Left Sidebar Content

משמעות החיים

בין מדיטציה לקבלה

בעשרות השנים האחרונות המדיטציה מהמזרח תופסת חזק במערב. על איזה מנגנון מבוססת המדיטציה, ומהו ההבדל המהותי בינה לבין שיטת ההתפתחות של חכמת הקבלה?

אנשים שמתרגלים מדיטציות מספרים על תחושות של סיפוק פנימי, של הרפיה, של רוגע. על ידי התבוננות מיוחדת הם מתחילים להבין יותר את עצמם, את הכוחות הפנימיים שלהם, את המחשבות, הרצונות והחשבונות. המדיטציה עוזרת להם להתעלות קצת מעל הדאגות היומיומיות, לשפוט אחרת את מה שקורה להם עם עצמם ועם סביבתם, מסייעת להתגבר על קשיים, להוריד את רמת הלחצים הפנימיים והחיצוניים. יש סוגים שונים של מדיטציות, חלקן משתמשות בישיבה ממושכת בתנוחות מיוחדות, אחרות בתנועות מיוחדות, במנטרות ועוד. כך או אחרת, דרך פעולות גופניות שונות, האדם שואף להיכנס פנימה לתוך עצמו. 

אנשים שמשקיעים כוחות במדיטציות, והיו לאורך ההיסטוריה כאלה שממש התנזרו מכל ענייני העולם לשם כך, מדברים על תחושות של התעלות, של הארה, מרגישים שיש איזו תודעה עליונה שבה הכול מחובר להכול, שהיא היא המציאות האמיתית ולא זו שנראית לעיניים הגשמיות.

מנקודת המבט של חכמת הקבלה, תחושות מסוג זה נובעות מכך שהאדם מדכא במידה מסוימת את האגו שלו, לא משתמש בו, ולכן מרגיש תחושה של שחרור, ריחוף מעל החיים הגופניים, כביכול. עם זאת, בהגדרה קבלית, אין כאן עדיין את ההשגה הרוחנית שעליה מדברת חכמת הקבלה.

לפי הקבלה, השגה רוחנית מגיעה כתוצאה משינוי טבעו האגואיסטי של האדם. במה מדובר? מצד הטבע אנחנו עשויים מרצון לקבל הנאה ותענוג לעצמנו. שיטת הקבלה מלמדת כיצד לעורר מעמקי הטבע כוח מיוחד שמשנה את היוצרות הפנימיים שבאדם, בונה בו רצון אחר, רצון להשפיע כל טוב לזולת, רצון לתת ולאהוב. הכוח הזה נקרא "האור המחזיר למוטב".

כשהאדם מצליח לרכוש את הרצון להשפיע, אז, ורק אז, הוא באמת מתעלה מדרגת העולם הזה להשגת עולמות עליונים. ככל שמתפתח בו הרצון להשפיע, על פני הרצון לקבל שגם הוא ממשיך לגדול, הוא יכול לבנות את עצמו בקו האמצעי, כלומר בין שני הרצונות הללו. כתוצאה מכך, הוא מגלה את המקור העליון לשניהם, את הכוח האחד שביסוד הטבע, ונעשה שותף שלו בניהול המציאות.

מקובלים עושים "כוונות", כלומר מרכזים את הכוח הפנימי שלהם לכיוון של חיבור עם אנשים אחרים שמשתוקקים גם כן לגלות את הכוח האחד. הם לא נבדלים מהסביבה כמו במדיטציה, אלא ההפך, עובדים כקבוצה. הם מחפשים את הדרך להתאחד עם הזולת באהבה, עד שיהפכו להיות כולם כאחד. כל פרט מתעלה מה'אני' שלו, נכלל בתוך ה'אנחנו', עד שה'אנחנו' הופך להיות 'אחד'. ואז, בתוך כלי החישה הקבוצתי שהם בנו יחד, מתגלה הכוח האחד שבכל הבריאה. זו כבר נחשבת לדרגה רוחנית.

בשיטת הקבלה האדם לומד לקבל את האחרים כחשובים יותר ממנו, לצאת מעצמו אליהם כך שהאני הקודם שלו שהיה נראה כמתקיים לחוד נעלם, והוא מתחיל להרגיש את עצמו במציאות חדשה, בלתי נפרד מהכלל. כך נכנס האדם לשלב רוחני שנקרא עיבור. מכאן הרגשת החיבור שלו עם האחרים מתפתחת בהדרגה, בתהליך שנקרא תשעה ירחי לידה. אחר כך מגיעים שלבים רוחניים מתקדמים יותר שנקראים: יניקה, קטנות וגדלות. בחכמת הקבלה, בעיקר בכתבי האר"י ובתלמוד עשר הספירות של 'בעל הסולם', הרב יהודה אשלג, מתוארות בפרוטרוט כל מדרגות ההתפתחות הרוחנית, ומוסבר בצורה מדויקת אילו כוחות פועלים מצד המערכת העליונה ואילו מאמצים צריך האדם לתת מעצמו, עד שיגיע להזדהות מלאה עם הכוח העליון.

המימוש הוא תמיד מעשי, בתוך קבוצת העבודה הקטנה שבה האדם פועל כמו במעבדה. הוא חוקר ובודק את האגו הנוסף שמתעורר בו, הרצון לקבל, ולומד לכסות אותו ביחס של השפעה טובה. בכל פעם הוא מטפס מעל האגו החדש שמתעורר בו, כמו עולה על גבעה. אחר כך הגבעה הופכת להר, וגם עליו הוא מטפס על ידי הגברת הרצון להשפיע טוב לזולת. בסופו של דבר, כל האגו שטמון בבריאה מתגלה בו, והוא עולה מעליו אל פסגת האהבה.

אם כן, ייחודה של חכמת הקבלה הוא בכך שהיא מלמדת איך לקבל את כוח האגו במלוא עוצמתו, וכיצד לעשות בו שימוש נכון, בחכמה. יש פה שיטה שלמה שצריך ללמוד כמובן, שיהיה לכולנו בהצלחה!

המאמר מבוסס על ריאיון עם הרב ד"ר מיכאל לייטמן, שיחה 509 כחלק מסדרת התוכניות "חיים חדשים" המשודרות בערוץ 96 ב-HOT ובאתר "קבלה לעם" - www.kab.co.il

הוסף תגובה
תגובות
כותרת
שם
דוא''ל
תוכן
שלחבטל
שלח לחבר
שלח לחבר
שם השולח/ת
כתובת השולח/ת
שם החבר/ה
שלחו לכתובת דוא''ל
שלחבטל
תגובות
אין כרגע תגובות
<p>קורס חכמת הקבלה</p><p>shvoa-ha-sefer</p><p>antisemetisem</p>
<div id="__tbSetup"></div><p>radio_zohar</p><p>new-life</p>

Right Sidebar Content