Left Sidebar Content

אקטואליה | ארכיון אקטואליה בעולם

דמוקרטיה, חוק וחינוך

שלטון החוק הוא אחד מעקרונות הדמוקרטיה, אבל גם את החוקים קובעים ומפרשים בני אדם, לפי תפיסת עולמם. בימים שבהם נשמעות לא מעט טענות כלפי מערכות החוק והמשפט, עולה השאלה אילו חוקים ואיזו מערכת חינוכית יוכלו באמת לשמור שנתפתח בכיוון נכון?

החיים מוכיחים שהחוקים והחינוך של היום לא מקדמים אותנו לבניית חברה טובה. אלה רק לוחצים על האדם, מגבילים אותו, מצרים את צעדיו, מאיימים עליו, אבל לא מביאים לכך שהוא עצמו ירצה לקיים את החוק, מתוך הסכמה פנימית. יש איזו תחושה באוויר שכולם גונבים, שכל אחד מסדר לעצמו את החוק באופן שיתיר את הגנבות שלו. אז למה שגם אני לא אקח משהו לעצמי? שיישאר קצת פחות לגנבים הגדולים באמת. ביג דיל. עם תחושות פנימיות כאלה שמגובות ברוח אגואיסטית כללית ששוטפת אותנו בכל מקום, מה הפלא שהמדינה כמעט מתפרקת?

התשובות לבעיות שלנו כחברה מצויות בטבע. למה הכוונה? בני האדם הם חלק מהטבע. גם אם יש לנו ביד טלפונים חכמים ומכוניות אוטונומיות, זה עדיין לא אומר שיצאנו מחיק הטבע. ובמערכת הטבע, חוק זה חוק. בהתאם לכך, עלינו לחקור לאן מקדם אותנו הטבע בהתפתחותנו כמין אנושי, ובכל פעם להתאים את החוקים והחינוך שלנו למגמת ההתפתחות הזו. במצב כזה נוכל לומר שקבענו לעצמנו חוקים נכונים, שבטוח יקדמו אותנו לטוב.

מצד הטבע, האדם הוא יצור חברתי. בצורה אידיאלית זה אומר שהחברה צריכה לספק לאדם את כל צרכי קיומו, והוא מצדו צריך לתרום לחברה ככל יכולתו. כל אדם הוא מיוחד, ולכל אחד יכולה להיות תרומה ייחודית משלו. הטבע כולו מקושר ומחובר, ואל המקום הזה גם בני האדם צריכים להתקדם. כך מלמדת חכמת הקבלה, אשר חוקרת את התפתחות האדם, החברה והטבע.

כמו שהטבע הוא מערכת אינטגרלית, כך גם אנחנו צריכים להיבנות בתוכו כמין אנושי מחובר. הטבע מקדם אותנו לידי כך, דור אחר דור, שנה אחר שנה. אבל את זה אי אפשר יהיה לעשות בעזרת חוקים או אכיפה חזקה. מה שבאמת יקדם אותנו זהו חינוך כלל-חברתי חדש. לא סתם האגו של כל אחד מגיע היום השמימה, ומפרק כל מערכת יחסים וכל מערכת חברתית. היינו צריכים להגיע לאיזה קצה כדי להבין שחייב לבוא כאן שינוי מהותי, שאנו זקוקים לטיפול שורש בטבע האדם.

תפקיד החינוך החדש יהיה לגרום לכך שהחוק שנקבע יהפוך לחוק פנימי בקרב כל אדם ואדם. לדוגמה, גם היום יש חוק שאומר "אסור לגנוב", אבל בפועל השחיתות הפכה למכת מדינה. רק כשאדם יגיע להכרה פנימית שלגנוב זה רע, אפשר יהיה לומר שהחברה התקדמה. החוק לא יכול לחייב את זה, אלא רק ההכרה הפנימית שכך ראוי לחיות. אילו עקרונות חינוכיים יוכלו לקדם אותנו אל המקום הגבוה הזה?

