאהוב, להשפיע כל טוב, לגמול חסד. שני הכוחות הללו הפוכים, מנוגדים, וכדי להימנע מסוג של קצר צריך להבדיל ביניהם. מכאן המנהג של להפריד בין בשר לחלב.

דג כשר הוא כזה שיש לו סנפיר וקשקשת. בשונה מבשר שמצריך שחיטה ופעולות נוספות להכשרתו, בדג לא צריך שום דבר מלבד הימצאות של סימני הטהרה האמורים. מדוע? כי ביחס לבשר, הדג מסמל רמת רצון לקבל פחותה יותר, לא כל כך אגואיסטית. הסנפיר מסמל דחייה של כוח הקבלה האגואיסטי, והקשקשת מסמלת הגנה עצמית, כלומר שאיפה שלא לתת לתענוגים להיכנס לתוכך כך סתם בלי חשבון. 

ובאשר לשחיטה כשרה, מה היא מסמלת? אני צריך להמית את הרצון הבהמי שבי בצורה מיוחדת כדי שאוכל אחר כך להשתמש בו נכון, כלומר להעלות את כוחותיו מדרגת החי לדרגת האדם. איך אני שוחט? על ידי כוח מיוחד שאני מעורר לפעולה, שנקרא האור העליון. אני בעצמי לא יכול לתקן את עצמי, אלא רק לפתח רצון חזק מאוד לכך שזה יקרה. ואז האור העליון פועל עליי, מתקן את מה שצריך ברצונות שלי.

ככל שהרצונות שלנו יותר אגואיסטיים, כך עלינו לעשות עבודה פנימית גדולה יותר כדי שנוכל "לאכול" אותם, כלומר להפוך את השימוש בהם לכיוון חיובי של נתינה. הבשר מסמל את הרצונות האגואיסטיים ביותר, כאמור, תחתיו בא העוף, אחר כך הדג, ומתחת לו כל היתר, מאכלי חלב, מאכלים מן הצומח ועוד. 

חיות שאינן מותרות במאכל, כמו חזיר למשל, מסמלות רצונות אגואיסטיים במיוחד, שאותם אי אפשר לתקן כעת לכיוון של נתינה. רק אחרי שנגמור לתקן את כל יתר הרצונות, הפחות אגואיסטיים, נדע כיצד לגשת בעתיד לתיקונם של רצונות גסים כאלה. וכך, כל עניין הכשרות מסמל את סדר התיקונים שהאדם צריך לבצע ברצונות הפנימיים שלו, עד שיהיו כולם מכוונים לנתינה ולאהבה לזולת. בכך יהיו רצונותיו של האדם מותאמים לקליטת העולם העליון שהזכרנו.

כאשר מקובל בעל השגה רוחנית אוכל משהו, יחד עם האכילה הוא מברר את פנימיות הרצונות שהוא מפעיל. אצלו השורש הרוחני לאותו המאכל, והמאכל הגשמי, והרצונות הפנימיים שהוא מסמל - הופכים להיות כאחד. כשאדם כזה אוכל מתוך כוונה לגרום נחת רוח לכוח העליון שהכין עבורו את כל העולם הזה, להחזיר לו יחס טוב ואוהב, הוא מרגיש טעמים הרבה יותר גדולים. מדובר בטעמים עליונים שנקראים אורות, והם ממלאים את הרצונות המתוקנים שבו. 

ודיוק אחרון: מיהו או מהו אותו כוח עליון? איפה מוצאים אותו? עמוק בפנים, בתוך תוכנו, יש כוח שמחייה אותנו. מי שמגלה אותו קורא לו "בורא",  כשהוא חש שהכוח הזה בורא אותו, יוצר כל רגע ורגע בחיים שלו. הוא מתחיל להתקשר אליו, להכיר אותו, לחקור אותו, לזרום יחד איתו, להשתתף עימו בפעולתו. זהו הכוח שנמצא בבסיס כל מערכת הטבע, ובשיא האבולוציה שלנו כיצורים תבוניים נתעלה לדרגה השלמה והנצחית שלו.

מן המקורות

"מה אכפת לו להקב"ה למי ששוחט מן הצוואר או מי ששוחט מן העורף, הוי לא ניתנו המצוות אלא לצרף בהם את הבריות" (בראשית רבה, מד, א).

"כל התורה והמצוות לא ניתנו אלא לצרף בהם את ישראל. שפירושו, לפתח בנו חוש הכרת הרע, המוטבע בנו מלידה, שבכללותו הוא מוגדר לנו בדבר אהבה עצמית שלנו - ולבוא לידי הטוב הנקי בלי בר, המוגדר בשם: אהבת זולתו, שהוא המעבר היחיד והמיוחד אל אהבת הבורא" (בעל הסולם - הרב יהודה אשלג, מאמר "החירות").

המאמר מבוסס על ריאיון עם הרב ד"ר מיכאל לייטמן, שיחה 683 כחלק מסדרת התוכניות "חיים חדשים" המשודרות בערוץ 96 ב-HOT ובאתר "קבלה לעם" - www.kab.co.il

הוסף תגובה
תגובות
כותרת
שם
דוא''ל
תוכן
שלחבטל
שלח לחבר
שלח לחבר
שם השולח/ת
כתובת השולח/ת
שם החבר/ה
שלחו לכתובת דוא''ל
שלחבטל
תגובות
אין כרגע תגובות
<p>קורס חכמת הקבלה</p><p>shvoa-ha-sefer</p><p>antisemetisem</p>
<div id="__tbSetup"></div><p>radio_zohar</p><p>new-life</p>

Right Sidebar Content