העיקרון הראשון אומר, שאני משתדל לתרום לחברה בכל מה שהיא צריכה. השני, אני צריך להראות לאחרים עד כמה זה טוב לתרום לחברה. השלישי, עליי להראות לכולם שהחיבור בין בני אדם הוא הדבר החשוב ביותר. ולכן, מה שמועיל לחיבור בינינו הוא טוב, ומה שמנוגד לחיבור הוא רע. שלושת עקרונות היסוד האלה יהיו הערכים שאליהם נרצה לחנך את עצמנו כחברה מתקדמת.

ולא, אין פה חזרה לאחור לחלום הקיבוץ שנגוז, עם התפתחות האגו הטבעית אצל בני הדור השני והשלישי. גם לא לפנטזיות קומוניסטיות או סוציאליסטיות. המילים אולי נשמעות דומות, אבל ההבדל כה גדול, כמו בין שמיים לארץ.

שיטת החיבור בין בני אדם שמלמדת חכמת הקבלה אינה מדכאת את האגו, אלא עושה בו שימוש חדש. אנחנו לומדים איך לאתר בטבע כוח חיובי, שיכול לאזן את הכוח השלילי שטבוע באגו שלנו מלידה. ואז, כאשר יש בידינו שני כוחות, שלילי וגם חיובי, מתברר לנו איך לבנות ביניהם את עצמנו ב"קו האמצעי".

כתוצאה מחיבור מיוחד שכזה, אנו מתקדמים ביחד אל דרגה גבוהה יותר של קיום. ברמה הזו אנו מתחילים לחוש מילויים פנימיים, ברמה ובעוצמה שאי אפשר לתאר במילים. זה יותר גדול, חזק וממלא מכל מה שיש לחיים הגשמיים להציע. הנאה, תענוג, הבנה, הרגשה, השגה של כל טוב, בצורה שלמה ונצחית.

אנו מגלים אז שהחוק העליון ששולט בכל הבריאה הוא "ואהבת לרעך כמוך", ומרגישים שחיים טובים באמת יכולים להיות רק כשאנו מחוברים וישרים זה עם זה.

מן המקורות

"אנו באים להראות לעולם כולו, את האידיאל היותר גבוה שבמטרת הבריאה, את מחשבתם של ישראל. ולהכרתו של דבר זה, אנו באים מתוך התבוננות הדרגתית. בשעה שאנו באים להעריך את סוגי וחלקי הבריאה, בשעה שאנו מעיפים עין בוחנת על הדומם, הצומח, החי, והמדבֵּר. בשעה שאנו משימים לב להקשר הנפלא, המקשר את כולם יחד, צועדת בגאון ההחלטה, כי כל הבריאה כולה אחוזה ורתוקה היא יחד, כשלשלת אחת ארוכה. שרק סוף אחד לה. ושכל הערכים השונים, הם מכשירים ומכשירי מכשירים, כדי להוציא לפועל מסובב אחד, מסובב נעלה ונשגב. שכל העולם כולו כדאי הוא לו, המדבר, שהוא עטרת תפארת הבריאה וגולת כותרתה" (הראי"ה קוק, מאמרי הראי"ה).

"צריכים לסדר לעצמנו חינוך מיוחד, בדרך תעמולה רחבה, להכניס בכל אחד מאתנו רגשי אהבה לאומית, הן בנוגע מפרט לפרט, והן מהפרטים אל הכלל... ועבודה זו קודמת לכל אחרת, כי מלבד שהיא היסוד, - היא נותנת גם את שיעור הקומה והצלחה לכל מיני פעולות, שאנו רוצים לעשות" (בעל הסולם - הרב יהודה אשלג, מאמר "היחיד והאומה").

המאמר מבוסס על ראיון עם הרב ד"ר מיכאל לייטמן, שיחה 825 כחלק מסדרת התוכניות "חיים חדשים".    

הוסף תגובה
תגובות
כותרת
שם
דוא''ל
תוכן
שלחבטל
שלח לחבר
שלח לחבר
שם השולח/ת
כתובת השולח/ת
שם החבר/ה
שלחו לכתובת דוא''ל
שלחבטל
תגובות
אין כרגע תגובות
<p>shvoa-ha-sefer</p><p>antisemetisem</p>
<div id="__tbSetup"></div><p>hafatza</p><p>radio_zohar</p><p>new-life</p>

Right Sidebar Content